Ajelin heinäkuun helteissä Suomen, Ruotsin ja Norjan lapissa. Itikoita kertyi. Yritin palattuani puhdistaa pleksiä liottamalla sitä Fairyllä märkien kankaiden alla ja sen jälkeen pesemällä. Ei lähtenyt. Ei myöskään ikkunanpesuaineella. Itikoiden jättämät jäljet kuultaa tarkkaan katsoessa edelleen.
Millä aineella pleksin saa puhtaaksi?
Eikös jollain puhdistavalla vahalla vois kokeilla?
Itse ainakin tuosta kapan pleksista olen sillä saanut kaikki liat poies.. Kannattaa vaan kokeilla ensin pienelle alueelle. Hiova vaha ei varmaan sovellu kys. tarkoitukseen, saattaa olla aika himmeä pleksi parin vahauksen jälkeen.!?
Kokeileppa Auto Glymin Motorcycle visor cleaner, sillä lähtee itikat suht helposti.
Yamaha Diversion600 -00, Kawa ZR-7S -02, Honda CBR1100XX -00, Busa -03, Fireblade 1000RR -04, Honda CBR1100XX -99, Busa -07, Busa -12, Busa -05.
”Hovikuvaaja”. Kuvia Motorg ry.:n ratapäiviltä : https://www.flickr.com/photos/holtsu/albums
Kuulostaapa tutulta. Tein itse samaisen reissun tänä kesänä ja kärsin samasta ongelmasta. Yritin välillä jynssätä vähän enimpiä ötököitä pois jo matkan varrella erittäin huonolla menestyksellä.
Sitten sain yhdestä majoituspaikasta kaupanpäällisinä sellaisia Motorexin visiirinpuhdistusliinoja pari kappaletta. Puhdistin sellaisella ensin visiirin ja hämmästyin kuinka helposti sillä sai ötökät irti. Tämän jälkeen pyyhkäisin sillä jo käytetyllä rätillä pyörän pleksiä ja hyvin irtosivat siitäkin ylimääräiset ötökät.
Tältä pohjalta suosittelisin kokeilemaan jollakin ihan virallisella visiirinpuhdistusaineella kuten Holtsu jo ehdottikin.
Vahalla lähtee ötökkien "rasva"laikut, pienellä työllä tosin.
...pakokaasuimpulsinaattorilla tahdistettu...
Wurth:n hyönteisirroite on loistava tuote.
1/2l suikupullossa. Suihkaus plexiin ja kuivatkin itikat ym. alkaa
valua irti.
Toiminta perustuu siihen, että aine rikkoo ökkömönkiäsen proteiinirakenteen,sit vaan huuhtelet paskiaset pois.
Kyllähän ne ötökät helposti lähti, mutta niiden jäljiltä jää pleksiin sellainen harmaa jälki, joka ei lähde millään. Monen päivän ajan kun iskostuivat viiman ja kuumuuden avulla.
Täytyy koettaa noita yllä mainittuja aineita.
5 itikoista, motonetista n. 6€. Sillä on itikat ironneet autosta ja moottoripyörästä.
Honda VTR 1000F
autoglym fast glass on mahtiainetta. ja tuntuu,että jättäisi pintaan näkymättömän kalvon joka estää itikoita kiinnitymästä lasiin kovinkaan lujasti.
Taysin hioma-aineettomat vahat ovat myos niita joilla ei ole minkaanlaisia puhdistavia ominaisuuksia, tuovat vain suojaa ja kiiltoa. (vrt. esim. glymin extragloss tai muu vastaava) ei niilla mitkaan otokat lahde jotka ei liottamallakaan irtoa.(CBR1000FL @ Heinä. 14 2005,22:39) kirjoitti
Pleksin (ongelma-)puhdistukseen parasta ovat siihen tarkoitukseen tehdyt aineet. Muista ei koskaan voi olla varma miten reagoivat ja tuleeko samentumia.
Tietysti on aina mahdollisuus kun kerran kunnolla paloivat kiinni, etta pleksin pinnassa on pienia vaurioita, josta nuo jaljet, kun kerran otokat itse lahtivat pois.
Mullon tommonen spray ku Soilax Spray Cleaner, hyvin lähtee itikat pleksistä, tietty jos ne on kovin päässy kivettyyn siihen niin saa käsitellä kahdesti.
Tässä mallia allekirjotuksiin.
Pleksi vai visiiri.. sisalukutaito kunniaan *(Earthend @ Heinä. 17 2005,12:27) kirjoitti
Tai kai se voi olla samakin asia, mista sen avokyparaa kayttava nakukuski tietaa *
Edit: ja parhaan tuloksen saa kun lainaa viela kaverin viestista vaan ton osan, ja unohtaa sen pleksi-sanan siita vieresta
Heh.. tosiaan(patrika @ Heinä. 17 2005,13:55) kirjoitti
![]()
Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012
No nyt kokeilin paria ainetta. Wurthin Pineline-hyönteisirroitetta ja Turtle-waxin 5-itikoista.
Turhia aineita kumpikin tähän tarkoitukseen. Kyllä niillä varmaan itse ötökät helposti lähtee, mutta ne lähtee muutenkin helposti. Se harmaa jälki, mikä niistä pleksiin jää, ei näillä lähde.
Puhdistin pleksin lopuksi puhdistavalla autovahalla (Autoglym) hinkaten. Aika hyvä tuli.
Mäkin olen kaikenlaisia aineita kokeillut ja itikat ei irtoa, vahalla irtoaa hyvin.
Mutta nyt keksin hyvän keinon, SININ mikrokuituliina vedellä kostutettuna ja irtoo itikat.. kuud.![]()
itikathan lähtee normaalissa pesussa erillisellä hyttyssienellä!!ja ne läikät mitä jää niin jonsson PLEDGE kodin puhdistusaine soveltuu kaikkin pintoihin vissiin melkein ainakija sitä saa k-kaupasta 3 ekellä!!
Suzuki Savage ls 650 -92 --> Honda cb500 -03 --> Honda cbr1000f -00 --> Honda cbr 1100xx -04 --> Yamaha FJR 1300a -05 --> Honda Pan European -08
Tuo lienee muutenkin ihan hyvä toimenpide niin plexille kuin visiirille - ainakin ne uudet öttiäiset irtoaa sitten helpommin ja vesipisaratkin luistelee pinnalta enempiä läträämättä(Kake3 @ Heinä. 26 2005,12:13) kirjoitti
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
itse ostin AD-varaosasta höyrystimen 30e kyllä lähtee ja helposti eikä tarvitse kemikaaleja![]()
AutoGlym instant bike shine.
Energy of the gods, adrenalin surge
Wont stop til I hit the ground, I'm on my way for sure
Up here in the air, this will never hurt
I'm on my way to impact, taste the high speed dirt.
Tämä on havaittu hyväksi(domus @ Heinä. 17 2005,11:53) kirjoitti
![]()
RSV Mille
Ei se ainakaan minun kokeilussani toiminut.(opa82 @ Heinä. 29 2005,10:43) kirjoitti
TurtleWaxin 5 sateesta.
Toimii ainakin mulla. Lähtee itikat helposti vedellä ja paperilla,
sekä vesisateella näkyvyys hyvä, kun välillä kääntää päätä puolelta toiselle.Pleksiin sama homma.
"Parempi pyörä tallissa,kuin 10 kaupassa."