mikä on suzuki sv 650s-02 eturattaan akselin kierteen nousu?oli päässyt mutteri karkuun ja kierre vähän pyöristynytmaahantuojalta ei osattu sanoa heti kättelyssä vastausta..ei kuulemma ilmoiteta missään.ja itse en tiedä miten mitataan moinen
edit:nakkisormet..
kierretulkilla, mutta jos ei ole niin sen saa tönärillä (työntömitalla) katottua.
"Jokainen enskalla metsässä ajettu kilometri tukehduttaa raivoonsa yhden viherpiipertäjän"
TÖSÖS !
Kyllä siellä varaosavilmillä ois ollut "Nut esimerkiksi M14x 1.0
tai M Jotain X jotain .
Ja se toinen luku on se nousu .
Karkeasti saat ko lasket sentin matkalta montako kierrettä ompi .
Kymmenen kierrosta ompi 1.0 , kakstoista on 1.25 viistoista on 1.5 jne
Triumph Tiger 800 XRX
hmm... mitenköhän harvempia kierteitä mahtuu sentin matkalle enemmän?(OULA @ Heinä. 27 2005,11:50) kirjoitti
Jos noin tahtoo tehdä, niin on parempi ne sentin matkalle sattuvat kierteet laskettuaan jakaa kymmenen (millimetriä) tuolla kierteiden lukumäärällä. Eli:
10 kierrettä sentille: 10/10=1
8 kierrettä sentille 10/8=1,25
6 (ja vähän päälle) kierrettä sentille 10/6,66=1,5
jne. jne.
Toinen tapa on mitata esim. 5 tai kymmenen kierteen harjan väli ja jakaa mitattu arvo harjojen lukumäärällä. Esimerkki alla:
Edit: Kuvassa sattui sellainen pieni lapsus, että nuiden harjojen päällä olevien numeroiden pitäisi olla "laaksojen" kohdalla. Tuossa nimittäin pitää laskea noita kierteen välien lukumääriä, eikä harjojen lukumääriä. Mutta sen takia ensimmäinen harja on ilman numeroa, joten homma toimii noinkin.
voe juma,kerrankin joku kertoo niin et mäkin tajuanloistavaa,tarviipa mitata,se kierre siinä akselissa on vaan vähäsen siitä kierteen harjalta kulahtanut,mut hyvä mittaa et saa otettua töistä kierrepakan varmuudeks mukaan
kiitokset tähänastisista
![]()
Luulempa että ovat laittaneet siihen sellaisen kierteen mikä ei ole ihan vakio. Itselläni FZ:ssa on edellinen omistaja kiinnittänyt eturattaan mutterin huonosti oli päässyt kiertymään irti ja kilkutellut itsestään (mutterista) kierteen pois ja vioittanut myös akselia niin ettei enään pysty kiristämään mutteria aivan vaadittuun momenttiin mutta kierreliimalla ja alhaisemmalla momentilla on pysynyt ja onhan siinä kun maahantuojalta hommasin uuden mutterin niin uusi lukitusprikka, mikä naputellaan mutteria vasten. Sen mutterinhan ei tartte olla tosiaan tiukalla sen tehtävähän on pitää ratas vain oikeassa kohdassa, ettei linjaus ketjuun muutu.
Toisaalta se akseli on varmaan niin kovaa ainetta ettei siihen saa tehtyä uutta kierrettä jollain kierrepakalla. Niin ettei tartte purkaa akselia koneesta. Ja jos purkaa niin onko enään järkeä sorvailla kun voi asentaa helpommalla uuden akselin. *![]()
Palkka juoksee....minä en
Mikä vakio? Eiköhän ne siihen ihan jonkun metrisen taajakierteen oo laittanut. Paitti jossain mutterilingoissa on jotain ihme tuumia ja mietteitä.(jappe74 @ Heinä. 27 2005,13:42) kirjoitti
KTM 690SM
no niin,se kierre on selvitetty,akseli on halkaisijaltaan 20mm ja kierteen nousu on 1,5mm,tarvii katsoa löytykö pakkaa(työmaan pajalta),vai näytänkö pelkkää kierreviilaa akselille,parempi sekin on kun ei mitään.sitä vain en tiedä miksi on mutteri päässyt yleensä irti,sen sentään momenttiin kiristin keväällä..mutta se lukkoprikka oli kyllä silloin jo hieman kulahtanut,eli jos en muuta oppinut niin tästä edespäin vaihdan sen joka kertaei maksakaan kuin pari euroa.
no niin,se kierrepakka löytyi,ja meni iihan käsin pyörittämällä läpi koko kierteen.uusi mutteri+lukkoprikka paikoilleen lukitteen kera,kesti kiristää 80nm asti hyvinkiitokset vielä kaikille neuvoja antaneille.
suosittelen laittaa kierrelukitetta siihen.. itel oli mutterin kierre pettäny ja se kierre oli sit momentissa siin akselis..
aika tiukassa
mut pakalla kierre auki ja uus mutteri ja lukitetta väliin..
itte tein saman operaation noin kuukausi sitte...
näkyy suzukeis olevan iha yleistä ton löystyminen...
jokaisessa meissä asuu pieni ghostraider
zx-10r-04 ex
dr-800s-93
ktm duke 620 -96
zx10-r -08