Tämä kun ei ole minulle - ainakaan vielä - merkkikohtainen kysymys, en löytänyt oikein sopivampaa paikkaa.
Pieni alustus aiheeseen:
Melkein neljännesvuosisadan mittaisen pyörättömyyden jälkeen hommattiin tollainen 600-kuutionen "opettelu- yms"-pyörä hakemaan vastausta mm. siihen että voisko tää olla meidän juttu ym syms. Nyt puolentoista ajokauden jälkeen tuntuu aina vaan mukavammalta harrastukselta ja mikä parasta - yhteiseltä jutulta.
Nälkä kasvaa syödessä - tuttu juttu, vai - ja matkapyörää tekisi mieli. Noiden kaukaisten kokemusten mukaan se ysisatanen Kawa tai Tuutti oli kova sana ja Bemarin ylittänyttä ei ollutkaan...
Kysymys: Mitä asiantuntijat suosittelevat matkapyöräksi rauhallista etenemistä ja mukavuutta arvostavalle pariskunnalle? GoldWingit yms ei kiinnosta ja rahaa olisi käytettävissä 10 - 13 Keuroa.
Kommentteja - kiitos!
TÖSÖS !
Kokemusta on ja hyviä BMW K1100 LT vm -94 !
Lupsakan letkee matkapyörä just kahelle eikä kuorma tunnu .
Triumph Tiger 800 XRX
Hondan tupla-X ois varmaan aika kova valinta matkapyöräksi kahdelle, ja osuis melko mukavasti tohon hintahaarukkaankin.
Suomessa sokeat tekevät pärekoreja, Italiassa moottoripyöriä.
"Ei sun kannata
ei kai kannata
pitää päällä vilkkua
jos oot jo ojassa"
Kyyllä se sinne Bemaripuolelle menee, on ajoasento eurooppalaiselle tehty, jalatkin suht suorina saa olla sekä kuskilla että takapenkkiläisellä, tosin uusimmat mallit nyt on tinkineet hiukan, kuulemma.
Bläkpöörrttiä kattelin kun yhellä tyypillä semmonen on, niin aika kyykähtävä = ei mukava, takapenkkiläinen täytyy olla kait myös aika jalaton, mutta jos semmonen passaa niin sitten.
Dissauksenkalastelua, sano xjrrrrräyh kun örkkiin kirjoitti.
Jostain testistä lueskelin pari viikko sitten, olikohan Moottori yms. kun pomppas tuossa muistiin kuin tyhjästä:
- Honda Pan Europe
- BMW matkamalli (en muista mikä)
- Yamaha 1300 joku
Kävivät jossain Tanskassa ajelemassa ja mukana yksi kyytiläinen joka istui joka mopon tarakalla. Bemarissa paljon kaikkea hienoa, Yamaha urheilullisin ja tehokkain mutta saman reissun olisi joka kuski ja matkalainenkin tehnyt uudestaan Hondalla jos nyt yhtään muistan oikein.
Itsellä ei mitään kokemuksia yhdestäkään mutta tuommonen testi vain osui silmään. Toki mopot oli uusia eikä välttämättä kovin vertailukelpoinen testi vanhoja mopoja vertailtaessa.
Itse ostin tänä kesänä 750 Suzuki tarkoituksena hieman kokeilla tätä matkustamista yksin ja kaksin. 2 on sopinut ihan kivasti kyytiin ja kaikin puolin ok mutta jotenkin sitä alitajuntaisesti kaipaisi isompaa, bemua tai hondaa tai sitten kawan zzr1200...ruoho kun on aina aidan toisella puolella vihreämpää.
Notta ei mopolla moottoritielle - lakikin sen jo kieltää!
IBA Finland - Pariisi2006 - Alppireissu 2007 - Euroturnee 2008
Suzuki GSX-750F
http://www.kumitassu.fi
http://www.ee-speed.com/
Vilkaiseppa noita linkkejä, niin melkein tuolla budjetilla saat uuden menopelin.. että kannattaako käytettyä ostaakaan.
Kannattaa kokeilla useampia vaihtoehtoja ajan kanssa. Itse suosittelisin kokeilemaan 1200 Bandiittia tai GSX 1400.. Loistavia pyöriä kahden hengen matkailuun - olematta kuitenkaan liian kesyjä.
*** Poliisi on parasta huumetta! ***
[url="http://www.adressit.com/liikenne"]Adressi: Liikennettä tulisi kehittää tielläliikkujat huomioiden[/url]
[url="http://www.tiet.fi/"]-= TIET.FI: Tielläliikkujien Etujärjestö ry =-[/url]
Kyllä mä Blackbirdiä silti suosittelen. Oma pitkäsäärinen nuorikkoni nautti kyydissäolosta suunnattomasti. Pituutta 173cm. Itellä 190cm eikä minkäänlaisia ongelmia ajoasennon suhteen.(xjrrrrräyh @ Heinä. 13 2005,22:31) kirjoitti
Nykyisestä Veturista ei tykätä kotona läheskään niin paljoa.......mutta yksin on kivempi kurvailla mutkateitä![]()
CBR1000F -87/90 -> CBR1100XX -99-> VTR1000F -05-> CBR1000RR Repsol -05 -> CB 350 -72
Itselläni on Bandit 1200S, ja sitähän tietenkin voin suositella. Kolmella takalaukulla ja tankkilaukulla mahtuu tavaraa tarpeeksi pitempääkin reissua varten kahdelle.
Toisaalta kyllä olen tuosta XX:stäkin kuullut pelkkää hyvää ajajalta ja matkustajalta, joten sekään ei varmaan ole huono vaihtoehto.
TH
Bandit1200S
Jos painotetaan nimenomaan tätä kysyjän ilmoittamaa asiaa, niin jotenkin on vaikea kuvitella että esimerkiksi tuplaX tai Busa olisivat noihin raameihin sopivia, niin hyviä kuin muuten ovatkin. Aika moni kuitenkin mieltää ne nimenomaan tehokkaiksi urheilupyöriksi...(Break @ Heinä. 13 2005,21:02) kirjoitti
Luulisin että tämä tarjonnan erilaisuus johtuu paljolti siitä, että nykyisiin kyykkypyöriin tottuneiden on vain yksinkertaisesti hankala hahmottaa vuosikymmeniä sitten mopoilunsa aloittaneiden ja pitkään väliä pitäneiden ajatusmaailmaa.
Joillekin reilusti alle sata heppaa riittää hyvin mukavaan matkantekoon eikä mutkapätkän kanttailukaan ole kaikille se suurimmat kicksit tuova juttu...
* Arctic Ranger *
Hmm.. minä ainaski oon sika tyytyväinen Hayabusaani, alle vuodessa 24000 km ja soveltuu moneen muuhunkin kuin matka-ajoon. Niin ja väännöstä ei oo puutetta![]()
Myös erinomainen ajaa kaks päällä. Ja ei tartte toisten jaloissa Busalla pyöriskellä.
Kannattaa kokeilla kaikki vaihto ehdot ennekuin noin suurta kauppaa teet.
Esim. tossa valmis matka Busa
http://www.busanistit.org/foorumi....;t=1175![]()
Nopeus on valttia!
+200 MPH CLUB FINLAND
Kawasaki Ninja H2
* * * * * * * *
Jos ei Busa tai XX, (jollaiset itse valkkaisin jo omien kokemuksieni perusteella) niin esim Yamahan puolikatettu tonninen FZS? Siinä olis tehoa ja ajamisen helppoutta sen verran ettei lopu välttämättä keskellä ajokautta kakspäälläkään, riittävästi vääntöä ettei tarvi kepittää joka ohitukseen jenkakello punarajalla, leppoisa ajoasento... ?
Entä Kawan ZZR-1200, joita tuntuu saavan nyt melko sopivaan hintaan?
Suosittelen, että koeajat itse noista jokaisen. Siitä se lähtee
Yamaha Diversion600 -00, Kawa ZR-7S -02, Honda CBR1100XX -00, Busa -03, Fireblade 1000RR -04, Honda CBR1100XX -99, Busa -07, Busa -12, Busa -05.
”Hovikuvaaja”. Kuvia Motorg ry.:n ratapäiviltä : https://www.flickr.com/photos/holtsu/albums
Onkos Honda VFR ollut listalla? Sillä menee kaksi henkeä pitkää matkaa, kokemusta on 4000 km:n vedosta.
Mulla on VFR VTEC ABS kaupan, ilmoitus löytyy Pörssin puolelta. Hinta on sun haarukan ylärajalla. Ajattelin vaihtaa uuteen samanlaiseen.
1000
Noooh, Kawan 12R:ä tietty!![]()
Sillä ollaan huomenna lähdössä kaksi päällä kahdeksi viikoksi Eurooppaa kiertämään...voi tulla kova reissu
Asiaan. Itse voisin kuvitella Hondan PanEuropea, jos olisin matkapyörää hakemassa. Paljon olen hyvää siitä kuullut.
Suosittelen myös Busaa! *(kst @ Heinä. 14 2005,11:44) kirjoitti
Busafoorumilta löytyy "Busa matkakäytössä? Apua hankintapäätökseeen" topic, jos kiinnostaa (klick)
~ Tässä maailmassa on aina vaaroja niille, jotka ovat peloissaan. ~
- Bernard Shaw
Jepjep, nämä kyllä kannattaa tarkistaa.(b1200 @ Heinä. 14 2005,10:32) kirjoitti
Kummatkin ihan "järkevän" hintaisiakin, joten voisi tolla budjetilla poistaa heti uuden laitteen.
Bandit näköjään 10400, ja GSX 12400. Mainioita vekottimia tohon käyttöön.
gsx 1400:lla saksan reissu takana n.5000km.Eipä paljon kuorma tuntunut ajellessa,2päällä ja reilusti kamaa.Toki Panit ja Bemut mukavampia mutta se hinta japitäähän sitä tietää ajaneensa![]()
Mitenkäs Kawasaki GTR 1000. Pyörää ei mielestäni enään saa uutena, mutta Motopalstalta vielä löytyy.
Elämä on ihmisen parasta aikaa
Tuntuu hondan varaderokin menevän matkapyörästä, kuten myös africa twin...
Maybe it was just a dream
Sometimes things ain´t what they seem
Better not fool with things you don´t understand
Ittellä on kokemuksia isän varaderosta ja bmw 1150rt:stä, itellä ollu cbr1000f ja 650 enduro.
Jos noista pitäis valita, millä lähet reissuun, se olis ilmanmuuta varadero.
Ei bemarissakaan vikaa, mutta ku se on pappamalli *.
Taidan kuulua jo kohtsilleen jäykkäsääristen joukkoon...emäntäkin myös.
Busa matkapyöränä? Eee...tietty meneehän se mikä vaan mutta jos ottaa mun tapauksen huomioon, melkein viisikymppiä ikää ja polvikulman jos vääntää 90:ksi asteeksi, alkaa kolmen vartin päästä jäytää polvissa semmoinen jomotus, että TAUKO...
Kyllä kyykkyyn pääsee, mut ei pysy siellä kuin puolisen minuuttia, sitten pitää oikaasta. Mulle ei ihan kaikki mataluudet passaa, jotta aattelin ettei ehkä muillekaan.
XJR:ssä on takanaistuvalla ehkä hiukan parempi polvikulma kuin Bandiitissa ja GSX-1400:ssa, joskus emäntä istui XJR:n takana, ei pitänyt kovin pahana, pituus hänellä 183cm eli sama kuin mulla.
Ikäväestön kantsii vertailla, kuinka kaukana istuessa on kantapää takamuksesta, sekä kuskin että matkustajan.![]()
Dissauksenkalastelua, sano xjrrrrräyh kun örkkiin kirjoitti.
Minäkin ajattelin suositella matkaenduroa ja juuri Hondan Varaderoa. Tuossa pyörässä ei tosin taida oikeastaan olla mitään enduroon liittyvää ja sitä ei kysymyksen mukaan kaivatakaan.
Tehoja Varaderossa on hieman alle 100 hv ja riittävästi siis kaksipäällä matkailuun. Matkanteko ei rajoitu ainoastaan tasaiselle asvaltille vaan se on myös kovalla sorapinnalla ja huonolla asvaltilla mukava. Tätä ominaisuutta oppii arvostamaan esim. Puolan tiestöä kolutessa. Ajoasento näissä pyörissä on matkantekoon loistava.
Matkaenduroiden puolesta liputan kovasti niiden monikäyttöisyyden puolesta. Minulle ainakin prätkäily on jotain muuta kuin maksimaallista nopeutta ja käsittämätöntä kiihtyvyyttä. Meitä on näköjään moneksi...
Näin kyytiläisenä olleena suosittelen varaderoa. Mulle ainakin löytyi hyvä asento, (tosin olenhan tämmönen 162 cm hukkapätkä) ja pitkää matkaa oli mukava taittaa.
![]()
200cc+250cc
Voisin muutaman Euroopan reissun kaks päällä heittäneenä suositella Kawan 1200 zetoria. Siinä on väljempi ajoasento kun tupla x:ssä ja busassa ja lisäksi paremmin suojaava kate kuin edellä mainituissa. Ei kate ole välttämätön matkapyörässä jos vaan kotimaassa matkailee, mutta Euroopan motareilla siitä on kyllä huomattavasti hyötyä.
Kela racing club, factorydriver
Hayabusa K8
alias buslake
Jos itsetunto ei kärsi alle 1000-kuutioisella ajelusta, niin ei ole paha vaihtoehto tuliterä Suzuki GSX 750 F:kään. Se on nimenomaan rakennettu matkapyöräksi. Kuskilla hyvä pystyhkö ajoasento, satulassa on reilusti tilaa kahdelle, ja kantavuus riittää kaikkeen paitsi kahden sumopainijan yhteisajeluun. Bensaa kuluu maltillisesti, eikä kestävyydessä tai huoltojen hinnoissakaan ole valittamista. Nähnyt päivänvalon ensi kerran 1988, joten lastentaudeista ei ole pelkoa. Vähän vanhanaikainen moottoritekniikaltaan, mutta ei ulkonäöltään. Neljä sylinteriä, neljä kaasaria, ei lastuja vaihdettavaksi, joten silläkin sektorilla pääsee halvalla. Täydet katteet ja maltillinen maalaus; joulukuuset eivät ole minun makuuni. Helppo ja konstailematon ajaa, toimii jämäkästi vaikka päällä olisi yhteensä liki 200 kiloa raakaa lihaakin. Jousitus edessä ja takana säädettävä. Tehoa normaaliajoon ihan riittävästi, ja vääntökin on siedettävä. Vakuutukset selvästi edullisemmat kuin seuraavassa maksuluokassa. (Huom. pyörä on tasan 750-kuutioinen, ja jotkut vak.yhtiöt luokittelevat sen samaan maksuluokkaan isompien kanssa, mutta esim. Pohjola ei).
Hinta tänä kesänä uutena alle 11.000, kahden vuoden takuu, miksi ostaa joku vanha lousku, ja sitten spennata kuinka kävi tuuri...![]()
Nerouteni ohella yksi lukuisista hyveistäni on vaatimattomuus.
Yamaha FJR1300A
Suzuki GSX750F
Suzuki GS500E
Pappa-Tunturi
Kymco Cobra Cross
Honda CB125
On niitä vanhempiakin Busan omistajia, mut ehkä ne ei oo yhtä jäykkäsäärisiä. *(xjrrrrräyh @ Heinä. 14 2005,21:45) kirjoitti
![]()
~ Tässä maailmassa on aina vaaroja niille, jotka ovat peloissaan. ~
- Bernard Shaw
No näin hintamielessä myös Deauville voisi olla vaihtoehto ovh n. 13.000e(avivolin @ Heinä. 15 2005,11:45) kirjoitti
mutta 650cc V2 vaikka se nyt kuinka onkin pieniruokainen, edullinen vakuutuksiltaan, taatusti toimivaa tekniikkaa, keppiveto... niin ajatus että tuossa olisi se 200kg lihaa päälläNo juu, liikkuuhan se toki, mutta kyllä sitä alppeja noustessa joutuu jo aika pikkasta vaihdetta kelaamaan eikä autobaanalla oikein ole asiaa keskemmille kaistoille
Eli kyllä se matkamukavuus-mielessä voisi pikemminkin Pan European / ZZR / FJR -linjalle mennä - vaikkakin niiden hintalapuilla saa esim. Deauvillejä jo omat molemmille
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Iso Bandiitti uutena ee-speed:ssä 10600.- *ei paha.
Ja on ihan toimiva myös matkapyöränä.
On kokemusta B1200s:stä *2 1/2 vuotta ja 25000/km,
avopuolisokin on viihtynyt takana n.10000/km joten ei se
hirveen huono voi olla takanaistujalle.
God hates us all
By SLAYER
Suzuki Bandit 01 600n/Lunastettu 2002 autoilijan virheen takia
Suzuki Bandit 02 600s/Myyty 2003
Suzuki Bandit 03 1200s/Lunastettu 2008 autoilijan virheen takia.
Suzuki Bandit 06 1200 Fighteri
Hintaluokka ja tarve olis meikäläiselläkin aikalailla tuollaiset. Nyt mulla on Hondan Deauville(on myynnissä, tai menee sitten vaihdossa) ja sen kapasiteetti ei ihan riitä meille. Ei olla kumpikaan kovin pieniä ;) Mulle yksin(120kg) tosi jees. Ja varmaan kevyemmille kahdellekin.(Break @ Heinä. 13 2005,21:02) kirjoitti
Kun mulle on keppiveto se oikea veto, niin kaksi on enää jäljellä, Bemari ja Moto Guzzi. Olen katellut lähinnä R1100RT, RS ja GS -pyöriä. Kunhan loma tässä joskus alkaa, niin sitten taidan lähteä muutamaa katsomaan.
Banditia usein moititaan kovin löysäksi ja tunnottomaksi alustaltaan ja/tai rungoltaan?(bandit @ Heinä. 15 2005,13:08) kirjoitti
Miten tuo toimii ihan oikeasti kahden persiin lastissa? 3 laukkua + mahd. tankkilaukku + pari aikuista, vaikkapa nyt verrattuna muihin tuon kokoluokan pyöriin (gsx,xjr,cb,zrx jne)