Tulipa vajaa 80000 km lasiin ja alkoi raklatus käydä konehuoneesta. Riittääkö bemarissa pelkkä ketjunvaihto vai onko tapana ollut vaihtaa ohjureita sun muita ko rempan yhteydessä kun tuo moottori kellottaa kyljellään?
Et kertonut, onko kyseessä 8 vai 16 venttiilinen kone. Ainakin 16 venttiilisessä kannattaa vaihtaa ketjun lisäksi liukukiskot sekä kiristin. Itse asiassa juuri kiristimen karan alapään hammastuksen kuluminen aiheuttaa eniten ääniä koneessa. Omat kokemukset osoittavat, että uusi ja 100.000 km ajettu jakoketju ovat lähes saman mittaisia joten ketjun kuluma ei ole ongelma.
Samalla kannattaa toki tarkastaa ja tarvittaessa säätää myös venttiilien välykset.
Ein sitten muuta kuin hommiin!!
Ei vanha vittuile, vanha neuvoo.
Pyörä on vm-90 joten taitaa nakuttaa 8:lla. Ongelmana oli koneen raklatus väännätyksessä ja tyhjäkäynnillä ajaessa ilman kytkimen apua koneen takertelu aivan kuin ketju yrittäis vastustella. Bonuksena ilmeni kierroksilla käyntihäiriö (räpätys ja pauke putkessa). Käytin konetta asiallisella pajalla mistä löytyi testerit ja vermeet. Pakokaasu testi kertoi että tyhjä käynnillä kone sai soppaa riittävästi mutta kierroksilla meni kovasti laihalle. Syy bensa sekoiluun löytyi rikkinäisestä mikrokytkimestä kurkunläpänasennontunnistimessa ja toinen syy oli ilmamäärämittarin karanneissa säädöissä. *Nyt pyörä kyykkii ja niiaa ihan kivasti kunhan vielä saisi vaihdettua ketjunkiristimen niin loppuisi turhat raklatukset liikkeelle lähtiessä,,,
Eräs nimeltä mainitsematon bemua myyvä liike ehdotti että kone käy liian rikkaalla kun paukuttaa putkessa,,,![]()
Erään kamun K100:ssa raklatusta vähensi hall-anturin putsaaminen metallipurusta ja roskasta, joka aiheutti epätäsmällistä anturointia ja häiriötä. Joka taas aiheutti kolinaa ja raklatusta koneen käynnissä. Mielenkiintoista kuinka anturin häiriö voi sotkea koneen käyntiä niin, että se kuullostaa mekaaniselta vauriolta kun se käy esim. tyhjäkäyntiä hyvin epäsäännöllisesti.
Tonhan ei pitäisi juuri paukuttaa putkessa kun syöttö katkeaa moottorijarrutuksessa kokonaan. Paitsi jos se mikrokytkin on rikki, niin se voi luulla että kaasu on auki ja syöttää siksi tyhjäkäyntisoppaa ja siksi paukuttaa....
"Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat."
K 1100 LT:n huolto-ohjelmassa oli jakopään ohjurin, se kiristäjän kohdalla olevan, vaihto 60000 km kohdalla. Vaihdoin sen eikä vanhakaan ollut mainittavasti kulunut. Osa maksoi nykyrahassa muutaman euron.
Stelvio NTX ´12
V 650 NTX
Tuareg 600 Wind
CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
RD 250 LC
Pegaso 650 Trail
K 75
R 45