Terve.
Olen nyt harkinnut hankkia ensimmäisen katupyöräni, eivätkä nuo 600cc:t jostain syystä oikein kiinnosta. Ehkä se johtuu siitä että tutut ovat melkein heti ne vaihtaneet pois ja ostaneet isompaa lohkoa alle?
Miltä tälläinen ajatus teistä kuulostaa? Onko itsemurha ostaa uusi kilogixu, jos ei ole katupyöristä juurikaan kokemusta? Enduroa olen kyllä ajanut ja ajan edelleenkin. Malttia löytyisi kyllä ajaa rauhallisesti sillä pyörällä, kunnes sen kanssa on päässyt sinuiksi.
Tuntuu vaan turhauttavalta ostaa se 600cc, kun kuitenkin tekee hetken päästä mieli vaihtaa se isompaan. Eikä tarvi sitten sanoa, että se 600cc on Suomen radoilla nopeampi ja varsinkin aloittelijan käsissä, ei kiinnosta. Tonnisen vääntö olis mukava kyllä ja siitä voisin sen vähän isomman summan maksaakkin.
Eikö joku tonninen V2 olis hyvä vaihtoehto? Et saisi niin varmasti sitä pusikkoon kun Gixeriä, mutta vääntöä ja tehoa olisi enemmän kuin 600cc kyykyssä!Vaikka malttia onkin, niin kerrankos(ja toisenkin)sitä ajattelee että "tosta kun mä vähän näytän mistä Gixeri kusee" - tyyliin, voi jälki varsinkin alottelijan käsissä olla pahaa..![]()
Now riding:
* KTM 690 Enduro R
Past ones:
* KTM EXC 300
* KTM 250 EXC Racing
* CBR 600 F4
* CBR 954 RR
Kyllä se gixeri lähtee ihan eri malliin kuin enduro! Just ajoin kaverin endurolla ja onnistuin vetämään kakkosella ja kolmosella rajoittajalle, kun muka "normaalisti" kiihdytin maantielle. Yli sadan hepan puute tuntui. Edes ohittamaan ei mieli tehnyt lähteä, kun tuntui ettei pelissä ole puhtia.
Itse kysymykseen: Jos kaasu, kytkin ja jarru ovat oikeassa suhteessa kontrollissa, niin kyllä sillä tonnisellakin pärjää. Itsekin vieroksuin 600:a juuri tuon heikon alaväännön suhteen ja ostin tonnisen. Sillä on leppoisampi ajaa hiljaa, kun vääntöä löytyy. Ihan samaan tyyliin kusiainen sportti lähtee hanskasta, jos on lähteäkseen. Väärän helppoudentunteen ei kannata antaa hämätä. Kyllä kilogixu on tajuttoman helppo ajaa, mutta teho voi "kostaa". Eli virheet käsittelyssä kertautuvat tehon takia tosi helposti ja toisaalta helppous aiheuttaa helposti tietynlaista vauhtisokeutta. On helppo ajaa kovaa. Mutta kovasta vauhdista ei välttämättä ole helppo pysähtyä, jos jotain yllättävää sattuu.
Edit:
Ja tonnisessa V2:ssa on tosiaan hitusen vähemmän tehoa ja kuitenkin vääntöä enemmän kuin kusiaisissa. Eli SV on hyvä vaihtoehto myös. Kadulle, radalle yms. Ja saahan sitä myös kokokatteella, jos puolikatettua vieroksuu! Ja ne twinin äänet (putket vaihtamalla)!
Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
Lady, Sexy Lady.
En mää sitä enduron ajamista sen takia maininnut, että kovaan tehoon olisin tottunut, vaan siksi että tiedätte, että pyörän käsittely on edes vähän hallinnassa.
Nyt kun aloin miettimään, niin toi V2 kuulostais kieltämättä mukavalta. Jospa sitä sellasen Aprilia RSV Mille Factoryn laittais?
Mulle on toistaiseksi (3. kausi menossa) riittänyt 600 cc mopo, mutta varmaan osittain siitäkin syystä, että paino on tuolla radalla. Tonnisen alavääntö on kyllä kadulla kiva, mutta vastaavasti sen teho radalla on sitä luokkaaa, että ohjelmaa tulisi varmasti. Uskon pärjääväni ilmankin, niin tylsää ei elo vielä ole.
Kilogixxeriä en kyllä aloittavalle suosittelis. Sen ajamisesta ei välttämättä edes niin nauttisi alkuun, kun pitää olla jatkuvasti varovainen kaasunkäytön kanssa. Jos vääntöä kaipaa, niin justiinsa joku Aprilia RSV 1000 vois olla kiva laite. Huipputehot 600 cc rivarin luokkaa, mutta teho tulee alempana ja vääntö myös. Tai jos ei tarvitse olla kyykky, niin esmes 1200 bandiitti lienee soiva peli. Kannattaa kuitenkin sekin seikka muistaa, että kyykyt on tehty radalle ja pääsee oikeuksiinsa vasta siellä. Kaupungissa parhaita pelejä on (mielestäni) fighter-tyyliset pyörät (esim z-kawiot on uskomattoman helppoja).
Eli mieti vähän mitä haluat ja millaista käyttö tulee olemaan, ja osta itsellesi sopiva pyörä josta tykkäät. Ei kaikki aloittelevat kilogixun ostajat välttämättä pääse hengestään, mutta mahdollisuudet on kyllä erinomaiset![]()
Pannuttaminen syntyy yrittämisen halusta.
Suosittelen ostamaan sellasen pyörän haluaa pitää. Tonninen jos siltä tuntuu ja pää kestää, ite tiedät.
Toinen vaihtoehto on 750. Ite tulin tähän ratkaisuun, kun mun pää ei kestä....
Jos maltat harjoitella rauhallisesti niin sulla on pyörässä reserviä kun taito lisääntyy. Tehojahan ei koskaan ole liikaa![]()
Jos enduroa ajat ihan oikeesti metässä, etkä oo kerhon hitain tai ees toiseks hitain, niin on kyllä pyörä jo sen verran hyvin lapasessa, että voit ostaa ihan minkä tahansa haluat. Tärkeempää noissa tehokkaissa vehkeissä on se järjen pitäminen päässä, sillä vauhtia tulee hyvin nopeesti liikaa.
En usko, että tollanen vehje enskakuskilta käsistä lähtee, mutta johonkin mutkaan on helppo ajaa liian kovaa huonoin seurauksin. Kehottaisin tämän välttämiseksi käymään ratapäivillä kokeilemassa miten sillä vehkeellä voi mutkaan ajaa.
Helposti tulee hiljasemmissa vauhdeissa kanttailusta sellanen osaamisen fiilis, mut pitää vaan muistaa, että kovassa vauhdissa ajaminen on taas ihan erilaista. Maltti on valttia!
Niinhän siinä kyllä olisi. Taidan kuitenkin ihan suosiolla kattella sellasta v tviniä. Ne on oikeastaan aina kiinnostaneet, siinä olisi sitä vääntöä jo alakierroksilla ihan mukavasti ja sellanen 130hepan (koneelta) huipputeho riittäisi varmaankin alkuun ainakin
. Se Aprilia kiinnostais kovasti.
Unohtamatta V2-ääniä joista ei voi olla pitämättä...(nipautus @ Touko. 31 2005,12:49) kirjoitti
Ja Aprilia on helvetin hyvän näköinenkin!
Ja jos joku nyt tähän alle taas alkaa vänkkäämään makuasioista, niin olen periaatteesta erimieltä!
Väkilukuun suhteutettuna kaikissa maailman maissa on yhtä paljon ihmisiä.
Osta sellanen mistä tykkäät.. ja pidä aivot mukana kun ajelet
Aprilia on ihan hieno..
No kyllä tuollainen 130hv:tä riittää vaikka mihin, kuhan niitä edes pääsisi kaikkea käyttämään! Jossain pitkässä kiihdytyksessä joskus, mutta ei muuten kyllä pahemmin(ellei radalla viihdy). Itseäni ainakin on alkanut jurppimaan kun ainakun pääsisi vähän avaamaan hanaa niin jo on joku a*tonsa kanssa edessä kökkimässä! pelinä 600CBR, ja siksi en viitsi isompaa vaihtaa kun ei niitä tehoja pääse yksinkertaisesti vaan käyttämään tuolla katu-olosuhteissa!kirjoitti
![]()
Now riding:
* KTM 690 Enduro R
Past ones:
* KTM EXC 300
* KTM 250 EXC Racing
* CBR 600 F4
* CBR 954 RR
mä ostin enduron jälkeen hayabusan, ku en uskaltanu kilogixxeriä, ku se niin raju.
Busa -03
Mulla olis lähes uusi, eli -04 syksyllä kilpiin laitettu ja nyt vain keväällä ihan pikkasen (alle 1000km) ajettu Aprilia RSV1000R. 15500e, miltäs kuuloistais?(nipautus @ Touko. 31 2005,12:44) kirjoitti
Eka huolto tehty, ja _täysin_ virheettömässä, uutta vastaavassa kunnossa!
Väri puna/hopea. Elikäs tämmönen: http://www.motopalsta.com/shownew.phtml?id=2379
Edit: Niin, ja se seisoo tuolla hallissa, saa tulla vaikka heti hakemaan.
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
Jos saat myytyä niin mulle provikat kun kerta ehdotin V2:sta...!!kirjoitti
Vaikka tommoset 10%![]()
Now riding:
* KTM 690 Enduro R
Past ones:
* KTM EXC 300
* KTM 250 EXC Racing
* CBR 600 F4
* CBR 954 RR
Tuopin tarjoon(ValeRossi @ Touko. 31 2005,13:52) kirjoitti
![]()
![]()
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
Kyllähän se totta on, että reserviä gixerissä on niin pirusti, että meikäläisenkin mummoajolla siitä on joku pikkupikkuprosentti hyötykäytössä. Ehkä jos niitä heppoja olis vähemmän, niin ne tulisi tehokkaammin käytettyä? Nyt suurin osa ajosta menee melkeinpä tyhjäkäynnillä kelaillessa, koska nopeusrajoitukset on mitä on... Radalle olis tarkoitus mennä tunnustelemaan pyörän käytöstä. Sinänsä rata-ajo ei kyllä oikeastaan kiinnosta, mutta pitäähän sitä päästä kokeilemaan miksi pyörä on suunniteltu sellaiseksi kuin se on (ratapyöräksi). Ja saa kerrankin ajaa enemmän pyörän ja oman uskalluksen ehdoilla kuin tieliikennelain säädösten mukaan.
Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
Lady, Sexy Lady.
Kiitos tylyttäjä, mutta tää pyörä taitaa kuitenkin olla enemmän ensi kesän projekteja. Ei ole nyt venyttää tollaista 15 000 euroa.![]()
Riippuen vähän mille radalle menet. Esim Ahvenisto ei varmaankaan ole aluksi sellainen missä kauheasti nopeusrajoituksia kovempaa ajeltaisi, tai ei ainakaan kannata koska siellä on ne kaiteet.. Tietty joku Alastaro on sit enempi sellanen missä saa antaa hanaa kun suorat on pidempiä (mutta sit ratakin paljon tylsempi).(Athene @ Touko. 31 2005,14:05) kirjoitti
Alkup. aiheeseen, en usko et mikään pyörä on "liian" tehokas jos ei päätä hierrä ne tehot. Mulla on lussu tonninen SV, ja kyllä siinä tehot piisannee mulle vielä pidemmäksikin aikaa. Ajoasento on ehkä se mitä kandee miettiä, turhahan sitä on kyyryssä ajella ja selkäänsä puuduttaa, jos ei rata (mihin se asento sopii) kovin kiinnosta. Nimim. vkl:na reilut tuhat kilsaa ja yläselkä huutaa punttitreeniä.
Niin no tohon, kun en valitettavasti osaa sanoa, että onko siinä sitä tehoa liikaa. Eihän sekään mukava ole, jos pitää aina pelätä niitä polleja kun lähtee ajelemaan.
Ja se rata-ajo kyllä kiinnostaa, mutta en osta sitä 600cc:tä sen takia, että se on nopeampi siellä radalla. Mielummin köröttelen tollasella isommalla vähän hiljempaa, koska se ajo kuitenkin painottuu enemmän sinne maanteille, jossa se vääntökin on ihan mukavaa.
Eihän kellään ole, mut pankilta tai rahotusyhtiöltä sitä löytyy(nipautus @ Touko. 31 2005,14:11) kirjoitti
En mä ainakaan sais mitään säästettyä, vaan olen ottanu lainaa, jolloin tulee ikäänkuin pakkosäästettyä!
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
Sullon mun logiikka.(Tylyttäjä @ Touko. 31 2005,14:17) kirjoitti
![]()
Olisiko tilapäinen tehorajoitus miten typerä ajatus jos täysitehoinen mietityttää? Eikös kyykky-Suzukien rajoitukset synny ihan vaan sillä että uploadataan ruiskuboxiin uusi kartta? Esim. 25 kW riittää yli 170 km/h huippuihin ja vääntö on täysitehoisen veroinen niin kauan kuin teho pysyy asetetun rajan alla. Ainakin Moto-lehdessä kehuivat uuden 750-gixun rajoituksen toteutusta, oli kuulemma täysitehoisen veroinen jonnekin 7000 kierroksen tasolle asti. Tiedä vaikka löytyisi kartat muillekin tehoille, esim. 100 hv.
1000
Tota olen miettinyt itsekin, mutta eipä tullut mieleen tähän sanoa. Voisi olla ihan toimiva ratkaisu aloitella vaikkapa sadalla hepalla ja sitten lisäillä.![]()
Se nyt on ihan sama onko niitä heppoja 80 vai 150. Jos lähtee tumpusta niin sitten lähtee. Ei se noista lisähepoista ole kiinni. Tonninen vaan alle. Tuleepa oltua ainakin riittävän nöyrästi asennoituneena pyörän tehoihin. Tonninen on kovemman alavääntönsä ja tasaisemman tehontuottonsa takia toisaalta helpompi ajettava, koska kaasua väännettäessä ei tule mitään isoja yllätyksiä. Kulkee juuri sen verran kuin kaasua vääntää. Osta vaan se suoraan se tonninen!
Turvallisuus ei riipu pyörästä vaan kuskista. Mikäli luulee ajelevansa "turvallisella" pyörällä, on oikeasti paljon suuremmassa riskissä joutua onnettomuuteen kuin siinä tapauksessa että tuntee omat taitonsa ja puutteensa ja kunnioittaa fysiikan lakeja.
Voipi olla. Täytyy nyt miettiä tota hommaa vielä. Onko niillä ruiskun säädöillä mahdollista tuoda alakierroksille tehoa sen huipputehon kustannuksella?![]()
Eipä oikeestaan. Kyllä siihen vaikuttaa sitten ihan mekaaniset hommat; nokat, iskunpituus, imutorvien/pakoputkiston mitoitus yms...(nipautus @ Touko. 31 2005,14:59) kirjoitti
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
Kiitos tiedosta. Jotenkin alkaa tuntumaan, että se 600cc saa riittää ainakin näin alkuunsa. Saattaa tosin vaihtua taas tää mielipide.![]()
Eipä toimi toi video ei. Menee vaikeeksi, kai se on pakko päästä koittaan molempia, ennenkuin voi alkaa miettimäänkään eri vaihtoehtoja. Sitä vaan ajattelin kanssa, että ei kai se 1000cc hallinnasta lähde, mikäli ajaa maltillisesti, mutta siihen en sitten osaa sanoa kuinka maltillisesti täytyis päristellä (<3000rpm) että se olis hallittavissa.
Noissahan ei taida mitään sellasta 'tehopiikkiä' tulla? Sen kanssa vois olla vaikeeta alkuunsa.
On liian tykki aloittelijalle. Uusissa kusiaisissa on varmasti tarpeeksi potkua ekapyöräksi. Ite alotin harrastuksen myös crossi/enskapuolelta ja vaikka viimeinen crossari oli wisecoitu honda cr 500 (70 pollea ja 100 kiloa) niin kyllä eka kyykyksi ostettu ZXR 750 meinas silti karata pari kertaa käsistä. Nykyisessä 9R:ssä on meikäläisen ajoon ihan riittävästi tehoa ja kilogixu kepittää senkin. Käyppä ensin koittaa jotain kusiaista ennen kuin haaveilet 160:stä pollesta...