Tän vuoden koosteessa on snadi historiikki jossa kerrotaan ajoista jotka ovat alkaneet jo muistaakseni 1907
Mieleenpainuva yksityiskohta on että 1957 saavutettiin jo yli 100mph keskituntinopeus ja tänäpäivänä on ennätys 128mph samalla radalla. Kuitenkin aikaa melkein 50v.
1 maili ( mile) = 1,609 km
And the Road Warrior?
That was the last we ever saw of him.
He lives now only in my memories.
Hurjaa kyytiä jo vuonna -57.![]()
...ja kun ajattelee minkälainen kalusto ja tiet niillä on ollut...(tertsunen @ Elo. 09 2005,23:01) kirjoitti
Esim. renkaat, iskarit/jouset, ajopuvut, kypärät ja moottoritehossakin varmaan aika paljon antavat tasoitusta nykypäivään.
Melkosia vetomiehiä ovat olleet![]()
Yamaha DT 125 LC "87 1994-1996
Honda CB125T "81 ~2002-
Honda Transalp 600 "93 *2002-2008
Yamaha TDM 900 "04 * 2008-2010
Yamaha TDM 850 "91 2011-
"In 93 years of TT racing, almost 180 riders have lost their lives on the island."
Valitettavasti en löytänyt statistiikkaa kuinka nämä tapaukset jakautuvat eri vuosille. Keskim. kuitenkin kaksi per vuosi kisassa.
Siviililiikenne ko saaren teillä & radalla vaati vuosien 93-03 välisenä aikana 112 kuolonuhria ja toistatuhatta loukkaantunutta jonkun saitin mukaan. Tekstistä ei tosin selvinnyt onko noissa numeroissa mukana vain rataa kiertäneet turistit, vai myös Agatha 82 vee joka ajoi potkurilla ojaan. Ja jos joku ei vielä tiennyt, niin tuo "rata" on itseasiassa vain kohtuullisen kapea tie joka kiertelee Man-saarella, jossa muuten ei (vielä) ole nopeusrajoituksia taajaman ulkopuolella.
br, Mikko
KTM 1290 SAS. Suits You, Sir!
Eilen-ehtoolla lueskelin Triumphin ja BSA:n kolmepyttysen tarinaa, sillä pelillä oli ajettu -72 Man saarella kierros keskinopeudella ~177km/h...tais olla just se kone nimeltään "slippery sam", se kun tuppas välillä ruikkiin öljyt takarenkaalle. Että semmosta jännittävää lisäherkkua vielä.
Kilpakonehan oli tuotantopyörän moottoriin perustuva 750-kuutioinen työntötankokone, tehoa 80hp kierroksilla 8500I/min. Painoakin jotain 170 kilon päälle.
Siltä pohjalta kyllä hiukan huvittaa nää jutut lisätehojen välttämättömyydestä 180-heppasessa kyykyssä.
Ehkä ne on osanneet vaan ajaa niillä vehkeillä silloin.
Ei oo varmaan rengasteknologiakaan -70-luvulla ollu erikoisen kehittynyttä vielä.
Dissauksenkalastelua, sano xjrrrrräyh kun örkkiin kirjoitti.
varmasti yksi merkittävä ryhmä on kisapaikalle tulleet katsojat jotka kilapailujen jälkeen pääsevät kiertämään rataa on tapahtunut ketjukolareita
Niinpä. Se "rata" on siis auki ympäri vuoden ja siellä käy jengiä ympäri maailman vetämässä starojen jäljissä miljoonaa, eli ei muuta kun sinne vaan pistämään kierrosennätykset uusiksi! Ihme, että sitte porukkaa kuolee.(rg500-ex @ Elo. 10 2005,09:24) kirjoitti
br, Mikko
KTM 1290 SAS. Suits You, Sir!
Se on ollut urheilua se... Päätä huimaa tänä päivänä katsella Pyynikinkin edesmennyttä katurataa ja pohtia, minkälaista kilvanajo on aikoinaan ollut. Moderni kisakulttuuri sponsorisopimuksineen, merkkivaateineen ja kilpureineen tuntuu jotenkin kliiniseltä, hengettömältä. Kilpailun näkee parhaiten TV:stä, pyörät näyttävät tylsiltä ja radat kaikki toisiltaan. Entisaikojen taltiointeja katsellessa
tulee mieleen, että miehet ovat sentään kilpailevat jostakin, eivätkä mainosta aurinkolaseja.
Kunnioitusta.
Desmo Jugend
Luin tuossa juuri artikkelia kyseisestä tapahtumasta. Harjoituksissa oli kuski ajanut ulos ja henkihän siltä lähti. Nostettiin jonkun talon pihaan harjoitusten ajaksi eikä edes harjoituksia keskeytetty. Sitten kun harjoitukset oli ohi niin kävivät hakemassa ruumiin pois pihasta.
Että tällästä Man-saarella.
~SV1000N~
Muistaakseni joskus lukaisin samaisen artikkelin. Talon emäntä taisi valitella siinä ettei oikein tykännyt raadosta pihassa. Kertoi myöskin olevan kovin yleistä, että porukka pysäyttää vauhdin heidän piha-aitansa avustuksella.(baritoni @ Elo. 10 2005,10:29) kirjoitti
br, Mikko
KTM 1290 SAS. Suits You, Sir!