Juu kävipä tuossa sutjakkaasti, kun olimme Turun saaristoa kiertelemässä pyörillä. Olimme menossa lossilla Korppoosta Houtskäriin. Alkumatkan kaikki lossit oli mennyt hyvin niin ajattelimme jättää pyörät yksin vähäksi aikaa ja mennä kahville lossin kahvioon. Eipä tullut mieleen siinä maisemia katsellessa, että se Siljan laiva, joka edestämme meni ohitse heittäisi isoja aaltoja. Lopun varmaan arvaattekin! Pyörät tietenkin kaatui
. Nyt on sitten 12R:n etukate, sivukate, mittaristokate, katteen evä, peili, peilinrauta, pleksi, tangonpää, tankki, moottorinposki ja pönttö paskana ja naarmuilla lisäksi rungon ala osaan tuli klommo ja naarmuja. Tietenkin myös kaikkien 4 kypärät paskana, kun siinä päällä olivat. Voi h*lvetti ottaan vähän päähän.
. Kaippa tästä itseään saa syyttää, kun päältä nousi pois. Vai olisiko lossi henkilökunnan pitänyt tarjota jotain liinoja?
Maanantaina menen näyttämään vahinkotarkastajalle. Mitäs meinaatte meneekö lunariin tuon ruhkolommon ja muiden takia vai tuleeko vaan monen tonnin lasku. Vissiinkin tuohon 12R:ään maksaa jo pelkkä orggispönttö yli tonnin? Onko kellään semmosta Sumekon hinnastoa josta voisi laskea hinta-arviota?
Pääasiana tässä kuitenkin oli, että ÄLKÄÄ HYVÄT IHMISET JÄTTÄKÖ PYÖRIÄNNE LOSSISSA VARTIOIMATTA.
-lyö pääsi se helpottaa-
Otan osaa. Toivottavasti vakuutuksesi toimivat.
Lautalla/ lossilla kannattaa tehdä ainakin seuraavat neljä toimenpidettä, jos jättää pyörän yksikseen:
1. Ohjaus oikealle ääriasentoon ja lukkoon, jos mahdollista
2. Ykkösvaihde päälle
3. Etujarrukahva narulla, bandulla tai muulla siteellä alas
4. Pyörä sivuseisontatuelle
Voipi olla ettei olisi tuossa sun tapauksessa kuitenkaan auttanut, kun iso laiva heiluttaa pientä paattia.
Oho! Onpa todellakin ollut isot aallot, kun saivat Houtskarin lautan (lossissa on ohjausvaijeri) rannassa kiinni ollessaan keinumaan niin, että moottoripyörä kaatuu seisontatueltaan. Tuntuu äkkiseltään todella vaikealta uskoa, että pyörien kaatuminen olis johtunut yksinomaa aluksen kallistelusta.
![]()
![]()
Jos laittaa pyörän kunnolla sivuseisontatuelle, vaiteen päälle ja kääntää etupyörän seisontatuen suuntaan, niin väittäisin että ei kaadu, ei ainakaan lautan ollessa rannassa kiinni. Eikä se Siljakaan kovin kovaa enää sisäsaaristossa aja, juuri siitä syystä että mökkiläisten ei tarvi poimia veneitään kuistilta joka aamu...
ZZR 1200
Siis lossi ei ollut rannassa enään vaan matkalla houtskäriin. Lisäksi epäilen vahvasti ettei tässä lossissa mitään vaijereita ollut. Ei ainakaan näkynyt. Ja vaikka kaikki nuo temput teinkin (Ohjaus ääriasennossa, vaihde päällä jne...) Niin eipä se auttanut niissä aalloissa.
-lyö pääsi se helpottaa-
toivottavasti saat mopon pian kuntoon!!! oliko muuten mukavat maisemat? ollaan nimittäin samaiselle saaristo rundille lähössä viikon kulttua?
Lautta liikkuu ilman ohjausvaijereita, sen voi ohjata vaikka Madagaskarille. Lossi sen sijaan on kytketty ohjausvaijeriin, jonka molemmat päät ovat rannoissa kiinni. Houtskariin liikennöi lautta, ei lossi.(-western rider- @ Heinä. 09 2006,10:58) kirjoitti
Ihmettelinkin jo, että mihin kumman kahvioon te olitte menossa, tieliikelaitoksen keltaisilla maantielautoilla kun ei sellaisia ole. Päättelin, että olitte Galtbyn sataman kioskilla kahvittelmassa odotellessanne lautan lähtöä. Mutta olittekin jostain syystä Merenkulkulaitoksen maksullisella sinivalkoisella lautalla! Se kyllä keinuu pyöreäpohjaisena ja painopisteeltään korkeampana aluksena huomattavasti enemmän, ja pyörien kiinnittäminen on suositeltavaa tyynelläkin kelillä. (Usein tosin riittää jos etupyörän kiilaa jonnekin palkin väliin ja potkii kiilan takapyörän taakse.) Houtskariin olisi muuten päässyt ilmaiseksikin... niillä keltaisilla lautoilla.
ZZR 1200
Avk lle on menossa multa kohta lähes uuden veroista osaa (sivu/etukate,pönttö,vilkku,peili,moottorin koppa,jalkatappi,kytkinkahva) osat sinisiä ja käytännössä ehyitä. Mutta jos menee vakuutuksen piikkiin niin uuttahan sitä tulee kaikki. Pönttö maksaa 1100e ja evä 103e noin hinta esimerkkinä![]()
Ps. sillä 1100e saa yoshimuran kokoputkistonkin![]()
Kiva on kallista ja tosi kiva on tosi kallista
zx-12r 02
Ja mehän olimme sillä Galtbyn KELTAISELLA lautalla/lossilla mikä lie. Siellä oli myös kahvio ja setä joka meiltä otti maksun oli tieliikennelaitoksen työntekijä ainakin paidan tekstistä päätellen! No mutta se nyt ei ole tässä pääasia, että oliko se alus pyöreäpohjainen ja korkea vai matala ja heiluuko kyseinen alus. Niin siinä vaan kävi, että pyörät kaatuivat ja ajattelin täällä siitä varoittaa.
-lyö pääsi se helpottaa-