Löytyisikö täältä helpotusta ongelmaan.Omat ideat alkaa loppumaan.
Tilannekuvaus. Pyörä seissyt talven yli, viimeksi ajettu ed kesä. Maanantaina ajoon. Pyörä toimi hyvin. 7 startti ja pyörä "räjäytti" bensat. Liian rikas syöttö? Pyörä lähti kuitenkin käyntiin. 8 startti uusi räjäytys ja sen jälkeen ei ole starttirele naputtanut. Startin yhteydessä tuli jotain nestettä lohkon päälle, mutta en tarkastanut mitä. Vilkaisin aiempia juttuja starttivaikeuksista ja kaikissa viitattiin tulpat,akku, bensansyöttö. No vaihdoin tulpat, latasin akun ja syöttö toimii. Juoksustartilla ei pyörä lähde käyntiin. Sähköstartilla startti pyörii, mutta ääni ei ole naputtava vaan pikemminkin muistuttaa ompelukonetta (tasainen sähkömoottorisurina). Onko tuo liika rikastus voinut rikkoa releen startista vai missä vika. Pyörä on KAWA -97 er-5. Kiitoksia etukäteen vinkeistä
kannattaisi varmaankin kaasuttimien suuttimet ja ilmanputsarit tarkistaa ettei vain ole tukkoon menneet.. yksi vaihtoehto olisi tietenkin että ovat tulvineet kampikammion täyteen bensaa jolloin ei startista toivoakaan....
jos kampikammio on täynnä niin saako sen jollain tyhjättyä helposti (en ole vielä moottoria avaamassa) tai saako sen tarkastettua jollakin. Täytyy mennä vilkaisemaan suuttimet ja suodatin
Kiitos.
kaasari avattu ja todettu kunnossa olevaksi, ilmansyöttö myös ok, ei tukossa. Seuraavana ilmeisesti edessä öljynvaihto, jotta näen onko kammiot täynnä bensaa. Tulppien vaihdon yhteydessä näytti ainakin tulpan väristä päätellen, että liian rikkaalla on kone käynyt. Omituista sinänsä, että startti lähti naksuttamaan taas hetkeksi seistyään 1,5 pv auringossa. Tämä kuitenkin loppui nopeasti, jonka jälkeen taas singeri ääni, ei naksutusta. Voisi hyvinkin olla että kammiot täyttyvät ja sitten ei ole toivoa startista. No huominen voi tuoda taas uutta valaisua.
Vinkkejä/ajatuksia otetaan vastaan.
2-tahtisessa kampikammio voi täyttyä bensalla, mutta ei oikein nelitahtisesa. Eikä nelitahtisessa ole sellaista varsinaista kampikammiotakaan. Jos sieltä männän ohi pääsisi bensaa huomattavia määriä, niin se näkyisi moottorin öljynpinnan nousuna ja silloin pitäis tietysti vaihtaa ne ohentuneet öljyt.. Sellasta tilannetta ei kyllä ihan helposti saa aikaan, ei ainakaan starttailemalla, sillä pakoputkeen se palamaton bensa kulkeutuu.(motu @ Heinä. 08 2005,21:47) kirjoitti
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
ojasta toiseen,
alkuperäinen vika löytyi loppujen lopuksi vauhtipyörän ruuvista, joka oli löystynyt urakalla. Klappia oli n. 1 cm jolloin vauhtipyörä siirtyi voimakkaasti startin avulla. Eli teoriassa kallistamalla aina ennen starttia voimakkaasti oikealle olisi pyörä voinut ehkä käynnistyä.Tässä välissä tein öljynvaihdot ja vasen kylki auki, väliin uusi tiiviste. Nyt kun kaikki saatu taas kasaan toimii startti, vaan pyörä ei starttaa. Eli kaikki pitäisi nyt olla ok, mutta bensat tulee pakoputkesta ja välillä räjäyttää oikein kivasti. Ei vaan tapahdu mitään. Luulisi nyt uusien tulppien antavan kipinää, kun kaikki muu tuntuisi nyt olevan kohdallaan, kun bensaa tulee pakoputkesta asti. Ei oikein enää keksi mikä voisi mättää. Ja ei tuota oikeen uskalla kohtuuttomasti startillakaan pyörittää.
Ehdotuksia pliis...![]()
![]()
Heh paa astia putken päähän nii saat bensat talteen
Joo ei vaan vaikuttas että kaasarit/kaasari sit lykkää koko ajan soppaa...oisko aihetta vielä tsekata ne kaasarin kohot??Meinaan jos
ne saattuu oleen jumis nii taatusti soppaa tulvii koko ajan täysillä..
Kato myös ne kohon neulat"vai mikä lie oli virallinen nimi"että miten huilaa siellä.
Ei kait sulla vaan ole ylivuotista bensaa tankissa? Mulla on ollut kerran vastaanvanlaista käynnistysongelmaa mopoa talviteloilta herätellessä. Bensasta haihtuu helposti kevyemmät jakeet, eikä se enää jaksa höyrystyä sillä lailla että syttyisi.
Jos bensa on OK, niin onko sitten mahdollista, että sulla sytytyksen liipaisu ei toimi (jossain johto poikki tai liitos auki), tai ajoitus on mennyt jollain lailla pieleen?
Onko kone muuten edes yhtään kertaa kunnolla "luvannut" eli yrittänyt käynnistyä sen jälkeen kun sait tuon starttipuolen mekaniikan kuntoon, eli poski oli auki? Tuo putkessa paukuttelu viittaisi siihen suuntaan, että kipinä tulee liian myöhään, kun venat on jo auki.
Niin, ja noi kaasuttimien kohojen neulaventtiilit, mistä Tinne mainitsi kannattaa myös katsoa, jos vaikka kaasari tulvii, mutta silloin luulis edes toisen toimivan kunnolla, ei niihin yleensä sama vika iske molempiin yhtä aikaa.
GPz900R(A2); ZZ-R 1100 (D1)
"Where are my teeth?! How can I have any pudding, if I can't find my teeth!!?!"
Ensimmäistä tankillista ajellaan tänä vuonna, eli osa saattaa olla viimevuotista. Muistaakseni tankissa oli vähän jäljellä kun tankkasin täyteen uutta. Toi oli hyvä heitto, täytyy kokeilla.
Puolustuksellisesti täytyy todeta, että ei se bensa sentään ihan valumalla tule koneesta. Selkeät tussahdukset bensapilveä välillä, eli jotain on sytytyksessä vikaa. Kaasuttimen ropaus olisi kai sitten seuraavana listalla. Moottori ei ole oikein "kunnolla" ole luvannut käynnistyä kertaakaan, pelkkää startin pyörittämistä vaan.
Tyhmää vaan odottaa iltaan, että pääsee taas kokeilemaan seuraavaa kikkaa.Kiitokset johdatuksesta...
Jos olet uutta jo päälle tankannut, ei sitten bensan puolesta pitäis olla ongelmaa. Mulla oli silloin aika vajaa tankillinen vanhaa tavaraa, ja sillä ei meinannut ottaa alkua käymiselle millään.
Varmaan noi kaasuttimien neulat kannatta tosiaan katsella ensiksi.
GPz900R(A2); ZZ-R 1100 (D1)
"Where are my teeth?! How can I have any pudding, if I can't find my teeth!!?!"
Miten nuo kaasarin neulat sitten vaikuttaa asiaan, kun eikö se ole vain sytytyksestä kiinni tuo startti. Sori että oon tietämätön, mutta ainakin mielestäni jos bensa tulee tussahduksina läpi, eikö se ole merkki kipinän puutteesta.Jos paukahdus tulisi joka kerralla, silloin kai olisi kyseessä väärä ajoitus. Putken paukuttelu tulee vasta jonkin aikaa pyöritettyä, ei joka kerralla. Siten musta tuntuisi että tulpissä on ehkä häikkää. Pystyykö joku valaisemaan tuon kaasarin merkityksen pelissä![]()
Juups niin eli jos ne neulat on jumis nii silloin on se koho myös mikä säätää bensan pintaa.Eli jos se vaikka on auki asentoon jääny niin se ei pysäytä sitä bensan tuloa kaasarille eli tulvii....Ja toisinpäin tietty päinvastoin.
Ota tulpat pois ja starttaa, jos tulpan rei'istä tulee kevyt sumu
niin ei ainakaan liikaa saa. Samalla voit kattoo sen kipuna puolen pistämällä tulpan hattuun ja runkoo vasten, niin näet tuleeko kipinää kokoajan kun startaat (pistä vaikka rätit tulpan reikien päälle siksi aikaa, ettet räjäytä ittees)
Toi vika kyllä haiskahtaa syttypuolen jutuiksi, jos kerran vauhtipyörä ollu viturallaan, onhan se varmasti oikein kohdallaan, ja onko siinä se kiila kampuran päässä ehjä (kai näissä semmoinen on ?) jos se on sökö niin ei vauhti pyörä pysy hollilla ja sytyksen ajoitus muuttuu ja sitten paukkuu ja rytisee![]()
Chief Dark Horse -22
Tracer GT -18
F 700 GS -13
GSR 600 -06
FZS-600 -00
Virago 535 -99
Kyllä hermo alkaa pikkuhiljaa mennä. Taas tuli ropattua, tarkistin tulpat, toimii, sumua tulee tulpan rei'istä kun starttaa. Tarkistin samalla myös kaasarin pintapuolisesti ottamalla ilmanputsarin pois, mutta en kyllä hokaa, mitä siellä pitäisi muokata. Sama asia pälkähti mieleen kuin kane80:llä, että eikö se muutu ajoitus sytytyksessä, jos vauhtipyörä liikahtaa. Vauhtipyörän laitossa taitaa olla jokin juju kun oli kyllä työn takana saada kiristettyä riittävästi ja silti ei mennyt oikeisiin momentteihin... Mistä tulpat saavat ajoituksen syttyyn, voiko sitä kokeilla jostain, vai pitäisikö jo luovuttaa ja heittää pyörä sumekolle jollain keinolla. *
Mistä kiilasta kane80 puhut, en ymmärrä
Tilanne edelleen sama, startti pyörii, kone ei käynnisty, ei lupaa, pakoputki paukuttaa aika ajoin.
Pitäisikö sytty säätää jotenkin kokeilemalla kampiakselia kääntämällä eri asentoihin...tähän aikaan taidan kyllä luovuttaa. Ehdotuksia otetaan vastaan.![]()
Samaa ajatusta pidemmälle vietynä, vauhtipyörän kehän ulkopuolella oli jokin kohotus, ja vauhtipyörä pyörii moottorin vasemman posken vieressä, jossa laturin kehä. Onko tällä kohotuksella jokin merkitys sytytyksen ajoituksessa, sillä voin olla aivan varma, että tuo koho vauhtipyörän kehällä ei nyt ole samalla paikalla kuin aikoinaan. Tosin sen oikeasta säädöstäkään ei ole tällä hetkellä havaintoakaan. *![]()
moottorin vasemmassa kyljessä kaksi ruuvattavaa reikää, toisesta voi säätää kampiakselin ja kiristää vauhtipyörän paikoilleen ja toisesta näkee vauhtipyörän kehälle, mutta en ymmärrä sen tarkoitusta...![]()
Ni justiinsa! Siinä on ongelman ydin, koska tuo mainitsemasi kohoutuma toimii "liipasijana" sytytykselle. Siinä kehällä on anturi, joka havaitsee tuon kohoutuman ohimenon, ja antaa sytytyspulssin. Jos vauhtipyörä on siis eri asennossa kuin ennen, sytytysajoitus on pielessä, eikä moottori käynnisty.
Kun en ole kyseistä moottoria koskaan nähnyt posket avattuna, en osaa neuvoa, millä lailla vauhtipyörän kohdistus voidaan säätää. Toistaiseksi en tuolta MP-Tallin huoltomanuaaliosastostakaan löytänyt linkkiä erskan manualiin, eikä muutoinkaan haku vahoista viesteistä auttanut.
Yleensä oikean asennon toteaminen tehdään merkeillä, joita pitäisi löytyä sekä liikkuvasta osasta (tässä siis se vauhtipyörä), ja paikallaan olevasta eli kampikammiosta, johon tuo liipaisuanturi on kiinnitettynä (käsittääkseni myös er-5 tapauksessa). Sitten yleensä on vielä sellainen vaatimus, että 1. sylinteri pitää olla ns. yläkuolokohdassa, eli siinä "kääntöpisteessään". Tämän voi todeta ottamalla tulpat pois, ja panemalla vaikka jonkun sopivan ohuen metallipuikon tulpan reiästä sisään, ja sen liikkeistä näkee, kun konetta pyörittää (tämä on tehtävä käsin, ei starttimoottorilla), koska mäntä käy yläasennossa.
Tässä asemassa sitten vauhtipyörän ja kampikammion merkinnät pitäisi olla kohdistettavissa. Siihen tarvitaan varmaan myös tuota mainitsemaasi "kurkistusreikää", josta näkee vauhtipyörän kehän.
Tämä oli nyt tällainen karkea, periaatteellinen selostus hommasta, enkä ole ollenkaan varma, toimiiko er-5 kohdalla. Omat kawakoneet kun ovat kaikki olleet noita nelareita, *ZX900 ja ZX10T moottoreita, joissa ei ole mitään varsinaista vauhtipyörää, vaan sytytys ajoitetaan kampiakselin päässä pyörivän levyn avulla, mutta samalla periaatteella sekin toimii, eli pulssianturi haistelee ohi kulkevaa kehää, ja siinä oleva muutoskohta antaa liipaisun.
Tuo kiilahomma, josta kane80 puhui liittyy myös siihen oikean asennon löytymiseen (ja pysymiseen). Yleensä vauhtipyörät ja muutkin ketjupyörät tms. jotka kiinnitetään pyörivälle akselille, varustetaan ns. kiilalla, eli akseliin ja pyörivän osan napaan koneistetaan molempiin sellainen kolo, johon sopii sellainen kiilan muotoinen "lukkopala" (yleensä joku 5-6 mm paksu, puolipyöreän näköinen härpäke, vähän niin kuin kiekosta olisi leikattu pala sivusta), joka pitää osat toisiinsa nähden kohdallaan, ja estää myös osien pyörähtämisen ("luistamisen") toisiinsa nähden, jolloin akselin päässä olevan kiristysmuutterin ei tarvitse hoitaa koko hommaa.
Edelleen kun en er-5 konetta tunne, en osaa sanoa, onko siinä kiila, mutta ihmettelen, jos ei olisi. Eli nyt on voinut käydä niin, että vauhtipyörän löystyessä kiila on pudonnyt pois välistä, ja silloin vauhtipyörän saa ihan mihin vaan asentoon. Ainakin EX500 koneessa, joka käsittääkseni on samanlainen 500 cc twin, on tuo kiila nähtävissä ihan selvästi varaosakuvissa, joita löytyy täältä.
Taitaa olla edessä sama moottori vasemman posken avaus kuin mitä jo kerran teit...
GPz900R(A2); ZZ-R 1100 (D1)
"Where are my teeth?! How can I have any pudding, if I can't find my teeth!!?!"
Kawajack:in vastaus lienee selvitti tuon kiila asian tyhjentävästi, eli kyllä toi haiskahtaa tosiaan että sytytys on päin peffaa.
Chief Dark Horse -22
Tracer GT -18
F 700 GS -13
GSR 600 -06
FZS-600 -00
Virago 535 -99
Jep lopputulos on selvinnyt, kiila poikki ja uutta odotellaan. Kiitokset ohjeistuksestaEhkä vielä tänä kesänä ehtii ajelulle....
Hienoo että selvis !
Chief Dark Horse -22
Tracer GT -18
F 700 GS -13
GSR 600 -06
FZS-600 -00
Virago 535 -99