Tämän päivän (19.6) Savon Sanomissa on puolen sivun mittainen moottoripyöräpoliisin haastattelu, jossa hän esittää näkemyksiään tämän päivän moottoripyöräharrastuksesta. Seuraavassa on muutamia otteita tekstistä.
"Elintaso on noussut ja pyörien koko kasvanut sen mukana. Kuka tahansa reikäpää voi ostaa alleen tuhatkuutioisen pyörän. Se on jo sellainen menopeli, ettei hurjastelija voi sitä hallita. Jos nopeus nousee yli sallitun, matka päättyy helposti taivaaseen. Suuri pyörä ei sovi missään tapauksessa kaupunkiliikenteeseen, komisario sanoo."
Ja sitten lisää löylyä:
"Moottoripyöräilijöistä 80 % ajaa täysin liikennesääntöjen mukaan, mutta 20 % miten sattuu ja se vie kaikkien maineen."
Ja sama linja jatkuu:
"Hän muistuttaa että moottoripyörässä on kaksi kertaa tehokkaammat jarrut kuin henkilöautoissa, joten jarruista kuolonkolarit eivät ainakaan ole kiinni. Suurenkin pyörän saa pysäytettyä todella nopeasti, jos ajaa rajoitusten sallimaa nopeutta. Huippujarruista ei ole kuitenkaan yhtään mitään apua, jos kuski revittää pyörällään kahta sataa."
On siellä seassa muutama melkein terve pätkä kuten:
"Kunnon motoristin tunnistaa jo varusteista. Jos kuskilla on vain farkut ja T-paita, näkee heti, mikä asenne hänellä on liikenteessä. Jos ei välitä omasta turvallisuudesta, ei välitä muidenkaan, hän sanoo."
Että tällaista valistusta. Ottakaa opiksi, sillä
"Komisarion moottoripyörän mittariin kertyy vuosittain 10 000 km, joten hän tietää mistä puhuu."
1000
No mutta minullahan on sitten asenne kohdallaan koska aina kunnon varusteet päällä.... Jos tuo 10.000 km on joku rajapyykki tiedolle ja taidolle niin minähän olen sitten jumalaisen hyvä...![]()
Oliko tuo "Keuliminen on tappava harrastus" otsikko vai itse tekstin sillä ?
Hienoa, että poliisit pilaavat moottoripyöräilijöiden maineen valehtelemalla - tästä on tullut jo niin kovin tyypillistä.
*** Poliisi on parasta huumetta! ***
[url="http://www.adressit.com/liikenne"]Adressi: Liikennettä tulisi kehittää tielläliikkujat huomioiden[/url]
[url="http://www.tiet.fi/"]-= TIET.FI: Tielläliikkujien Etujärjestö ry =-[/url]
Missäs tuossa valehdellaan?...Siis yli sallitun nopeuden voisi mennä ja saada pysäytettyä pyörä samaan matkaan kuin rajoituksessa seisovan nopeuden mukaan? vai se että 80% on ns.hyviä tyyppejä jotka eivät hurjastele, ja loput 20& on jotakin muuta? onko tilasto siis päinvastoin? Vai se että kokematon jannu jos hyppää R1 selkään ja voi näin hallita sitä samallalailla kuin 3vuotiaasta asti ajanut stunttikuski? Vai se että Keuliminen on tappava harrastus(eiköhän tuo ole jo päivänselvää)? Vai se että Suomen elintaso on noussut ja pyörien laadut kans? Jos minun pyörättömän näkökulmasta katsotaan niin sulla vaan ottaa pattiin ku ei saa ajaa etes suorilla niin täysiä kuin pystyy, kun ei muualla osaa ajaa...(b1200 @ Kesä. 19 2005,14:01) kirjoitti
ei saa ottaa herneitä nenään...minä olen vasta niin nuori ja kapinallinen ja luonteeseeni kuuluu joka asiasta niuhottaminen...
Tuosta mennään...siitä on hyvä mennä!
Miksei hurjastelija voi hallita 1000 kuutioista pyörää? Vale, hyvin moni hallitsee, jotkut paremmin, jotkut huonommin.(Bloodgress @ Kesä. 19 2005,14:09) kirjoitti
Suuri pyörä ei sovi kaupunkiliikenteeseen? No sopii, ihan yhtä paljon kuin E-mersu tai Avensis. Makuasioita tosin.
Jos ajaa ylinopeutta, matka päättyy taivaaseen. Vale. Saatanan kovaa pitää ajaa jostain hyppyristä, sieltäkin tullaan kuitenkin lopun viimein alas.
No varmasti ei pidä paikkaansa tuo 80/20. Onkohan herralla 10000km ajavalla Setä Sinisellä jotain faktaa tuosta. Vaikkapa pk-meetingeissä 100% ajaa ainakin jotenkin liikennesääntöjen vastaisesti. Vale.
"huippujarruista ei ole mitään hyötyä, jos kuski revittää kahta sataa". No kyllä niistä ainakin hiukan apua on, jos haluaa hiljentää vauhtia vaikkapa tutkan kohdalla. Eli vale.
Ja keulimalla ei kuole. En tunne ketään, joka olisi keulimalla kuollut. Toki keulimalla VOI kuolla, mutta niin voi pidättämällä hengitystäänkin tai vittuilemalla baarijonossa.
Noihin varusteisiin muuten, kiinnittänyt huomiota, että moni (matkamotoristi) ajaa kunnon gorevaatteissa, mutta ilman hanskoja. Itse olen ajanut farkuissa, shortseissa jne, mutta aina hanskat. Kaatunut olen farkuissa, ei mitään damagea, mutta kädet edellä tullaan aina alas.
Rakastan Itseäni
TÖSÖS !
Kyllä kolarit on monesti kiinni jarruista ko ei niitä osata yhtään käyttää !
Eiköhän tuo kannanotto tarkoita meitä taviksia reikäpäitä jotka lähtee eikä teitä kaiken osaavia huippujätkiä .
Jos ei mitään tee ei mitään tapahukkaan mutta ko asun täs kuuenkympi rajotuksen kohdalla ihan tien vieressä niin kyllä mallisuorituksia riittää . Huhuuuuuuu !
Oikeen kauhulla odotta iltaa et mitähän siel on kaikkee tapahtunnu . Toivottavasti ei mitään
Triumph Tiger 800 XRX
Kaikenlaista paskaa ne lehdet kehtaa kirjoittaakaan; missa on toimittajan vastuu kirjoittaa totuuksia eika propagandaa...
Kovin on asenteellinen ja stereotyyppinen tuo kommentti, varsinkin moottoripyöräpoliisin lausumana, tosin koko juttua en siis ole nähnyt.
Tuo asenteellisuus häiritsee tuossa varsinkin, kun se tulee poliisin suusta ja vielä sisältää selviä virheitä, tai sitten puutteita asiantuntemuksessa. Tai sitten toimittaja on 'toimittanut' kommentteja.
Esim. tuo jarrujen hyödyttömyys parinsadan nopeuksissa on kyllä erikoinen kommentti mieheltä, joka (omien sanojensa mukaan) ajaa 10tkm vuodessa mp:llä.
Poliisisedän nimeä tuossa ei (kait) mainittu, mutta tuo jyrkkä tyyli kyllä vaikuttaa kovin tutulta. Ko. lehteä näkemättä veikkaan, että kyseessä ei olekaan 'oikea' mp-poliisi, vaan radiostakin tuttu komisario Jyrki Haapala, joka kyllä ajaa vapaa-ajallaan mopotilla, mustalla 80-luvun lopun K100 -Bemarilla. Miehen laajalti tunnettu 'tavaramerkki' on äärimmäisen tiukka linja ajonopeuksiin, 'isoihin' sporttipyöriin yms.
No, jos ajaa tuollaisella pyörällä, kommentti jarruista voi pitää paikkansa, ettei niillä mitään tee, tosin miksi sotkea termi huippujarrut asiaan...(canepazzo @ Kesä. 19 2005,15:43) kirjoitti
Rakastan Itseäni
Sori, unodin laittaa tuon keulimiskommentin:
"Keuliminen liikenteen seassa on tappava harrastus. Moottoripyörää ei ole tarkoitettu liikkumaan yhden pyörän varassa. Sellaista ei voi yksinkertaisesti mitenkään hallita."
Kyseinen komisario on kertomansa mukaan vetänyt (lääninhallituksen mielipidettä vastaan) Varkaudessa sellaista linjaa, että kaahareilta otetaan heti kortti pois ja määrätään uudelleen inssiajoon. Keulijoilta otetaan Varkaudessa kuulema kortti heti pois, mutta eikös sama linja ollut koko maassa? Komisario on kuulemma takapiruna lakiehdotuksessa, jossa liikenteen vaarantamisesta otettaisiin kortti kokonaan pois. Johtaisiko myös keuliminen suoraan tähän (ja rajat ylipäätään) jäi hieman epäselväksi.
1000
Niin?
Siis asiaahan hän puhuu, vaikkakin kärjistetysti...
Kymppitonni kesässä Bemulla ei kyllä vielä konkaria tee, mut...
Ninja Wikakasa
Kuulostaa vähän siltä, että rakkaalla komisaariolla on jotain henkilökohtaisia ongelmia, jotka kanavoituvat sitten ylilyönteinä motoristeja kohtaan.. Mistähän moiset traumat ovat tulleet.. mopoiässä varmaan jo koettu(Hannula @ Kesä. 19 2005,16:29) kirjoitti
![]()
Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012
Huh, kyllä helpotti: Trumppa ei keuli, joten minulle ei voi sattua mitään!!Suotta olen vainoharhaisesti varonut muita tiellä liikkujia..
:P(Earthend @ Kesä. 19 2005,16:38) kirjoitti
Tämän alkeistsykoanalyysin on pakko pitää paikkansa. Setäsinisellä lienee ollut mukulana jokin ankea väljähkö itäsaksalainen perintömopo, josta kylän pikkukollit ovat polkeneet terässiivillä ohi ilkkuen...![]()
SM:n äärikokemuksessa tapahtuu depersonalisaatio eli tietoisen minuuden tunteen hetkellinen katoaminen ja pelkkään aistimiseen uppoutuminen. Hallitsevalle osapuolelle nautintoa tuottaa egotrippi, jossa hän voi kokea itsensä hetkellisesti vahvaksi, voimakkaaksi, jopa kaikkivoipaiseksi.
Ihmiset eivät vain ole pahoja vaikka heidän motiivinsa ovat hyviä, vaan usein myös hyviä vaikka heidän motiivinsa ovat pahoja.
![]()
Poliisi ei osaa keulia ja on katkera![]()
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
Äh, kyllä ne väljät itäsaksan mopotkin keulivat.(Sandels @ Kesä. 19 2005,18:22) kirjoitti
Ainakin kuvia olen nähnyt, enhän minä semmosta harrasta.
Kahtasataa niillä ei kyllä (kai) pääse.
Sinänsä aika omituinen kommentti miliisiltä.
Muistakaa, että lehdistön tulkinta joka sanasta mitä sanotte voi olla jotain muuta, mitä lausuja on sillä tarkoittanut.
No tulipas poliisilta yleistyksiä täynnä olevaa paskaa tuutin täydeltä tai sitten lehdistö on muokannut jutun oman makunsa ja tarkoitusperiensä mukaan.
Äijä taitaa kerätä noi kilsansa takapyörä ilmassa mopo keskituella autotallissaan. No huvinsa kullakin...
Yamaha Diversion600 -00, Kawa ZR-7S -02, Honda CBR1100XX -00, Busa -03, Fireblade 1000RR -04, Honda CBR1100XX -99, Busa -07, Busa -12, Busa -05.
”Hovikuvaaja”. Kuvia Motorg ry.:n ratapäiviltä : https://www.flickr.com/photos/holtsu/albums
Olipas harvinaisen asiallinen kirjoitus ja hyviä poliisin kommentteja, totta joka sana.
<p>Teknik sano ryssä kun saranan näki</p>
Jeppe kenties unohti että moottoripyörällä on vaikeampaa suorittaa tehokas/optimi jarrutus kuin autolla. Arvelisin.
Semmosta se on että eihän se ilmalento ketään tapa mutta äkkipyssäys saattaa tehdä kipeetä. Ittekkin putosin viime syksynä vain 2,5 metrin matkan vintiltä mopohuoneen lattialle (onneks ei sattunu mopo oleen alla, ois voinu vahingoittua siinä) ja teki sekin hiukan kipeetä, noin puolisen vuotta...![]()
Dissauksenkalastelua, sano xjrrrrräyh kun örkkiin kirjoitti.
Sama täällä. Ja käytännössä on kokeiltu, ettei ne jarrutkaan varise matkanvarrelle vaikka nopeuden nostaisi liki kolmeensataan.(JP_445 @ Kesä. 19 2005,14:01) kirjoitti
Ei tossa lehtijutussa ollut lopulta kyse keulimisen vaarallisuudesta vaan siitä, mitä toi pollari ei itse osaa, ei hänen mielestään voi osata kukaan muukaan.
Se tässä nyt närästää, että onko mun pakko ostaa ihan erikseen joku kevari noille kaupunkireissuille, kun toi 1000-kuutioinen ei kuulemma käy liian isona kaupunkiin, ja mulla on peräti 1300-kuutioinen mopo?
Riittäiskö jos vetää 3 neljästä tulpanhatusta irti..?
Yamaha Diversion600 -00, Kawa ZR-7S -02, Honda CBR1100XX -00, Busa -03, Fireblade 1000RR -04, Honda CBR1100XX -99, Busa -07, Busa -12, Busa -05.
”Hovikuvaaja”. Kuvia Motorg ry.:n ratapäiviltä : https://www.flickr.com/photos/holtsu/albums
Niin on, valitettavasti.(Willi Tähti @ Kesä. 19 2005,21:39) kirjoitti
Kait meidän on uskallettava katsoa myös peiliin eikä selitellä typeriä![]()
Sama tuli heti mieleeni...(canepazzo @ Kesä. 19 2005,15:43) kirjoitti
Yamaha DT 125 LC "87 1994-1996
Honda CB125T "81 ~2002-
Honda Transalp 600 "93 *2002-2008
Yamaha TDM 900 "04 * 2008-2010
Yamaha TDM 850 "91 2011-
eipä poliisin juttua voi hirveesti moittia... taitaa vain reikäpäitä hatuttaa kun joku hieman kärjistää
nuo kielteiset reaktiot on huvittavia, mitä noista kirjoituksista välittämään. vai onko nämä voivottelut poliisin lausunnoista huonon itsetunnon aikaansaannoksia?
ihan samaa sarjaa reaktiot kuin kaikki aiemmatkin itkut kun jossakin mediassa on mainittu moottoripyörä tai -pyöräilijä negatiivisessa yhteydessä. Heti ollaan haukkumassa ja vollottamassa kuinka nyt kaikki motoristit leimataan. mitä #"tun väliä sillä on mitä muuta ajattelevat? Kukin hoitaa oman "imagonsa" käyttäytymällä liikenteessä niinkuin käyttäytyvät - ja kantavat siitä kiinni jäädessään vastuunsa.
Nimim. "tänään homosohvalla 180 km/h tiellä nro 369, enkä jäänyt kiinni
mut kivaa oli"
BMW R 1200 GSA
Honda GL 1000 Caferacer
EX
BMW R1200RT
Yamaha GTS
Rocket lll
Honda VFR1200
Honda GL1800
Honda ST1000 Pan European
Honda Transalp
Honda CB750
Honda GL1000
Yamaha V-max
Suzuki GT125
Nopeita Tunturi SuperSportteja 70-luvulla
toi 10tkm vuodessa ei tod. ole mikään ihmeellinen lukema, joten sille ei hirveästi voi painoarvoa laittaa.ja tää otsikko ono aika turhan johdatteleva ja provosoiva..
![]()
![]()
![]()
ZX-9R -01....... ei nahkapuku purista pallia,tää on taivaallista rallia...
Tuo pääotsikko on sen lehtijutun otsikko.
1000