Kiinnostuksen aiheena olisi, miten saisin oman CBR 1000F:ään Vm-94 tehoa lisää. Eikö siinä vakiona ole vajaat 130hv.
Tiedän että kyseinen pyörä ei ole mikään ärräpyörä, mutta siitä huolimatta tehoa haluttais lisää. Kokemusta omaavat tai muuten asiasta tietävät, olisin kovin kiitollinen jos saisin runsaan määrän tietoa sekä ohjeita mistä ja miten kyseisiä tuotteita saisi!![]()
Joskus joku jossain topikissa (Topi kissa?) kirjoitteli ahdistetusta ceebrasta!Itsekin olen hommaamassa uusia putkia..Vakio putkissa on äänet kuin sähköhammasharjassa ja toisessa vaimentimessa rallattaa jotain irto tavaraa! Ei paljon korvia hivele!
![]()
Mahtaako tehoputki+suutimet tuoda missä määrin tehoa lisää?![]()
Kyllä muutama varmaankin, mutta merkittävämpää on parantunut kaasuunvastaavuus ja lisääntynyt vääntö alakierroksilla.
Do you have premonitions of déjà vu?
Nuo kohtuullisen helpot eli "bolt-on" konstit tosiaan rajoittuvat hengityksen parantamiseen, jossa siis vaihdetaan vapaavirtausilmanputsari (esim. k&n tai bmc),
ja avarampi pakoputkisto, tai ainakin änkkäri, ja asennetaan suutinsarja (dynojet tai factory), että saadaan seokset kuntoon.
Tuo malli ei liene niitä, joihin pilvin pimein löytyisi viriputkia, mutta näyttipä esim. Laserilta löytyvän, ja mm.Allright noita ainakin näkyy myyvän, oli jopa hyllyssä jotain malleja, kun netistä tsekkasin.
Myyvät netin kautta postimyynnillä ja paikallisia edustajia on myös koko manner-Suomen alueella Lappia myöten.
Tohon hommaan uppoaa kyllä sitten rahaa ainakin 1000 EUR, josta pakoputkisto ottaa suurimman palan, joten lisähepojen hinnaksi tulee aika kova, kun ei niitä yleensä ihan kymmeniä tolla konstilla saada. Enempi tuota edelläkin mainittua alavääntöä, mutta sehän on sitä "tehoa", jolla on enemmän käyttöarvoa kuin huipputehoilla.
Jos haluaapi "kunnolla" lisää tehoa, on edessä kovempi urakka: pitää varmaan porata sylinterit isommaksi ja panna takomäntäsarja, esim. wiseko, ja tasapainottaa kone (kampiakseli&kietokanget), kiillotuttaa kannen kanavat, vaihtaa venttiilit isommaksi, nokka-akseli terävämmäksi. Noissa vermeissä ja töissä meneekin jo sitten helposti toisen mopon hinta, eli yksi varteenotettava vaihtoehto onkin sitten säästää (nuokin rahat) ja vaihtaa koko pyörä esim. tupla-äksään tai Kawan isoon ZZ-R:ään, joissa koneja potkii 150-160 tietämissä jo ihan vakiona. *![]()
GPz900R(A2); ZZ-R 1100 (D1)
"Where are my teeth?! How can I have any pudding, if I can't find my teeth!!?!"
Mulla oli kans kilosepari ja ihmettelin, että mistä lisää virtaa..
Tosiasia on kuitenkin se, että pyörä on niin raskas, että hyöty muutamasta lisäheposta jää minimaaliseksi.
Jos valuutassa löytyy, ruotsista saa ( en kirveelläkään muista firmaa ) "bolt on " turbosarjoja melkeen joka pyörään.
Kiitos hyvistä vastuksista, joten taidankin tästä lähteä selaileen ensikesän vauhtihirmua netistä. Hyvää loppuajokautta!!
![]()
Jokin aika sitten keltaisessa pörssissä joku kauppas turbo sarjaa 1000 seepraan, yllättäen 1000€... Äkkiä laskettuna euro per kuutio...(jarkko @ Heinä. 16 2005,23:48) kirjoitti
Itse tämän kesän
1000 cbr:llä ja tuskinpa tulen koskaan virittelemään kun onhan se kuiteskin painava ja vähän niinkuin matkapyörä...??? Tartteeko sen lähtee valoista kuin hauki hiekalta...
![]()
Mennään aamulla aikasempaan töihin niin voidaan olla sitten illalla pidempään....
Kyllä siihen niillä tavallisilla keinoilla saa mun mielestä aika hyvästikki löylyä lisää. Oli muistaakseni Bikefox täälä Oulusa ko laitto tutun pyörään palikoita ja jos en ihan väärin muista niin jotaki tuommosta 145hv ois sitte ollu koneelta penkkitulos. Voin tarkistaa asian jos se vielä kiinnostaa ko on vähä hatarasa tuo muisti.
Ostin itselleni Laserin putkiston + hilkkeet ja laitoin paikalleen.
Minusta niillä oli muutakin kuin psykologinen vaikutus, penkissä en ole käyttänyt. Äänet on ainakin mureat, ei muuten kuulosta enää ompelukoneelta. Kyllähän se kaasuun vastaa huomattavasti paremmin.
Minulla olisi laserin putkisto myynnissä, mukana tulee tosin se pyörä missä kiinni joten hinta hiukan arvokkaampi *
Eli tuo:
CBR
X
Pyörästäni Yoshimura 4-2-1 putkistolla ja K&N filtterillä saatiin Moto-Sjk:n penkissä 109hv/88Nm takapyörältä eli vakio. Ääni parani ja pyörä keveni->riittää toistaiseksi.
Samanlainen pyörä ja samat systeemit suutinsarjalla terästettynä antoi turkulaisesten penkissä 123hv ja +100Nm.
Eli aika pienillä jutuilla saa 13-15 hepoa ja +20Nm lisää tehoa!