Vfr:ssä alkoi kytkin luistamaan yläkierroksilla. Ostin uudet massalevyt ja jäykemmät jouset. Uudet osat kiinni pyörään ja tilanne ei parantunut yhtään. Massalevyjä vaihtaessa huomasin kolmen välilevyn olevan sinertäviä joten olivat saaneet hieman kuumuutta. Vaihdoin *kaikki uudet välilevyt ja olin jo toiveikas että nyt pitää. Eipä pitänyt.
Mielestäni kaikki kytkimen luistamiseen vaikuttavat osat on nyt uusittu. Ja öljynä on Hondan oma mineraaliöljy, joten tuskin sitäkään voi syyttää lipsumisesta.
Olisiko kenelläkään ideoita mitä voisin vielä tarkistaa?
Muistelisin että kytkin levyjä pitäs uitella öljyssä ennen asennusta *(siis massa levyjä noin vuorokausi)
ei mullakaan ole muuta kuin mutu tietoa toivotaan että joku viisaampi pystyy korjaa jos tääkin oli väärin
Massalevyjen paketissa tosiaan sanotaan, että liota levyjä pari tuntia ennen asennusta. Voitelin ne öljyllä asennettaessa tämä tapahtui viime viikon lopulla joten uskoisin, että levyt on jo kyllästyneet öljystä. Kytkin on myös purettu uudelleen välilevyjen vaihdossa ja silloin massalevyt olivat kyllä kauttaaltaan öljyssä.
Olen alkantut epäilemään kytkimen hydrauliikkaa koska tuntuu siltä, että paikalta lähtiessä kytkin puree kiinni melko myöhäisessä vaiheessa. Tänään ilmasin kytkimen ja vaihdoin nesteet mutta ei vaikutusta. Voi myös olla mahdollista ettei työsylinteri palauta mäntää aivan taakse. Sellaista säätöä en ole löytänyt millä saisi kytkimen tarttumaan aikaisemmin.
Moottorin läpi menevvä työntötankoa lyhentämällä vaiva voisi korjaantua mutta eihän se tanko ole itsestään voinnut venyä. Vika siis jossain muualla.
Kävin keväällä keskustelua samaisesta aiheesta. Itsellänikin on aivan samanlaisia ongelmia '91 VFR:n kanssa. Ilmasin kytkintä ja vaidoin nesteitä, mutta eipä auttanut.
Kytkin luistaa, kun kierroksia alkaa olla >8000rpm (etenkin 2 päällä, laukut paikoillaan). Kytkimen luistaminen ei ole pahentunut, vaikka olen ajellut tälle kesää n. 7tkm.
Pyöräni aikaisemmat öljyt oli Hondan omat 10W-40. Viime viikonloppuna pistin kokeeksi Hondan 20W-50. Väittävät että ko. öljyjen lisäaineet ovat samoja, eikä öljyjen vaihdolla ole vaikutusta kytkimen toimintaan. Asia tulee selvitettyä seuraavan kerran, kun lähdetään vaimon kanssa reissuun, ja kokeillaan vähän rivakampaa lähtöä.
Syksymmällä olisi tarkoitus perehtyä asiaan tarkemmin, kun on enemmän aikaa ja räntäsateet alkavat.
Onnea remonttiin ja kerro toki jos löydät vastauksen kytkimen luistamiseen.
Vika löytyi. Kysymys ei ollutkaan loppujen lopuksi kytkimen luistamisesta vaan jälkiasennetun varashälyttimen maadoituksen hapettumisesta. Sytytysvirta kulkee hälyn kautta. Yli 8000 kierroksilla sytytys rupesi katkomaan ja kierroslukumittari löi pohjaan. Noi maaadotusviat on välillä pirullisia. Tuntuma vain oli samanlainen kuin kytkin luistaisi. Vaistomaisesti sitä veti isomman vaihteen heti sisään kun kierroslukumittarin neula on tapissa. Äänistä on aika vaikea huomata ettei kierrokset noussutkaan, koska sitä tilannetta aina vähän säikähtää ja vetää kytkimen ja löysää kaasun, kun kierrokset on tapissa.
Kytkin pitää nyt siiis todella hyvin. Hondan öljyyillä ja uusilla levyillä huomaa jopa jonkinlaista irroitus ongelmaa. Kylmänä kun ensikerran laittaa ykkösen pesään kuuluu kunnon loksaus ja pyörä hieman nytkähtää eteenpäin. Joskus jopa sammahtannut. Ilmeisesti Hondan mineraaliöljy on kylmänä sen verran jäykkää että se kantaa hieman kytkintä.
Lueppas keskustelua viime keväältä 3.5.05:
VFR 91' kytkin jumittaa. Mistä apu?
Ongelma on aika tuttu ja sen kanssa on eletty...
Hondan 10W-40 ja 20W-50 litkuilla ei ole ollut merkittävää eroa kytkimen irrotuksen kanssa. Ainut millä on ollut todellista merkitystä, on ollut kytkinkahvan säädöllä (=ruuvia aukia). Tosin kahvan painaminen kauempaa on v...mäistä...
Aika hyvin hoksattu toi hälytinjuttu... Tosin itselläni ei ole häläriä...