Aiemmin kirjoittelin täällä ongelmasta kun alapään seoksia ei meinannut saada millään kohdalleen. Seosruuvista ei voinut vääntää niin paljoa kun olisi tarvittu tyhjäkäynnille kun jo matkanopeuksissa seokset alkoivat olemaan luokkaa 10.9-11.5. Tuli yritettyä neulojen vaihtoa ja säätöä, puhdistamista, bensapinnan korkeuden vaihtoa, mutta ei auttanut.
Tänään sitten tuli JL-biken kautta uudet org. suutinputket ja olipahan mopo erilainen ajaa. Seosmittari kertoi että tasaisesti matkanopeudessa 14.7-14.9 ja kovemmalla kuormalla sekä kiihdytyksissä 12-12.8.
En millään tahtonut uskoa kun päälle päin vanhat näyttävät ihan kelvollisilla, ennen kuin nyt tuli kokeiltua. Jos on ongelmia saada alapään seoksia kohdalleen niin suosittelen ensimmäiseksi vaihtamaan suutinputket - vaikka ovatkin kokoon nähden todella kalliit pikkuosat. Artikkelien mukaan kuluvat jopa 20.000km kohdalla, tässä mopossa on mittarissa 37.000km ja alkoi olla todella ajankohtainen tuo vaihto-operaatio.
B6 jossa 4 x keihin 32mm... Factoryn neulat nähtävästi (ainakin nettikirjoittelun perusteella) kuluttaa putkia nopeammin kuin originaalit ?!??
Ihan vaan mielenkiinnosta: Mitä noista suutinputkista piti maksaa?(petrik @ Touko. 24 2005,18:47) kirjoitti
Omassa -93 FireBladessa oli myös ongelmia alapään kierrosalueen kanssa (kävi laihalla), mutta ongelma korjaantui onneksi pelkkiä seosruuveja avaamalla. Tuo meikäläisen ongelma lienee alunperin peruja siitä kun talvella puhdistin vaparin kunnolla ja se alkoi hengittämään aika paljon paremmin kuin aiemmilla säädöillä olisi ollut tarpeen.
Yhdessä vaiheessa kävi kyllä mielessä että olisivatko suutinputket olleet niin kuluneet että ne olisivat vaikuttaneet asiaan, mutta avasin kaasarit ja totesin että putket olivat vielä ihan hyvässä kunnossa. Sitä paitsi eikös putkien kulumisen pitäisi vaikuttaa niin että moottori käy pikemminkin liian rikkaalla kuin laihalla?
Make.
Maksoivat melkein 100e ;-(((((( - on kovakilohinta metallilla, mutta näissä on varmaan aika pienet toleranssit.
Kulumista ei huomaa juurikaan päällepäin, mutta kun pyörittää täysin läpityönnettyä kaasarin toisesta päästä näin että liikerata on soikio.
Kuluminen aiheuttaa rikkaalle menemistä enemmänkin juuri matkanopeuksissa. Lisäksi kun tulpat karstoittuu niin tehot tippuu ja käynti menee epätasaiseksi.
Määkin vaihdoin omaani jolla on ajettu vähä yli 100tkm. Vielä ei oo oikein tietoa vaikutuksista mutta tuota mää vähä toivoin että jospa se veisi matka-ajossa vähä vähemmän soppaa. Ans kattoo ny.
Kahteen kaasuttimeen makso Hondan alkuperäset jotaki 50-60 euroa. Ei niitä tosiaa silmällä kuluneeksi huomaa.
Pakko kommnetoida vanhaan aiheeseen. B12 meni laihalle pienillä kierroksilla ( pätki niin kuin bensa loppuisi), rikkaalle isommilla kierroksilla(savutti mustaa), karstasi tulpat tosi pahasti ja kävi tyhjäkäyntiä epätasaisesti. Huollosta soitettiin juuri, että syynä ovat soikeiksi kuluneet suutinputket. Factoryn suutinsarjassa olleet neulat ovat kuulemma "karkeat" ja syövät putkia. Vinkiksi vaan niille, jotka painivat käynti ongelmien kanssa 45 000 km voi olla näköjään noille osille liikaa...
Ja samaa vikaa täällä... Eläkeläis-Suskassa...
Suuttimien vaihto edessä. Alhaalla paukuttaa niin pirusti, ja ylhäällä ei kierrä...
Mutta josko tuolla se korjaantuis... Toivotaan![]()
*Vanha ja väsynyt, laiska ja lihava* , *Have a Prozac and smile!*