1. Olen sitä mieltä että hirvien määrää on lisättävä !
2. Olen ANIMALIA-jäsen ja pidän hirvistä kovin...
3. Olen nähnyt hirven mp:llä ajaessani ja ol se kyllä kaunis..
4. Olen hirviporukass ja teen parhaani jotta edes yhden kaadan
5. Olen sitä mieltä että määrää olisi vähennettävä noin puolella
6. Olen sitä mieltä että "muutamia" riittäisi suomen luonnossa
7. Korkeasaareen pari ja muut lihoiks !!!
8. Ei tarvita yhtään vapaalla jalalla olevaa. Yksikin, (siis jokainen) hirvikolari on TURHA ja olisi valtiovallan toimenpitein vältettävissä, ja yleensä, se, aiheuttaa moottoripyöräilijän tapauksessa, ajajalle, hänen mahdolliselle matkustajalleen peruttamatonta vahinkoa, kuoleman tai vaihtoehtoisesti elinikäisen vamman tai invaliditeetin sekä heidän perheenjäseneilleen, lähiomaisilleen, työtovereille ynnä muille, ainakin suurta surua ja tuskaa. Mitä asialle aiotaan tehdä, tähän minäkin haluaisin vastauksen!
JOVAIN TURHAT POIS !
Onse raaka määrä kun on suomesa noit hirviä metsiss ja väylien varrella, et heikompaa jo kohta hirvittää ohjastella hämäräs saati pimiäs !
Äkkiseltään eipä tule YHTÄÄN hyvää syytä pithää noi suurta hirvieläin kantaa vappaalla jalal, tiijätkö sinä ? On hirvien lisäks sitten noi vikkelämmät viel, elikkäs peurat, kuusi-, valkohännät- ja porot tokkiinsa. Mitä myö niillä tehää, paitsi poroil ?
Eikös se vain ole tolkutonta hommoo ku rakennetaan kalliilla aitoi ja nykyvää jo siltoi noitten tunneleije lisäks ko halevammalla pääsemmä ko lyövään säilykkeiks kaaiikki !
ps. sitt olis vielä kovin juttu vahingoist mitä net aiheuttaa taimikois elikkäs maatallouvel....mut jätetää tuonnemmaks!![]()
Lihoiksi vaan...
![]()
- Kun väittelet idiootin kanssa, pidä huoli ettei hän tee samoin -
*** Honda Monkey 125 ***
Yksi täytetty hirvi museossa riittää..
Kerran olen erehtynyt...silloin kun luulin olleeni väärässä ..
Mitäpä noista, mukavia elukoita![]()
Desmo Jugend
Kai ne menis lehmien tilalla, mutta kun on nuita lehmiä riittävästi. Ja vanhempien motoristien tuntema Oliver Hawk-taikurikin tuumi että hirvi on hyvä ratsu, hänen mielestään ois sodatkin voitettu jos ois ollu armyllä hirviä ratsuina tarpeeksi.
Eli kesyttämään ja opettamaan niille, että moottoripyöräilijöitä pittää väistää. Eritoten nakupyörällä liikkuvia moottoripyöräilijöitä.
Dissauksenkalastelua, sano xjrrrrräyh kun örkkiin kirjoitti.
Kyllähän niitä saa muutamia jolkotella, mutta ei kovin montaa.
Onhan Espoollakin ollut omat karhunsa iät ja ajat!
Mutta reilusti saa vähentää, luulis luonnonsuojelijoidenkin ajavan asiaa kun taimet loppuu...![]()
Purkaan sen joutuu kumminkin...
(xjrrrrräyh @ Heinä. 23 2005,00:00) kirjoitti
![]()
- Kun väittelet idiootin kanssa, pidä huoli ettei hän tee samoin -
*** Honda Monkey 125 ***
En nyt hirvistä tiedä, mutta ite asun Tampereella ja kesäisin rullaan Satakunnassa varmaan melkein kymmenisen tuhatta kilsaa juuri Punkalaidun, Lempäälä, Vesilahti, Urjala jne. alueella joka on kaikista pahinta peurakolarien kannalta. Yhtä pahaahan jälkeä se peura taitaa tehdä kuin hirvikin pyörällä päälle ajettaessa, peura vain on paljon arvaamattomampi. Juuri juhannuksena näin kaukaa jo peuran hyppivän tien vieressä ja se ylitti ensin tien, hyppäsikin vielä ojasta takaisin tielle ja vasta kun olin n. 30 m päässä melkein pysähdyksissä, niin lähti takaisin metsään. Etenkin Punkalaidun - Vesilahti välillä kun olen joskus autolla ajellut yöllä, olen laskenut nähneeni yli 50 peuraa pelkästään läpi ajamalla.
Silti en kyllä lähtisi peurojen määrä laskemaan, ehkä siksi että vielä varovaisuus on kannattanut, kertaakaan peuran takia jarrutettuani ei ole tullut liian kiire tai mustaa vanaa asfalttiin.
You tried your best and you failed miserably. The lesson is 'never try'. --Homer Simpson ---
Honda Transalp XL 700V
Toivotaan ettei tulekaan sitä mustaa vanaa.(Avokid @ Heinä. 23 2005,00:50) kirjoitti
Itse lähtisin kyllä niitä vähentämään puoleen, kaikkia noita sorkkaeläimiä. Viime syksynä vanhalla Porintiellä ajoin (onneksi autolla) hirvieläin kolarin. Metsäkauris juoksi vasemmalta eteen ja ei siinä mitään oikeastaan kerkinyt tehdä, pikkasen yritin väistöä ja liinat kiinni. Silti se tömähti siihen Xantian keulaan ja henki pois. Läheltä on ennenkin mennyt, mutta toi oli eka kerta kun osui ja totesin että kyllä siinä aika voimaton on silloin kun eläin poukkaa kohdalle.
Hirvistä ei oo kokemusta,muuta kun että näyttää se isolta läheltä. Ei niitä tiellä nää liikaa,ehkä 4 kertaa joutunu väistää/pysähtyy vuodessa.
Peuroja näkeekin useammin. 5 peuraa olen autolla kaatanut ja 3 autoo saanut lunastukseen. Ei siis yhtään liikaa kymmenessä vuodessa.
Metsästyskerhoja en tukisi lisäämällä kaatolupia. Kaatoluvat pitäisi asettaa maksullisiksi. Verotetaanhan kalastustakin.
Äänestin, että määrää pitää ehdottomasti lisätä.
Mitä sinäkin McHuurre hirvistä vikiset, porot kait sinuakin enämpi kiusaa???*Ylliperällä...
Meil on täällä maalla muutakin tekemistä, ku hirvien perässä juosta koko vuos......
Kuulostaa huolestuttavasti iltapäivälehtiuutiselta. Mtesästysseurojen työtaakka vaan kasvaa hirvikannan ja kaatolupien lisääntyessä, ja harrastuspohjalla se homma nytkin pyörii.kirjoitti
Sikäli kyllä hyvä ajatus tehdä bisnestä sillä. Myydä hirvenmettästysmatkoja rikkaille saksalaisille ja engelsmanneille, kaatavat elukat sitten ja maksavat ittensä kipeeksi. Mutta pitäs siinä maksaa ajomiehillekkin aika hyvä palkka, että jaksavat innolla touhuta. No, kai sitä jossain määrin (jossain päin maailmaa, en tiijä miten Suomessa) tehdään, mutta liika vähän, että raha liikkuis kunnolla.
Tässä kohdin neuvon sitten lopettamaan hirvien perässä juoksemisen, sehän on vapaaehtoista toimintaa pääosin. Antaa niitten metsästää jotka siitä tykkäävät, nautiskelevat sitten muut tuloksista...kirjoitti
Vähän reilummasti kaatolupia ja lisää riista-aitaa. Aitaa pitäis olla paljon enemmän. Aika monta kolaria ovat varmaan estäneet...
Yamaha DT 125 LC "87 1994-1996
Honda CB125T "81 ~2002-
Honda Transalp 600 "93 *2002-2008
Yamaha TDM 900 "04 * 2008-2010
Yamaha TDM 850 "91 2011-
Jaa, taas tätä samaa.
Mä oon sitä mieltä että ihmiset kaikki pois. Turhia elukoita, tappavat vaan muita.
Turhaa puhetta että eläimet niitä kolareita aiheuttavat. Aika harvoin se hirvi siihen pysäköityyn autoon törmää,eli syy on 90% ihmisessä.(bubblefaerie @ Heinä. 23 2005,11:17) kirjoitti
Ja hevoset aiheuttavat suhteessa lukumäärään varmasti yhtä paljon vahinkoa. Poroista puhumattakaan. Ne nyt sattuu olemaan kotieläimiä,joten niistä ei pidetä meteliä.
Hirven liha on n. 4*kalliinpaa kuin sian liha. En ihmettele yhtään että niitä halutaan kaataa. Olen ollut mukanakin ja kyllä se aina marjanpoiminnan voittaa.
Eräskin harrastelija kehui 17 peuraa saaneensa viime vuonna,mahtoikos kaikki olla luvallisia?![]()
pöh. enemmän elukoita. 100000 neliökilsalle on riittävä ja liikenne on lopetettava kokonaan.
90 %:sesti syy on ihmisessä, syy siihen taas on se että muut elävät ei tunne syyllisyydentuntoa.![]()
En mä muuta tiedä kuin sen että on se kanta vähän lisääntynyt.
15 vuotta sitten kotopuolessa paikallinen hirviporukka rämpi läpi koko talven pusikoissa koirien kanssa ja oli todella työn alla että saivat edes suurimman osan luvistaan kaadettua.
Viimeiset pari vuotta meininki on ollut sellaista, että katotaan yks viikonloppu per lupa ja napsitaan aina yksi kerrallaan. Nopeamminkin ne saisi, mutta ei ne mihinkään karkaa ja helpompaa käsitellä ja pakastaa ne yksitellen. Ei ole vuosiin jäänyt yhtäkään lupaa käyttämättä.
Tän huomaa siitäkin hyvin, että ennen kun antoi luvan käyttää sitä tontin nurkkaa jahdissa jos sille nyt jotain eksyy, niin sai nippa nappa kutsun peijaisiin jos oli hyvä vuosi. Nykyään tulee paketissa pari kiloa lihaa kun ei jahtiporukan jannuilla itsellä kaikki kulu.
Oulunalueella muutamat hirviporukat laittoivat liivinsä naulaan pariksi kaudeksi, kun kanta pääsi hupenemaan niin vähäksi ettei ollut oikeastaan mitä metsästää. Nyt kanta on taas parantunut, ja jo parinavuonna on metsästäjillekkin ollut tekemistä jahdatessaan hirvelöitä ympäri metsiä.
Vaikka itsekkin paljonliikun kotilolla tienpäällä, niin tosi harvoin näkee hirviä ihan tiellä. jossain soitten reunassa, ja pientareella olen pari nähnyt vuoden sisään. Ja kun muistaa höllätä kun näkee ne hirvimerkit, niin se onjo puolivoittoa.
Moottoripyöräilen vain mielihyväkseni en vauhdin takia... Johtuisikohan se mopostani? Honda CB350F vm.74..... "Uutta" mopoa alle Honda VFR750
Skype to me
<a href="http://jyvesolutions.jyve.com/Qcard/ekip77.htm"></a>
Jeesus mikä asiantuntija... taas kerran. Nehän nimenomaan OVAT MAKSULLISIA.kirjoitti
Jovain sanoi näyli
En nyt muista kumpi oli ensin me vai ne mutta veikkaisin että me on tultu niitteen tontille...
Eli kyllä kait se niin on jotta niitä vain pitää varoa
Notta ei mopolla moottoritielle - lakikin sen jo kieltää!
IBA Finland - Pariisi2006 - Alppireissu 2007 - Euroturnee 2008
Suzuki GSX-750F
Jos kaikki hirvet kaadettais niin mopoilusta häviäisi taas yksi jännitysmomentti ja eikö se pieni jännitys olekkin ajon suola.
(hirvi tappaa,
auto tappaa,
puu tappaa,
kaide tappaa,
poliisi ei tapa)
(eli hävitetään puut, autot, kaiteet hirvien lisäksi niin sitten vasta olisikin turvallista ajaa)![]()
,
Aivan Sama, on niitten takia tullu kumia katuun jätettyä tänäkin vuonna paniikki jarrutuksessa.
Hyvin silti mahtuu ajeleen, kunhan muistaa et kyllä sitä itseensä isompaa saattaa eteen tulla pellista tai lihaksesta kasattua kulkijaa.
CBR 600F -98 --> CBR 1100 XX -99 --> CBR 929 RR01 -->Busa 2000 --> SV650S -02 -->CBR 1100 XX -99 --> ZX9R -98 --> Yamaha XJ 650 1981 kahvilakilpuri--> Yamaha TY 250 -82-->Honda SS125A 1969 + ZX9R -96.
Tänä kesänä jo kolmesti aivan liian lähellä hirveä, joista vain yksi onneksi pyöräillessä.
Sepäs olikin mieleenpainuva kokemus:
Ajoin nelostietä etelään, vähän ennen Tikkakosken lentoasemaa. Vauhtia puolilaillinen 150km/h, kuiva tie jne.
Yllättäen näen hämärtyvässä illassa että suoran päässä nyppylän takana ambulanssi laittaa vilkut päälle, ja on parkissa.
Refleksinä jarrua reilusti.
Kun vauhti putoaa noin 30km/h:hon, juoksee hirvi aivan edestäni.
Se vauhti, jolla hirvi juoksi pelottaa nyt eniten!
Nyt ymmärrän yhdenkin kaverin kommentin hirvikolarin jälkeen: "en ehtinyt edes huomata sitä."
Juoksee nimittäin käsittämättömän lujaa (vai olisiko tuo ollut laukkaa?)
Niin, että kiitos vaan valppaille lanssikuskeille, kun pelastitte yhden motoristin ainakin läheltäpiti tilanteelta, ellei jopa osumalta hirveen.
Siis kannatan niiden määrän ainakin puolittamista!
BMW K12RS-00 ext: Susuki GSX600F-88, Honda NS125R-88, Yamaha RD125LC-84, Honda Z50J-85
Niin, mitenköhän 150km/h voi olla edes vähän laillista Suomessa?(sarkka @ Heinä. 23 2005,21:49) kirjoitti
Ja vielä hämärtyvässä illassa
Täytyisi muistaa nyt vain se tilannenopeus tai paremminkin olosuhdenopeus. Miten aina juuri samoilla motoristeilla autot kääntyvät tiellä eteen vaarallisesti, tulee yllättäviä tilanteita jne.?
Kyllähän tuo motorismi Suomen teillä välillä aika arpapeliltä tuntuu, koska peura tai hirvi voi todellakin hypätä tiellä, eikä varmasti voisi mitään tehdä vaikka ajaisi sallituissa nopeuksissa, mutta ei hillitön ylinopeus ainakaan auta, paitsi että ei jää ainakaan kitumaan johonkin pyörätuoliin jos paukauttaa 150 lasissa 400kg hirveä päin.
You tried your best and you failed miserably. The lesson is 'never try'. --Homer Simpson ---
Honda Transalp XL 700V
Hirviaitapolitiikkaa on vielä parannettava. Hurrit pärjää suuremmalla hirvitiheydellä, joten ne osaa sen paremmin.
Ajomopossa on kuiskaavat putket, mutta kun otan customin tallista, saa hirvikin vauhtia alleen. Tämän olen nähnyt useamman kerran. Kaveri edellä hiljaisilla putkilla, eikä ees huomaa niitä. Minä perässä customilla ja karja kaikkoaa, oli sitten hirvi tai poro…![]()
... jotain piti muistaa
olen ollut jo pitkää sitä mieltä että hirvet vois työntää kehä kolmosen sisäpuolelle. ehkäpä eduskunta sen jälkeen aattelisivat uudestaan lupien määrää.![]()
Jovain on koominen kysely, eihän tällaiseen voi vastata![]()
I can only please one person per day. Today is not your day. And tomorrow does not look good either.
(Jack Dusty's Earth 2000 Ltd)
En äänestänyt, kun ei ollut muita kuin äärirajat vaihtoehtoina.
Joku tuolla kommentoi äänistä.
Olen samaa mieltä ja koettukin on, että loud pipes saves lifes.
Jos tulet 180 km/t samaan aikaan kuin hirvi "hyvin vaimennetulla" mopottimella, niin ei paljon jää mahdollisuuksia hirven kuuloaistimuksen tai kuskin näköaistimuksen varaan ainakaan auringonlaskun aikoihin ja jos vielä vasta-aurinko.
Kerran on hirvi kääntynyt metsään, kun ehkä vaistosi tai jopa kuuli, että jotain on tiellä liikenteessä. Ja mun mopo ei ole maailman hiljaisin, jos ei nyt myöskään häirikkömöykkääjä.
Pysytään hengissä kesä kerrallaan
Kyllähän se hirvi on ihan OK. . . . Kattilassa.
Hattua nostan niille jotka jaksavat syksyisin räntäsateessa viikosta toiseen rämpiä vähentämässä noitten sarvipäitten määrää.
No, se on sitten vaan VOE VOE