Tulokset 1:stä 22:een 22:sta
  1. #1
    Kutosessa olis kilometrit nyt siinä pisteessä, että tommosta huoltoo tarvis.. Onko kellään tarkkaa tietoo mitä ko. huollossa tehdään?
    Ajattelin tulppia, öljyjä ja suodattimia vaihtaa.. Onko muuta?
    Ja niin.. köyhyyksissäni ajattelin vaihtaa nuo itse. En oo kyl koskaan vaihtanu.. Mut onko vaikee homma? Tarviiko mitää spessuja jamahatyökaluja?

    En oo ees kertaakaan kurkannu tuon kutosen katteitten alle.. et mitä sieltä löytyy.. Jos joku kotimekaanikko antais vaikka pienen kirjekurssin tuosta huollosta, ni ois kiva.
    KTM 390 adv
  2. #2
    Paljonko öljytilavuus? Miten paljon sitä sinne pitäis kaataa.. taisin laittaa runsaasti..
    KTM 390 adv
  3. #3
    eikö -00 R6:ssa ole öljytikkua?
  4. #4
    Öljytilavuus pitäis lukea siinä öljyn täyttöreiän vieressä jossain... luultavasti 2,5-3,0 litran välillä on oljytilavuus. Jos ja kun vaihdat suodattimen, niin laita n. 2 desiä enemmän öljyä.

    Öljyn määrän voi luultavasti tossakin Jammussa tarkistaa lasisilmästä, eli pyydät äitiä, isää, poikaystävää tai naapurin Veikkoa pitämään pyörääsi pystyssä, siis suoraan pystyssä ja tarkastat itse öljyn määrän oikessä kyljessä olevasta lasisilmästä. Öljyn pinnan tulisi olla silmän reunassa näkyvien kahden viivan välissä... Jos öljyä on liikaa niin kyllä se sieltä aikaa myöden pois palaa... Jos on liian vähän kannattaa lisätä.

    JK



    Yamaha FZR 600 -89 -->
    Yamaha YZF 750 R -95
  5. #5
    Itte kuikuilin siitä akkunasta ja reisillähän se meni.. Öljyvalo palo jatkuvasti. Noin 3,7 desiä sinne meni öllesiä yhteensä filtterinvaihdon yhteydessä.

    Ilmansuodattimen vaihto on pirun simppeli homma. Kuskin jakkara irti (joudut raottamaan sormilla penkin reunaa takaata jotta saat avaimella avattua kaks kuusiokolokantaista ruuvia), tankista edestä kaks kuusiomolopulttia irti (varo ettet tiputa rungon ja ilmanputsarin väliin, todella v*ttumainen saada pois, kokemus puhuu). Sitten nostat tankin ylös, avaat ilmanputsarikotelon kuusiokantaiset pultit ja sitten löydätkin jo ilmanputsarin. Putsari irti ja uusi/pesty tilalle. Kasaaminen päinvastaisessa järjestyksessä.

    Tulppien vaihtoa varten joudut irrottamaan koko ilmanputsarikotelon. Luultavasti tarvitset jonkun pitkällä varrella varustetun tulppa-avaimen. Itse en ole tulppia vaihtanut, joten paremmin en osaa neuvoa. Sen vaan tiedän, ettei sieltä mitään vaikeeta tule vastaan, että ihan rohkeasti vaan availemaan ja osta kerralla kunnon tulpat sinne. Senverran vaivannäköä kuitenkin vaativa homma purkaa puol pyörää, ettei sitä jaksa huvikseen monesti tehdä.
  6. #6
    Jee! Kiitos isosti ohjeista/neuvoista! Öljyt on jo vaihdettu.. Ihan hyvin meni. Kai.. Jotain 3,2l sinne sujautin, ei ainaka pala valo.

    Sit seuraavaks ne tulpat ja putsari.. Toivottavasti menee yhtä hyvin.
    KTM 390 adv
  7. #7
    samat ois ajatukset kunhan inspiraatio iskis, ja tasan samalle mopottimelle... öljyt suodatin ja tulpat odottaa jo kovasti vaihtoo...
  8. #8
    Koitellaan onnea jos tähän saisi jatkoksi vastauksia niin ei tarvitse uutta aihetta iskee.

    Mitäs öljyä olette käyttäneet vanhemmissa R6 pyörissä ?
    Omaan juuri vaihdettu öljyt mutta eipä tullu mieleen kysyä, että mitä vanha omistaja sinne lykki sisälle.

    Pyöränä toimii vuosimallin 99 tekele



  9. #9
    Moi.
    Itse olen aina luottanut Castrolin R4 öljyyn. Ennen oli vm. 2000 R6, jossa sitä käytin, ja nyt on v. 2004 peli ja samaa tavaraa käytössä. Hyvin pelittää, tosin noilla hinnoilla pitää pelittääkkin. On aika huippu öljyä, mutta toi R6:n kone on sen verran korkeelle kiertävä, että jos ei haluu ongelmia, niin kannattaa käyttää kunnon öljyä. Kuitenkin se pari kymppii kalliimpi öljypurkilo on pieni hinta siitä, jos joutuu rupee vaihtamaan kytkinlevyjä, puhumuttakaan vaihteiston rempasta. Nyrkkisääntönä vois pitää, että mitä korkeampi kierrosluku, sitä enemmän se vaatii öljyltä. Muista myös vaihtaa suodatin, kun vaihdat öljyt.
    Toivottavasti oli apua, eikä kuulostanut saarnalta.
  10. #10
    Mulle taas sanottiin Hondan huollosta että ei kannata käyttää täyssynteettisiä öljyjä 600rr:ssä, toimii paremmin mineraaliöljyllä (eli vaikkapa Honda GN4:llä).



  11. #11
    Lainaa (Spede1 @ Touko. 10 2006,12:03) kirjoitti
    Mulle taas sanottiin Hondan huollosta että ei kannata käyttää täyssynteettisiä öljyjä 600rr:ssä, toimii paremmin mineraaliöljyllä (eli vaikkapa Honda GN4:llä).
    Mitäs ne sano petusteluiksi?
    Mineraaliöljy tai siis öljy, joka ei ole täyssynteettinen (en tiedä kyseisestä öljystä, paljonko se sisältää synteettisiä osia), sisältää enemmän epäpuhtauksia kuin täyssynteettinen öljy. Nämä epäpuhtaudet ovat maalaisjärjelläkin ajateltuna haitallisia voitelulle. Uskon kuitenkin, että kyseinen öljy, jota ovat sinulle suositelleet, on laadukasta eikä mitenkään verrattavissa halpoihin automineraaliöljyihin (siis nyt puhun öljyn laadusta, en ominaisuuksista, jotka ovat mp- ja autoöljyillä erilaiset). Täyssynteettisellä öljyllä on paremmat kylmäominaisuudet, mutta sehän ei mpssä ole suuressa roolissa. Tosin tämä täyssynteettinen/mineraaliöljy keskustelu on loputon. Autopuolella keskustelua öljyjen paremmuudesta on netti pulollaan. Pointtina vain oli, että olisi kiva tietää, miksi pyörä toimisi paremmin täyssynteettisellä? Oliko asia yleisesti heidän mielestään näin vai pelkästään koskien heidän omia öljyjään?
    (voisin kuvitella, että perusteluna olisi, että heidän oma öljynsä on suunniteltu hyvinkin pitkälle ja se sisältää tarkasti valitut ominaisuudet mp:än ja öljy on varmaankin n. 80% synteettistä)



  12. #12
    En aloita tässä mitään taistelua vaan kerron vain mitä minulle kerrottiin ja mitä tiedän.

    Eli en muista mitä sanottiin perusteluiksi mutta 600rr:n huoltomanuaalikin suosittelee joko mineraaliöljyä (GN4) tai synteettistä (HP4) öljyä. Itse käytän tuota GN4:ää kun ei tule öljynvaihtovälin (vaihdan itse 6000km välein) aikana käytyä kuin kerran, max 2 kertaa radalla ja sielläkin vauhti on suhteellisen hidasta joten öljyiltä ei varmaankaan vaadita ihan maksimiominaisuuksia. Jos ajaisin enemmän radalla, käyttäisin varmaankin HP4:ää tai vastaavaa. Muutkin osaavat varmasti tehdä öljyjä. En usko myöskään tarvitsevani suuremmalla alueella toimivaa öljyä, kuin 10W-40 öljy toimii.

    Jos minun pitäisi antaa öljynvaihtovinkkejä niin:
    1. Valitse sen tasoinen öljy jota valmistaja suosittelee käytettäväksi ja vielä mielellään moottoripyöräöljy
    2. Ne öljyt kannattaa vaihtaa edes joskus ja mielellään suodatin vielä samalla

    Eipä tässä muuta.
  13. #13
    Lainaa (Spede1 @ Touko. 10 2006,12:54) kirjoitti
    En aloita tässä mitään taistelua vaan kerron vain mitä minulle kerrottiin ja mitä tiedän.

    Eli en muista mitä sanottiin perusteluiksi mutta 600rr:n huoltomanuaalikin suosittelee joko mineraaliöljyä (GN4) tai synteettistä (HP4) öljyä. Itse käytän tuota GN4:ää kun ei tule öljynvaihtovälin (vaihdan itse 6000km välein) aikana käytyä kuin kerran, max 2 kertaa radalla ja sielläkin vauhti on suhteellisen hidasta joten öljyiltä ei varmaankaan vaadita ihan maksimiominaisuuksia. Jos ajaisin enemmän radalla, käyttäisin varmaankin HP4:ää tai vastaavaa. Muutkin osaavat varmasti tehdä öljyjä. En usko myöskään tarvitsevani suuremmalla alueella toimivaa öljyä, kuin 10W-40 öljy toimii.

    Jos minun pitäisi antaa öljynvaihtovinkkejä niin:
    1. Valitse sen tasoinen öljy jota valmistaja suosittelee käytettäväksi ja vielä mielellään moottoripyöräöljy
    2. Ne öljyt kannattaa vaihtaa edes joskus ja mielellään suodatin vielä samalla

    Eipä tässä muuta.
    Jep. Ei mullakaan mitään vääntöä ollut tarkoitus aloittaa, vaan olisin vain halunnut mielenkiinnosta tietää syyn. Jonkun verran asiaan perehtyneenä, olisi kiva kuulla ammattilaisen perustelut, jotta voisi itse oppia jotain uutta...

    Tohon sun listaan vielä, että EHDOTTOMASTI moottoripyöräöljy. Vaikka halvat autoöljyt himottaisi, niin ne tulee loppujen lopuksi kalliimmaksi konerempan seurauksena. On nimittäin hieman erilaiset vaatimukset moottoripyörillä kuin autoilla, joten öljytkin on täysin eri ominaisuuksilla.
    Pääasia kuitenkin on, että mp-öljyt laatikossa, sitä on oikea määrä, pyörä pelittää ja on hauska ajaa.
  14. #14
    Lainaa (Planet @ Touko. 10 2006,12:30) kirjoitti
    Lainaa (Spede1 @ Touko. 10 2006,12:03) kirjoitti
    Mulle taas sanottiin Hondan huollosta että ei kannata käyttää täyssynteettisiä öljyjä 600rr:ssä, toimii paremmin mineraaliöljyllä (eli vaikkapa Honda GN4:llä).
    Mitäs ne sano petusteluiksi?
    Mineraaliöljy tai siis öljy, joka ei ole täyssynteettinen (en tiedä kyseisestä öljystä, paljonko se sisältää synteettisiä osia), sisältää enemmän epäpuhtauksia kuin täyssynteettinen öljy. Nämä epäpuhtaudet ovat maalaisjärjelläkin ajateltuna haitallisia voitelulle. Uskon kuitenkin, että kyseinen öljy, jota ovat sinulle suositelleet, on laadukasta eikä mitenkään verrattavissa halpoihin automineraaliöljyihin (siis nyt puhun öljyn laadusta, en ominaisuuksista, jotka ovat mp- ja autoöljyillä erilaiset). Täyssynteettisellä öljyllä on paremmat kylmäominaisuudet, mutta sehän ei mpssä ole suuressa roolissa. Tosin tämä täyssynteettinen/mineraaliöljy keskustelu on loputon. Autopuolella keskustelua öljyjen paremmuudesta on netti pulollaan. Pointtina vain oli, että olisi kiva tietää, miksi pyörä toimisi paremmin täyssynteettisellä? Oliko asia yleisesti heidän mielestään näin vai pelkästään koskien heidän omia öljyjään?
    (voisin kuvitella, että perusteluna olisi, että heidän oma öljynsä on suunniteltu hyvinkin pitkälle ja se sisältää tarkasti valitut ominaisuudet mp:än ja öljy on varmaankin n. 80% synteettistä)
    Tässä on jotain tietoa, mitä tulisi muistaa vertailttaessa täyssynteettistä ja mineraaliöjyä. Lisäksi joitan asioita mitä tulee ottaa huomioon verrattaessa auto- ja mp-öljyjä.

    Täyssynteettinen öly (erityisesti autoöljyt) sisältää pääasiassa kahta ainetta, jotka voivat aiheuttaa ongelmia moottoripyörässä. Lisäksi niistä puuttuu yksi oleellinen lisäaine.

    1. Pitkäketjuiset polymeerit (viskositeetti-indeksin parantajat)

    Näitä lisätään täsisynteettiseen öljyyn, jotta kylmäkäynnistyksessä öljy olisi mahdollisimman juoksevaa ja erityisesti siksi, että öljyn lämmetessä nämä polymeerit aukeavat ja parantavat öljyn viskositeettia. Mikäli näytä ei käytettäisi, niin öljy olisi aivan liian juoksevaa lämmetessään. Pitkiä polymeerejä ei tarvita "paksummissa" mineraaliöljyissä, tai niitä on hyvin vähän (mp-öljyt).

    Moottoripyörien märissä kytkimissä pitkät polymeerit tarttuvat kytkimen levyihin ja aiheuttavat luistoa. Tästä seurauksena on kytkimen tuhoutuminen. Jos pyörässä on käyttänyt öljyä, jossa on pitkäketjuisia polymeerejä, niin niitä ei saa pois kytkinlevyiltä pelkästään uusilla öljyillä, vaan levyt menevät vaihtoon.

    Toisena ongelmana on se, että moottoripyörän vaihtoteiston rattaiden nopeasta kierrosnopeudesta johtuen polymeeriketjut saattavat katketa. Tämä aiheuttaa ölyn kuuman pään viskositeetin pienenemisen.

    Polymeerien pilkkoutuminen on ongelmana pienentynyt laadukkaimmissa täyssynteettisissä öljyissä, mutta ongelma ei ole vielä kuitenkaan poistunut - ainoastaan pienentynyt.

    2. Kitkanmuuntoaineet (polttoaineensäästö-öljyissä autoissa)

    Kitkanmuuntoaineiden tehtävänä on pienentää kitkaa. Tämä vaikutus näkyy myös kytkimessä luistamisena.

    3. Kulumisenestoaineet

    Kulumisenestoaineita käytetään mp-öjyissä, koska nopeasti kiertävien moottorien venttiilikoneistoissa esiintyvät suuret pintapaineet heikentävät öljykalvoa erityisesti nokan ja seuraajan välissä. Tällaisessa tilanteessa kulumisenestoaine vähentää moottorin kulutusta. Yleisimpiä näistä aineista ovat sinkki- ja fosforipohjaiset aineet.

    Autoissa näitä aineita ei voida käyttää, koska ne aiheuttavat ongelmia katalysaattorille. Katalysaattorilla varustetuille pyörille on kehitetty omat kulumisenestoaineensa, mutta koska niistä ei ole vastaavaa hyötyä autopuolen öljyissa, niin harvemmin niitä sieltä löytyy.

    Lisäksi on huomioitava vielä se, että mp-öljyissä on kiinnitetty huomiota korroosion (erityisesti sinkkipohjaiset aineet) kestävyyteen, koska pyörissä on usein seisonta-aika.

    Pääasiallisesti voisi kiteyttää, että matalaviritteisissä ja hitaansti kiertävissä koneissa voi myös autoöljy toimia hyvin. Itse en kuitenkaan kokeilisi.
    CBR 600 F ->
    ZX-6R
  15. #15
    Lainaa (Pepponen @ Touko. 10 2006,14:49) kirjoitti
    Lainaa (Planet @ Touko. 10 2006,12:30) kirjoitti
    Lainaa (Spede1 @ Touko. 10 2006,12:03) kirjoitti
    Mulle taas sanottiin Hondan huollosta että ei kannata käyttää täyssynteettisiä öljyjä 600rr:ssä, toimii paremmin mineraaliöljyllä (eli vaikkapa Honda GN4:llä).
    Mitäs ne sano petusteluiksi?
    Mineraaliöljy tai siis öljy, joka ei ole täyssynteettinen (en tiedä kyseisestä öljystä, paljonko se sisältää synteettisiä osia), sisältää enemmän epäpuhtauksia kuin täyssynteettinen öljy. Nämä epäpuhtaudet ovat maalaisjärjelläkin ajateltuna haitallisia voitelulle. Uskon kuitenkin, että kyseinen öljy, jota ovat sinulle suositelleet, on laadukasta eikä mitenkään verrattavissa halpoihin automineraaliöljyihin (siis nyt puhun öljyn laadusta, en ominaisuuksista, jotka ovat mp- ja autoöljyillä erilaiset). Täyssynteettisellä öljyllä on paremmat kylmäominaisuudet, mutta sehän ei mpssä ole suuressa roolissa. Tosin tämä täyssynteettinen/mineraaliöljy keskustelu on loputon. Autopuolella keskustelua öljyjen paremmuudesta on netti pulollaan. Pointtina vain oli, että olisi kiva tietää, miksi pyörä toimisi paremmin täyssynteettisellä? Oliko asia yleisesti heidän mielestään näin vai pelkästään koskien heidän omia öljyjään?
    (voisin kuvitella, että perusteluna olisi, että heidän oma öljynsä on suunniteltu hyvinkin pitkälle ja se sisältää tarkasti valitut ominaisuudet mp:än ja öljy on varmaankin n. 80% synteettistä)
    Tässä on jotain tietoa, mitä tulisi muistaa vertailttaessa täyssynteettistä ja mineraaliöjyä. Lisäksi joitan asioita mitä tulee ottaa huomioon verrattaessa auto- ja mp-öljyjä.

    Täyssynteettinen öly (erityisesti autoöljyt) sisältää pääasiassa kahta ainetta, jotka voivat aiheuttaa ongelmia moottoripyörässä. Lisäksi niistä puuttuu yksi oleellinen lisäaine.

    1. Pitkäketjuiset polymeerit (viskositeetti-indeksin parantajat)

    Näitä lisätään täsisynteettiseen öljyyn, jotta kylmäkäynnistyksessä öljy olisi mahdollisimman juoksevaa ja erityisesti siksi, että öljyn lämmetessä nämä polymeerit aukeavat ja parantavat öljyn viskositeettia. Mikäli näytä ei käytettäisi, niin öljy olisi aivan liian juoksevaa lämmetessään. Pitkiä polymeerejä ei tarvita "paksummissa" mineraaliöljyissä, tai niitä on hyvin vähän (mp-öljyt).

    Moottoripyörien märissä kytkimissä pitkät polymeerit tarttuvat kytkimen levyihin ja aiheuttavat luistoa. Tästä seurauksena on kytkimen tuhoutuminen. Jos pyörässä on käyttänyt öljyä, jossa on pitkäketjuisia polymeerejä, niin niitä ei saa pois kytkinlevyiltä pelkästään uusilla öljyillä, vaan levyt menevät vaihtoon.

    Toisena ongelmana on se, että moottoripyörän vaihtoteiston rattaiden nopeasta kierrosnopeudesta johtuen polymeeriketjut saattavat katketa. Tämä aiheuttaa ölyn kuuman pään viskositeetin pienenemisen.

    Polymeerien pilkkoutuminen on ongelmana pienentynyt laadukkaimmissa täyssynteettisissä öljyissä, mutta ongelma ei ole vielä kuitenkaan poistunut - ainoastaan pienentynyt.

    2. Kitkanmuuntoaineet (polttoaineensäästö-öljyissä autoissa)

    Kitkanmuuntoaineiden tehtävänä on pienentää kitkaa. Tämä vaikutus näkyy myös kytkimessä luistamisena.

    3. Kulumisenestoaineet

    Kulumisenestoaineita käytetään mp-öjyissä, koska nopeasti kiertävien moottorien venttiilikoneistoissa esiintyvät suuret pintapaineet heikentävät öljykalvoa erityisesti nokan ja seuraajan välissä. Tällaisessa tilanteessa kulumisenestoaine vähentää moottorin kulutusta. Yleisimpiä näistä aineista ovat sinkki- ja fosforipohjaiset aineet.

    Autoissa näitä aineita ei voida käyttää, koska ne aiheuttavat ongelmia katalysaattorille. Katalysaattorilla varustetuille pyörille on kehitetty omat kulumisenestoaineensa, mutta koska niistä ei ole vastaavaa hyötyä autopuolen öljyissa, niin harvemmin niitä sieltä löytyy.

    Lisäksi on huomioitava vielä se, että mp-öljyissä on kiinnitetty huomiota korroosion (erityisesti sinkkipohjaiset aineet) kestävyyteen, koska pyörissä on usein seisonta-aika.

    Pääasiallisesti voisi kiteyttää, että matalaviritteisissä ja hitaansti kiertävissä koneissa voi myös autoöljy toimia hyvin. Itse en kuitenkaan kokeilisi.
    Jos olet itse perehtynyt asiaan niin hyvin kuin vastauksesi antaa ymmärtää, niin tiedät varmasti sen, että
    täyssynteettisessä MOOTTORIPYÖRÄöljyssä tai missään muussakaan mpöljyssä ei varmasti käytetä
    -pitkäketjuisia polymeerejä, koska ne tuhoavat mp:n uivan kytkimen kytkinlevyt. Eivätkä ne ole myöskään tarpeellisia moottoripyörissä, koska ne parantavat öljyn toimivuutta kylmissä olosuhteissa. Yli 0'C öljy on tarpeeksi juoksevaa vaikka se olisi paksua, joten näitä polymeerejä ei ole tarpeellista käyttää.
    -kitkanmuuntoaineet
    En ymmärrä, miten vertailit viestissäsi täyssynteettisiä ja mineraalipohjaisia MP öljyjä?
    Kerroit vain oikeastaan, mitkä on suurimmat erot auto ja mp-öljyjen välillä... Ei täyssynteettinen mp-öljy todellakaan sisällä pitkäketjuisia polymeerejä tai kitkanmuuntoainetta ja aivan varmasti sisältää samat kulumisenestoaineet kuin mineraaliöljy.

    Jos pointtinasi oli kertoa, että ei todellakaan kannata laittaa moottoripyörään autoöljyä, niin olen kanssasi samaa mieltä. Mutta en ymmärrä, miten otit kantaa täyssynteetisen ja mineraaliöljyn eroihin...tai siihen miksi pitäisi käyttää muuta kuin täyssynteettistä mp-öljyä?!
  16. #16
    Tulipa luettua huolimattomasti tuo viesti. Pahoittelut siitä. Elikkä *

    Tosiaan olen faktoista samaa mieltä "Planetin" kanssa, niinkuin tekstistäni varmaankin ilmenee. Kuitenkin sanoisin, että autojen täyssynteettisissä öljyissä on pitkien polymeerien tarkoituksena parantaa juoksevuutta silloin kun polymeerit ovat kasassa, mutta myös parantaa kuumanpään viskositeettia avautuessaan.
    CBR 600 F ->
    ZX-6R
  17. #17
    Kiitoksia vastauksista, ainakin muutama merkki irtos mitä vois kokeilla

    Taasen paikassa jota jotkut sanovat R6 miesten raamatuksi oli tietysti kanssa käyty öljykamppailu ja sen perusteella siellä kansan suosikiksi on muodostunut tämmöinen:
    http://www.mobiloil.com/USA-Eng....50.aspx

    Paikka josta tuon luin on:

    http://www.r6messagenet.com/forums/s...ad.php?t=41403
  18. #18
    Nyt saavat taas nämä edelliset kaverit korjata jos menee ihan metsään.

    Kaivoin huvikseni R6:n owner's manualin esille (joka muuten löytyy Yamahan jenkkisivuilta) jossa oli suositusöljynä Yamaluben 10W30 tai 20W40 öljyt, riippuen käyttölämpötilasta. Samalla sivulla olevan taulukon mukaan tuo 20W40 öljy toimii välillä +5->+45C ja 10W30 välillä -10->+35C.

    Kysyn nyt ihan omaksi tiedoksenikin että voisiko tuollainen 15W50 öljy olla liian paksua eikä välttämättä voitelisi kunnolla (mahtuisi jokaiseen reikään)? Keväällä ja syksyllä 10W öljystä ei ainakaan mitään haittaa ole kun alkaa jo pakkastakin olla? Eihän?

    Edit: Itsekin tuota R6 messagenettiä lukeneena (entisen R6:n omistajana) muistelisin, että suurin osa tuosta porukasta asuu lämpimämmässä paikassa kuin Suomi, joten silloin öljyiltäkin vaaditaan eri ominaisuuksia.

    Edit2: En kyllä itse laittaisi tuota Mobilia mopoon kun se on kuitenkin autoöljyä. Pari postausta aiemmin siihen taisi olla perustelutkin.



  19. #19
    Lainaa (Spede1 @ Touko. 10 2006,22:45) kirjoitti
    Kysyn nyt ihan omaksi tiedoksenikin että voisiko tuollainen 15W50 öljy olla liian paksua eikä välttämättä voitelisi kunnolla (mahtuisi jokaiseen reikään)? Keväällä ja syksyllä 10W öljystä ei ainakaan mitään haittaa ole kun alkaa jo pakkastakin olla? Eihän?
    Lämmettyään öljy on varmasti tarpeeksi notkeaa ja voitelee moottorin riittävän hyvin, jolloin viskositeettialueella ei ole niinkään merkitystä, jos nyt ei puhuta ollenkaan liian kuumista olosuhteista. Ongelmana on öljyn jäykkyys kylmänä. En osaa sanoa mitään faktaa, että kuinka kylmällä esim. 15W50 öljyä voi vielä turvallisesti käyttää, mutta en lähtisi hirveästi öljynvalmistajan lämpötilarajoista poikkeamaan. Toinen ongelma voi koitua, kun poiketaan hyvinkin paljon minimilämpötilasuosituksesta, siitä että öljy on erittäin jäykkää ja kun yritetään käynnistää moottoripyörää, niin jäykistynyt öljy estää moottoripyörä käynnistymisen. Liian jäykkä öljy ei anna koneen pyöriä riittävällä nopeudella käynnistymisen onnistumiseksi. Tässä vaiheessa tosin, varsinkin moottoripyörien kohdalla, aletaan olla jo aika kylmissä olosuhteissa...
    Tämän paremmin en osaa auttaa, koska en ole mikään asiantuntija. Olen vain hieman ajankulukseni joskus perehtynyt tähänkin aiheeseen, kun on sellanen vika, että kaikki tälläset erinäköset tekniset asiat kiinnostaa...
  20. #20
    Lainaa (vcf @ Heinä. 13 2005,22:12) kirjoitti
    Kutosessa olis kilometrit nyt siinä pisteessä, että tommosta huoltoo tarvis.. Onko kellään tarkkaa tietoo mitä ko. huollossa tehdään?
    Ajattelin tulppia, öljyjä ja suodattimia vaihtaa.. Onko muuta?
    Ja niin.. köyhyyksissäni ajattelin vaihtaa nuo itse. En oo kyl koskaan vaihtanu.. Mut onko vaikee homma? Tarviiko mitää spessuja jamahatyökaluja?

    En oo ees kertaakaan kurkannu tuon kutosen katteitten alle.. et mitä sieltä löytyy.. Jos joku kotimekaanikko antais vaikka pienen kirjekurssin tuosta huollosta, ni ois kiva. *
    ööö... ettei vaan olisi tullut valittua väärää tai liian kallista harrastusta jos ei ole varaa huollattaa peliä asiantuntevassa, tai ainakin merkkiliikkeessä?

    noihin huoltoihin saattaa kuulua muutakin kuin öljyjen vaihtoa, esimerkiksi kiristyksiä ja säätöjä jotka saattavat vaikuttaa tehtyinä/tekemättä jätettyinä oleellisesti turvallisuuteen.

    jos nyt tingit huolloista niin mistä seuraavaksi? renkaista vai jarrupaloista? ketjurasvan käyttämättä jättämisellä saattaa säästää monta euroa!
  21. #21
    Mun uudessa yamussa onb 10tkm välein huolto....ja frendi on -00 R6 sekin tekee kybän välein huollon!
    Mitä?
  22.  
  23. #22
    Sorry tuli väärinkäsitys...frendin R6 -00 onkin 6tkm välein huolto!
    Mitä?