Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 57:sta
  1. #1
    Itselleni ei _vielä_ ole tullut kaatoa, mutta mielestäni on hyvä tehdä välillä mentaaliharjoittelua ja valmistautua tiukkojen paikkojen varalle. Kertokaa hyviä tekniikoita hallittuun kaatumiseen ja tilanteista joissa olette olleet. Teoriassa luulisin, että pyörän saa nurin jarruttamalla takarenkaan lukkoon ja tekemällä nopean vastaohjauksen. Jos pyörä on valmiiksi kalleellaan, niin pyörä kaatunee samantien ja jatkaa liikettään raadan tangentin suuntaan. Vaatii kyllä kanttia kaataa pyörä tahallaan...
    ZX-11D5
  2. #2
    Etujarru mukaan, niin ollaan nurin vielä nopeammin
    Desmo Jugend
  3. #3
    Tuo on se ainainen dilemma.. jos on aikaa pyörän kaatamiseen, niin miten paljon siinä ajassa ehtisi jarruttaa/väistää.. Mikähän sellainen tilanne olisi, jossa kaatamisella saavutettaisiin selvää etua..?
    Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012
  4. #4
    Lainaa (Earthend @ Heinä. 21 2005,12:08) kirjoitti
    Tuo on se ainainen dilemma.. jos on aikaa pyörän kaatamiseen, niin miten paljon siinä ajassa ehtisi jarruttaa/väistää.. Mikähän sellainen tilanne olisi, jossa kaatamisella saavutettaisiin selvää etua..?
    Just!

    Toi on ikivanha lässy, että pyörän kaatamista tulisi opettaa.

    Ammattitaitoinen opettaja opettaa, miten kaadoilta vältytään.
    ... jotain piti muistaa
  5. #5
    Lainaa (Earthend @ Heinä. 21 2005,12:08) kirjoitti
    Tuo on se ainainen dilemma.. jos on aikaa pyörän kaatamiseen, niin miten paljon siinä ajassa ehtisi jarruttaa/väistää.. Mikähän sellainen tilanne olisi, jossa kaatamisella saavutettaisiin selvää etua..?
    Hollywood tyyliin rekan peräkärryn alitus? Tai ehkä myös hirven mahan alapuolelta voisi liukua? hymiö. Totta puhuen ei mullakaan tule mieleen hirveästi tilanteita joissa sillä kaatamisella jotain etua saisi mutta tarkoittiko tuo alkuperäinen viesti ehkä siten että miten kaatua oikein jos kaatuu? Siinä vaan yleensä asiat tapahtuu niin nopeasti että homma pitäisi olla lihasmuistissa ja sellainen harjoittelu mak$aa. Eikös nuo mp-poliisit harjoittele tosin tuotakin?
    "Kaikki hullut pitäisi tappaa tai ainakin niiden peilit kuuluisi säätää"
  6. #6
    Lainaa (Earthend @ Heinä. 21 2005,12:08) kirjoitti
    Tuo on se ainainen dilemma.. jos on aikaa pyörän kaatamiseen, niin miten paljon siinä ajassa ehtisi jarruttaa/väistää.. Mikähän sellainen tilanne olisi, jossa kaatamisella saavutettaisiin selvää etua..?
    Juurikin näin...

    Useimmiten sen pyörän kaataa paniikkijarrutuksessa...siis ihan tahtomattaan...
    "Jos sinulla ei ole vihollisia, sinulla ei ole luonnetta"

    "Anna minulle voimaa hyväksyä ne asiat joita en voi muuttaa, rohkeutta muuttaa ne asiat joita en voi hyväksyä, ja viisautta piilottaa niiden ihmisten ruumiit, jotka olen tänään vittuillessani listinyt, koska he ovat ottaneet minua päähän"
  7. #7
    Minusta on paljon hedelmällisempää tehdä Ennakoivan Ajoon liittyviä menttaaliharjoituksia miten ajellaan liikenteessä siten, ettei edes jouduta tilanteisiin missä pyörä "pitäisi" kaataa. Ja toisaalta konkreettisia harjoittelua pyörän hallintaan tiukkoihin tilanteisiin (jarrutus, vasta-/työntöohjausväistöt ja nämä yhdistettynä), jotta ne tapahtuu selkäytimestä, kun tarvitaan. Kun pyörä kaatuu on takuuvarmaa, että sen pisteen jälkeen kuski on muuttunut liikuvaksi esineeksi, joka ei enää juuri itse päätä mihin mennään ja mihin osutaan. Kun on ote sarvissa, voi luultavasti asioihin enemmän vaikuttaa. Vähintäänkin viimehädässä ohjata siihen suuntaan, jossa arvioi säilyvänsä itse mahdollisimman ehjänä!

    Tämä on tällainen filosofinen juttu, mutta itse en koskaan ole harjoitellut edes mielessä pyöräni kaatamista, mutta noita muita asioita kylläkin ja hengissä vielä ollaan.
  8. #8
    Mielestäni pyörä kannattaa kaataa hallitusti, jos esimerkiksi on todennäköistä että toinen vaihtoehto on high sider. Kävi kanssa mielessä että joku tuollainen hirvieläimen tai perävaunun väistäminen saattaa tulla eteen. Kyllä varmaan kannattaa tosiaankin yrittää väistöä ja jarrutusta ensin.

    Elukan väistöstä tuli mieleen, että eikös yllättävän suuri osa törmäyksistä (ei muista %) ole tapahtunut vastaantulevan kaistalla ? Ts. Kuski on jähmettynyt tuijottamaan vaaraa ja ohjannut itse pyörän eläintä päin, kun valitsemalla vapaan ajolinjan olisi voinut välttää osuman.
    ZX-11D5
  9. #9
    Lainaa (Viski @ Heinä. 21 2005,12:39) kirjoitti
    Mielestäni pyörä kannattaa kaataa hallitusti, jos esimerkiksi on todennäköistä että toinen vaihtoehto on high sider. Kävi kanssa mielessä että joku tuollainen hirvieläimen tai perävaunun väistäminen saattaa tulla eteen. Kyllä varmaan kannattaa tosiaankin yrittää väistöä ja jarrutusta ensin.

    Elukan väistöstä tuli mieleen, että eikös yllättävän suuri osa törmäyksistä (ei muista %) ole tapahtunut vastaantulevan kaistalla ? Ts. Kuski on jähmettynyt tuijottamaan vaaraa ja ohjannut itse pyörän eläintä päin, kun valitsemalla vapaan ajolinjan olisi voinut välttää osuman.
    Olet nopea kaveri jos ehdit highsiderin välttää mopon kaatamalla....
    Iskee nimittäin melko yllättäen moinen.

    Ja tuosta törmäämisestä vastaantulevien puolella, ehkä siellä on alunperin ollut se vapaa ajolinja, mutta se hirvipeijooni vaan ei olekaan pysynyt paikallaan.... Itse ainakin aikanaan tilanteen ollessa päällä vaistomaisesti käänsin auton vastaantulevien kaistalle, kun omalle kaistalle ilmestyi metsästä hirvi. Ei käynyt pienessä mielessäkään lähteä pöpelikön puolelta sitä ohittamaan, vaikka tasan tarkkaan tiedän että perseen puoleltahan tuollaiset elikot pitää kiertää. Ja niinhän siinä kävi että osuma siitä saatiin, väistöstä huolimatta.
    Ducati 996 -00, Aprilia: Pegaso 650 -92 & 125 -90 x6, Tuareg 660 -22 & 350 -87, AF1 Futura Sport Pro -92 x2 & Futura -91 x4 & Replica -90 x2 & Sintesi -90 x2, Cagiva: Supercity -98, Alazzurra 350 -87, Tamanaco 125 -90, Gilera: RC 600 -90 & SP01 -90
  10. #10
    Lainaa (Faitteri @ Heinä. 21 2005,12:49) kirjoitti
    Itse ainakin aikanaan tilanteen ollessa päällä vaistomaisesti käänsin auton vastaantulevien kaistalle, kun omalle kaistalle ilmestyi metsästä hirvi.
    Eiköhän sitä vielä tuossa kääntövaiheessa ollut "kompuutterilla" vain tieto että joku köntti sieltä tulee => väistö mahd. kauas tuosta kokkareesta - olisihan se voinut olla vaikka pimeässä dallaava, heijastimeton jalankulkijakin. Ja kun se "CPU" sitten käsittelee tapauksen jotta hirvihän se, oli jo liian myöhäistä enää edes yrittää toimia kuten koulussa opetettiin
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
  11. #11
    Jos meinaat hitaalla kaataa niin kannattaa jättää jalka / sääri väliin. Säästyy mopo pahemmilta vaurioilta. *
    CBF600SA
    "There are too many people and too few human beings."
  12. #12
    Aivan pakko sanoa: EI KANNATA KAATAA.
    Mutta tee niinkun huvittaa
    ****************
    VT750C2 -2000
  13. #13
    En keksi kuin yhden tilanteen: Kaada pyörä kumolleen heti jos meinaat lähteä kännissä ajeleen.
    Gray-haired riders don't get that way from pure luck !
  14. #14
    hiekalla ehkä voisi tulla kaatotilanne eteen sillä tiukka vastaohjaus ei oikein sorkulla toimi.
    KTM
  15. #15
    Joskus 60- ja 70-luvuilla käsittääkseni opetetettiin et jos meinaat joutuu mopolla onnettomuuteen, kaada se. Mielestäni kaatokin jo sinänsä o onnettomuus. Toisaalta samaan aikaan ainakin lukemani perusteella jätettiin vastaohjaus opettamatta esim. mopokytille, koska joidenkin mielestä se sekoitti kuskeja liikaa.

    Kuten monet ovat jo todenneetkin, tiukan tilanteen tullessa kaiken pitäs tulla refleksinä, eli ennemmin harjottelisin väistöä ku kaatoa.
    Heinäpään Härkä, zx-10r
  16. #16
    Muistaakseni lueskelin jostakin lehdestä, vai peräti täältä, jonkun kaataneen moponsa välttääkseen osumasta autoihin, jotka motoristin edessä kolaroivat. En tiedä minkälaiset olivat olosuhteet, oliko molemmat kaistat tukossa + kaiteet/mettikköä sivulla jottei ulos voisi väistää. Jokatapuksessa, tuosta uutisesta ei kauaa aikaa ole.
  17. #17
    Lainaa (Kawana @ Heinä. 21 2005,15:31) kirjoitti
    Muistaakseni lueskelin jostakin lehdestä, vai peräti täältä, jonkun kaataneen moponsa välttääkseen osumasta autoihin, jotka motoristin edessä kolaroivat. En tiedä minkälaiset olivat olosuhteet, oliko molemmat kaistat tukossa + kaiteet/mettikköä sivulla jottei ulos voisi väistää.
    Taitaa se mopo pysähtyä kuitenkin jarruttamalla nopeammin kuin kaatamalla. Radalle vaan harjottelemaan tehokkaita jarrutuksia ja pyörän rajojen hakua.
    Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012
  18. #18
    Lainaa (Kawana @ Heinä. 21 2005,15:31) kirjoitti
    Muistaakseni lueskelin jostakin lehdestä, vai peräti täältä, jonkun kaataneen moponsa välttääkseen osumasta autoihin, jotka motoristin edessä kolaroivat. En tiedä minkälaiset olivat olosuhteet, oliko molemmat kaistat tukossa + kaiteet/mettikköä sivulla jottei ulos voisi väistää. Jokatapuksessa, tuosta uutisesta ei kauaa aikaa ole.
    Juu, täälläkin (ja lehdissä) oli juttua tapauksesta, jossa kuski kaatoi pyöränsä VÄLTTÄÄKSEEN onnettomuuden, mutta joutuikin siihen JUURIKIN KAADON TAKIA. Jo tuolloin ihmettelin useasti, mistä näitä kerettiläisiä yhä löytyy??

    Missä mopon osassa on paras kitkakerroin tien kanssa (oli sora tai assu)? A: Katteissa, B: Kuskin ajovarusteissa, C: Renkaissa
  19. #19
    Ja autosta kannattaa hypätä ulos hieman ennen kolaria

    Mun mielestä kannattaa keskittyä paniikkitilanteessa vain vauhdin tappamiseen jarruttamalla. Mitä enemmän km/h lähtee pois ennenkuin kolisee, sitä vähemmän sattuu, oli sitten vastassa hirvi, auto tai mikälie.

    Noi vastaantulevat peräkärryt ym. on taas niin sattumankauppaa ja äkkinäisiä tilanteita, että jostain selkärangan syövereistä on tultava päätös väistääkö vasemmalle, oikealle vai jarruttaako...
    A-B-CH-CZ-D-EST-F-FIN-FL-H-HR-I-L-LT-LV-N-NL-PL-RO-RSM-S-SK-SLO-UA
  20. #20
    minäpä kerron miten mopoa ei kannata kaataa!!

    mopoa ei kannata kaataa parkkipaikalla paikaltaan niin kuin siskoni teki tänään minun mopolla... perkele
    Don't hate the player, Hate the game
  21. #21
    Lainaa (excalibur22 @ Heinä. 22 2005,00:26) kirjoitti
    minäpä kerron miten mopoa ei kannata kaataa!!

    mopoa ei kannata kaataa parkkipaikalla paikaltaan niin kuin siskoni teki tänään minun mopolla... perkele
    Jos nyt on pakko mopo kaataa, niin ehdottomasti paikaltaan. Vauhdissa vahingot on pahempia...

    Ite oon oppinut, ettei mopoa kannata siirtää eteenpäin oikealta puolelta, nimittäin maksaa se vasen peilikin jotain
  22. #22
    Lainaa (Earthend @ Heinä. 21 2005,12:08) kirjoitti
    Tuo on se ainainen dilemma.. jos on aikaa pyörän kaatamiseen, niin miten paljon siinä ajassa ehtisi jarruttaa/väistää.. Mikähän sellainen tilanne olisi, jossa kaatamisella saavutettaisiin selvää etua..?
    Pyörän kaataminen käy muutaman metrin matkalla näillä meidän nopeuksilla. Kaadon jälkeen kuski ja prätkä liikkuu eri liikeratoja, kuski toivottavasti liukkaammin pois vaaratilanteesta.

    Itselle sattunutta:
    Kun yllättävä este tulee sisäkaarteen puolelta keskiviivan yli ja ulkokaarteessa odottaa oja+kiviä+puhelinpylväs niin
    "Hallitulla" kaadolla varmistin että olen siellä ojassa yksin enkä x kg rautaa mukanani. Ei tullut mieleenkään kantata jarruttaen tuonne ojaan. Ja autoilija muuten pakeni paikalta, vähän hidasti muttei pysähtynyt. *

    T/Pekka
    Milläköhän tänään ajelisin
    AJS M3 -29
    CB750K1 -71
    XV1000 -81
    SV1000S -05
    K1600GT -11
  23. #23
    Naisia kaadetaan. Pyörä pidetään pystyssä niin kauan kuin mahdollista.
    No, se on sitten vaan VOE VOE
  24. #24
    Lainaa (Är3 @ Heinä. 22 2005,00:36) kirjoitti
    Ite oon oppinut, ettei mopoa kannata siirtää eteenpäin oikealta puolelta, nimittäin maksaa se vasen peilikin jotain
    No hyvä. Minä taas puolestani voin todistaa kantapääkokemuksen kautta, ettei mopon työntäminen kannata vasemmaltakaan puolelta. Tai ei ainakaan kannata kompastua työntäessään.
    Se, mikä ei vahvista, tappaa...

    "soivat pelit": viulu -> trumpetti -> poskisolisti -> toinen ja kolmas trumpetti
  25. #25
    Onhan se olevinaan, mutta ei tositilanteessa ehdi mitään. Hyvä jos jarrukahvaa ehtii koskea. Tottuus on, että hirvikolari tulee juuri silloin kun vähiten odottaan. Ei siinä ruveta mitään miettimään, että jos vetäis nurin sivulla. PASKAN MARJAT
    Tiettömien teiden ratsastaja
  26. #26
    Lainaa (veekaks @ Heinä. 22 2005,07:37) kirjoitti
    Naisia kaadetaan. Pyörä pidetään pystyssä niin kauan kuin mahdollista. *
    näin on
    Kawasaki Ninja ZX-10R
  27. #27
    Tulee mieleen kaks juttua, jotka työkaveri kertoi.

    Oli kolmen kilometrin suora, jonka päässä hirvi seisoi keskellä tietä.Kaveri näki sen siellä suoran päässä ja itse kääntyi huoltoasemalle, ajatteli, että varmaan tuohon joku törmää, vitsinä..
    Tuli etelän autoilija ja ajoi hirveen pahki.Auto saatiin huoltoasemalla ja vaimo nousi ulos autosta, juoksi tutisevan siippansa kaulaan ja hoki "et sinä olis voinut muuta tehdä, kulta, ei siinä ollut mitään tehtävissä".

    Toinen juttu oli nuoresta miehestä ja vaimostaan, tulivat kyykkiksellä kotikonnuilleen.
    Hyvänlainen vauhti tuolla "ei missään" ja yhtäkkiä hirvi eteen.
    Kaveri tajusi kaataa pyörän ja törmäsi hirveen osittain renkaat edellä.
    Naarmuja, ruhjeita ja vaimolla nyrjähtänyt nilkka.Hirven suolet kaverin kaulassa ja päänsärkyä.
    Tilanne olis ollut huomattavasti pahempi, jos pyörä pysyi pystyssä.
    Kyllä siitä joskus siis hyötyä on.
  28. #28
    Lainaa (Vince TB @ Heinä. 21 2005,15:10) kirjoitti
    Joskus 60- ja 70-luvuilla käsittääkseni opetetettiin et jos meinaat joutuu mopolla onnettomuuteen, kaada se. Mielestäni kaatokin jo sinänsä o onnettomuus. Toisaalta samaan aikaan ainakin lukemani perusteella jätettiin vastaohjaus opettamatta esim. mopokytille, koska joidenkin mielestä se sekoitti kuskeja liikaa.

    Kuten monet ovat jo todenneetkin, tiukan tilanteen tullessa kaiken pitäs tulla refleksinä, eli ennemmin harjottelisin väistöä ku kaatoa.
    se johtui todennäköisesti siitä että tuolloin kestopäällystetiet oli vähissä. Se matka mikä asfaltilla riittää mopon pysäyttämiseen 80kmh vauhdista vaikka hirven nähtyäsi ei hiekalla riitä mihinkään. Siinä soralla takajarrulla seisoessa ehtii laskemaan yhdestä kymmeneen ja melkein takas ennenkuin pyörä pysähtyy. Siksi kaatuminen lienee ollut ainoa viisas keino irroittautua pyörästä ja "katsoa" miten käy.
    KTM
  29. #29
    Nähdäkseni vain soratiellä tuo toimii, muuten seison kyllä jarrulla, koska kyykky hidastuu jokaisella metrillä ihan järjettömän paljon. Esim hirvi voi keritä menemään ohitse ja jos vaikka ajaa johonkin peräkärryn kylkeen, niin kyllä seinäänkin voi juosta 20km/h:ssa, ilman suurempi vaurioita. Joten jarrutan loppuun saakka, jos väistöpaikkaa ei ole. Loppunopeus on ainakin pienempi.

    Ainoa järkevä kaatamisperuste on etujarrun hajoaminen, esim radalla kohti kaidetta, etujarru menee, niin parempi olla ajamatta suoraan siihen kaiteeseen.

    Kyykkyjen nyky-heikoilla takajarruilla on muuten tuo sladittaminenkin aika vaikeaa, menee high sideriksi kaatoyritykset melko helposti.
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  30.  
  31. #30
    Kyllä siinä niin yleensä käy, ettei kukaan kaada pyöräänsä vaan se kaatuu. Syitä on monia, mutta väittäisin äkkitilanteissa suurimman syyn olevan etupyörän lukkiutumisen ja seurauksen kaikki tietävät.
    Ne joilla on ollut aikaa kaataa pyörä olisivat pystyneet välttämään törmäyksen joko jarruttamalla tai väistämällä väitän minä. ?? Se pyörän "hallittu" kaato on aikaa vievää hommaa ja jostakin 60- 70 vauhdista se ei nimittäin ole aivan helppoa suuremmista vauhdeista puhumattakaan. Kannattaa pysyä pystyssä loppuun asti, niin on edes joku kontrolli hommassa. Liukumassa asfaltilla tai soralla/hiekalla mennään tasan tarkkaan tiettyyn suuntaan niin pitkään kuin vauhtia riittää eikä voi tehdä muuta kuin odottaa seurauksia.



    All you´ve got is time - living is takin´ it.
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen