Tulokset 1:stä 18:een 18:sta
  1. #1
    Eilen huomasin, että K5:n alkuperäiset jousitussäädöt on aika epäonnistuneet.. K3:ssa ne oli ihan hyvät. Tuo lähti isoissa töyssyissä/heitoissa höllymään aika pahasti!

    Kaipaa varmaan paluuvaimennusta aika paljon lisää, pomppas meinaan ylös kuopan jälkeen ihan liian nopeasti.

    Mites muut on säätäny K5:n alustaa? Ajattelin lähteä jostain valmiista säädöistä hakemaan, pääsee nopeammin hyvään lopputulokseen..

    Niissä asetuksissa mitä löysin, on juuri lisää paluuvaimennusta, etupäässä oikeen huomattavasti. Sisäänvaimennustakin niissä on hiukan lisää, edessä sitäkin enemmän. Taidan lähteä niistä hakemaan...
    Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.

    *** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
  2. #2
    itse olen myös lisännyt paluu vaimennusta edestä ja takaa ja nyt seuraavalla testilenkillä ajattelin kokeilla juuri tuota sisäänvaimennuksen lisäystä , kun tuntuu vielä nopeissa kurveissa pyörä erittäin levottomalta
  3. #3
    Tulin takaisin, ja on huomattavasti parempi! Orkkissäädöistä lisäsin vaimennusta eteen sekä taakse muutaman napsun, ja paluuvaimennusta myös. Edessä lisäsin paluuvaimennusta yli kaksinkertaiseksi!
    Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.

    *** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
  4. #4
    Olin viikonloppuna radalla ja takarengas näyttää aika pahalta, toisin kuin te aion kokeilla pehmentää ja katsoa mitä tapahtuu. Kerran päästi takapää(siis pyörän) oikein kunnolla kurvista ulos tullessani, viittaa myös mielestäni liian kovaan takapäähän. Kurveissa etupää saattoi vähän haukkailla, mistäköhän johtuu...Olen tosi aloittelija näissä säätö hommissa, mutta jostainhan se on aloitettava.
    Onko jotain hyviä ideoita säätöön? Painan ajopuku päällä n.89kg
  5. #5
    Lainaa (kR1stian @ Elo. 03 2005,19:05) kirjoitti
    Olin viikonloppuna radalla ja takarengas näyttää aika pahalta, toisin kuin te aion kokeilla pehmentää ja katsoa mitä tapahtuu. Kerran päästi takapää(siis pyörän) oikein kunnolla kurvista ulos tullessani, viittaa myös mielestäni liian kovaan takapäähän. Kurveissa etupää saattoi vähän haukkailla, mistäköhän johtuu...Olen tosi aloittelija näissä säätö hommissa, mutta jostainhan se on aloitettava.
    Onko jotain hyviä ideoita säätöön? Painan ajopuku päällä n.89kg
    Yleensä perän säätö menee juuri kuten esitit. Mutta pyörä syö rengasta myös, jos perä on aivan liian löysä. Linkustohan muuttaa perän toiminnan epälineaariseksi. Jos se on liian löysällä, niin perä vajoaa niin syvälle, että se on jatkuvasti turhan kova.


    Jos pyörä haukkaa mutkaan, ohjauskulma on liian jyrkkä. Joko olet pudottanut keulaa/nostanut perää liikaa, keula voi olla liian löysä tai siinä on liikaa paluuvaimennusta. Myös persiillään olevat rengasppaineet voivat saada pyörän haukkailemaan.

    Tämä vain näppituntumalta.
    - JAM Racing Team -
  6. #6
    Kiitos neuvoista!Täytyy tutkia...
  7. #7
    Vielä tarkennus. Ensimmäisellä kommentillani en tarkoittanut, että pyöräsi perä on liian pehmeä. Se on todennäköisesti liian kova, jos rengas repeää. Halusin vain muistuttaa, että jos löysennys ei auta ja tuntuu ettei pyörä käänny, niin koita toisin päin.

    Jos pyöräsi haukkailee, perä tuskin on turhan löysällä
    - JAM Racing Team -
  8. #8
    Omat kokemukset K5:sen perasta. Tuskin se ainakaan 89kg kuskin alla on liian kova. Mulla on nahat paalla painoa ~80kg ja jousivakio tuntuu(sag ja perstuntuma ok) aika sopivalta. Ongelmana on se etta paluuvaimennusta ei saa riittavasti. Tai ainakin sopivan paluuvaimennuksen lyotaminen on vaikeaa. Vaikka paluuta kiristaa niin tietyn rajan jalkeen sita ei tunnu tulevan lisaa. Saadon loppuvaiheessa tuntuu vaikuttavan myos erittainpaljon comppiin, eli pera menee aivan puuksi. Silla saa ainakin renkaan repeamaan.

    Tuota keulan haukkaamista korjasin kiristamalla esijannitysta yhden viivavalin. Lisaksi paluuvaimennusta lisasin max -1. Silla sai keulan pysymaan mutkissa paremmin ajolinjalla.
  9. #9
    Lainaa (Mikawa @ Elo. 08 2005,14:40) kirjoitti
    Omat kokemukset K5:sen perasta. Tuskin se ainakaan 89kg kuskin alla on liian kova. Mulla on nahat paalla painoa ~80kg ja jousivakio tuntuu(sag ja perstuntuma ok) aika sopivalta. Ongelmana on se etta paluuvaimennusta ei saa riittavasti. Tai ainakin sopivan paluuvaimennuksen lyotaminen on vaikeaa. Vaikka paluuta kiristaa niin tietyn rajan jalkeen sita ei tunnu tulevan lisaa. Saadon loppuvaiheessa tuntuu vaikuttavan myos erittainpaljon comppiin, eli pera menee aivan puuksi. Silla saa ainakin renkaan repeamaan.

    Tuota keulan haukkaamista korjasin kiristamalla esijannitysta yhden viivavalin. Lisaksi paluuvaimennusta lisasin max -1. Silla sai keulan pysymaan mutkissa paremmin ajolinjalla.
    Mulla oli samanlaisia kokemuksia, eli paluuvaimennusta tarvitsi lisää aika paljon vakiosäätöihin verrattuna... Maantiellä isommissa kuopissa/heitoissa sen huomasi parhaiten.

    Kyllä se nyt on ihan hyvä...
    Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.

    *** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
  10. #10
    Mistähän linkistä löytyisi ymmärrettävät alustan säätöoppaat radalle ja kiihdytyksiin???
    *nimimerkki...-STYR04-*
  11. #11
    No nyt tuli pyörä testattua. Sisäänajopaikkana toimi Botniaring. Perä jäi vakiosäätöihin, sillä se toimi minulla OK. Tosin iskari ylikuumeni jonkin verran, ja vaimennukset hävisivät iltapäivällä. Rengaskin alkoi samalla ottamaan hieman siipeensä.

    Keulasta pistin reboundia reippaasti lisää (kaksi vajaa täydet), ja silti se ei ihan riittänyt. Sen sijaan komppia jouduimme ottamaan pois. Simmaus on sen verran heikko, että rebound lisää myös komppia, ja keula koveni liikaa. Ei se paha ollut, mutta siitä olisi voinut saada paremmankin.

    Perää olisi täytynyt nostaa hieman, sillä pyörä kääntyi hieman laiskasti, ja putki raapi maata/kanttaria pari kertaa lähtösuoran päässä ja pääsuoran päässä.

    Helppo pyörä ajaa kovaa. Vaikkei se käännykään kuin 10R, se on paljon stabiilimpi, ja koneessa on pitkä tehoalue. Täytyy koettaa 10R:ssäkin pudottaa perää vielä hiukan. Vakioväleillä itse pääsin 1.13.3-1.13.6-aikoja ilman repimistä. Kaverini ajoi 1.12.4:n ekalla setillään ko. pyörällä.
    - JAM Racing Team -
  12. #12
    Lainaa (johtaja @ Syys. 05 2005,17:06) kirjoitti
    No nyt tuli pyörä testattua. Sisäänajopaikkana toimi Botniaring. Perä jäi vakiosäätöihin, sillä se toimi minulla OK. Tosin iskari ylikuumeni jonkin verran, ja vaimennukset hävisivät iltapäivällä. Rengaskin alkoi samalla ottamaan hieman siipeensä.

    Keulasta pistin reboundia reippaasti lisää (kaksi vajaa täydet), ja silti se ei ihan riittänyt. Sen sijaan komppia jouduimme ottamaan pois. Simmaus on sen verran heikko, että rebound lisää myös komppia, ja keula koveni liikaa. Ei se paha ollut, mutta siitä olisi voinut saada paremmankin.

    Perää olisi täytynyt nostaa hieman, sillä pyörä kääntyi hieman laiskasti, ja putki raapi maata/kanttaria pari kertaa lähtösuoran päässä ja pääsuoran päässä.

    Helppo pyörä ajaa kovaa. Vaikkei se käännykään kuin 10R, se on paljon stabiilimpi, ja koneessa on pitkä tehoalue. Täytyy koettaa 10R:ssäkin pudottaa perää vielä hiukan. Vakioväleillä itse pääsin 1.13.3-1.13.6-aikoja ilman repimistä. Kaverini ajoi 1.12.4:n ekalla setillään ko. pyörällä.
    Joo, hyvä että joku muukin huomas, että keula kaipaa todella paljon lisää paluuvaimennusta vakiosäädöissä! Se oli suurin ihmetys noissa tehtaan säädöissä, että miten se oli niin metsässä.. Kun kadullakin tuli ongelmia sen kanssa..
    Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.

    *** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
  13. #13
    Noista teidän kommenteista sai ihan hyvin suuntaa. Itse säädin nyt aluksi seuraavasti:

    Eteen preloadia yksi viiva lisää. Vaimennusta 4 naksua ja paluuvaimennusta 6 naksua lisää.

    Taakse sekä vaimennusta että paluuvaimennusta 3 naksua lisää.

    Kyllä se käytös selvästi parani tuolla jo. Täytyy ajella lisää ja katsoa josko vielä saisi parannettua. Ensi kesänä vasta radalla näkee miten toimii siellä.
    .
  14. #14
    Tuo reboundin puuttuminen on muuten todellinen ongelma. Veli oli ajelemassa pyörällä enemmän täysiä, ja se söi eturengasta todella pahasti. Pyörä puski sen verran, että etunen repesi aivan totaalisesti. Eli perää ylös ja keula shimmaukseen.
    - JAM Racing Team -
  15. #15
    Lainaa (johtaja @ Loka. 10 2005,21:54) kirjoitti
    Tuo reboundin puuttuminen on muuten todellinen ongelma. Veli oli ajelemassa pyörällä enemmän täysiä, ja se söi eturengasta todella pahasti. Pyörä puski sen verran, että etunen repesi aivan totaalisesti. Eli perää ylös ja keula shimmaukseen.
    Ihan vaan tarkennuksena, että kun sanot reboundin puuttuminen niin tarkoitatko sitä sanan varsinaisessa merkityksessä, eli että rebound ei toimi (siis haarukka ei palaa takaisin ylös) vai sitä, että paluuvaimennusta ei saa tarpeeksi laitettua?

    Tämä ei sitten ollut mitään viisastelua vaan ihan aito kysymys, mulle tarvii selittäää tarkasti aina kaikki *

    Hmm... siis jos eturengas puskee niin silloin varmaan sitä varsinaista reboundia ei varmaankaan tosiaan ole tarpeeksi, eli jousitus ei palaa kunnolla ylös, olenko ymmärtänyt oikein?

    En tiennytkään, että tuollaista ongelmaa oli olemassa gixxerissä. Luulin että ongelmana oli nimenomaan sen paluuvaimennuksen vähyys ja peräti säätövaran loppuminen...
    .
  16. #16
    Lainaa (pr0gram @ Loka. 10 2005,22:30) kirjoitti
    Lainaa (johtaja @ Loka. 10 2005,21:54) kirjoitti
    Tuo reboundin puuttuminen on muuten todellinen ongelma. Veli oli ajelemassa pyörällä enemmän täysiä, ja se söi eturengasta todella pahasti. Pyörä puski sen verran, että etunen repesi aivan totaalisesti. Eli perää ylös ja keula shimmaukseen.
    Ihan vaan tarkennuksena, että kun sanot reboundin puuttuminen niin tarkoitatko sitä sanan varsinaisessa merkityksessä, eli että rebound ei toimi (siis haarukka ei palaa takaisin ylös) vai sitä, että paluuvaimennusta ei saa tarpeeksi laitettua?

    Tämä ei sitten ollut mitään viisastelua vaan ihan aito kysymys, mulle tarvii selittäää tarkasti aina kaikki *

    Hmm... siis jos eturengas puskee niin silloin varmaan sitä varsinaista reboundia ei varmaankaan tosiaan ole tarpeeksi, eli jousitus ei palaa kunnolla ylös, olenko ymmärtänyt oikein?

    En tiennytkään, että tuollaista ongelmaa oli olemassa gixxerissä. Luulin että ongelmana oli nimenomaan sen paluuvaimennuksen vähyys ja peräti säätövaran loppuminen...
    Eiköhän se tarkoita sitä, että paluuvaimennus ei ole riittävä.. Kyllä se on mullakin aika lähellä maximia.
    Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.

    *** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
  17. #17
    Lainaa (johtaja @ Syys. 05 2005,17:06) kirjoitti
    No nyt tuli pyörä testattua. Sisäänajopaikkana toimi Botniaring. Perä jäi vakiosäätöihin, sillä se toimi minulla OK. Tosin iskari ylikuumeni jonkin verran, ja vaimennukset hävisivät iltapäivällä. Rengaskin alkoi samalla ottamaan hieman siipeensä.

    Keulasta pistin reboundia reippaasti lisää (kaksi vajaa täydet), ja silti se ei ihan riittänyt. Sen sijaan komppia jouduimme ottamaan pois. Simmaus on sen verran heikko, että rebound lisää myös komppia, ja keula koveni liikaa. Ei se paha ollut, mutta siitä olisi voinut saada paremmankin.

    Perää olisi täytynyt nostaa hieman, sillä pyörä kääntyi hieman laiskasti, ja putki raapi maata/kanttaria pari kertaa lähtösuoran päässä ja pääsuoran päässä.

    Helppo pyörä ajaa kovaa. Vaikkei se käännykään kuin 10R, se on paljon stabiilimpi, ja koneessa on pitkä tehoalue. Täytyy koettaa 10R:ssäkin pudottaa perää vielä hiukan. Vakioväleillä itse pääsin 1.13.3-1.13.6-aikoja ilman repimistä. Kaverini ajoi 1.12.4:n ekalla setillään ko. pyörällä.
    Viimeviikolla paasin ekaa kertaa radalle K5:lla. Koeajopaikkana toimi Motegin MotoGP rata . Nyt sen eron huomasi K5:n ja K2:n valilla. Ei ole paluuta vanhaan(myynnissa olisi 2 kesaa radalla ajettu tonninen K2).
    K5:nen on muuten taysin vakio paitsi ohlinsin ohjausiskari, 16 piikkinen eturatas, slipari ja commanderi. Alustaa ruuvasin motegiin mennessa takanta esijannitysta 2,5 kierrosta tiukemmalle ja paluuta sopivasti lisaa. Keulaa kiristin siten etta esijannitysta jai 2 rengasta vajaa maksimi. Paluu vaimennus 1 vaille maksimi. Comppi taisi jaada vakioksi. Nailla saadoilla sag meni molemmissa paissa ~30mm. Omasta mielesta toimi ihan hyvin vaikka paikalliset ihmettelivat miten pehmealla alustalla ajoin. Ainoat ongelmat oli alla olevat vakio renkaat(BT014) joilla oli ajettu jo >4000km kadulla/vuoritiella. Renkaan poskille oli jo ehtinyt kulua pienet kynnykset joten se ei herattanyt hirveesti luottamusta mutkaan kantatessa. Lisaksi mutkasta avattaessa taka rengas luisti aivan sikana. Jotain peran liukkaudesta kertoo sekin etta pyora ei edes keulinut vaan takarengas suti vaikka pyora oli jo taysin pystyssa. En tieda sitten onko japanilainen asfaltti luikkampaa vai oliko rengas vaan niin lopussa. Alustan saadoista en usko sutimisen johtuvan. Ehka pitaisi syoda enemman makkaraa.

    On muuten japanissa halpaa tama RR harrastus. Maksoin 3x20min setista 140EUR! Mutta onhan rata sitten kylla aivan eri luokkaa kun suomen mikkihiiri-perunapeltoradat. Taman kuun lopussa oli tarkoitus menna uudelleen Motegiin. Talla kertaa alle tulee kunnon ratarenkaat. Niin ja jarrupalat pitaa vaihtaa uusiin. Meinasi setin lopussa painua kahva pohjaan. Tarkoituksena olisi nayttaa paikallisille kukkakepeille gixxerin takavalot
  18.  
  19. #18
    Lainaa (Mikawa @ Marras. 05 2005,05:27) kirjoitti
    Lainaa (johtaja @ Syys. 05 2005,17:06) kirjoitti
    No nyt tuli pyörä testattua. Sisäänajopaikkana toimi Botniaring. Perä jäi vakiosäätöihin, sillä se toimi minulla OK. Tosin iskari ylikuumeni jonkin verran, ja vaimennukset hävisivät iltapäivällä. Rengaskin alkoi samalla ottamaan hieman siipeensä.

    Keulasta pistin reboundia reippaasti lisää (kaksi vajaa täydet), ja silti se ei ihan riittänyt. Sen sijaan komppia jouduimme ottamaan pois. Simmaus on sen verran heikko, että rebound lisää myös komppia, ja keula koveni liikaa. Ei se paha ollut, mutta siitä olisi voinut saada paremmankin.

    Perää olisi täytynyt nostaa hieman, sillä pyörä kääntyi hieman laiskasti, ja putki raapi maata/kanttaria pari kertaa lähtösuoran päässä ja pääsuoran päässä.

    Helppo pyörä ajaa kovaa. Vaikkei se käännykään kuin 10R, se on paljon stabiilimpi, ja koneessa on pitkä tehoalue. Täytyy koettaa 10R:ssäkin pudottaa perää vielä hiukan. Vakioväleillä itse pääsin 1.13.3-1.13.6-aikoja ilman repimistä. Kaverini ajoi 1.12.4:n ekalla setillään ko. pyörällä.
    Viimeviikolla paasin ekaa kertaa radalle K5:lla. Koeajopaikkana toimi Motegin MotoGP rata . Nyt sen eron huomasi K5:n ja K2:n valilla. Ei ole paluuta vanhaan(myynnissa olisi 2 kesaa radalla ajettu tonninen K2).
    K5:nen on muuten taysin vakio paitsi ohlinsin ohjausiskari, 16 piikkinen eturatas, slipari ja commanderi. Alustaa ruuvasin motegiin mennessa takanta esijannitysta 2,5 kierrosta tiukemmalle ja paluuta sopivasti lisaa. Keulaa kiristin siten etta esijannitysta jai 2 rengasta vajaa maksimi. Paluu vaimennus 1 vaille maksimi. Comppi taisi jaada vakioksi. Nailla saadoilla sag meni molemmissa paissa ~30mm. Omasta mielesta toimi ihan hyvin vaikka paikalliset ihmettelivat miten pehmealla alustalla ajoin. Ainoat ongelmat oli alla olevat vakio renkaat(BT014) joilla oli ajettu jo >4000km kadulla/vuoritiella. Renkaan poskille oli jo ehtinyt kulua pienet kynnykset joten se ei herattanyt hirveesti luottamusta mutkaan kantatessa. Lisaksi mutkasta avattaessa taka rengas luisti aivan sikana. Jotain peran liukkaudesta kertoo sekin etta pyora ei edes keulinut vaan takarengas suti vaikka pyora oli jo taysin pystyssa. En tieda sitten onko japanilainen asfaltti luikkampaa vai oliko rengas vaan niin lopussa. Alustan saadoista en usko sutimisen johtuvan. Ehka pitaisi syoda enemman makkaraa.

    On muuten japanissa halpaa tama RR harrastus. Maksoin 3x20min setista 140EUR! Mutta onhan rata sitten kylla aivan eri luokkaa kun suomen mikkihiiri-perunapeltoradat. Taman kuun lopussa oli tarkoitus menna uudelleen Motegiin. Talla kertaa alle tulee kunnon ratarenkaat. Niin ja jarrupalat pitaa vaihtaa uusiin. Meinasi setin lopussa painua kahva pohjaan. Tarkoituksena olisi nayttaa paikallisille kukkakepeille gixxerin takavalot
    Huh, että kuulostaa siistiltä! Pitäs päästä joskus just tollaselle kunnon moottoriradalle, missä pääsee vetää "isoa kovaa"! Kyllähän nää kaikki suomen radat on ihan mikroautoratoja verrattuna noihin huippuratoihin..

    Vanha Ringi on tähän mennessä siistein mitä oon ajanu! Tuollaisessa GP-tason radassa on varmaan sitten eri jutut mitkä iskee, eli leveä ja nopea rata + kunnon turva-alueet -> pystyy ajamaan turvallisesti todella lujaa! Ringissä iski radan kauneus, vaikeus, nopeus, uskomaton profiili ja vaarallisuus. Olihan sielläkin todella paljon nopeita mutkia ja suoria, mutta on se ihan itsemurharata ajaa oikeesti kovaa.. Jää siihen silti koukkuun
    Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.

    *** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***