Kovasti on tuota Delvacia suositeltu ilmajäähdytteisiin koneisiin, mutta kertokaapa nyt tyhmälle, että kai se sopii vesikoneisiin samalla tapaa.
Vai onko vesi- ja ilmakoneiden välillä jotain ratkaisevan erilaista, että delvacia ei vesimyllyyn uskalla tuupata ?
Jälleen yksi tehottomaan pastakoneeseen hairahtunut
Tarvikeliikkeistä ja jopa huoltoasemilta saa Mobilin ohjekirjasta voiteluoljyistä. Olisiko nimi "Oikea voitelu" tai sinne päin. Siinä kerrotaan havainnollisesti perusasiat öljyn valintaan. Jokainen rasva on kehitetty omaan käyttöönsä, siihen sen ominaisuudet oon räätälöidyt. Esim. dieselin voiteluaineelta vaaditaan polttoaineesta ja sen koostumuksesta johtuvia ominaisuuksia. Se varmaan olisi sopivinta dieselmopottimeen.
Grafiittivaseliini ja Voimariini ovat molemmat hyviä rasvoja, mutta jos niiden käyttötarkoitukset vaihdetaan ristiin, niin lopputulos varmasti huononee.
Tuskin jäähdytystavalla normaalikäytössä on merkitystä öljyn valinnalle, vaikka ilmakoneet onkin tehty yleensä vähän suuremmilla välyksillä.
Kaikki nykyiset öljyt lienevät riittävän hyviä, ettei katastrofeja pääse syntymään, on vaan enemmän tai vähemmän marginaalia. Kukin öljy on paras siihen käyttötarkoitukseen, mihin se on kehitetty.
Ratkaisevin tekijä mp 4-tahtiöljyssä on kytkimen rakenne, ja sen vaatimus öljylle. (märkään kytkimeen ei kitkaa vähentävää lisäaineistusta). Tälläkään ei sitten ole mitään tekemistä sen kanssa, onko öljy synteettinen, vaikka ominaisuus liitetään usein virheellisesti synteettisiin öljyihin.
Kyllähän noilla Vesijäähdytteisilläkin on Delvacilla ajeltu ilman mitään ongelmia.(Sartre @ Maalis. 24 2004,00:11) kirjoitti
Sarkasmi on ihan hauskaa, mutta pitää kuitenkin muistaa, että Delvac MX ja Super 1300 ovat "yleisöljyjä", jotka käyvät sekä bensa-, että dieselmoottoreihin, vaikka pääasiallinen käyttö on varmaankin raskaalla kalustolla. Niillä on luokitus myös bensamoottoreihin. API SH/SJ valmistusajankohdasta riippuen.
Itse soitin joskus Mobilin tekniseen neuvontaan juuri tuosta mp-öljyasiasta. Kaveri vaikutti ihan asiansa osaavalta ja sanoi, että Delvac MX/Super 1300 käy oikein hienosti moottoripyörän moottoriin, koska se sisältää lisäaineet ja viralliset luokitukset märkäkytkintä ja vaihteistoa varten (Allison C4 ja Caterpillar TO-2).
Täyssynteettiset ovat kyllä yleensä parempia kuin mineraaliöljyt, jos vain raaskii ostaa. Mobililla sanoivat, että jos Ralli Formulalla kytkin luistaa, niin sitten Delvacia koneeseen.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Delvacia ostin minäkin 20-pöntön... Pelaa ilmeisesti myös pikku-Hondassa kun jo 80-luvun alkupuolelle Esson D3 pelasi moitteetta... Jostakin pöntöän pohjasta löytyi aina tarvittava 1,7 litraa.
Stelvio NTX ´12
V 650 NTX
Tuareg 600 Wind
CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
RD 250 LC
Pegaso 650 Trail
K 75
R 45
Onhan niissä eroa ainakin lämpötiloissa(Sartre @ Maalis. 24 2004,00:11) kirjoitti
Ilmakone kuumenee ihan "kiitettävästi" esim. liikenneruuhkassa töpeksiessä, kun vesikone ei juuri yli 100 asteen halua nousta - ja jos tuo keittäminen uhkaa, käynnistyy sähköflekti avuksi. Tästä syystä ilmakoneessa välyksetkin ovat suuremmat jotta tuo ylilämpiäminen ei konetta leikkauttaisi ihan heti kiinni => voitelultakin vaaditaan lämpökestoa hieman vesikonetta enempi
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Asiahan on niin päin, että märkäkytkimiin tarkoitetuista öljyistä PUUTTUU kitkaa pienentävä lisäaineistus, eli öljyä jossa ko. lisäaineistus on ei suositella käytettäväksi märissä kytkimissä.(B12 @ Maalis. 24 2004,10:25) kirjoitti
Tokihan kone käy Delvacillakin, jos budjetti harrastuksessa on niin rajalla ettei oikeita aineita raaski ostaa.
Moottoriöljyn hintaero tässä harrastuksessa on niin pieni, että se hukkuu marginaaleihin.
Jos hintarajoitusta ei kysyttäessä aseteta, niin kai teknisen neuvonnan (Mobil) ohje lienee 4T Racing eikä Delvac.
Kaikissa tavallisissa öljyissä on luokitukset ristiin molemmille polttoaineille.
Mutta: Kukin valitsee itse öljynsä keskusteluista huolimatta, ja niin pitää ollakkin. Kannattaa ottaa asioista selvää mahdollisimman asian tuntevilta tahoilta. Näillä palstoilla näkee monta kertaa liikuttavia rinnastuksia asioilla joilla ei ole mitään tekemistä käsiteltävän kysymyksen kanssa. (ei kohdistu Sinuun B12)
Tässä käsiteltävä ongelmahan ei kosketa Bemu miehiä.(r1150r)
Ai niin, taisitkin puhua Hontasta; nimi hämäsi hidasta ?
En itse asiassa tarkoittanut, että siinä olisi joku erikoinen lisäaine kytkintä varten, vaan että sen lisäaineistus sopii märkäkytkimiin ja että se tayttää em luokitukset vaihteiston ja märkäkytkimen osalta. Anteeksi, jos tuli väärinkäsitys. Kysymys oli alunperin siitä, sopiiko Delvac vesijäähdytteiseen moottoriin ja miksipä ei sopisi.(jjn XX @ Maalis. 24 2004,12:45) kirjoitti
Kaveri osti joskus firmalleen öljyjä Mobililta ja moottoripyöräilyä harrastavana kysyi edustajalta, että kannattaako hänen ostaa erikseen Mobilin moottoripyöräöljyä mopoonsa. Kaveri oli ostamassa 200L pyttyä Ralli Formulaa. Edustaja vastasi, että se moottoripyöräöljy on ihan samaa ralliformulaa samassa purkissa eri etiketillä. On kuulemma pakko myydä erikseen, koska kaikki "viisaat" varoittelevat käyttämästä autoöljyjä. Tämä on vain yhden Mobilin myyntiedustajan suullisesti kertoma tarina, eikä minulla ainakaan ole siitä faktaa näyttää sen enempää. Tapaus ajoittuu 90-luvun puoliväliin.
Tämä aihe kiinnostaa minua ihan oikeasti ja olisin kovin kiitollinen, jos antaisit linkkejä tai yhteystietoja niille asiasta oikeasti perillä oleville tahoille. En tarkoita mitään paikallisen prätkähuollon asentajaa, vaan ihan oikeita voiteluaineteknologiaan perehtyneitä. Tuo "Voihan sillä Delvacillakin ajella, jos ei parempaan ole varaa ja kannattaa ottaa asioista selvää ennen kuin tulee puhelemaan" antaa ymmärtää, että et ole kertonut asiasta ihan kaikkea minkä tiedät. Minulle on sinällään yksi lysti, millä öljyllä kukakin ajelee. Toisaalta en haluaisi nuukana miehenä särkeä kallista konetta, jos tietämättömyyttäni olen tehnyt tyhmän valinnan.
Se Mobilin vihkonen löytyy kyllä hyllystä.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Niin, ja se legendaarinen AllRightin luetteloon lainattu Kawasakin service bulletin. AllRight antaa ymmärtää, että moottoripyörätehtaat varoittavat käyttämästä mitään autoöljyjä missään moottoripyörässä. "Jos vahinko on jo tapahtunut (voi voi tyhmää)....voit hyvällä tuurilla selvitä pelkällä kytkinremontilla" "Sinänsä laadukkaat 5W-50 (Mobil 1?)autoöljyt eivät missään tapauksessa sovellu moottoripyörään" "Moottoripyörässä on niin hirveästi hevosvoimia ja kierroksia". plaa, plaa, plaa.
Todellisuudessa siinä Kawasakin lapussa varoitellaan tuolloin markkinoille tulleista energiaa säästävistä 5W-30 öljyistä, joiden kuuman pään viskositeetti ei ollut Kawasakin mukaan riittävän korkea heidän moottoreilleen. Ei siinä puhuttu yhtään mitään mistään 5W-50 tai autoöljyistä ylipäätään, vaan uutuusöljyjen liian alhaisesta viskositeetistä.
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Eräs tutuntuttu pakkaa öljyjä mobililla, ja sanoi kerran että racing 4t purkit täytetään ihan samasta hanikasta kuin jotkin autoöljypurkitkin.
En nyt muista mikä tuo kyseinen öljy oli, mutta jos B12 on kuullut että se olisi rally formulaa, niin näin asia varmaankin on.
Pegaso IE
Saman ovat todenneet myös monet noita öljyä testanneet tuolla USAn puolella.(Cobretti @ Maalis. 24 2004,14:30) kirjoitti
Tosin sen Racing 4T purkin hinta on vähän toinen, kuin perus Rally Formulan, mutta onhan se "aitoa moottoripyörä öljyä".
![]()
Noita eri öljyistä löytyy muuten hyvää infoa tuolta. * *![]()
![]()
Tässon kans hyvä artsu mc oils
"For a 1,600MW (nuclear) unit, that means a construction cost of up to €5.6bn. We see very little prospect of these costs falling and every likelihood of them rising further."
-Citigroup Global Markets, 2010
Lusikkaa taas öljysoppaan. Aikoinaan 70-luvulla ei tainnu pahemmin mitään prätkäöljyjä olla olemassakaan. Hyvin toimi kytkimet ja vaihteistot prätkissä autojen moottoriöljyillä ja voiteli muutenkin myllyn siinä ohimennen.
-72 Z1 900 Kawaan (rullalaakeroitu kampura, märkäsumppukone, vaihteistoöljy ja moottoriöljy samassa) suositeltiin hyvälaatuisia SE luokan 10W40, 10W50 tai 20W50 moottoriöljyjä.
Mahtaako mistään edes löytyä moista jäteöljyä?
Tämän päivän moottoripyörien öljyvaatimukset lienee hieman tiukemmat. Eipä tuo koneen perusrakenne nyt paljon tosta oo muuttunu, paitsi tuon jäähdytyksen, laakeroinnin ja venojen lukumäärän suhteen.
Nykyiset Kawat tallissa:
KLX 250 B1 - 81
Z 1000 ST E1 -79
Z 1000 ST E2 -80
Mean Streak 1600 -07
Z 1000 Special Edition -14
GTR 1400 -08
Spectre 1100 D1 -82
KX 250 XC KL Enduro -21
KLE 500 -91
Toissakesänä vaihdoin kawassa castrollin synteettisen Delvaccin 15W-40 litkuun ja kytkimen sekä vaihteston toiminta parani selvästi. Ei kolahdellut ja kytkin toimi jotenkin "pehmeämmin". Ei luistoa.
Samaa kikkaa ajattelin kokeilla nyt synteettiset sisässä olevalle jammun koneellekkin, kun vaihteisto kopsahtelee.
Mun vaatimattomien tribologiaopintojen pohjalta juuri tuo delvacci olisi hyvää kytkimelle ja vaihtestolle, mutta sitten synteettinen moottoripuolelle varsinkin kylmäkäynnistykisissä.
Jos kaivaa delvacin infolehden jostain, niin huomaa että siinä on pirusti kaikenlaisia luokituksia. Muun muassa nuo em. märkäkytkinluokat ja muistaakseni vaihteistoluokat
GL-1 ja GL-2. Jotain ep-lisäaineita ja kaikkea.
Video meliora proboque deteriora sequor
Jos molemmat rasvat ostaa samasta paikasta (ei mopokaupasta) nettohinnat ovat käytännössä samat, eli ei "aito" ole sen kalliimpaa.(Fastm8 @ Maalis. 24 2004,14:44) kirjoitti
Soitto öljy-yhtiön tuotekeh. osastolle tai tekniseen neuvontaan tuottaa paljastuksen myös "samasta hanasta" mysteeriin, jonka ovat ilmeisesti luoneet tutuntutuntutut ja pakkaamossa joskus töissä olleet (asiantuntijat?).
Ei se ole ihmeellinen asia.
Eri maissa (mantereilla) myytävät saman nimiset öljyt eivät välttämättä ole samaa tuotetta.
Ps. Itse suhtaudun ison veden takaa tulleeseen (toki muuhunkin) informaatioon voiteluasioissa varsin kriittisesti.
Ainakin vielä 15v. sitten jenkit olivat varsinkin "racing" öljyissä pahasti Euroopasta jäljessä (omia kokemuksia). Sieltä pyrittiin tekemään varsin massiivinen markkinoille tulo jakamalla tuotteita täkäläisille harrastajille. kokemukset olivat vaatimattomia, joskus jopa huvittavia.
Mutta kukin päättää omista asioistaan. Niin on hyvä ja keskustelu avaa näkemyksiä joita kukin soveltaa harkintansa mukaan.
Kaikki nykyisin julkisesti kaupan olevat öljyt ovat käyttökelpoisia joten kenttä on varsin turvallinen käyttäjille vaikkei lukisi kuin suurella kirjoitetut tekstit purkkien kyljistä.
![]()
"Tokihan kone käy Delvacillakin, jos budjetti harrastuksessa on niin rajalla ettei oikeita aineita raaski ostaa."
Minä ostan sitä ainetta (Delvacia) millä Zeta parhaiten toimii. Joku toinen menee maksamaan maltaita taas onnettomista litkuista, millä toimivuuskin on niin ja näin.
Joten kysymys ei ole budjetista, vaan kokemuksesta ja järjenkäytöstä.
Gray-haired riders don't get that way from pure luck !
Delvac 15W-40 on ollut testikäytössä Yamaha FZR 1000 -92, Honda VFR 750 -86 ja Kawasaki ER-5 -97 pyörissä öljynvaihtovälin verran, eli noin 5tkm. Kaikissa pyörissä voidaan todeta samaa, eli kytkimen ja vaihteiston toiminta pehmeämpää (ei luistoa), öljyn kulutus putosi lähes nollaan, yamahassa castroleilla noin 1,5dl/1000 km, nyt ei tarvinnut lisätä ollenkaan. Mekaaniset äänet muuttuivat hieman erilaisiksi, muttei mitään huolestuttavaa, pieni sävyero vain. Onnistuneen kokeilun perusteella vaihdettu uudet Delvacit koneisiin, mutta lyhennän vaihtoväliä tuhannella, tuntuivat sen verran kuluneilta uloslaskettaessa. Ja mitä tulee tuohon öljynvaihtokustannusten mitättömyyteen, niin kun vaihdetaan kolmeen pyörään parit öljyt kesässä, on säästöä vähintään 120 euroa. Saattaa jonkun mielestä olla pikku summa, mutta kyllä mä keksin tollekin rahalle parempaa käyttöä, kuin välistävetäjien pankkitilien kartuttaminen. *![]()
Tähän väliin pieni kommetti synteettisistä moottoriöljyistä. Tiedätkö mistä synteettiset moottoriöljyt valmistetaan? Synteettinen moottoriöljy valmistetaan jätteestä jota syntyy tavallisen mineraaliöljyn valmistuksen sivutuotteena eli jätteenä. Toinen Fakta - Synteettistä moottoriöljyä ei käytännössä ole olemassakaan, kaikissa "synteettisissä" öljyissä on todellisuudessa myös mineraaliöljyä ne ovat ns. sekoitteita.
Ammattini puolesta tiedän, että öljyistä voidaan väitellä aina.
Minäkin käytän Hondan omaa öljyä vain olosuhteiden pakosta, takuunalainen peli.
Kukin ajaa varojensa mukaan... Honda CBF600s 2005, XRV 750 ja Lynx Adventure 2010
Mielipiteensä kullakin ja harrastushan vie pääsääntöisesti kaiken joutavan, mutta itse en pitäisi hintaeroa Delvacin (20l/45€ = 2,25€/l) vs. BelRay (4l/30€ = 7,5€/l) kovinkaan pienenä.(JIMJAK @ Maalis. 25 2004,10:03) kirjoitti
Yhdessä vaihdossa säästöä siis tulee 21€. Kun vaihdan öljyt pariin kertaan kaudessa, niin säästöä tulee 42€. Okei - joku voi sanoa, että ei tuokaan iso summa ole, mutta tullee tuosta pari kolme (tarjous)koppaa keskaria.
Halpaa kun tuo lisäksi on, voin rauhoittaa mieltäni ja saada nihilistis-perfektionistista nautintoa vaihtamalla vielä syksyllä mopoon varastoöljyt, jotka sitten keväällä taas voin ilman suurempia oman tunnon kolkutuksia vaihtaa veks.
Kun pyörässä on lisäksi kuiva kytkin ja muutenkin kierrokset ovat ajossani pääsääntöisesti välillä 2000 - 5000, en jaksa uskoa, ettei Delvac tuossa Puimurissa toimisi siinä kuin tuo 3,33 kertaa kalliimpikin...
<p>2002-2014</p>