Nyt tarvitaan apua! -98 xx:ni lukko on alkanut temppuilla. Maahantuoja kertoi ilouutisen, uusi lukko maksaa kaikkineen 400€ ja jotenkin nyt pitäisi saada vanha toimimaan!
Siis kun vääntää avaimesta ei tapahdu välillä mitään. Avaimet, kumpikin, on kuluneet mutta toisinaan toimii hienosti. Onko siis mitenkään mahdollista saada lukkopesää irti ja puhdistettua jotenkin kunnolla? Lukkosula/öljy on tähän asti pelastanut mutta huonompaan suuntaa tuntuu olevan menossa tämä ongelma! Kun öljyä truuttaa lukkoon niin paskaa sieltä tulee, ja maahantuoja oli sitä mieltä että on vaan niin paskainen.
Neuvokaa siis kuinka saan lukon irti ja puhtaaksi niin, että ei heti ainakaan tarvitsisi sitä 400 sijoittaa???![]()
***************************
Honda 1100XX Blackbird -98
Triumph Daytona 1200 -96
Ei taida uuden avaimen teettäminen ihan noin vaan onnistua, koska tuossa taitaa olla ajonestolaite, eli koodattua avainta tarvitaan! Omaan -99 CBR:ään kyselin uutta avainta, mutta suutari toisensa jälkeen nosti kädet pystyyn...kirjoitti
Joku sanoi että Porin Prismassa olisi joku suutari kuka osaisi ja pystyisi tuollaisen krypto-sirulla koodatun avaimen tekemään!
Now riding:
* KTM 690 Enduro R
Past ones:
* KTM EXC 300
* KTM 250 EXC Racing
* CBR 600 F4
* CBR 954 RR
Kyllähän ne nykyään tekee noita autojenkin avaimia joissa on ajonesto en ole kyllä itse joutunut teettämään, enkä osaa sanoa että missä onnistuu. Ehkä jollain lukkoliikkeillä tms. on sellaiset vehkeet. Toisaalta törmäsin Givin laukkuun avainta teettäessäni sellaiseen ongelmaan ettei suutarilla ollut oikeita runkoja mihin alkaa tekemään. No saatin kuitenkin tehtyä vähän erilaisesta sellainen mikä toimii, kun oli Givin miehet ihan turhia uria työstäneet.
Mutta uskoisin ettei sen lukon irroittaminen ole iso homma. Siis onko niin ettei avain edes käänny vai kääntyy ja mitään sähköissä ei tapahdu?? Jos sähköongelmaa niin vika tod.näk. virtalukonpohjassa ja taas eikun irti ja CRC tms. mömmöä ruiskimaan...
Uuden avaimenkin kanssa voi muuten tulla ongalmia kun lukkokin on kulunut ja kun uutta "karheaa" avainta tunkee niin eipä pelaakkaan, mut vähän siloittelemalla avainta saa kyllä pelittämään.
Palkka juoksee....minä en
Tuo hinta on varmaan asennettuna ja kaikki lukot uusittuna. Meillä oli viime kesänä -04 XX ja joku yritti nyysiä sen tallista rikkomalla virtalukon. Vaihdatettiin pelkkä virtalukko (tankki ja penkin lukko jäivät vanhalle avaimelle) ja sen hinta töineen oli n. 150 euroa.
- Rajatonta Voimaa! -
Joo, tuossa -98 XX:ssä ei vielä ajonestoa ole, joten sen puolesta onnistuu avaimen teettäminen. Läheisellä suutarilla ei vain ollut aihiota, joten täytyy löytää joku jolta sellainen löytyy ja kokeilla sillä.
Brandtiin kun soitin niin ilmoitti, että koko setti, virtalukko, penkinlukko ja avaimet on hieman yli 400€ ja tietty tankinkin lukko, että sillai. Halvemmalla saattaa tietysti saada jotain kautta mut toivottavasti siihen ei tarvitse mennä.
Avain siis menee lukkoon kauniisti mutta ei käänny. Kun kääntyy (yhä harvemmin toimii) niin kaikki toimii hyvin.
Lukosta tulee todellakin paljon paskaa kun öljyä sinne truuttaa ja suutari oli sitä mieltä että on vain niin likainen että jumissa. Öljyllä saa aina hetkeksi toimimaan kuitenkin.
Täytynee löytää jostain sopiva aihio ja teettää uusi avain, jo varmuudenkin vuoksi ja koittaa putsaa lukkoa jollain konstilla.
Uusia lukkoja en millään haluaisi ostaa;), ko ei oo rahaa!!!
***************************
Honda 1100XX Blackbird -98
Triumph Daytona 1200 -96
No juu eihän sitä euroja turhuuteen kannata laittaa.. *
Ei muuta kuin irrottamaan se lukko ja putsaa sitten öljyllä, tulee varmaan alaspäin likakin paremmin ulos. Ja voipi käyttää ensin jotain öljyä väkevämpää liuotinta jolla saa paskan pois ja sitten huolella öljyämistä. Tai sitten käännät vain virtalukon pohjan esille niin pääsee vaikka naapuri ajamaan kun ei tartte avainta ollenkaan. *![]()
Palkka juoksee....minä en
se on vaan, että jos sinne lukkopesään jotain öljypohjaista työntää, nii sit siellä on taas uudet öljyt valmiina keräämään likaa. eli jos mulla ois kys. ongelma nii pistäsin sisään jotai crc tyyppistä tököttiä ja sit paineilmapillillä kunnon puhaltelut joka ikisestä reiästä.. nii ylhäältä kuin alhaaltakin.(stouni @ Heinä. 28 2005,14:03) kirjoitti
![]()
650GR, gsxf600, gsf1200s, zzr1200, 650gs dagar, gsx1400, gsx1400, 650xmoto, versys650, gsx-r1000, versys650, tiger950, zr7, gsf1200, xt660r, gsx1000r, varadero xl1000, 650versys, r1150rt, 1100xxblackbird, tdm900.
Käypäs kokeilemassa uuden avaimen teettämistä lukkoliikkeessä suuratin sijasta. Löytyypi vähän todennäköisemmin oikeat aihiot.
jari
Sama temppua esittää -98 VFR:n virtalukkokin, avain menee lukkoon ongelmitta mutta ei mainaa aina kääntyä. Itse huomasin aikani noiduttua, että kun hieman nostaa avainta ennen kuin kääntää niin ei mitään ongelmia.
Erkki Hugg
![]()
*Jos se avainpesä/virtalukko on helppo irrottaa, tai kohtuullisen helppo
. Ota se irti, tyrkkää sinne ylösalaisin jarrukliineriä muutaman kerran (osta sellanen puteli missä on vähän nokkaa suuttimessa), siinä on painetta ja liuotinta tuohon tarpeeseen. Kun ulos tuleva neste on suht kirkasta, pesä
on puhdas. Sen jälkeen voitelet parilla tipalla NOTKEAA öljyä. Lukkosula on hyvää muuten mutta kun siinä on spriitä, joka liuottaa öljyjä. Sitä voi käyttää muuten pesujen jälkeen koska lukkosulasta jää hyvin ohut kalvo öljyä ja sehän myös tunnetusti syrjäyttää kosteutta
. Irroittaisin lukon vain siitä syystä, että muuten ne skeidat valuu sinne virtalukon pohjaan
ja tukkii siellä kosketus pintoja.Ongelmasi toinen puoli on luultavasti myös se kulunut avain, koska lukon haitat ja avaimet kuluu toisiltaan "karkuun". En tiedä millä seudulla vaikutat, mutta piipahdus lukkoliikkeeseen, jossa tehdään auton avaimia, niin sieltä osaavat tilata oikean aihion, josta sen avaimen voi jyrsiä. Noita tavallisia ja aika monia ajonestoaihioita saa Am securitystä Turuust
, josta lukkoliikkeetkin tilaa niitä. Helsingissä sellanen puoti kuin Auto-Avain on erikoistunut pelkästään ajoneuvojen lukkoihin ja avaimiin. Jos uusi avain ja perusteellinen pesu ei auta: lukko on rikki
. Kun avainta lähdet teettämään niin ota pyörä kainaloon, että pääset kokeilemaan heti kaikkiin lukkoihin uutta avainta, sillä se voi toimia virtalukossa mutta ei esim. tankin lukossa. Noi lukot on yleensä roottoripyörissä se asia mihin kiinnitetään viimeisenä huomiota, kun ei ne ajoon vaikuta
. Kun joka pesun jälkeen öljyää ja joskus talvella ku on aikaa puhdistelee niitä, niin ne nelisataset voi käyttää ketjuihin ja renkaisiin. Yksi asia mikä kanssa pilaa virtalukon niin autoissa kuin prätkissäkin on se helevetillinen
avainnippu heilumassa siinä virtalukossa. Kuluu niin avaimet kuin lukkokin!!!
Mikä ihmeen vastaohjaus??