Nykiikö muilla pienillä kierroksilla?
Luulen että uusissa pyörissä seos on pyritty alunperin säätämään mahdollisimman laihaksi. Siten päästöt saadaan minimiin ja polttoaineen kulutus pieneksi. Nämä ominaisuudet ovat hyviä argumentteja markkinoinnissa. Haittana on nykiminen tai huojunta pienillä kierroksilla. Joko siihen tottuu tai sitten on säätöjä rukattava ja lisättävä polttoaineen kulutusta. Itse mieluummin yllätyn iloisesti bensamittarilla (4,5-4,8 litraa satasella).
Iselläni FJR:ssä powercommander, Devil putket ja vapaammin
hengittävä ilmansuodatin (K&N).
Kävimme tuolla pohjoissa ja kaksi päällä, takalaukku ja sivulaukut
tupaten täynnä tavaraa, lakanoista lähtien, keskikulutus 5,2l/100km.
Olin iloisesti yllättynyt, koska ajoimme kuitenkin sellaista munaravia koko matkan, tosin ohitettavia oli vähän puoleisesti.
![]()
Niin.
Ei kyllä nyi meikäläisen humma.
![]()
![]()
Mäkin luin jo vähän aikaa sitten "huojunnasta" n. 2000 kierroksella ja kyllä mullakin on pientä epätasaisuutta, mutta plexi mua enemmän pännii, kun pitkänä sitä ei saa muuten sopivaan asentoon kuin alhaalla.
Mulla kans nyki aiemmin ennen Power commanderin laittoa.Johtunee siitä että seokset on säädetty ultralaihalle tehtaalla, jotta päästäisiin saastearvoista läpi. PC:n asennuksen jälkeen ei ole nykinyt enää laisinkaan ja on muutenkin aivan kuin eri pyörä.Suosittelen PC III:n hankintaa lämpimästi, todella helppo laite asentaa ja käyttää.Ainakin minä sain siitä suurenmoisesti apua.
Toki pitää varmistua ennen asennusta ja asennuksenkin jälkeen, että ruiskun synkronointi ym. asiat ovat kunnossa.
Tuosta plexiasiasta viel sen verran, että vaihdoin itselleni Givin valmistetta olevan plexin.Erittäin paljon parempi plexi (turbulenssia on huomattavasti vähemmän ja suojaavuus paljon parempi kuin alkuperäisellä plexillä) Itse olen 170 cm pitkä. Myös MRA:n plexeistä olen kuullut positiivista palautetta.
Ei nyi mullakaan millään kierroksilla. FJR on mulla vm.-04 nyt ajettu 23000km. Kulutus on ollut koko ajan tollaista 5.3l/100km. Olisiko tuossa se vastaus, että mulla on kone sitten vähän rikkaammalle säädetty. Ei ole Power Commanderia, vaan ihan vakio koneisto ilman kotkotuksia ja huolto-ohjelman mukaan hyvässä merkkiliikkeen huollossa huollatettu.
Eipä nyi minullakaan. Tähän asti ajettu 6200km (-05 malli) ja keskikulutus myös ollut se 5,3l/100km.
Sen sijaan tärisee mielestäni hiukan liikaa.
Käynti on epätasaista alle 2500 kierroksella. Oli alusta asti ja on myös PC III:n asennuksen jälkeen. Kone kyllä vetää tasaisesti, mutta tyhjäkäynti vähän "hakee".
"Vanheneminen on pakollista, aikuistuminen valinnaista."
Jos tyhjäkäynti on epätasaista, niin onks ruiskujen synkronointi suoritettu oikein? Itselläni käy todella tasaisesti sen jälkeen kun laitoin PC III:n ja synkkasin ruiskut.
Jos tuntuu että nykiminen/käyntiongelmat ei häviä PC III:n laiton jälkeen, niin kannattaa kokeilla eri karttoja, joita on tarjolla.Niissä on ominaisuuksiltaan melko suuria eroja.
Tietty Dynotesti ja säätö pyöräkohtaisesti antaa parhaan tuloksen.
-Jos olet päättänyt, niin pidä päätöksesi-
PC:n asensi ja penkitti Piensalmen Harri, joten kartta lienee kohdallaan. Ruiskusynkkaus pitänee teettää ensi kevään huollossa.
"Vanheneminen on pakollista, aikuistuminen valinnaista."
Kartta siis lienee kunnossa...katotaan mitä ruiskujen synkkaus sit tilanteelle tekee.Pari hyvää forumia, jossa melko paljon aktiivisía harrastajia löytyy seuraavista osoitteista:
-www.fjrforum.com
-www.fjrowners.ws
Tietoa ja ohjeita pyörästä
-www.fjrtech.com ( Täältä hain Wallyn kartan)
Itse ajan sieltä saadulla Wallys smoothness map-kartalla.Omassa pyörässä ehdottomasti paras kartta, jota olen kokeillut.Perjantaina tsekkasin seokset kartasta asentamalla seosmittarin koeajolenkille.Ajelin 4 tuntia kuormittamalla konetta joka vaihteella, eri kierroksilla ja eri vaihteilla.Seos pysyy erittäin hyvällä alueella joka tilanteessa.
Jokainen pyörähän on erilainen, mutta mulla ainakin tämä setti muutti pyörää huomattavasti parempaan suuntaan.
-Jos olet päättänyt, niin pidä päätöksesi-
Ei nyi täälläkään.
Joskus vaimo kyllä nykii, kun otetaan tehot pollesta irti.
Tai paremminkin hakkaa jaloilla.
![]()