Tulokset 1:stä 20:een 20:sta
  1. #1
    Moro, oisko kellään lainata tiistai-keskiviikko päiville kaasareiden synkkaukseen tarkoitettua putkiviritelmää? Tai sopisi kyllä myöhemminkin mutta nyt olisi sopivasti kaikki auki tuota varten vielä huomisen. Pitäs vtwini säätää, kun tuntuu että olisi tarvetta.
  2. #2
    Hei ei oo kunnon putkihässäkkää, mutta pari alipainemittaria. Yhdellä mittarilla olen oman twinini saanut säädettyä. Eikä käynti ainakaan huomattavasti huonontunut.
    m583"s"

    Heti kun kädet tulevat rasvaisiksi, nenää alkaa kutittaa!
  3. #3
    Lainaa (suti @ Heinä. 11 2005,22:54) kirjoitti
    Hei ei oo kunnon putkihässäkkää, mutta pari alipainemittaria. Yhdellä mittarilla olen oman twinini saanut säädettyä. Eikä käynti ainakaan huomattavasti huonontunut.
    Perskule, pitää vissiin tehä ite toi. eipä oo kyllä vaikee. letkun metästystä vaan...
  4. #4
    Sormin puristamalla ja/tai letkua pikkuhiljaa taittamalla, ilman virtaus kuristuu ja viisarin heilunta vähenee. Tarkkudesta en voi sanoa kuin... Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.

    Kakspyttysessä tuo onnistu kohtuudella, mutta nelari jossa alipaineliitännät on jossain vi.. todella hankalassa paikassa, taitaa olla toivotonta tuhertamista.

    Yritin itsekkin alussa kahdella halpis mittarilla, mutta mittareiden eri näyttämän ja väpätyksen takia tuntui yksmittari menetelmä toimivammalta.
    m583"s"

    Heti kun kädet tulevat rasvaisiksi, nenää alkaa kutittaa!
  5. #5
    kyllä halpa mittarit väpättää. mutta kun käyttää vähän kalliimpia VAIMENNETTUJA alipainemittareita niin johan onnistuu. omani ostin hiflexista, ja hommat onnistuu,

    ps. monta olen säätänyt ja näyttää olevan mopon toiminnalle yksi tärkeimmistä säädöistä....
    <p>kaksi pyörää ja moottori???...... ??.....?? ..... sehän on MOPO RD 125 &gt; GS 400 &gt; XJ 900 &gt; F6C</p>
  6. #6
    Tein ite tosiaan tuon mittarin ja pojat voin sanoa että säätö oli helppoa ja väpätyksestä huolimatta säätö ilmeisesti onnistui koska kaikki värinät hävisivät tangosta
  7. #7
    Laitas kuvaa näytille, ja kerro lisää siitä sun tekeleestä?
    Voi veljet!
  8. #8
    TUOLLA on kuvasarja, josta näkee periaatteen...
    Huono tie, parempi mieli
  9. #9
    Tästäkin aiheesta löytyy noi 38 589 659 aikaisempaa keskustelua...

    P.S Hankkikaa tarkoitukseen tehdyt alipainemittarit (VAIMENTIMILLA)
    <p>2002-2014</p>
  10. #10
    Värkkäsin itse moiset juuri tuon R@gdollin laittaman linkin perusteella. Nesteenä punaista vaihteistoöljyä, joka on sopivan jäykkää MIG-suuttimien kuristuksen kanssa niin ettei nestepinnat hypi miten sattuu.

    Vaihdon eilen mopoon tulpat ja samalla tuli tarkistettua synkkaus vehkeellä. Piti vielä tehdä kolmiputkisena, jotta saa triplen tarkistettua kerralla.

    Karvalakkimalliin pätee samat fysiikan lait kuin kalliisiin tehdastuotteisiinkin, joten eiköhän tuolla pärjää.
  11. #11
    Lainaa (R@gdoll @ Heinä. 23 2005,13:36) kirjoitti
    TUOLLA on kuvasarja, josta näkee periaatteen...
    Hitto... tuohan saattaa jopa toimiakin. Eipäs muutakuin töiden jälkeen Biltemaan tarvikkeita haalimaan.. Vielä kun sais aikaiseksi askarreltua lamba-anturillisen seosmittarin, niin sitten voiskin säätää mopottimen kotioloissa..
    Voi veljet!
  12. #12
    mielestäni noiden letkuviritelmien ja öljylaatujen sekä mig-suuttimien kanssa leikkiminen on näpertelyä. olen omalla mittariviritelmällä säätänyt monta mopoa helposti. ja kokemuksesta voin sanoa ettei hommasta tule mitään (ainakaan 4-sylinterisessä koneessa) ilman että joka sylinterille on oma mittari, koska yhden sylinterin säätö muuttaa muiden sylinterien imua . on helppoa säätää kun näkee koko ajan mitä kussakin sylinterissä tapahtuu.
    vaimennetut mittarit tietysti maksaa jonkin verran mutta kyllä kannatta maksaa jos aikoo pitää koneen hyvässä säädössä (oikean balanssin löytäminen muuten vaikuttaa todella paljon koneen käyntiin ja kulkuun sekä kulutukseen). minulla on vain pellistä tehty teline,mittarit+letkuliittimet ja noin 1,5m *4 muoviletkua joka sopii jammun kurkkujen putkiin. muuta ei tarvita...
    <p>kaksi pyörää ja moottori???...... ??.....?? ..... sehän on MOPO RD 125 &gt; GS 400 &gt; XJ 900 &gt; F6C</p>
  13. #13
    Lainaa (pahali @ Heinä. 26 2005,17:27) kirjoitti
    mielestäni noiden letkuviritelmien ja öljylaatujen sekä mig-suuttimien kanssa leikkiminen on näpertelyä. olen omalla mittariviritelmällä säätänyt monta mopoa helposti. ja kokemuksesta voin sanoa ettei hommasta tule mitään (ainakaan 4-sylinterisessä koneessa) ilman että joka sylinterille on oma mittari, koska yhden sylinterin säätö muuttaa muiden sylinterien imua . on helppoa säätää kun näkee koko ajan mitä kussakin sylinterissä tapahtuu.
    vaimennetut mittarit tietysti maksaa jonkin verran mutta kyllä kannatta maksaa jos aikoo pitää koneen hyvässä säädössä (oikean balanssin löytäminen muuten vaikuttaa todella paljon koneen käyntiin ja kulkuun sekä kulutukseen). minulla on vain pellistä tehty teline,mittarit+letkuliittimet ja noin 1,5m *4 muoviletkua joka sopii jammun kurkkujen putkiin. muuta ei tarvita...
    Suosittelepas jotakin mittarimerkkiä ja mistä niitä saa ja mitä maksaa. Kiitos!
    Honda Monkey Z 50 J -94, Yamaha TZR 125 ypvs -91, Yamaha RD 350 LC ypvs -87, Honda CBR 600 f -91, Yamaha YZF 600 R -98. Yamaha YZF 600 R -03
  14. #14
    mittareiden asteikko on -1 - 0 bar
    minulla on kahta eri merkkiä, jotka molemmat olen ostanut DUNLOP HIFLEX hml (löytynee myös muista ko firman liikeistä tai muista hydrauliikka-alan liikeistä). ensimmäiset mittarien taulussa lukee "bourdon sedeme" (mielestäni ehkä parempi = hiukan pienempi vaimennus) mutta tätä ei taida enää saada.

    uudemman taulussa lukee "fimet" , ostettu talvella joten niitä ainakin saa ko. firman kautta. muistaakseni hinta oli noin 20-30 euroa, aika tyyris mutta kannattaa ostaa vaikka porukalla.

    vaimennetun mittarin tunnistaa siitä että "naamataulussa" näkyy jokin? neste joka vaimentaa viisarin liikkeitä. ?

    kaksi huomioitava asiaa ko. mittareiden kanssa pelatessa:

    1. koska paine alue on noin "pieni" niin ilmanpaineen vaihtelut aiheuttavat mittareihin alkulukemaa, siksi on mittareiden yläreunassa kumitulppa jota raottamalla saa paineen tasattua, tai kun katkaisee "nipan" kumitulpasta niin paine tasaantuu jatkuvasti , MUTTA neste valuu ulos jollei mittareita pidetä koko ajan pystyssä. siksi olen laittanut mittarin vierekkäin u-muotoiseen peltikouruun (suojaan kolhuilta ) vierekkäin ja mittarit on kiinnitetty letkulähdöistä alappuolelta kiinni, kourun yläreunassa on n. 25 cm pitkä koukku josta paketti roikkuu koko ajan säilytyksessä ja mitatessa.....

    2. mittareiden neulat eivät ole mitattareissa "vakaat" vaan niissä on muutaman millin "värinä", (joka ei haittaa kun kaikissa mittareissa värinä on yhtä suuri), niin on helppo katsoa että "värinä" on samojen lukuarvojen kohdalla. olipa vaikeasti selitetty
    kuvankin voisin laittaa omasta häkkyrästäni kun vaan tietäisin kuinka sen sait tähän liitettyä. taas

    ps. hondaa varten sorvari sorvasi "pillit" m5 kierteellä jotka sopivat tulpattuihin mittausreikiin

    jos jollakin on kysyttävää niin kerron lisää omista kokemuksistani noin 30 mopon säätämisistä....
    <p>kaksi pyörää ja moottori???...... ??.....?? ..... sehän on MOPO RD 125 &gt; GS 400 &gt; XJ 900 &gt; F6C</p>
  15. #15
    Pojat osti porukalla Louisilta mittarit ja on pätevät näkyy olevan kakskelloset 82e ja nelikelloset 160e. Onhan niillä vähän hintaa mut ku porukalla ostaa ja ku niitä kuiteski tarvii ni miks ei... Ja voihan niitä sitten lainata/kaverille säätää pientä maksua vastaan.

    Noi Hiflexin mittarit on kyllä suhteellisen edullisia ja kerta asteikkoki on sopiva ni on kyllä varteenotettava ratkasu...

    Kyllähän ne viisarit kuuluu vähän väpättää ei sitä muuten saa synkattua. Ainaki noissa louisin mittareissa pystyy juuresta mutteria kiertämällä hillittee/jumittaan viisarin mut parempi ku viisari vähän väpäjää...
    Yamaha XJR 1300 sp
  16. #16
    Piti tuossa ajankuluksi testailla ja värkkäillä TUOLLAINEN LETKUHÄSSÄKKÄ . Tuosta tuli aika selkeä ja toimiva paketti. Tarvikkeina 20m 5mm letkua, 3 kpl T-liittimiä letkuun, 4 kpl 0,6 mm migin lankasuuttimia, kaapelin kiinnikkeitä, 2T-öljyä ja parin metrin lauta. Tarvikkeet n. 20 neuroa ja tarkkuus on parempi kuin mekaanisilla mittareilla. Muriskoot winukan kolmisormiote heppu mitä tahansa kätevyydestä ym... mutta hinta-laatu suhde on tuossa kohdillaan*

    Tuolla setillä tuntuu, että vaimennusta on riittävästi, ei väpättele isommasti. Fasupalassa on imukauloissa 5mm putket pätkät tulpattuina mittausta varten, joten nuo letkut sopii suoraan sellaisenaan.

    Seuraava värkkäyskohde on itselläkin ajatuksissa se seosmittari putkeen. Kempin liimalla kierre putkeen ja tarvittaessa anturi kiinni. Pitäisi vaan saada tehdyksi itse piirilevy ja kytkentähässäkkä. Suurin kynnys on tuon levyn tekeminen/hommaaminen. Ei kellään olisi ideoita? Ja taas joku viisastelee, että mikset osta valmista pakettia, saat reilulla sadalla eurolla... eihän se ole mitään suhteutettuna mopon hintaan jne. niimpä niin. *
    Huono tie, parempi mieli
  17. #17
    Lainaa kirjoitti
    Seuraava värkkäyskohde on itselläkin ajatuksissa se seosmittari putkeen. Kempin liimalla kierre putkeen ja tarvittaessa anturi kiinni. Pitäisi vaan saada tehdyksi itse piirilevy ja kytkentähässäkkä. Suurin kynnys on tuon levyn tekeminen/hommaaminen. Ei kellään olisi ideoita? Ja taas joku viisastelee, että mikset osta valmista pakettia, saat reilulla sadalla eurolla... eihän se ole mitään suhteutettuna mopon hintaan jne. niimpä niin.
    Joskus oon nähny myynnissä reikäpiirilevyjä vaatii vaan hyppylankoja ym. kysäse alan liikkeestä...
    Yamaha XJR 1300 sp
  18. #18
    Lainaa (R@gdoll @ Elo. 03 2005,19:11) kirjoitti
    Piti tuossa ajankuluksi testailla ja värkkäillä TUOLLAINEN LETKUHÄSSÄKKÄ . Tuosta tuli aika selkeä ja toimiva paketti. Tarvikkeina 20m 5mm letkua, 3 kpl T-liittimiä letkuun, 4 kpl 0,6 mm migin lankasuuttimia, kaapelin kiinnikkeitä, 2T-öljyä ja parin metrin lauta. Tarvikkeet n. 20 neuroa ja tarkkuus on parempi kuin mekaanisilla mittareilla.
    Siis tuon letkusysteemin tarkkuus on absoluuttinen. Sehän perustuu hydrostaattiseen paineeseen. Kaksi mittaria näyttää aina eri tavalla, neljä mittaria aivan varmasti enemmän eri tavalla ja miten luet neljä mahdollisesti väpättävää mittaria yhdellä silmäyksellä?
    Jonkin pyörän manuaali voi antaa numeroina suurimman sallitun paine-eron kahden imukanavan välillä, mutta kyseessä on toleranssi. Toleranssi on aina annettava, että työn kustannukset pysyvät järkevinä ja kumpaakin osapuolta tyydyttävään tuokseen on yleensäkin päästävissä. Mitä tarkemmin kaikki säädetään optimiin, sitä paremmin kone toimii. Kilpureita, kun säädetään muutaman kilometrin välein, niin ei niiden esim. venttilivälyksien toleransseina käytetä tehtaan toleransseja. Kaikki säädetään paljon tehtaan toleransseja pienemmin toleranssein lähemmäs optimia. Monissa kohdin kyllä nominaalikin on aivan eri, kun vehkeiden ei ole rahamiehillä pakko kestää kuin muutaman kierroksen.
    Hieno huomata, miten laajalle tieto tästä "vesivaakamittarista" on levinnyt. Eipä olisi ollut mahdollista ilman internettiä. Tuolla sfnetin mp-uutisryhmässä kerroin huhtikuussa 2001 Linkki alkuperäiseen söhmikeskusteluun ensimmäisen kerran tällaisesta kehitelmästäni ja nyt siitä tietää sadat motoristit. Tuolla söhmissä on myös sanallinen melko tarkka kuvaus tuosta systeemistä. Hauskaa on myös, miten löytyy näitä viisareiden puolestapuhujia ja panevat mieluummin tuhat mummoa "epätarkkoihin" laitteisiin perehtymättä pätkääkään fysiikan lakeihin vaikka kuinka selittäisi faktoja. Jos noita alipainemittareita olisi ( kai jossain varmaan onkin) digitaalisella näytöllä, niin numerothan antavat maallikon mielestä ihan absoluuttista totuutta. Joskus oikein hymyillyttää, kun ihmiset lukevat digitaalitönäristä millin sadasosia ja vielä uskovat niihin.
    -Timppa-

    Ketjuöljyn tärkein tehtävä ei ole takavanteen puhtaanapito
  19. #19
    On varmaan toimiva peli tämä Timon u-putkiviri, ja varmasti yhtä tarkka kuin mitkään mittarit, on ne sitten analogisia tai digitaaleja.

    Samalla periaatteella toimivan systeemin olen joskus 20 vuotta sitten bongannut englantilaisesta 1960-luvun mp-moottorivirityskirjasta, jossa siihen oli vielä lisätty "paineenjakaja" (vrt. virranjakaja), jolloin sillä saattoi saada näkyviin paineaallot imuputkistossa (tai pakoputkistossa) joita tarvittiin viritettäessä oikeita värähtelyjä täytöksen parantamiseksi. (Siinä siis kukin U-putki yhdistyi imukanavaan tietyllä kampiakselin asennolla, jollloin nestepatsaiden korkeus muodosti kauniin sinikäyrän, ja amplitudin suuruuden saattoi mitata!)

    Ja just nyt kyllä v-tuttaa, kun periaatteessa tiesin tuon jutun, ja silti menin tärväämään 80 Egeä http://www.louis.de/ hankkimaani neljän mittarin settiin. *
    Eipä silti, kyllä kaasarien synkkaus kannatti, käy nyt tosi siististi joutokäyntiä ja pieniä kierroksia. *
    GPz900R(A2); ZZ-R 1100 (D1)
    "Where are my teeth?! How can I have any pudding, if I can't find my teeth!!?!"
  20.  
  21. #20
    Lainaa (R@gdoll @ Elo. 03 2005,19:11) kirjoitti
    Seuraava värkkäyskohde on itselläkin ajatuksissa se seosmittari putkeen. Kempin liimalla kierre putkeen ja tarvittaessa anturi kiinni. Pitäisi vaan saada tehdyksi itse piirilevy ja kytkentähässäkkä. Suurin kynnys on tuon levyn tekeminen/hommaaminen. Ei kellään olisi ideoita? Ja taas joku viisastelee, että mikset osta valmista pakettia, saat reilulla sadalla eurolla... eihän se ole mitään suhteutettuna mopon hintaan jne. niimpä niin. *
    Tuolta Air/Fuel ratio meter (o2 meter) löytyy ohjetta.
    S 620 FF, 999S
    Tilastollisesti moottoripyöräily vastaa riskitasoltaan esimerkiksi harrasteilmailua.