Mietinpä tässä, että miten tämän vuoden (2005) mallisessa cebarissa näkyy bensareservi. Osaisikohan joku pyörän omistava kertoa kumpi vaihtoehto on oikea (vai onko molemmat väärin):
1. Mittarissa näkyvät "bensapalkit" (max. 4kpl) kun tankki on täynnä. Ja tästä sitten vähenevät tankin tyhjetessä. Kun bensamäärä laskee 3,5l syttyy RES-valo (jolloin on syytä alkaa etsimään huoltoasemaa).
2. Kun tankissa on reilusti bensaa, ei palkkeja näy ollenkaan (ei mitään tietoa bensatilanteesta). Kun gasoa on n. 3,5l ilmestyy palkit ja RES-valo. Tästä 4 palkkia sitten hupenevat kunnes tankki on tyhjä.
Mulla ainakin näkyy niin, että kun n. 5-6 litraa on jäljellä, niin tulee palkit esiin. Alkavat sitten yksitellen siitä vilkkumaan, kunnes kaikki vilkkuvat. Tällöin on ollut kokemuksen mukaan n. 3l gasoo viel tankis...jos on luottaminen 18l ilmoitettuun vetoisuuteen.
Lisäksi muistelisin kun joskus brandilta asiaa myös kysäsin, että ne palkit alkais vilkkumaan sen mukaan, miten on se ko. tankillinen ajettu. Jos on vedetty rataa urku auki, palkit hupenee nopeammin...ja kokemuskin on kyllä osoittanut tuon suuntaista. Lieneekö -03 bladen kulutusmittarilla jotain yhteneväisiä mittausmenetelmiä...siinäkun näytti olevan mittarissa km/l yksikkö.
Olettamus on kaikkien mokien äiti!!!
juurikin kun zei sanoi toimii myös omassa mittari. olisihan se tietty parempi jos palkit näkyisi kokoajan..mikäköhän tähän on syy että ne syttyy vasta kun tankissa on se n.6l kakkua? aina tankilla olen käyty kun eka palkki syttyy ja n. 12l menee ja 220km on päässyt.
Sen palkin ei ole tarkoitus ollakkaan bensamittari, vain reservin etenemismittari.
Tuo mittarihan kalkuloi ECM.stä, nopeusanturista ja bensatankin anturista tuon reserville menon. Itse uskosin, että kun bensanpinta laskee tuohon 6l, niin bensatankin anturi aktivoi palkit (eli vanha bensavalo-anturi), tämän jälkeen tietokone laskelmoi ECM.n ja nopeusanturin avulla niiden palkkien vilkkumisnopeuden. Eli bensan määrää ei tunnisteta kuin yhden kerran.
Lisäksi virtalukko ja sivuseisontatuki on liitetty tuohon systeemiin mittarin nollausta varten (kun tankataan).
Sinänsä kohtalaisen tarpeeton systeemi tuollaisena, pelkkä valokin olisi riittänyt tai sitten noiden palkkien pitäisi tosissaan mitata koko tankissa olevaa bensan määrää.
Olettamus on kaikkien mokien äiti!!!
Joo, kiitos vastauksista. Nyt hahmottui tuonkin mittarin toiminta.