Maatessani autotallin lattialla ja pestessäni XX:n ketjua sudilla ja valopetroolilla,ajattelin että onhan niitä mukavimpiakin hommia mopottimen parissa. Päätin sitten kysäistä teiltä kohtalotovereilta, että kestääkö ne D.I.D.:n ketjut sen 50 tkm vähemmälläkin puunaamisella, kunhan rasvassa pitää?
50tkm ei taida onnistua muuten kuin ketjurasvarin kanssa, omilla pääsin ketjuvahan kanssa 37tkm.
Do you have premonitions of déjà vu?
Ajattelin samoin, että on niitä mukavampiakin hommia, ja vaihdoin keppivetoiseen. Ei ole enää jatkuvasti puoli pyörää rasvan peitossa joka reisun jälkeen.
Eräässä katalogissa ( muistaakseni Allright ) luki, että ketjujen pesu yleensä tarpeetonta. Eli tätä ohjetta noudattaen en ole pessyt. nimim. takavanne musta kun se uutena oli hohtava hopea.
Triumph Speed Triple 1050 -05 raato
BMW R45 -79
Yamaha rd 250 lc -81
En minäkään pese niitä koskaan. Uutta rasvaa vaan syötän niille. Joka kerta kun mopon pesen niin rasvat myös takavanteelta liuottimella poistan. Siitä on tullut jo rutiinia ja mikäs sen mukavampaa kuin maata autotallin lattialla kun Telefunkenin radio paahtaa täysillä rockia hiukan repaleisilta Saloran kaiuttimista. Hifisti nääs..
De gustibus non est disputandum.
Ei kai se kovin tarpeellista ole mutta aika paljon kevyemmin rullaavat. Eikä ole paha rasti kun ruiskiin kunnon puhdistustöhnää ekaks ja sit rätillä perään.![]()
Nykyinen: Yamaha R1 2006
Exät: Honda CBR 900 1993, KTM EXC 250 2003
Mä pesen ehkä pari kertaa kesässä ja sit ennen talviseisontaa. Ällöttää sellaset megapaskaset ketjut + että mukavammin ja vähemmillä rahinoilla kulkee. Helppo homma kun nostaa takapyörän pukille ja suihkuttelee kunnon ketjunputsausmömmöt, vähän rättiä ja valmista on. Samalla saa takavanteen hinkattua helpommin kuin normipesun yhteydessä.
"Maailmalle sinä olet vain joku, mutta jollekin sinä olet koko maailma. Älä unelmoi elämääsi vaan elä unelmaasi."
TÖSÖS !
Ketjujen pesu tehdään moottoriöljyllä ajaen parisataa kilsaa .
Sit pestään pyörä ja uudet vahat ketjuun !
Näin mä tein suitsan kanssa ja noin kerran kesässä tartti ketjuja kiristää .
CBR:jjä sama homma ja ketjut kesti 15-20 tonnia
Triumph Tiger 800 XRX
Myös minä pesen ketjut pari kertaa ajokaudessa moottoriöljyllä.
Pesen jo ihan sen takia ku sit livenä näkee mitä pesu vaikuttaa ketjujen rullaukseen...
"On mahdotonta olla masentunut, jos sinulla on ilmapallo."
-Nalle Puh-
Profi Dry Lube - ketjurasvan käyttö poistaa "puoli pyörää rasvan peitossa" - ongelman...
Ketjut näyttävät puhtailta ja voidelluilta, eikä vanne ole likainen. Suosittelen.
Missäs tällasta tököttiä myydään?(Köpi @ Kesä. 28 2005,10:22) kirjoitti
"Maailmalle sinä olet vain joku, mutta jollekin sinä olet koko maailma. Älä unelmoi elämääsi vaan elä unelmaasi."
Moto-Seinäjoki, Louis ja löysin lähempääkin:
http://www.moposport.fi/sivut/profi.html
Pitänee vissiin ottaa testaukseen tuo Profin tökötti. Yhden epämääräisen ketjurasvatestin löysin lainattuna ja siinä tuo sai toiseksi eniten pisteitä, Shell Advance eniten. Veikkaan tosin, että Teflon on tuossa tökötissä lähinnä kusetusta kuten vahoissakin, mutta kattotaan.
Siirto MP-talliin?
Edit: ei ollut Moposportissa eikä ilmeisesti ole tulossakaan kun ei mitään tietoa ollut.
1000
Anteeksi maalaisuuteni mut milläs toi voitelu tapahtuu jos mainoslauseessa lukee et "ainoa ketjurasva joka ei sisällä lainkaa öljyä"![]()
Life is hard, then you die...
Niinpä, mutta kun olet lähtenyt juuri hyvin rasvatuilla ketjuilla lenkille, ja kartanluku tökkää pahasti, ja edessä on 20 km lanattua soratietä(K100 @ Kesä. 28 2005,02:01) kirjoitti
Sen kun ajat läpi, niin kylläpä ketjut ja rattaat pitävät yhteisesti niin mukavaa rallatusta. Ei ne hiekanjyvät siellä varmastikaan hyvää tee, eikä ne sieltä poistu ilman pesua.
Tuon em. teflon-sprayn ominaisuus on myös, ettei siihen tartu lika...
Kuis kauan oot tuota käyttänyt ??(Köpi @ Kesä. 28 2005,10:22) kirjoitti
Kerran olen erehtynyt...silloin kun luulin olleeni väärässä ..
2kk / 2.500km ja aion jatkaa...(Cebari1000 @ Kesä. 29 2005,23:46) kirjoitti
Itse puhdistan ketjut laittamalla silloin tällöin jotakin litkumpaa öljyä ketjuihin tai sitten rätillä pyyhin ne jolloin did:n hieno kullan väri pääsee oikeuksiin. Viimme kesänän voitelin ketjuja Shell:n Teflon sprayllä ja ihan tyytyväinen olin mutta en ole onnistunut löytämään sitä enää mistään (maksoi jonkun reilu 3 € viimme kesänä prismassa).
Red Meat
lutraan reilusti SAE90 vaihteistoöljyä annan levätä ja pyyhin liiat pois.......
jos oikeen hrrmittaa se notta wanne on paskanen niin suhaus wd-40 ihme mömmöä wanteelle ja kewyt sipaisu rätillä... eikä siinäwielä kaikki .....![]()
<span style='font-size:9pt;line-height:100%'><span style='font-family:raavi'><span style='color:#000F22'>Samu69<- Sellainen timpuri joka osaa pystyttää ihan omin käsin mirrille kiipeilypuun.
-Olemassa on vain kolme ihmistyyppiä, ne jotka osaavat laskea, ja ne jotka eivät osaa.
-Minkäs teet kun sanoo mitä ajattelee, muttei useinkaan ajattele mitä sanoo</span></span></span>
<span style='color:A8A8A8'>...Oma "Space" ...</span>
peseminen on turhaa, jos käyttää kunnon öljyä (esim. vaihteistoöljy). Sitten taas jos alkaa jollain vahoilla läträämään, niin pakko välissä pestä.(markem @ Kesä. 27 2005,22:44) kirjoitti
Itse olen pitkään käyttänyt pelkästään vaihteistoöljyä, koska se yksinkertaisesti toimii parhaiten. Kestää ainakin 2-3 kertaa pidempään kun varsinaiset ketjuöljyt ja pitää ketjut kunnossa ja puhtaana. Ainoa miinus on se et se sotkee vähän, mut toisaalta se sotku on pirun helppo siivota
www.trackpunkracing.com
Itse käytän Motorexin jotain extra hyper strong ketjuvahaa.. ihan jees kamaa, paitsi paska tarttuu aika hyvin.
vanteisiin jos tota pääsee niin kyllä saa hinkata että saa pois, samoin jos näppeihin pääsee.
ketjut pesen suurimmasta paskasta noin 500km välein..
DUCATI is just the Italian word for Harley.
Konsensus on: lamppuöljy on paras.(theroof @ Heinä. 13 2005,21:05) kirjoitti
Onkohan toiselta nimeltään valopetroli, mutta joka tapauksessa neljän tai 10 litran purkki ei maksa paljoa, jostain halpa-autotavaratalosta tms. Hong Kongista.
Mä käytän sitä Teflonia... olen käyttänyt sitä siitä lähtien, kun sitä on saanut... Kwaakussa keski sillä orggiskettinki 40 000 km ja busassa on kettinki ihan kuin uusi (noh, on se uusi koko pelikin... mut 6000 on nyt lasissa). Eli kyl pesen kettinkiä ja teflonia ruiskuttelen n. 800 km:n välein vähintään.. joskus vesisateella tiheämminkin...
Hassua, että jotkut väittävät, ettei tefloni pysy kiinni, tai muuta sen sellaista, mut kun toimii perusjärjellä ja suihkuttelee oikein kettinkiaineet niin kyllä ne pysyy ja voitelee... Pätee kaikkeen, jopa avohammaspyörärasvaan...
Grungebrushia ja sen mukana tullutta pesuainetiivistettä. Noilla vehkeillä ketjujen pesu kestää noin 5 minuuttia.(theroof @ Heinä. 13 2005,21:05) kirjoitti
Lousilta saa tuommoisen setin hintaan 15€ (joku aika sitten oli tarjouksessa alta 10€). Kaverit ensin naureskeli tuolle mutta kokeilun jälkeen olivat sitä mieltä että tuohan on aivan loistava laite.
Pain is just weakness leaving the body
Kuten myös, mutta uskoin toisten kokemuksiin - ostin samointein keppivetoisen jo ensipyöräksi(Kake3 @ Kesä. 28 2005,01:39) kirjoitti
36tkm välein kun muistaa vaihdella peräöljyt (olikos tuo nyt 1.5dl tms) niin taitaa keppi kestää sen mitä pyöräkin
Ainoa että tarjonta on kovin vähäistä jos toisaalta ei halua mitään matkamöhköä tai puimuria eikä custom kiinnosta. Listalle jos vielä laitetaan yli 1000cc ja V-kone niin ... BT 1100:ko se enää jää jäljelle
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Eipä saa enää Mopo Sportistakaan. Kävin siellä kysymässä, mutta oli loppu ja lisää ei kuulemma enää tule.(Köpi @ Kesä. 28 2005,13:15) kirjoitti
Jos joku onnistuu löytämään kyseistä ainetta jostakin pk-seudulta niin kertokaa meille muillekin mistä sitä voi käydä ostamassa.
Tuon olisit saanut selville myös lukemalla tätä ketjua...(Wasserschwein @ Heinä. 14 2005,14:44) kirjoitti
![]()
1000
Vaikuttaa vaivalloiselta....äänestän keppiä![]()