Olen ymmärtänyt asian näin. Vertaillaan tilannetta jokaiselle pytylle oma putki, vastaan vaikkapa neljä yhteen putkeen.(kurja @ Heinä. 07 2005,12:42) kirjoitti
Yksi yhteen:
Pakotahteja/kaasuja tulee vaimentimeen harvakseltaan. Yhden sylinterin pakotahtien välillä pakokaasun virtaus on jo hidastunut, lähes pysähtynyt tai jollakin kierroslukualueella lyö jopa ulostulevaa pakokaasua vastaan. Virtaus joka tapauksessa on erittäin sykäysmäistä. Energiaa hukkuu (verrattuna jälkimmäiseen tilanteeseen).Tämä on helppo kuvitella kun laittaa käden ison yksipyttyisen pakokaasuvirtaan.
Neljä yhteen:
Pakotahteja/kaasuja tulee vaimentimen suuntaan tiheään tahtiin. Putkeen virtaava pakokaasu antaa aina lisävauhtia seuraavan sylinterin pakokaasuille. Tämä on jatkuva tapahtuma koko työkierron ajan. Tästä seuraa tasainen kaasun virtaus, jolloin energiaa ei tuhlata kaasujen edestakaiseen liikutteluun vaan käytetään hyväksi edellisen pakotahdin liike-energiaa. Edellinen pakokaasuvirtaus auttaa siis aina seuraavaa jne.
Täytyy muistaa, että vaimentimeen menevien putkien on oltava saman mittaisia jotta järjestelmä toimisi mahdollisimman hyvin.
@, AT, RD07A
yksi on kevyempi kuin kaksi, ja joku 5 kilon painonsäästö on jo aika merkittävää..
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050