Tätä on odotettu...
Ensi keskiviikkona olis tarkoitus startata 14 pvän Eurooppaturnee zetalla. Matka"suunnitelma" on mennyt jo muutamaan kertaan uusiksi mutta tässä on nyt tämänhetkinen alustava suunnitelma. Kommentoikaahan kokeneemmat!
1 pvä: Ruotsin läpi mahdollisimman vilkkaasti ja yöpyminen jossain Tanskan puolella.
2 pvä: Tanskasta matka jatkuu kohti Ranskan Lilleä jossa kaverin moikkaamista ja pyörimistä lähiympyröissä.
3 pvä: Lille + lähiympäristö eli esim. Brügge Belgiassa.
4 pvä: Matka jatkuu kohti alppeja. Yrityksenä ehtiä Chamonixiin illaksi.
5 pvä: Alppiajelua. Tähän osioon kaipaisin erityisesti kokeneempien vinkkejä. Kannattaisko ajaa tämä Ranskan alppitie aina Nizzaan asti vai b?
6 pvä: Matka jatkuu Nizzasta tai jostain päin alppeja itäänpäin. Yöpyminen Italian alpeilla/Dolomiiteilla
7 pvä: Matka jatkuu kohti Sloveniaa ja Ljubljanaa. Jos Slovenia miellyttää niin yöpyminen siellä, jos ei, niin matka jatkuu kohti Kroatian Pulaa (sijainti hyvä ja nimi...)
8 pvä: Pulassa on hyvä ihmisen olla (tai jos vinkkejä muista potentiaalisista vaihtoehdoista löytyy niin otetaan mieluusti vastaan...)
9 pvä: Pulassa lähiympäristöineen edelleen.
10 pvä: Pula-ajat aikaa jättää taakse ja lähteä siirtymään kohti Slovakian Bratislavaa.
11 pvä: Matka jatkuu Krakovaan tai pidemmälle pohjoiseen jos matka maittaa. Puolan tiestön maineensa veroiseksi kuitenkin tuntien saatan hyvinkin säästellä voimia seuraavan päivän todellista siirtymistä varten ja jäädä suosiolla Krakovaan.
12 pvä: Puolan läpi ajoa hinnalla millä hyvänsä ja tavoitteena upea rantahelmi Liettuassa eli Palanga.
13 pvä: Palangapäivä tai jos ei maistu niin siirtyminen Pärnuun.
14 pvä: Loma-anomus umpeutuu ja on aika palata kotiin jollain nopeella lautalla, joka on todennäköisesti Nordic Jetlinen. Näytti nimittäin Tallinkin autoexpressit aikas sikahintasilta (34+15 euroa Nordic jetlinen 22+13 vastaan...)
aikamoisia siirtymiä on matkan varrella. Se on tiedossa. Toisaalta pääasiallinen motiivi matkalle lähtöön on mopolla ajo eli en usko, että siitä tulee ongelmaa. Lisäksi mielenkiinto kohdistuu etenkin eteläiseen Eurooppaan eli Pohjoisempi länsi-/itä-Eurooppa saa suosiolla jäädä vähemälle.
Kommeintoin matkan varrelta reissun etenemisestä. Onneksi mitään pakkosuunnitelmaa ei ole muuta kuin Ranskan osalta eli joustoa tarvittaessa löytyy jos ei ajokunto kestä...![]()
T U O N O 2 0 0 5 R
Aprilia Club Finland
Taitaa olla kuivan kelin aikataulu ihanneolosuhteissa, ota säävaraus huomioon. Viimeaikoina on Euroopassa ollut kunnon myräköitä eikä ne näytä ainakaan lähipäivinä loppuvan. Kunnon rankkasateessa ja ukkosessa näkyvyys tipahtaa lähelle olematonta ja vauhti sen mukaisesti.
En halua maalata pirua seinälle, toivotaan hyviä ilmoja.
Troppasie pitin tulimma, tukkusissa on vesselämbi matata.
Kukin itse suunnittelee ja viettää lomansa. Saanen kuitenkin ehdottaa "pientä" muutosta lomasuunnitelmaan:
pv1...3 entisellään.
pv 4...6 "jostakin johonkin, pääosin etelään päin, mahdollisesti jotakin kautta, toivottavasti kiinnostavia kohteita, täsmällinen reitti riippuen siitä mikä sää sattuu missäkin olemaan"
pv7 "käännös takaisin 'pohjoiseen'"
pv8...13 "jostakin johonkin, pääosin pohjoiseen päin, mahdollisesti jotakin kautta, toivottavasti kiinnostavia kohteita, täsmällinen reitti riippuen siitä mikä sää sattuu missäkin olemaan"
pv 14 entisellään.
Tuon tyylinen on matkasuunnitelma joka toimii sekä minulle että pyörälleni, yhteisten matkakokemuksten pohjalta. Tarkempaa suunnitelmaa emme suostu matkoillemme tekemään.
Mutta toivoisin pääseväni ensiviikon keskiviikkoiltana lähtemään Turusta Tukholman suuntaan Siljalla tai Vikingillä. Toiveena olisi päästä reiluksi viikoksi kiertämään keski / etelä Sveitsiä. Tänään illalla palasin työmatkalta Genevestä, ja Alpeilla (siellä ylhäällä, lumirajassa) näkyi olevan todella upeat ilmat![]()
Kiitoksia kommenteista!
En aio tosiaan ottaa liian kirjaimellisesti tota matkasuunnitelmaani. Ranskan Lille on ainoa pakollinen rasti ja paluu 20.7 Tallinnasta. Alpit on kans nähtävä mutta siihen se saakin sitten pakollisten osioiden osalta jäädä. Kelien, fiiliksen, maisemien, mielijohteiden ym. mukaan mennään!![]()
T U O N O 2 0 0 5 R
Aprilia Club Finland
Hienolta reissunne vaikuttaa! Rankanpuoleinen ajo-ohjelmanne kyllä näyttää olevan, mutta sehän on suhteellista. Puolan ajopäivälle tosiaan kannattaa varata voimia, sillä se on tosi tylsä ja rankka. Ei tosin aluks kovin tylsä jos ei oo aikaisemmin siellä kurvaillut, mutta pidemmän päälle ne "poppelikujat" peltojen välissä alkaa puuduttamaan. Sadekeli kyllä hidastaa ko. maassa matkantekoa paljon enemmän kuin varmaan missään muussa maassa, mikä tietty pitää ottaa laskelmissa huomioon.
Hyvää Matkaa!!!
Mitä TRIUMPH on suomeksi?
Kannattaa mutta ei sitä taida oikein päivässä ajella jos meinaa ollenkaan katsella maisemia/pysähdellä. Jos polvimaassa laskee vaan meneen niin sit saattaa onnistua. Rauhassa ajellessa pari päivää suttaantuu siihen. Toisaalta tuon Nizzan ohittaisin itse ihan lennossa ja suuntaisin Gardaa/dolomiitteja kohti. Mutta tuo Route des Grandes Alpes kannattaa ajaa!!! http://www.routedesgrandesalpes.com(mipeka @ Kesä. 30 2005,10:08) kirjoitti
Sepe
<span style='color:blue'>*BMW G450X*</span>
<span style='color:orange'>*Suzuki GSX-R1000 K8*</span>
Terveiset Pulasta!
Tanne on siis paadytty enemman tai vahemman matkasuunnitelman mukaan. Alkureissu meni niin kun suuniteltu eli RUotsin lapi Ranskaan. Valipysahdyksen otin Middelefartissa Tanskassa Pikku-Beltin sillan kohdilla. Kahdelle paivalle kilsoja tuli mittariin melkein 2000 Lilleen eli perse oli kovilla jo tossa.
Noh, Lillessa ja Belgian puolella fiilistelin sen pari paivaa kunnes matka jatkui sunnuntaina kohti alppeja. Ehdin Juran tuntumaan (en nyt muista kylaa) Luxemburgin kautta ja onnistuin valttelemaan kaikki Ranskan tietullit. Seuraavana paivana sitten kohti Thonon Les-Bainsia ja Route des Grandes Alpesin lahtokohtaa. Kelit oli kivat tossakin kohtaa eli nakyvyys oli hyva ja lampoa ihan riittavasti. Mutkatieta painoin sitten enemman tai vaheman reitilla pysyen ja paadyin hiukka Val Diserea pidemmalle hotlaan. Eka yon hinta B & B paikassa Tanskassa oli muuten 200 dkk ja taa ranskan ensimmainen maksullinen yopyminen 40 eeroa. Hyva mesta muuten. Palvelu pelasi. Lisaan yksityiskohtia kunhan Suomeen ehdin.
Seuraavakin paiva valkeni edelleen alpeilla kivassa ajokelissa. Ei muuta kuin "colien" valloitukseen eli paikallisten solien suorittamiseen. Hyvaa patkaa aivan perkeleesti ja lisamausteena Ranskan ympariajaon kisaturistit Hymereineen ja telttoineen. Suosittelen!!! Matka jatkui ja jatkui kunnes tuli Isla 2000 ja meikan lipsahdus reitilta. Tuli vahingossa vetastya col de Lobardiakin vaikka ei kylla ollut reitilla. En suosittele. Paskahkoa tieta oli. oltiinhan Italian puolella. Lisakilsoja Mentoniin tuli n. 150 ja kaupan paalle hieman sadetta niskaan.
Mentonissa meni kaksi yota Hote Parisiennessa. Siella oli muuten toissa innokas mopoilija eli suosittelen. Juttua riitti ja toivotteli kovasti tervetulleeksi uudemankin kerran. Pyoritteli kaveri van silmiaan kun sanoin etta vedin alppititet yhdella yopymisella. Kieltamatta varaa olisi ollut enemmankin maisemien katseluun mutta meni miten meni ja ihan hyvinhan se meni...
Mut nyt loppu tasta masiinasta veto eli palataan Mentonin jalkeisiin tapahtumiin pikaisesti. Taalta tahan...![]()
T U O N O 2 0 0 5 R
Aprilia Club Finland
Ja nyt sitten viimiset päivitykset kotikoneelta...
Aluksi tarkennus yöpymiskohteisiin Ranskassa. Juravuoriston kupeessa oleva kylä oli Quincy nimeltään ja siellä B&B majoitus järjestyi 30 euron hintaan. Kiva paikka! Alppitiellä paikkana oli taasen Val Cenis heti melkeinpä reitin komeimman ja myös korkeimman (2770m) solan Col de L'Iseranin jälkeen. Hotlana Auberge Do-Ré, jossa todella palvelu pelasi. Mopo talliin, Ite huoneeseen suihkuun ja jo tulikin soitto, että maistuisiko herralle ruoka ja maistuhan se. Kaikki meni sitten yhdelle laskulle ja vähän päälle 50 selvittiin. Pelkkä yöpyminen taisi olla 40 euroa. Suosittelen
Mentonissa hotlana oli siis hotel Parisienne ja sinne oli opastus ihan kaupunkikylteissäkin. Yöpyminen oli 40-50 euroa riippuen huoneen varustuksesta. Ite kokeilin niin suihkullista kuin pelkkää lavuaarillista vaihtoehtoa. Jälkimmäinen oli parempi. Ei ollut nimittäin kadun varrella vaan sisäpihan puolella eli uni tuli huomattavasti paremmin silmään. Mentonissa ollessani vaihdatutin takarenkaan Auto Massa nimisessä puljussa. Kävin kysymässä takarenkaiden hintoja myös paikallisissa mopoliikkeissä mutta heillä oli kaupan vaan Micheliniä (yllätys, yllätys...) ja Dunlopia. Massasta löytyi myös hyväksi havaittua Bridgestonen BT 020 sporttuurinki rengasta eli samanlainen alle kuin edessäkin. Hintana 170 euroa eli hippasen vähemman kun täällä. Miinuspuolena ketjujen kiristymättömyys eli kaveri ei ollut osannut sitten kristää ketjuja. Noh, olihan liikkeen etunimi "Auto" eli siinä mielessä autoihin erikoistuneelta liikkeeltä ei voine liikaa vaatia. Kiristin jälkikäteen ketjut siispä ite...Ranskassa ollessa fiilistelin kertaalleen rantatien Mentonista Nizzaan ja takas. Hulppeeta oli ja on ja aurinkokin paisteli Välimereiseen tapaan riittävästi. Melkosen liikennöity on vaan noi tiet tolla suunnalla eli ei kun keskiviiva käyttöön paikalliseen tapaan jos meinaa, että matka edistyy...
Mentonista matka jatkui kohti Italiaa. Yritin alkuun puskea rantatietä, ettei tarvitsisi maksaa tulleja mutta jaksoin sitä jotakuinkin tunnin ja totesin, että tätä tietä Genevaankin kestäisi koko päivän. Näin ollen periaatteista poiketen maksulliselle baanalle usvattamaan kohti Bresciaa. Ekapätkän hinnaksi muodostui jotakuinkin 20 euroa ja tulin pois baanalta jo hyvissä ajoin ennen Bresciaa. Tarkoituksena oli aluksi yrittää puskea vaan itään Italian läpi mutta jotenkin Garda veti puoleensa. Niinpä ei muuta kuin Gardan kierrokselle ja komialta kyllä näytti! Ehdottomasti näin jälkikäteen viisasteltuna olisi pitänyt ottaa Gardalle stoppi jatkaa seuraavana päivänä mutta moka mikä moka ja meikä jatkoi vaan Gardan jälkeen kohti Vicenzaa paikallista mutkatietä pitkin, joka lähti Folgariasta läheltä Gardaa. Tie oli komia mutta aikaa paloi kyllä Italiaanojen tiemerkintöjä ihmetellessä. JOstain syystä kun olin aivan ulapalla noiden tiemerkintöjen kanssa vain Italiassa...Harhakilometrejä siis tuli ja harmaita hiuksia kun yritin vältellä edelleenkin niitä maksullisia baanoja. Vicenzan tuntumassa kuitenkin tuntui taasen, että jos matkaa meinaa taittaa niin pakkohan se on siellä baanalla olla. Hetken aikaa taasen usvaa putkeen paikallisella baanalla zetan mukavan katteen suojissaja avot oltiinkin lähellä Triesteä, minne jäinkin sitten yöksi. Kivan tuntunen paikka tuo Triestekin mutta mulla oli siltä päivältä vaan liika annos Italiaa ja olin valmis jatkamaan aamun tullen matkaa Sloveniaan/Kroatiaan.
Seuraavana päivänä sitten ylitys Sloveniaan ja Kroatiaan ja ajoa Pulaan. Edellisen päivän perseenpuudutuksen jälkeen lyhyt etappi maistui makealle. Pulassa sitten pari päivää totaalista rentoutusta ja matkan paluuosuudelle kohti kotia. Oli muuten maineensa veroiset vedet Adrianmeressä!!! Ihan kun olisi akvaariossa uinut ja aurinkoahan piisasi
Loppuetapin ensimmäinen osuus oli Slovenian Blediin. Kilsoja kertyi alppiteiden kautta noin 500. Eksyin myös noille Slovenian hiekkateille ja siellä olisi ollut kyllä enska enemmänkin kättökelpoinen kulkupeli. Noh, olinpahan ainakin ilonen kun taasen asfalttiteille löysin. Bled sinällään oli myös mukava paikka. Vuorten syleilyssä kirkasvetinen turkoosinvärinen järvi ja muutama kaunis kirkko ja linna nähtäväksi. Yöpymienn paikallisessa "Sobessa" eli B&B paikassa. Hinta n. 14 euroa.
Seuraavana päivänä olin päättänyt yrittää edetä niin paljon kuin suinkin. Noh, ei muuta kun koilliseen päin mars kohti Itävallan Klagenfurttia! Matka sujui hieman turhankin mukavasti eli Slovenian ja Itävallan rajalla sain ensimmäiset ylinopeussakkoni. Niillä oli tutka ja kamerat siinä rajatunnelissa ja meikäläinen puotteli 50 alueella 80. Onneksi sakko oli vaan 30 euroa aj toimitus muutenkin kivuton. Nuhtelut, visa vingahti ja se oli siinä. Itävallassa sitten nautiskelin maksuttomista motareista ja puottelin kohti Wieniä ja Slovakian Bratislavaa. Bratislavassa oli tarkoitus syödä mutta ei sattunut mukavaa mestaa kohilleensa, joten jatkoin paikallisen moottoritiemaksutarran turvin motaria pitkin kohti Trenciniä, mikä olikin jo tuttu paikka aikaisemmilta reissuilta. Trencinissä siis paussi ja suunta kohti Tatraa ja Puolan Zakopanea. Zakopanessa sitten paikallinen "Pokoj" maijoitus eli B&B, joka löytyi kolmannella kysymällä ja varsin kiva sellainen. Zakopanessa oli populaa aivan perkeleesti vaikka olikin maanantai mutta kyllähän Puolassa toisaalta populaa riittääkin parhaaseen loma-aikaan suosituimmassa vuoristokylässä. sehän on toki selvä...
Ja sitten koitti tiistai ja Puolan tiet. Olin päättänyt suoriutua Puolasta päivän ajolla niin kuin olin suunnitellut. Päivästä tuli vaan saatanallisen pitkä tietöiden, sateiden, Varsovan totaalisen ruuhkan sun muiden takia. Poppeliteillä kyllä ajelin paikalliseen tyyliin eli huolettomasti nopeusrajoituksia suuntaa antavasti lukien mutta siitä huolimatta olin Liettuan ja Puolan rajalla vasta joskus klo 21 pintaan. Päädyin yöksi Liettuan Trakaihin leirintäalueen vierastaloon lähelle Vilnaa. Yöpymisen hinta n. 25 euroa ja maisemia ei paljon kateltu myöhäisestä saapumisjankohdasta johtuen
Viiminen pätkä Trakaista Tallinnaan sujuin sitten miten sujui. Vettä tuli silloin tällöin ja tälläkin pätkällä tietöitä riitti etenkin Riian pohjoispuolelta eteenpäin. Eihän siinä muuten olis ollut mitään mutta kun oli se lauta tullut otettua 17.25 lähdölle. Kilpajuoksua siispä kellon kanssa ja lopputulemana n. 5 minuution myöhästyminen lautalta. Soitin jo Viron rajalta, että pysyisikö lähtöä muuttamaan myöhäisemmaksi mutta ei ollut kuulemma tilaa. Niinpä ajoin niin kovaa kun uskalsin rajalta Tallinnaan (200km ja 2 tuntia oli aikaa) ja totesin, että en ehtinyt. Noh, soittoa Nordic jetlinen suuntaan ja sieltä todettiin, ettei varausta olsikaan voinut muuttaa mutta että seuraavalla lähdöllä olisi kyllä tilaa, jos maksat 50 euroa. Noh, en maksanut vaan maksoin mielummin naapuriyhtölle eli Tallinkille kun vitutti niin. Yhtäkkiä olikin tilaa mutta yhtäkkiä varausta ei voinutkaan muuttaa, mikä ei selvinnyt aikaisemmasta puhelusta, milloin kaikki oli vielä hyvin eli en ollut myöhästynyt vielä mistään. Se on toki selvää, että no show tapausten perään on turha itkeä mutta olisivat voineet sen jo aikaisemminkin ilmoittaa, ettei mulla ollut mitään mahiksia muuttaa lähtöaikaa kävi miten kävi.
No loppujen lopuksi klo 19 lähdöllä Tallink expressillä kotiin todela väsyneenä...
Ja loppuyhteenvetona voin todeta, että liikaa kilmetrejä (8000) tuli kahteen viikkoon. Viikko lisäaikaa niin olisi voinut lyhentää päiväetappeja kummasti. Lisäksi tietyöt syövät miestä, jos on turhan suuret suunnitelmat päivän siirtymistä. Mulla meni maku ajamisesta Puolassa ja Baltiassa kun oli liian kovat kilmometri-/aikatasvoitteet. Vinkit olisi voinut ottaa siispä opiksi mutta tulipa kantapään kautta testattua ja opittua tällä(kin) kertaa. Niin, ja yksin en enää reissuun lähde. Lonely rideriutta tuli tällä reissulla kerrakseen ja majoituspuolikin sinkkuna reissaavalle tuli aikas kalliiksi...
Niin ja loppuun vielä kiitos kulkupelille. Ei ongelman ongelmaa koko 8000 kilometrin aikana!!! Senkun ketjuja rasvaili...![]()
T U O N O 2 0 0 5 R
Aprilia Club Finland
Sä olet ÄIJÄ! Tosin mä oon vanha pappa ja aina on Puolassa tullu helvetillinen sade, tietyöt, tms. mutta en oo ikuna onnistunu ajaan Puolaa läpi laakista. Lähelle se on jääny (Suwalki,jne), mutta hyvin on sulla kulkenu. Onnittelen!(mipeka @ Heinä. 21 2005,12:34) kirjoitti
... jotain piti muistaa
Ja oheisesta linkistä löytää muutamia kuvia. Yllättäen en ottanut yhtäkään Puolasta...
http://www.mp-foorumi.com/gallery/gallery.php?gid=1005
T U O N O 2 0 0 5 R
Aprilia Club Finland