Samoin, viime sunnuntaina Kemorassa. Käsi murtui ja kausi pitkälti ohi. Tuossa jo joku mainitsikin että ne vetohalut kadulla häviää monelta kun on muutaman kerran radalla käynyt. Itselleni kävi totaalisesti niin eli luovuin katumoposta kokonaan.(jaket @ Kesä. 29 2005,16:24) kirjoitti
Retired to a 4-wheeled coffin, yo.
[QUOTE= (SuperBBXX @ Kesä. 29 2005,16:22)]Ehkä tämä on pessimismiä mutta minusta vahvasti tuntuu siltä että ne jotka pahimmin tuolla liikenteessä motoristien mainetta pilaa ja toisaalta ne jotka ei ajaessaan paljon turvallisuutta (omaa tai muiden) ajattele eivät myöskään paljon näistä webikeskusteluista perusta. Nauravat vaan ja jatkavat samaa menoa ilman ajatuksen häivääkään.kawajack,Kesä. 29 2005,16:18 kirjoitti
Toivon että olen jonkun kohdalla väärässä ja se joku joskus lukee näitä juttuja ajatuksella ja edes yrittää muuttaa itseään. Toisten muuttaminenhan on mahdotonta kuten tiedetään.
rata ajossa oppii varmasti reagoimaan ja toimimaan oikein ääritilanteissa mutta mutta... em. tilanteisiin ei tässä maassa joudu kovinkaan helposti jos tilanteita ei hakemalla hae? Edes max +30% päälle rajoitusten ajamalla ei mutkat, sillat, rampit ole vaarallisia vaan nopeutta pitää olla +100% jollon rata ajon tekniikka alkaa tulla mukaan normikaupunkiliikenteessä.
Ennakoivan ajon kurssit olisi ainakin ohjelmakuvausten mukaan paljon parempi vaihtoehto sillä niissä opetellaan juuri jokapäiväisiä tilanteita joita meidän ajot on pullollaan... Kaikkein parasta harjoittelua on tietenkin ajaminen liikenteessä ja se että siellä ajetaan jatkuvasti jotta näppituntuma säilyy. Kerran sunnuntaissa mutterikahveet ei välttämättä riitä tatsin ylläpitämiseksi. Omia liikennetilanteita voi sitten illalla nukkumaanmennessä miettiä jos muija ei ole antopäällä, tilanteista kun voi aina sisäistää parempia toimintatapoja ja sellainen toiminta mopon selässä mikä jälkeenpäin ajateltuna kylmää on syytä jättää ehkä vähän vähemmälle niin pysyy kauemmin hengissä!
KTM
Rata-ajossa tajuaa sen, että pyörän rajat on ihan eri asia kuin kuskin rajat. Radalla oppii luottamaan renkaan pitoon, vaikka mopo olisikin kovin kalleellaan. Samoin aktiiviset rataharjoittelijat opettelevat mutkassa jarruttamista, joka on todella tärkeää oppia liikenteessa hengissä selviämisen kannalta.(zuha @ Kesä. 29 2005,23:10) kirjoitti
Liikenteen ääritilanne, jossa radalla käymätön pannaan monttuun, mutta ratoja kiertänyt retostelee teollaan mutterilla: Mutkapätkä, rajoitus 60, vauhtia 90, sokea mutka, jossa hiekkaa/routavaurio/savea/heinää/tms tielle kuulumatonta. Ratoja karttanut pelästyy, a) ajaa hiekkaan, kaatuu, tolppaan tai b) väistää hiekan, mutta leveäksi menee, tolppaan. Ratoja kiertänyt toteaa hiekan, väistö lähtee selkäytimestä, ja luotto renkaisiin/itseensä/pyörään auttaa riuhtasemaan mopon vielä uuteen tiukkaan kanttaukseen, joka pitää mopon ladulla. Ihan vaan esimerkkinä tämmönen. Ikäviä kokemuksia roppakaupalla omaavana voin kertoa, että tuolla mutkapätkillä voi tulla vastaan ihan_mitä_tahansa. Alkuun mutkapätkät houkutti ajamaan kovaa, ei enää. Riskit siellä on liian suuret.
Liikennesilmää on mielestäni kaikkein parasta harjoitella *utolla. Siinä on suojassa vaurioilta, ja tilanteet on silti ihan samoja. Tänäänkin taas yritti ihan väkisin eräs Volvo vaihtaa kaistaa kylkeeni. Näin sen aikeet jo paljon aiemmin, jotenkin noi on oppinut tunnistamaan. Odottelin vaan että tuleeko se sieltä, ja kyllähän se tuli. Vasta kun osuma oli jo lähellä tuli kuski vilkaisseeksi sivulleen, ja suoritti väistön. Kummallista, että ne on aina Volvoja. Ehkä niissä on vakiona kuljettajan niskanjäykistin, joka estää kääntämästä päätä. Mene ja tiedä.
Pannuttaminen syntyy yrittämisen halusta.
asiallissävytteisiä kommentointeja. aatteleppa ite, näinhän se menee, kuten edellä on kirjoitettuna. pöriö.
Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!!)
Mielenkiintoista sinänsä että tältä ketjulta näyttää puuttuvan kokonaan ne nicit jotka ovat sitä mieltä että "minä saan ajaa kuinka haluan muista välittämättä"... (Nyt olenkin sitten jo kukkahattutäti!)
Mutta varsinainen asia:
EAK on aivan erinomainen paikka oppia ajamista: itse olin ajanut 15 kautta kun kävin ensimmäisen ja vasta siellä opin ajamaan soralla. Tarttui siellä joka kerta käydessä jotain muutakin mukaan ajamisesta.
Radalla ajaminenkin on ehdottomasti hyödyllistä, oppii tuntemaan pyörän käyttäytymistä kun ajetaan vähän lujempaa yms yms. Tosin liikenne on aina kuitenkin eri juttu: asfaltilla on kurvissa soraa, se on epätasaista, joku tai jokin saattaa tulla eteen yllättäen jne. Miten pyörä käyttäytyy kun rengaspaineet on eri kuin radalla, samoin jousitus.
Radalla saa myös hieman paremmin tyydytettyä vauhdinnälkää. Se tosiaan rauhoittaa hieman yleisellä tiellä.
Kuitenkin liikenteessä on ennakointi yksi tärkemmistä asioista: esim muun liikenteen lukeminen. Monta läheltä piti tilannetta jää väliin kun varautuu siihen että kaupungissa vieressä ajava paku, mummo tai ihan tavallinen autoilija saattaa vaihtaa kaistaa koska ei näe meitä, kolmion takaa joku voi tulla eteen kun ollaan henkilöauton etutolpan katveessa. Minulle itsellenikin on käynyt noin autolla tänä kesänä vaikka luultavasti moottoripyäräilijänä tiedostan tuon ongelman ja yritän katsoa tarkemmin! Aina ei kuitenkaan ajatukset ja vireystila ole parhaan mahdolliset liikenteeseen ja kuitenkin siellä on oltava.Prätkällä on helpompaa kun on keskittynyt intensiivisemmin ajamiseen kuin autolla.
Siis luetaan liikennettä, tietä, reagoidaan jo ennalta mikäli se on mahdollista. Itse me voidaan eniten vaikuttaa kuitenkin omaan turvallisuuteemme liikenteessä.
Ja kaikesta tuosta huolimatta vauhdikas ajaminen on kivaa. Katsotaan vain missä ja milloin sitä harrastetaan...
haemis
Ensimmäinen EAK on takana ja päätin ettei se jäänyt viimeiseksi. Olisin valmis puoltamaan lakialoitetta sen pakollisuudesta. Ainakin meille jotka ovat saaneet "lahjaksi" ajo-oikeuden moottoripyörään. *(haemis @ Kesä. 30 2005,07:40) kirjoitti
![]()
CBF600SA
"There are too many people and too few human beings."
EAK on nimenomaan oman pyörän hallinnan opettelua ja perusasioiden tunnistamista, onpa kyseessä ajokauden alussa tapahtuva kertaus tai "syvällisempi" opiskelu. Kouluttaja seuraamassa harjoituksia ja antamassa palautetta, siitähän se oppi tulee. Viime kesänä olin ensin iltatilaisuudessa "ruosteenpoistoharjoituksissa", sitten yhden päivän EAK:ssa ja loppukesästä vielä Survival -viikonlopussa Tampereella. Joka kerta löytyi jotain uutta tai tunsi päässeensä muuten eteenpäin pyörän hallinnassa.(zuha @ Kesä. 29 2005,23:10) kirjoitti
Tänä kesänä pyrin käymään useamman kerran radalla. Samat EAK:n opit pätevät sielläkin, ne on vain saatava yhdistymään jouhevaksi ajoksi maantienopeuksissa. Aluksi esim. jarrutus oli epävarma suoritus, koska mietti jo kaarteen ajolinjaa tai sitten päinvastoin. Kun nämä ajon pienet osat muuttuvat automaattisiksi, alkaa ajokin sujua. Ja kuten Make80 mainitsi, liikennetilanteissa ei hätkähdä jokaista poikkeavaa asiaa vaan pystyy kontrolloimaan tilanteen. Tuo mutka -esimerkki oli juuri hyvä, radalla menee välillä kaarre pipariksi uskon loppuessa ja tekee juuri ne väärät asiat ( pyörää pystyyn ja katse sinne reunasoralle ). Näitä tilanteita tulee eteen ajokaudella vaikka niitä 60:n rajoituksia noudattaisikin...
Eli EAK ja rata-ajo täydentävät toisiaan eivätkä missään tapauksessa ole toisiansa poissulkevia vaihtoehtoja. Ja sopii myös customeille, matkapyörille, kevareille, pienitehoisille nakupyörille. Jotkut harjoittelevat myös matkustajan kanssa, ei varmaan huono asia sekään. Rataharjoittelu on vain mielletty sporttipyörien temmellyskentäksi, jonne ei ns. tavallisella motoristilla ole mitään asiaa. Kuitenkin mukaan pitäisi saada juuri noita "maallikoita" kehittämään ajotaitoaan. Sama ongelma lienee EAK:ssakin; motoristien lukumäärään nähden osallistujamäärät ovat oikeastaan naurettavan pienet
![]()
www.motzcari.com
Sevenfifty -92, VFR800 -98, Suzuki V-Strom 650 -05
Niin, eikös se ole niin että ne keskimääräistä paremmat kuskit on niitä jotka osaa ajaa mahdollisimman kovaa... Eli sairaan nopea jäämies Räikkönen olis ollut paras valinta ajamaan vaikkapa muutaman sadan kilometrin reissu juhannusruuhkissa. Vai mitä?(Puuhis @ Kesä. 29 2005,20:09) kirjoitti
![]()
<span style='color:#000000'>Unidentical twins - RD 350 LC *& *VTR 1000 F</span>
Uusmotoristeista vielä ...
Tuossa jo aiemmin valittelinkin tilastojen ikäjakaumista
ja miten pitkiä jaksoja mihinkin ikäryhmiin on otettu ...
esim. 18-20 on vain 3v, kun 35-64 ovat yhtenä ryhmänä 30v.
ja ryhmät eivät siis ole mitenkään yhteismitallisia.
Tämä alla oleva vakuutusyhtiön oma kirjoitus tukee tuota
esittämääni epäkohtaa mainiosti.
===============================================
Moottoripyörien korvauksista yli 95 prosenttia aiheutuu henkilövahingoista. Korvauksen saajana on useimmiten vahingon aiheuttanut kuljettaja itse. AKE:n tilastojen mukaan kuolemaan johtaneiden moottoripyöräonnettomuuksien määrä lisääntyi vuodesta 1998 vuoteen 2002 kaksi ja puolikertaiseksi. Onnettomuuksista 70 % tapahtui ikäluokassa 21 - 40 -vuotiaat, 10 % alle 21-vuotiaille ja 20 % yli 40-vuotiaille.
===============================================
Mikä tai minkälainen on hyvä moottoripyöräilijä?
Jaa-a ... onkos siitä mielipiteitä?
Onko sellainen hyvä, joka osaa ajaa kovaa ja pystyy ottamaan riskejä?
Entäs sellainen, joka muuten vain tykkää ajella moottoripyörällä
ja nauttii maisemista, tuoksuista ja kesästä ja mukavista kavereista?
Vai sellainen, joka ajelee työmatkoja tai kiertelee maailmalla?
No, entäs sellainen, joka tyytyy normaaliin liikennevirtaan ja
vauhtiin?
Vai millainen se sitten oikein on?
Sellainenko, jolle sattuu ja tapahtuu vai sellainen, jonka ei
tarvitse vakuutusyhtiöitä vaivata.
Jos on vaikea sanoa mikä on hyvä, niin ehkä on helpompaa
sanoa mikä EI ole hyvä - vai onko?
![]()
<span style='color:red'>..rock...rock...rock...rock...ro...........</span>
-"Onko maapallolla älyllistä elämää?"
-"Kyllä, mutta olen vain käymässä."
Sama juttu täällä; pimeään mutkaan ei viitsi vetää naru kireällä, koska siellä voi olla juuri se maajussi poikittain traktorin ja paskakuorman kanssa. Radalla ei ole myöskään hiekkaa, joten (lämpimien) renkaiden pitoon voi luottaa hyvin.(Make80 @ Kesä. 30 2005,02:19) kirjoitti
Volvon vakiovarusteena on ollut jo vuosikausia kuljettajan niskanjäykistin ja tuulilasin optiikka, joka saa lähellä edessä olevat esineet näyttämään kaukana olevilta.![]()
Mitään ei ole jaettu yhtä oikeudenmukaisesti kuin tervettä järkeä - kukaan ei tunne tarvitsevansa sitä lisää.
Tässä ajattelemisen aihetta....
http://videos.streetfire.net/Player.....=25&p=2
"Jos sinulla ei ole vihollisia, sinulla ei ole luonnetta"
"Anna minulle voimaa hyväksyä ne asiat joita en voi muuttaa, rohkeutta muuttaa ne asiat joita en voi hyväksyä, ja viisautta piilottaa niiden ihmisten ruumiit, jotka olen tänään vittuillessani listinyt, koska he ovat ottaneet minua päähän"
No ainakaan mun mielestä taitava ratakettu ei ole automaattisesti hyvä normaalissa liikenteessä. Kadulla tarvitaan muitakin ominaisuuksia kuin nopeutta ja käsittelytaitoa.(MattiR @ Kesä. 30 2005,10:46) kirjoitti
Hyvän kuskin ominaisuuksia:
*hallitsee hyvin pyöränsä tilanteessa kuin tilanteessa
*ottaa muut huomioon
*ennakoi
*ei ota tyhmiä riskejä
*tinkii omista oikeuksistaan tiukan paikan tullen
*sulautuu muun liikenteen joukkoon (eli tavallaan huomaamaton, vaikka pitääkin näkyä)
Siinä muutama ensin mieleen tullut juttu. Hmm, eli en ole omasta mielestä hyvä kuski...
![]()
<span style='color:#000000'>Unidentical twins - RD 350 LC *& *VTR 1000 F</span>
Enduro-osuus ja ratakeikka olisivat aika kova lisä autokoulun tarjontaan. Nykyinen kulmilla pyöriminen on ihan yhtä tyhjän kanssa.
Enska olisi hyvä valinta sen takia että siellä on koko ajan ohjaamo täynnä käsiä kun fillari rykii ja repii ja pitää siinä samalla vaihtaa vaihteita, kaasuttaa, jarruttaa ja tasapainoilla. Varmasti jää paremmin takaraivoon kaikki tuollaiset perustoimet äkkinäisten tilanteiden varalle.
Sitten taas toi rata-ajo. Lähes jokaiselta ekaa kertaa radalla käyneeltä on sama kommentti "koskaan ei ole oppinut niin paljoa moottoripyöräilystä". Aivan loistavaa kamaa mutta ei sovi vauhtiensa (lue: riskiensä) puolesta kaikkein kovapäisimmille katukuskeille. Noh, eipä onneksi autokouluilla mitään kilosia fillareita olisi tuonne radalle viedäkään *
njep! taas asiaa.. liikenteessä tarvitaan ajosilmää sitä ei mistään perkeleen radoilta opita.(Pianonvirittäjä @ Kesä. 30 2005,12:37) kirjoitti
Vituttaa toi sana rata-ajo
Miksei suomessa ole TT-ajoja?? Ennenvanhaan kuulemma oli, perkele kun ei elänyt silloin![]()
DUCATI is just the Italian word for Harley.
kirjoitti
Yllättävät tilanteet on tosiaan yksi mihin kannattaa opetella reagoimaan ja onhan siitä rata -ajosta siihen varmasti apua että oppii tuntemaan pyörän rajat mutta radan steriilit olosuhteet saattaa antaa liiankin turvallisen kuvan mopon suorituskyvystä kun siirrytään pölyiselle ja epätasaiselle asfaltille... Liikenteessä ajamalla opittuihin juttuihin omakohtaisesti voi lukea paljon asioita mitä on vaikea kuvitella opettelevansa radalla mutta liittyvät jokapäiväiseen ajamiseen. Mm, keväinen suolanjäänteiden liukastuttama tie, suojatiet (ok, näistä hehkutetaan oppikirjoissa mutta ei varmaan opetella näiden yli kanttaamista edes radalla), sorateillä ajaminen ja ajolinjat, märän sora & asfalttitien rajat omalla mopolla, huonokuntoisella asfaltilla kanttailu yms. Paljonhan näitä tosielämä juttuja on tullut vastaan ja paljon tulee joka päivä.
Vielä pitäisi opetella nopeat uukkarit asfaltilla pienessä tilassa, monesti vierailla pakkakunnilla häröillessä toi olis ollut tarpeeseen. Toki kääntyy se mopo nytkin yhden tien leveydellä mutta sitä suoritusta pitäs vielä hioa varmemmaksi.
Kaikenlainen harjoitus on hyvästä, ei siihen ole kiistäminen!
KTM
Säidenhaltija yläkerrassa on myös selvästi havahtunut Viikatemiehen touhuihin motoristien parissa ja päättänyt vähän rauhoitella ajohaluja - VESISATEELLA tässä parina viime päivänä ainaskin täällä etelässä.![]()
Jänis kaatui kesken lennon, mutta pääsi kuitenkin jatkamaan mopolla matkaansa...
Itse ajanut autolla 35 000-50 000km vuodessa kymmenen vuoden ajan,liikennesilmää varmasti kehittänyt jonkin verran, mutta se ei taas auta tippaakaan siinä, kuinka hyvin/huonosti hoidan äkkitilanteen kun mopolla sellainen tulee eteen.(kwak750 @ Kesä. 30 2005,13:03) kirjoitti
Liikenteessä saa ajosilmää. Radalla oppii joitain juttuja, enskalla/crossilla joitain, eak-kursseilla taas joitain, keulimista, stoppeja... Kaikkea vaan mahdollisimman paljon.
Rakastan Itseäni
"njep! taas asiaa.. liikenteessä tarvitaan ajosilmää sitä ei mistään perkeleen radoilta opita.
Vituttaa toi sana rata-ajo "
no vittu kaikki siellä kadulla ajaa ja saa sitä ajosilmää, mutta sitä mitä et opi kadulla, niin sen opit radalla.
Ainoat jotka valittaa rata-ajelusta, on ne jotka ei ole ajaneet siellä.![]()
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Liikennesilmää tarvitaan tietenkin. Se tulee yleensä vain vuosien kokemuksen kautta. Mopon käsittelyn opetteleminen on on paljon nopeampaa, sitä voi oppia PALJON jo yhdessä päivässä. Mutta ei liikenteessä, vaan radalla. Suorittamalla rata-ajoa siis(kwak750 @ Kesä. 30 2005,13:03) kirjoitti
Eikö se vähän niin ole, että ei lohduta yhtään vaikka huomaakin että kohta rytisee, jos joutuu vaan matkustajana kattelemaan että kohta tulee noutaja. Siis tilanteessa, joka olisi ollut hoidettavissa jos vaan olisi käynyt ahkerasti radalla. Ajanut rataa, harrastanut rata-ajoa?
Pipoa löysemmälle. Kaikki harjoittelu on hyvästä![]()
Pannuttaminen syntyy yrittämisen halusta.
Ja 99% siellä käyneistä:(jaket @ Kesä. 30 2005,14:49) kirjoitti
"helvetin hienoa, pakko päästä uudestaan"
Rakastan Itseäni
Rata-ajo on todellakin hienoa ja siellä oppii pyörän käsittelystä jotakin. Kovaa ajaminen radalla ei kuitenkaan ole aloittelijalle hyvästä. Voipi oppia monta asiaa väärin. Kaikki harjoittelu tulee aloittaa perusasioista ja kun ne on hallussa, niin ei kun radalle tuulettumaan.
Rata-ajossa ei ole kuin yksi huono puoli. Sieltä puuttuu lähes kaikki ne elementit, jotka ovat esillä jokapäiväisessä liikenteessä.
All you´ve got is time - living is takin´ it.
Kaikki olennainen tosiaan puuttuu kuten tehokas ja oikeaoppinen jarrutus sekä kaarreajo.(Tuppi Nurin @ Kesä. 30 2005,15:36) kirjoitti
Tiedä sitten montako niistä lukemattomista suistumisonnettomuuksissa kuolleista olisi yksikin ratakeikka pelastanut![]()
mitä mitä.. eihän tässä kenelläkään pipo kireellä ole(Make80 @ Kesä. 30 2005,14:56) kirjoitti
Aika helvetin harvoin on pipo oikeasti kireellä
Itseasiassa kunhan jauhan paskaa että sais päivän kulumaan nopeemmin, kohta taas alkaa himamatka pyörän selässä![]()
Hauskaa nähdä miten reagoitte tiettyihin jutskiin..
DUCATI is just the Italian word for Harley.
Mikäli haluat mennä katsomaan tt-ajoja, niitä löytyy kyllä ulkomailta. Ei tarvitse mennä kauemmas kuin lahden toiselle puolelle seuraamaan Piritan tt-ajoja. Mikäli mieli kaipaa kauemmas, aina on olemassa Isle of Man.(kwak750 @ Kesä. 30 2005,13:03) kirjoitti
Sen voisin kuitenkin sanoa, että tt-ajoissa ei enää ajosilmää opetella, sen verran vaativasta lajista on kysymys. Valitettavasti jopa erittäin taitavilla kuskeilla on kisaan lähettäjän käden kosketus ollut viimeinen kontakti elävään ihmiseen.. Kunnia heidän muistoilleen.
Suzuki GSX-R 1000 K5 - Back in black - 03052005
Radalla opitaan ajotekniikkaa. Sitä tarvitaan ihan yhtälailla kuin silmää liikenteessä.(kwak750 @ Kesä. 30 2005,13:03) kirjoitti
Ensimmäinen tunne, kun ajoin ensimmäisiä kierroksia radalla, oli että olenpas harvinaisen huono hallitsemaan pyörää, tai sitten rata-ajo on todella vaikeaa.. Katuajossa tuntemukset olivat olleet aivan toisenlaiset. Nyt alkaa jo pikkuhiljaa vähän olemaan mopo hallussa, mutta oppimista on vielä huimasti. Kadulla ajellessa taidot olisivat tuskin karttuneet vastaavalla tavalla.
Käypäs kokeilemassa sitä rata-ajoa, niin huomaat miten hyvä pyörän kuljettaja olet teknisesti.
Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012
Arvelisin kumminkin, että vaikka minulla olisi vain keskinkertainen
laitteenhallintakyky ja hyvää liikennepelisilmää, niin minulla on paljon
paremmat mahdollisuudet selvitä normaaliliikenteessä kolhuitta,
kun silloin, jos minulla olisi oikein hyvä laitteenhallintakyky, mutta
liikennetaju olisi pienehkö. Jutun juoni tavallisessa liikenteessä on
aika paljon siinä, että mihin rakoihin sitä etupyörää on tuuppaamassa.
Ihan jokaiseen väliin mihin se suinkin mahtuu, sitä ei kannata
tunkea. Näyttää olevan tuiki tavallista, että porukka ajelee aivan
liian lähellä edelläajavaa. Tästähän olikin jo osio toisaalla, missä
suurehkoon ääneen valitettiin, että takana tuleva ajaa
takakumissa kiinni. Sata varma on, jos ajaa liian lähellä, niin on
hiton huono ehtiä tekemään enää mitään, kun alkaa sattua ja
tapahtua. Tähän samaan kyllä syyllistyn itsekin, että ei sen
puoleen ...
Minä varmaan kuulun siihen Gixxzerin tarkoittamaan 1%, joka
ei niin hirveästi hingu sinne radalle tai koe sitä ihan hurjan
autuaaksi. Olen kumminkin rataillut useastikin ja en tietenkään
ole ollut mikään sikanopea, mutta en suinkaan siitä hitaimmastakaan
päästä - näköjään. On totta, että laitehallinta paranee, mutta
mutta mutta .. normaaliliikenteessä on monia puolia - kuitenkin.
Ennakointi on mielestäni kova sana - kunhan vain itsekin sen muistaisin.
<span style='color:red'>..rock...rock...rock...rock...ro...........</span>
-"Onko maapallolla älyllistä elämää?"
-"Kyllä, mutta olen vain käymässä."
samaa mieltä MattiR:n kanssa. Radalla ajo opettaa pyörän hallintaa, mutta se on todellisessa liikenteessä vain toinen puoli juttua. Toinen on just se liikennesilmä, ja se ei radalla oikein kehity, kun siellä ei kukaan tule vasemmalta kolmion takaa eteen, eikä mutkissa ole hiekkaa, eikä radan poikki ole maalattu leveitä valkoisia ryhmitysmerkkejä tai suojatieraitoja, jotka on sateen jälkeen niin v***n liukkaita...
Että silleen, ja *ihmisiksi, radalla tai tiellä!
GPz900R(A2); ZZ-R 1100 (D1)
"Where are my teeth?! How can I have any pudding, if I can't find my teeth!!?!"
TÖSÖS !
Vuosia sitten radalla kokeilin ja siittä intaannuin Hondan CBR :n ostaa et ompas makeeta ajelua .
Kesän mittaan sitten en kokenut että mitään samansuuntaistakaan ajotyyliä kuin radalla ei tarvinnut/voinut käyttää yleisessä liikenteessä .
Rata tyyppistä kaarreajoa ei tule kuin ylinopeuksilla .
Monet mutkatiet mitä täällä kehutaa niin rajotus on 60 .
Tuttavallisesti kysyy heiltä hän että mitä nautittavaa niillä sit on ?
Mitä apuu rata-ajosta ? Täh ? Pohojalaasittain !
Eiköhän se radalla ajaminen ole ihan eri maailmaa ko tuolla tien päällä .
Harvalla sporttipyöräilijällä näkee tuolla paarin pihalla et reunakuvio olisi kulunut paljonkaan . Heheee
Vähän samaa mieltä Martin kanssa et paljon kiinni siittä minne pyöräänsä tunkee ja eteenki millä vauhilla .
Koputtaa puuta ko kaskoo maksannu turhaa vuoskauet .
Saman rahan ko ois jättänny tilille ois pitkät reissut heittänny .
Ens kesälle en kyllä otakkaan ennää koko kaskoo .
Rauhallista![]()
Triumph Tiger 800 XRX
Olen "50v-uusmotoristi" ja täytän siten kaikki riskikuljettajan merkit, eikö! Kun ajan mopolla on se jo "se juttu" sinänsä, ei kovaa ajaminen, ei jonon keulille pääseminen, eikä muutenkaan toisten liikenteessä olevien provosointi.
Eniten minua kummastuttaa näissä foorumeissa usein toistuva ajattelutapa. Kuinka mopoa satunnaisesti (Suomen oloissa pakosta) ajavavasta kotilokuskista voi tulla autoilua/autoilijoita suorastaan vihaava täydellinen raivopää kun ajoneuvosta jää pari pyörää pois.
Samassa liikennevirrassa on kuitenkin pakko mennä muitten mukana.
En ole huomannut mitään eroa autonkuljettajien käyttäytymistavoissa itseäni kohtaan, liikun sitten kummalla välineellä tahansa mutta jos jono seisoo niin seison minäkin, -kummallakin ajopelillä.
Tottakai meitä on joka lähtöön. Joskus vain vikaa voi olla myös tuulilasin toisella puolella, ainakin asenteissa.
- PER ASPERA AD ASTRA -