Tulokset 1:stä 16:een 16:sta
  1. #1
    onko kenelläkään kokemuksia triplen ratastuksesta?
    Ajattelin aloitaa tiputtamalla eturatasta yhden piikin eli 17 piikkinen. Onko siitä mitään hyötyä vai pitäisikö heti kerralla ratastaa kunnolla,tapauksessani laitoin tehoputken ja uuden mapin. kulkee hyvin mutta ihan vähän haluaisin vielä räväkkyyttä kuitenkaan mukavuudesta tinkimättä.mielipiteitä ja muita ideoita otetaan mielellään vastaan
  2. #2
    MotOrg ry:n hallituksen varapj, koulutusvastaava, sihteeri Tumppi:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Oct 2004
    Vesilahti
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (lancafortsa @ Heinä. 15 2005,00:05) kirjoitti
    onko kenelläkään kokemuksia triplen ratastuksesta?
    Ajattelin aloitaa tiputtamalla eturatasta yhden piikin eli 17 piikkinen. Onko siitä mitään hyötyä vai pitäisikö heti kerralla ratastaa kunnolla,tapauksessani laitoin tehoputken ja uuden mapin. kulkee hyvin mutta ihan vähän haluaisin vielä räväkkyyttä kuitenkaan mukavuudesta tinkimättä.mielipiteitä ja muita ideoita otetaan mielellään vastaan
    Asiasta on puheltu täällä aiemminkin ja välitysten lyhentäminen on ollu itelläkin mielessä...

    Triplessä on ainakin mulla vakiona 18/42 välitykset ja ajattelin vielä tänä kesänä kokeilla 17/42 välityksiä. Jos ei lyhene tarpeeksi, niin sitten myöhemmin kun ketjut ja rattaat menisi muutenkin vaihtoon, vaihdan välitykseksi 17/44 ja sen jo luulis riittävän.

    Triplejä ja Daytonia on tehty muistaakseni (ei ole manuaaleja nyt vieressä) 18/42 ja 19/44 vakiovälityksillä. 18/44 olisi varmaan turvallisin, koska ketjun linjaus (kuulemma) muuttuu 17 piikkisellä eturattaalla epäedulliseksi ja rupeaa kuluttamaan laahaimia. Tiedä sitten häntä?! Uusi eturatas ei paljoa maksa ja on helppo vaihtaa, joten taidan kyllä loppukesästä kokeilla miten pelittää.

    Älytöntähän hommassa on se että triplessä ja daytonassa on täysin sama voimansiirto (ainakin 02-04 malleissa), joten ymmärrettävästi se on tripleen aivan liian pitkävälitteinen. Penkissä mitattiin triplen teoreettiseksi huippunopeudeksi 250km/h kun kutosella näpäyttää rajoittajaan... Eli varmaan semmoiset 220km/h teoreettiset huiput riittäisi, kun ei sillä sen lujempaa pysty/viitti ajaa... Mittarin mukaan joku 230km/h tuntuu jo tosi hurjalta repimiseltä, vaikka todellista nopeutta on se vähän yli 200km/h. Eli perusteita välityksen muuttamiselle olisi?!

    Ja tietty pitää funfactoriakin olla -nostaa lyhyemmillä välityksillä helpommin keulaa!
    The Lakkivaari


    Yamaha ei pamaha



  3. #3
    MotOrg ry:n hallituksen varapj, koulutusvastaava, sihteeri Tumppi:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Oct 2004
    Vesilahti
    MotOrg ry jäsen
    Kävin lauantaina tilaamassa 17 piikkisen eturattaan stormilta... Kattoo sitten koska se tulee ja pääsee koittamaan! Stormilta on saatavissa 45:sta takaratasta, joten jos 17/42 on hyvä välitys, niin seuraavaksi laitan sitten 18/45... Tai 17/45 jos oikein ruvetaan hulluttelemaan!! Täytyy testailla...
    The Lakkivaari


    Yamaha ei pamaha



  4. #4
    olen kanssa menossa tiistaina hakemas 17 piikkisen. Pitää katsoa miten toimii?laittelen sitten tietoa
  5. #5
    koko kesän olen ajanut 17-42 välityksillä, pikkasen syö laahainta, seuraavaksi siirryn johonkin 18-47 jos vain löytyy rattaita.... siis takimmainnen voi olla hankala

    Ja ei voi muuta sanoa kun parenee aika paljon ton pikkupossun juoksu, paljon herkempi ajaa, ja nyt voi jopa harkita kaupungissakin ajoa....
    Täydellisyyden ruumiillistuma ja vieläpä vaatimaton.
  6. #6
    Jos teiltä on jäänyt nurkkiin pyörimään kohtuullisessa kunnossa oleva 18-piikkinen eturatas, niin voisin tulla noutamaan moisen pääkaupunkiseudulta pientä korvausta vastaan. Tuo nykyinen 19-piikkinen näyttää jo aikansa palvelleelta.
    Speed Triple -12, Daytona i955 -02, Bonneville V140T -78, Aprilia Pegaso -01.
  7. #7
    Lainaa (wama @ Heinä. 22 2005,15:13) kirjoitti
    Jos teiltä on jäänyt nurkkiin pyörimään kohtuullisessa kunnossa oleva 18-piikkinen eturatas, niin voisin tulla noutamaan moisen pääkaupunkiseudulta pientä korvausta vastaan. Tuo nykyinen 19-piikkinen näyttää jo aikansa palvelleelta.
    Eipä se uusikaan paljon maksa. Muistaakseni 15€. Mutta kuitenkin. Kannattaa vaihtaa Daytonaan 18 piikkinen 19 tilalle. Hidasajo kaupungissa ym. helpottui selvästi. Lähtee ohituksiin myös hieman ripeämmin. Mutta ei Daytona keuli vieläkään kovin helposti...
  8. #8
    Lainaa (Mr. Big @ Heinä. 22 2005,15:20) kirjoitti
    Mutta ei Daytona keuli vieläkään kovin helposti...
    Onks sulla jotain vikaa siinä Mulla se keulii aina jos lähtee vähänkään ripeämmin, siis ykkösellä. Kakkosella ku vetää mutkapätkää niin vähän väliä keula leijuu ilmassa.
    Ducati Diavel Dark
  9. #9
    Lainaa (NewmanRS @ Heinä. 22 2005,15:27) kirjoitti
    Onks sulla jotain vikaa siinä Mulla se keulii aina jos lähtee vähänkään ripeämmin, siis ykkösellä. Kakkosella ku vetää mutkapätkää niin vähän väliä keula leijuu ilmassa.
    Toi keuliminen kakkosella pääsee joskus yllättämään. Ilkeä tunne ohituksen jälkeen, kun eturengas laskee maahan ja sen pyörimisnopeus on 100km/h vähemmän, kuin takarenkaan


    Itse ihmettelin laitteen tehottomuutta kesän alussa ja huomasin, että sitä kahvaa saakin kääntää todella pitkälle, ennen kuin kaasu on täysin auki. Helppo ja halpa viritys
    Speed Triple -12, Daytona i955 -02, Bonneville V140T -78, Aprilia Pegaso -01.
  10. #10
    No joo. Leijuu se keula silleen kevyesti. Ei se mulla ainakaan suoranaisesti ammu keulaa pystyyn. Kovissa kiihdytyksissä rengas irtoaa n. 5-10cm tiestä, mutta siitä ylöspäin todella harvoin. Sillä on-off kikkailulla kyllä keula nousee, mutta eipä siihen keulitteluun ole hirveää tarvettakaan. Joskus ehkä syrjäisillä teillä...

    Muuten kävin testaamassa tutun uutta 600 kikseriä, niin siinä nousi keula mun mielestä paljon herkemmin kuin Trumpassa. Tai sit mä en taaskaan osaa

    Edit:
    Toi kaasun liike on tosiaan aika pitkä. No eipä tule yllätyksiä. Toisin jos koko tehoreservi olisi 3cm matkalla...kuten on muutamissa muissa pärrissä.



  11. #11
    MotOrg ry:n hallituksen varapj, koulutusvastaava, sihteeri Tumppi:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Oct 2004
    Vesilahti
    MotOrg ry jäsen
    Kätevä välityslaskuri löytyy osoitteesta: http://www.epicycle.com.au/images/ge...calculator.xls

    02-04 triplen ja daytonan tiedot (=välityssuhteet):

    Ensiöveto: 1,750
    1st: 2,733
    2nd: 1,947
    3rd: 1,545
    4th: 1,291
    5th: 1,154
    6th: 1,074

    Toisioveto: Vakiona 18/42

    Sieltä saa sitten taulukoista ja käppyröistä vahdata miten homma muuttuu jos toisiovälitystä muuttaa...

    Joku 18/48 vois olla sopiva tripleen jos jostain löytyy semmoinen takaratas...

    Niin ja kyllä mulla ainakin triple nousee ykkösellä kaasulla pystyyn kun kunolla avaa (joskus jopa vahingossa). Kakkosella ja joskus jopa kolmosella keula kevenee kovissa kiihdytyksissä ja ohituksissa. Ei voi kuitenkaan sanoa että se keulisi kakkosella. Mun mielestä keuliminen pitää tapahtua puhtaalla voimalla ilman mitään repimisiä ja nykimisiä. Painoa vähän taakse, eli ei siis istu ihan tankissa kiinni, kädet suoraksi ja kaasu pohjaan ykkösellä n. 50km/h:n vauhdista. Jos tolla reseptillä ei nouse niin on ihme.
    The Lakkivaari


    Yamaha ei pamaha



  12. #12
    Lainaa (GFS @ Heinä. 27 2005,09:58) kirjoitti
    Kätevä välityslaskuri löytyy osoitteesta: www.epicycle.com.au/images/gearing%20calculator.xls
    Ompas hyvä excel-tabliska. Taitaa mennä tätä säätäessä koko aamupäivä Kiitos!
    Speed Triple -12, Daytona i955 -02, Bonneville V140T -78, Aprilia Pegaso -01.
  13. #13
    Mitenkäs tuo rattaiden valinta nyt menikään eli jaot eturatas/takaratas siten että samat ketjulenkit eivät aina osu samoille rattaan hampaille? Jostakin mopopoika-ajoilta takaraivoon on eksynyt harmaa aavistus siitä että tuolla oli jotain merkitystä kulumisen kannalta ja tietyt suhteet suositeltavampia kuin toiset.
  14. #14
    En sanoisi että välityssuhteella on suoraan mitään merkitystä kulumisen kannalta. Sen sijaan ketjulenkkien lukumäärällä suhteessa rattaiden hammaslukuun on. Sen pitäisi olla jotain muuta kuin tasaluku. Vrt. ketjuissa lenkkejä 108, eturatas 18t. 108/18 = 6. Tuossa osuu aina samat piikit samoihin lenkkeihin. Mutta 108/19 = 5.684.. paljon parempi. Takaratas voidaan laskea samalla tavalla. Välityssuhteella ei ole siis mitään merkitystä.

    Tätä voi miettiä esim. auton/mp jakopään hihnan/ketjun kautta. Siinähän välityssuhde 2:1. Hihnan urien lkm. pitää olla jaollinen jakopään rattaiden kanssa jotta ajoitusmerkit pysyisi kohdallaan. Teknisesti ei olisi mitään estettä laittaa hihnan pituus sellaiseksi että se ei olisi jaollinen rattaiden kanssa. Tällöin tosiaan ajoitusmerkit vain vaeltaisivat misää sattuu. Joka siis MP:n toisiovetoketjuissa on toivottava ilmiö.
    Ducati Diavel Dark
  15. #15
    Ratastuksen avulla keuliminen on kuin Viagran avulla nai...
    Kuulemma
  16.  
  17. #16
    MotOrg ry:n hallituksen varapj, koulutusvastaava, sihteeri Tumppi:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Oct 2004
    Vesilahti
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (NewmanRS @ Heinä. 28 2005,12:35) kirjoitti
    En sanoisi että välityssuhteella on suoraan mitään merkitystä kulumisen kannalta. Sen sijaan ketjulenkkien lukumäärällä suhteessa rattaiden hammaslukuun on. Sen pitäisi olla jotain muuta kuin tasaluku. Vrt. ketjuissa lenkkejä 108, eturatas 18t. 108/18 = 6. Tuossa osuu aina samat piikit samoihin lenkkeihin. Mutta 108/19 = 5.684.. paljon parempi. Takaratas voidaan laskea samalla tavalla. Välityssuhteella ei ole siis mitään merkitystä.

    Tätä voi miettiä esim. auton/mp jakopään hihnan/ketjun kautta. Siinähän välityssuhde 2:1. Hihnan urien lkm. pitää olla jaollinen jakopään rattaiden kanssa jotta ajoitusmerkit pysyisi kohdallaan. Teknisesti ei olisi mitään estettä laittaa hihnan pituus sellaiseksi että se ei olisi jaollinen rattaiden kanssa. Tällöin tosiaan ajoitusmerkit vain vaeltaisivat misää sattuu. Joka siis MP:n toisiovetoketjuissa on toivottava ilmiö.
    Joop. Kakkosmopossa eli vanhassa brittirouvassa on juurikin semmoinen "epätasajakoinen" jakopää ja hiukan ihmettelin asiaa kun sen avasin ekan kerran. Olisko ollu muistaakseni niin että ajoitusmerkit on kohdillaan joka kuudeskymmenes kierros ja sit ne 59 kierrosta päin persettä... Eli ainoa mahdollisuus on tarkistaa ajoitukset, oli pyörittää konetta niin kauan että merkit sattui kohilleen!!

    Jos joku olisi joskus lipsauttanut jaon vaikkapa yhdellä hampaalla pieleen, niin sitten olis ihmetelty hiukan enemmän kun merkit ei olis sattuneet ikinä kohdalleen...
    The Lakkivaari


    Yamaha ei pamaha