Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Tulokset 31:stä 41:een 41:sta
    Lainaa (Slowrider @ Heinä. 01 2005,22:02) kirjoitti
    Lainaa (markem @ Kesä. 27 2005,22:44) kirjoitti
    Maatessani autotallin lattialla ja pestessäni XX:n ketjua sudilla ja valopetroolilla,ajattelin että onhan niitä mukavimpiakin hommia mopottimen parissa. Päätin sitten kysäistä teiltä kohtalotovereilta , että kestääkö ne D.I.D.:n ketjut sen 50 tkm vähemmälläkin puunaamisella, kunhan rasvassa pitää?
    peseminen on turhaa, jos käyttää kunnon öljyä (esim. vaihteistoöljy). Sitten taas jos alkaa jollain vahoilla läträämään, niin pakko välissä pestä.

Itse olen pitkään käyttänyt pelkästään vaihteistoöljyä, koska se yksinkertaisesti toimii parhaiten. Kestää ainakin 2-3 kertaa pidempään kun varsinaiset ketjuöljyt ja pitää ketjut kunnossa ja puhtaana. Ainoa miinus on se et se sotkee vähän, mut toisaalta se sotku on pirun helppo siivota
    jep, nyt jo reilu 10tkm takana nykyisellä ketjupaketilla ja ketju on edelleen kuin uusi. Ei minkäänlaista tarvetta pesemiselle koko aikana, sae 80w90 öljy on ollut voiteluaineena. Asfaltilla ajettaessa ketju näyttää "märältä" vielä 450km ajon jälkeen, todettu viime viikonlopun reisulla. Kaikenlaiset ketjuvahat ja spray öljyt sitkoaineineen on pahasta. Vaihteistoöljyn levittäminen sutilla tai tippakannulla ei ehkä ole niin seksikästä kun sprayn suihkiminen mutta siihenkin tottuu.

Ainoa paha puoli minkä huomasin on se että erittäin pölyisillä hiekkateillä ajaessa (satoja kilometrejä) ketjuun tarttuu hiekanpöly joka sitoo öljyn itseensä. Tämäkin lienee vain kosmeettista ja hiekka lähti paperilla pyyhkäisten pois jonka jälkeen reilusti öljyä pintaan ja menoksi! Tämä ongelma ei koske street käyttäjiä laisinkaan.
    KTM
    Itse puhdistan ketjut aina vahauksen yhteydessä ketjuharjalla ja sitten taas uudet mömmöt päälle, kyllähän sieltä aina joskus tippuu aivan hyvä läjä paskaa pois
    Kannattaa muuten kurkata joskus myös eturattaan "koteloon".
    Mulla ainaki oli aika paksussa hiekkamönjässä...
    Johtunee kyllä varmaan siitä et tulee monasti vahat suhautettua vähän ennen ku on lähössä liikenteeseen.
    Talvella sitten bensalla ja tiskiharjalla pesen.
    Kaveri ajo tähäntyyliin hoijetulla ketjulla rapian 50tkm paitti että taitaa pestä ketjun useammin...
    Yamaha XJR 1300 sp
    Itsellä käytössä scottoiler, joskus pyyhin kankaalla/paperilla likoja pois. Ketjun näyttävät siisteiltä kun tuo öljy voitelee verrattuna vahaan. Paha *puoli tuon helppous, kun tarttis joskus säiliötä täytellä,l ja säätää sateen/kuivan kelin mukaan.
    No kyllähän tuo roiskii jonkun verran.
    No niin, johonkin aikaisempaan ketjuun vastailin että mitä niitä putsaamaan, mutta viikonloppuna päätin tehdä sen, ja olipa homma !
    Lamppuöljyy, crc:tä ja kaikkea mitä löyty sudeista rätteihin meni aikalailla, koska pyörä mallia -00 ja ikinä ei oltu putsattu, vaan vahaa lisäilty ja huollossa aina pukanneet jotain öljyy.
    Olipa tiukassa, mutta nyt todellakin erinäköiset ! Lisäksi kun avasin eturattaan "kotelon" löytyi sieltä pikku fiatin verran hirveetä rasvan,vahan ja hiekan muodostamaa kökköö.
    Chief Dark Horse -22
    Tracer GT -18
    F 700 GS -13
    GSR 600 -06
    FZS-600 -00
    Virago 535 -99
    Lainaa (kwak750 @ Heinä. 01 2005,22:13) kirjoitti
    ketjut pesen suurimmasta paskasta noin 500km välein..
    Huh, ite koitan muistaa vahata ketjut 500km välein.
    Ei jaksais ihan joka viikko ruveta hinkkaan ketjuja.

Nimim. pyörä pestään ajamalla sateessa..
    You tried your best and you failed miserably. The lesson is 'never try'. --Homer Simpson ---

Honda Transalp XL 700V
    ketjujen hyvä rasvaus ja ajoittainen pesu on suurimpia nautintojani ja itselle erittäin tärkeää, jollaista ilman en voisi kuvitella kesää viettäväni. hehiö.
    Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!! )
    Helppo homma, jos käytössä Scotoiler. Säiliöön automaattivaihteistoöljyä ja säädin täysille. Sadankilsan lenkillä säiliö tyhjä, ja ketju ainakin näyttää puhtaalta.
    Ettehän te ole tosissanne? Ettehän? Pestä ketjut....

Kertokaa minulle mikä todellinen hyöty kyseisellä asialla saavutetaan, älkääkä tarjotko että ketju kestää näin jopa 35 tkm...

Tärkeintä ketjun eliniän kannalta on sen voitelu, voitelu ja vielä kerran voitelu. Ketjuöljyä, -vahaa, -rasvaa, tms. säästelemättä nykyketjut kestävät isossakin vakiopyörässä ( huom. vain jos kireys pidetään oikeana) taatusti 40 tkm, jopa enemmänkin. Tiedän itse, olen omistanut useita +1000 kuutioisia ketjuvetoisia sportteja ja matkapyöriä, osa hieman kutiteltujakin. Yhteenkään pyörääni en ole tarvinnut vaihtaa ketjuja ennen 40 tkm lukemaa. Ja tuttuni tietävät että pyöräni saavat ajoittain kovaakin kättä osakseen. Suureen osaan pyöristä olen vaihtanut n 20 tkm kohdalla uuden eturattaan (kulunut eturatas syö nopeaan ketjua) ja pitänyt huolta ketjun oikeasta kireydestä ja ainoat ketjut joita olen koskaan pessyt ovat kuuluneet motocross pyöriini (ei O-renkaita). Jos joskus (todella harvoin) ketjut näyttävät erittäin likaisilta, hieman öljyä ketjuille ja homma hoituu itsestään.

Tietysti, toisinaan on ihan kiva roplata pyörää, mutta että pestä ketjut ja vielä sanoa, että siitä on jotakin todellista hyötyä...

No, niinkuin tuolla aikaisemmin kirjoittelin, niin putsasin ne ketjut ja mitä hyötyihin tulee, niin paskoo lentää vähemmän !
    Aikaisemmin vain struuttailin ketjuvahaa ja tulos oli, että se kertyy vuosien varrella melkoiseksi kököksi, joka saa päähänsä luovuttaa otteensa ketjusta silloin tällöin ja sitten lentää oravan kokoisoa palleroita ympäri pyörää.
    Eli kyllä ne kannattaa silloin tällöin putsaa jos haluu kamat pitää edes kohtuu puhtaana. ( 5 vuoden väli oli ehkä liian pitkä )
    Chief Dark Horse -22
    Tracer GT -18
    F 700 GS -13
    GSR 600 -06
    FZS-600 -00
    Virago 535 -99
  11.  
    Hei

Kun kerran tuo PROFI DRY LUBE oli teflon spray, niin miksei
    mikä tahansa teflon spray toimisi. Suomessa esim alipa tekee
    teflon spraytä

"T47 Teflonspray on synteettinen yleisvoiteluaine laajalle käyttölämpötila-alueelle. Voitelee tehokkaasti ja vähentää kitkan aiheuttamaa kulumaa liikkuvissa osissa. Öljykalvo hylkii hyvin kosteutta, öljyn ja teflonin yhdistelmä muodostaa suojaavan voitelukalvo" Alipa. http://www.alipa.fi/

Ainut ero on että tässä on öljyä :/

Myös Tecsol tekee teollisuus käyttöön samanlaista tököttiä. http://www.tecsol.fi/scripts/index.php?t=1&o=1&p=0

Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12