Ei tämä ehkä ihan oikealle palstalle tule mutta ajattelimpa nyt kysyä kuitenkin täältä...
Aloitan 11kk työskentelyjakson Dublinissa ja ajattelin että ottaisin mukaani oman 600:n Hornetin(ei ole ainakaan ongelmaa vääränpuolen ratista), sen kummempia veroseuraamuksiahan ei pitäisi olla eikä kai vakuutus ongelmiakaan? Olen kuitenkin pysyvästi Suomessa kirjoilla.
Muualta lienee turhaa kysellä kuin DHL:ltä tai Schenker:ltä noita rahtikuljetuksia pyörälleni. Vai onko joitain muita ehdotuksia kuljetuksille? Sinänsä kuljetuksella ei ole edes kiire. Kunhan sen saisi jossain välissä syksyä Irlantiin... mitä pikemmin tietenkin parempi
Jos itse teen saman tempun myöhemmin tänä vuonna, niin olen harkinnut viedä mopon sinne ajamalla ja mahdolliset muut kamat vaikka rahtina.
BTW, se 11kk on sen verran lyhyt aika, ettei sinne kannata raahata oikeastaan mitään ylimääräistä, eli sellaista mikä ei yhteen isoon matkalaukkuun mahtuisi. Sitten vaan hommaat paikanpäältä loput. Edellisellä kerralla ko. maassa samanlaisella pitkällä visiitillä ollessa raahasin hiukan turhaakin kamaa mukana. Mopottia ei sillä reissulla ollut, menoaikakin sattui joulukuulle.
Mopotin vientikin on itse asiassa aika vaivalloinen lisä, vaikka siellä voi toki halutessaan ajaa läpi vuoden. Tosin etenkin marras-joulukuu ovat aika sateisia ja helmikuu yleensä kylmin kuukausi, yleensä se ainoa kuu jolloin tienpinnat voivat jopa jäätyä öisin. Yksi vaihtoehto voisi olla sellaisen vuorkaaminen pahimpaan ajo-oireiluun. Eipähän olis sitten meikäläisten vakuutusten kanssa tulkinnanvaraisuuksia pitemmänkään oleskelun aikana. Toisaalta kaikki green gardit sun muut ja esim. AL-turva vois olla ihan asiallisia lisiä, jos tosiaan oman pyörän sinne rahtaat. Kannatta myös lukea tarkkaan se oman vakuutusyhtiösi pienikin präntti ja mahdolliset aikarajoitteet ulkomailla korvaavuuden suhteen.
Myöntävätkö paikalliset vakuutusyhtiöt vakuutuksen sikäläisittäin ulkomaiseen pyörään, sitä en tullut tarkistaneeksi, mutta muun kokemuksen perusteella ei liene ongelma, jos hommaat sieltä sen paikallisen kela-kortin yms. Tai ainakin joku erillinen varkaus/ilkivalta- tms. vakuutus vois varmaan kans olla hyvä lisä jos sellaisen saa, ainakin Dublinissa.
OT:
Niin ja sellainen töpselimuunnin kannattaa hommata vaikka jo kotimaasta, eli se meikäläisen kaksipinnisen plugin kolmeksi litteäksi tangoksi vaihtava palikka. Eipähän tartte hommata kännykän tai kannettavan akun laturia uusiksi.
itse kun olen tottunut että yli +15 on turhan lämmin keli ajaa pyörällä, ajovarusteeet päällä
ja tottunut myös että huhti-toukokuussa elo-lokakuussa täällä voi olla tiet jäässä etenkin öisin...
ehka se lämpötila ei minulle ole haitta... kosteus enemmänkin
ei tuo minun pyörä varsinaisesti mikään matkapyörä ole... kuitenkin melkonen taival täältä napapiiriltä ajella dubliniin saakka 600 nakulla
ja muutenkin aika on esteenä sille pyörällä paikalle ajamiseen
töpselit on kunnossa ;)
ja yhdellä laukulla olen menossa matkalle