Mikähän lie ss750hf:ssä taasen vialla kun on noin 1000km öljynvaihdon jälkeen ruvennut tärisemään melkoisesti. Tuuppasin sisään ei-synteettiset 10-30:t, minkä pitäis olla kyllä ihan ehtaa öljyä ja pyörä tuntui kuin uudelta aluksi.
37 tkm on tällä hetkellä lasissa, ilmanputsari, öljynputsari ja tulpat jo vaihdettu 3tkm ennen määräaikaishuoltoa.
Hihnat ja venttiilien säätö siis vielä tekemättä, johtuisiko mieluummin siitä kuin öljyistä? Vai saako pelkillä "huonoilla"/"väärillä" öljyillä pyörän tärisemään vimmatusti jostain 3700-3800 kierroksesta lähtien?
Onko tuo venttiilien säätö niin rakettitiedettä että pyörä on syytä viedä huoltoon jo vai löytyisikö jostain fiksua ohjetta jolla säädön voisi tehdä itse jos peukalo ei ole aivan keskellä kämmentä?
No nih, vaihe 1 suoritettu - toinen tulpan johto oli löystynyt ihan h**vetisti ja toinen vain v**usti - ei siis ilmeisesti tehnyt kipinää kunnolla ja sopivalla resonoinnilla koitti ilmeisesti käydä "puolellatoista pytyllä". Lisäpuhtia tuohon värinään antoi juuri vaihdetut ja löystyneet ketjut, eli sopivalla kierrosluku-vauhti-kallistus-kombinaatiolla ketjut ilmeisesti koetti ampua itseään kohti taivasta.
Murjoin siis hiukan tulpanhattuja linttaan ja kiristin ketjut, pyörä oitis muutaman vuoden tuoreempi. Venttiilien ja hihnojen säätö ja vaihto + tulpanjohtojen vaihto seuraavaksi niin eiköhän se siitä.
Pistäppäs sitten infoa miten niitten desomojen kanssa sujui![]()
Monster 1100S in red
Vespa Primavera -68
Helkama Major -69
ex
-Kawasaki KX 125
-MS2R1000
-MS4
Näitä huoltosivuja on täällä ollut esillä aiemminkin, mutta tässä aluksi yksi melko kattava sivusto Ducati Suite ja sieltä Ducati Suite - Valve Adjustment.(kippis @ Kesä. 13 2005,18:42) kirjoitti
Lisäksi tuo "888" on esitellyt sivuillaan venttiilien säädössä tarvittavia välineitä Työkalut venttiilienvälysten- sekä säätöpalojen mittaamiseen
S 620 FF, 999S
Tilastollisesti moottoripyöräily vastaa riskitasoltaan esimerkiksi harrasteilmailua.
Kartoitetaanpa sellaista, että kuinka moni suorittaa huollot itse(lukuunottamatta takuunalaisia)?
Lueskelin nuo ducatisuiten ohjeet venttiilien säädöistä. Mites jos varaa aikaa ja kärsivällisyyttä, mutta ei ennen ole desmoja säätänyt/tarkistanu!?
Monster 1100S in red
Vespa Primavera -68
Helkama Major -69
ex
-Kawasaki KX 125
-MS2R1000
-MS4
Itse tulee tehtyä suurin osa, ja tietämys tietty kasvaa pikkuhiljaa. Kaikki muut on tähän asti itse tehty, paitsi venat. Venttiilivälysten tarkistus ja jopa säätö ei pitäisi olla kovin ihmeellinen homma itse tehynäkään, mutta ajattelin ainakin ensimmäisellä kerralla joko teetättää homman jollain joka sen osaa ja seurata itse mukana, tai ainakin pyytää kaveriksi ja olan taakse vahtimaan, ettei tule kämmättyä.
Säätäminen itsessään ei ole vaikeata, mutta minulla on aina ollut kannet irrallaan kun säätämään olen ryhtynyt. Enemmän tilaa kun koneen ollessa rungossa kiinni...
Moto Guzzi California 1400
Kiitokset, vaikuttaa ohjeiden perusteella siltä että onnistuu ihan maalaisjärjellä - palat saan sorvattua itse ja tuohon säätöönkin kannattanee käyttää muita kuin venäläisiä tai Bilteman rakotulkkeja =D
Jumalauta, äijät.
Iskin mopoon noiden 1000km ajettujen öljyjen sijaan Teboilin superbike-öljyt joita mulle yksi nelarikuski suositteli - kaikki mahdollinen ylimääräinen kälinä hävisi ja tehot vähintäänkin tuplaantui kun tuo vehe lähtee nyt 4000-5000 kierroksen välillä kuin hauki rannasta sen sijaan että alkaa tärisemään ihan kermeleesti ihmetellen et "väänsiköhän toi kuski tota kahvaa".
Käsittämätön juttu, pitääpä tsekata oikeastikin josko mulle ois tarjottu jotain ruohonleikkuriöljyä edellisellä vaihdolla.
Myös vaihteisto toimii kuin kello, paremmin kuin mitä ostaessa pyörä 3tkm ajetuilla öljyillä.
Kirjoittelen tänne lisempää fiiliksiä, jos tuo kone vaikka laukeaa nyt kun sillä on uskaltanut tykitellä.![]()
Liekö tuossa nyt suurempi merkitys sillä että ne öljyt vaihtui uusiin kuin sillä että merkki oli juuri tuo Teboil. En toki väheksy Teboilin öljyjä yhtään, ilmeisesti se on hyvää tavaraa. Joka tapauksessa toisinaan öljyistä tuntuisi häviävän se paras voitelukyky jo kolmen tonnin jälkeen ja mitä pitemmälle ja rankemmin niillä ajetaan, sitä isommalta se ero vanhan ja uuden öljyn välillä tuntuu.
Tää siis vain empiirisenä havaintona. Itselläkin muuttui koneen käytös jonkin verran kun uudet (Shellit) sinne lykkäsin, ja vielä sopivan määrän. Tuo aiemmin mainittu tyhjäkäyntikin tasoittui hieman... mutta ei tietty korjaantunut kuin taikaiskusta kokonaan.
Ei nuo vanhatkaan ollu siis kuin 1tkm ajettu... epäilen hiukan että kun päästelin motaria tampereelle melkein kierrokset rajoittajassa, ne öljyt vain "kuoli" tai "meni rikki"...
Ihan yhden reissun aikana tuo siis tapahtui - ja kun vaihto oli vasta pari viikkoa sitten, on toimivuus silloisilla uusilla (noilla huonoilla) öljyillä vielä tuoreessa muistissa. Silloinkin toki uudet öljyt toimi paremmin kuin ne 3tkm ajetut.. ties miten pitkään olivat liikkeessä seisseet koneessa.
Nuo Teboilithan siis _on_ hyviä öljyjä, mutta sitä en kiellä että nimi on motoristin suussa vähemmän seksikäs kuin esim Castrol![]()
Shell Advance Ultra 4 15W-50.
Paras ja ainoa vaihtoehto?
Castrollin täyssynteettisä oon tönänny aina autoihin ja pyöriin ja hyvin on toiminu. Ei muutaman kympin säästö näissä harrastuksissa saa ohjata hankintoja... Shellin kalliimmista advance öljyistä myös hyviä kokemuksia...
MB C220 CDI
Ducati SS1000
KTM Superduke
Tuota 15-50 shelliä on nyt padassa ja tosiaan vaihteisto on aivan upea nyt,vaihteet menee päälle melkeinpä itsestään(nixu @ Kesä. 16 2005,20:17) kirjoitti
. Aikaisemmins siis tuota 10-40
Sledgehammer, sijoita se muutama euro enemmän tuohon shelliin ni ei tarvi olla vaihtelemassa...
Monster 1100S in red
Vespa Primavera -68
Helkama Major -69
ex
-Kawasaki KX 125
-MS2R1000
-MS4