Moi Suiza Naiset ja Miehet. Kuinka tärkeänä pidätte venttiiliensäätö huoltoa joka on Banditissa 12 tuh. olen lähdössä reissuun ja se lukema täyttyy ja ylittyy aikas reippaasti. vai onko säätö yleensäkään välttämätöntäÄlkää bliis vastatko että kysy huollosta. Tämähän on keskustelupalsta
![]()
Itse säätäisin/säädättäisin ennen reissuun lähtöä. Varsin harvoin on ainakin omalla kohdalla joutunut dramaattisia säätötoimenpiteitä tekemään, mutta toisaalta jos välykset pääsevät liian pieniksi, niin sitten edessä on kallis lasku. Toki venttiilit yleensä alkavat ääntelehtiä ja tehot kaikota, kun välykset alkavat mennä poskelleen, mutta jos mopotohtorin vikaa ei itsessä ole tippaakaan, niin sitten ei tuostakaan luonnollisesti ole apua.
Summa summarum. Uskallan väittää miltei sataprosenttisella varmuudella, ettei ongelmia tule, mutta jos paska tuuri nyt sitten kuitenkin käy niin kallista tulee huollon lykkäämisestä.
Näin sanoo aliviritteisiä vesikoneita ruuvannut kustomisti. Asiaan perehtyneet banditin omistajat kertonevat oman mielipiteensä.
Jälleen yksi tehottomaan pastakoneeseen hairahtunut
Meitsi on vetäny 20tkm ilman säätöä. Eikä mitään hajua onko edellinen omistaja milloin säädättäny
e. ei bandiitti, gsxr-600 kyseessä
Jos sinulla on venttiilit säädetty tuhannen kilometrin huollossa niin ei ole syytä huoleen.
Jollei ole säädetty tonnin huollossa sit olis syytä tarkistaa kahdentoista tonnin huollossa.
Tuosta tuli sellainen mieleen, että mitenkäs tärkeää tuo venttiilivälysten tarkistaminen tuossa 1000 km huollossa on? Itsellä kyseessä -05 GSX750F, ja se ensimmäinen huolto maksoi (merkkihuollossa) 80 euroa, josta arvelin ettei varmasti koskenut venttiileihin, eikä siitä maininnutkaan.(PUPUMAKI @ Kesä. 29 2005,08:24) kirjoitti
Ehkä tärkein venttiilien säätö koko pyörän elinikänä, juuri on "hioutumisajo" ajo: laakerit ovat sisäänajettu ja moottori alkaa toimia vähä niinkuin sen kuuluisikin.
Ainut heikkous on äärimmäinen tarkkuus
600 GSX-R koneesta tarkistin venat 27tkm kohalla. Ei ollut tarvetta säätöön.
1000 GSX-R aattelin tarkistaa tämän ajokauden päätyttyä. Mittarissa on nyt 30tkm, eikä niitä ole vielä katottu. Huoltokaavion mukaan 24tkm olisi tarkistusaika. Enpä usko että tarvii niitä vielä sittenkään säätää, kun en paukuttele rajoittimella ja harvemmin ihan sinne punarajallekaan tulee katukäytössä ajeltua. Vaan ompahan rauhallisempi mieli![]()
--
jiji
Mulla oli edellinen mopo gsx750f. 12 tkm huollossa niitä tuskin katsottiin ja kun tarkistettiin 32 tkm kohdalla, niin silloinkaan ei ollut säätötarvetta. Yksilöllistä tämä toki.(Kukkoshka @ Kesä. 29 2005,08:39) kirjoitti
![]()
alcoholism beats communism
Banditin ventiilinsäätö välit on
1000km
6000km
12000km
Jos ne on säädetty kahdessa ensimmäisessä huollosssa ?
ei syytä huoleen.
Tarkista ventiilikopan tiiviste että on ollut irti
(onko varmasti säädetty ?)
Itselläni oli säätö jätetty tekemättä 1000 ja 6000km huollossa.
Sitten 12000km huollosssa oli jo raja-arvot käsillä.
Reiska_SB
Terveisin Reiska
- Kawasaki Z1000SX -
Lisäkysymys saman asian tiimoilta eli kuinka työläs ja aikaavievä operaatio on kyseessä. Tarvitseeko varautua yllätyksiin avatessa koppaa osien katoamisen suhteen ja tarvitseeko erikoistyökaluja.
Nim sama remontti edessä.
Bring M. Backalive
Hippopotomonstrosesquippedaliophobia
Isossa Banditissa säätöväli 12000 ja pienessä 6000. Se on sellainen parin tunnin juttu näppärälle kaverille. Sen alle ei kyllä paikkoja kolhimatta mene. Venttiilikoneiston kuluminen lisääntyy tai venat voivat palaa, jos välykset ovat kovin persiillään, mutta eivät ne välykset yleensä kovin äkkiä mene vituralleen. Itse säädin joka toinen talvi kaikessa rauhassa. Väliksi tuli jotain 15000-16000km yleensä. Yleensä ei tarvinnut koskea säätöihin.
Akuuttia hätää toimenpiteelle ei ole, eli ei tarvitse yhden pitemmänkään reissun takia murehtia. 1200:lla voisi aivan hyvin pitää säät/tarkastusvälina 20000km.
Mik@ varo, ettet revi venakopan tiivistettä hajalle. Se on kallis. Toinen huomioitava seikka on, ettet pudota tulpan poteroiden tiivisteitä koppaa takaisin laittaessa. Vuotaa komeasti öljyä, jos tiiviste puuttuu. Laita himpun jotain tiivistemassa (ei oranssia silikonia pursumassa, please) tiivisteen patteihin, jotka tulevat nokkien porauksen kohdalle. Ja älä riko kierteitä tai nokkapukkeja kiristäessäsi kopan ruuveja. Käytä momenttiavainta, jos näpeissä ei ole tuntoa.
Sen ihmeempiä erikoistyökaluja ei tarvita. Muistaakseni 6mm kuusiokolo, 10mm hylsy, 8mm kiintoavain, kärkipihdit ja tietysti rakotulkki.
BMW R-NineT -23 Option 719 aluminium
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Tänk juu B12, ja eikun hommiin.
Bring M. Backalive
Hippopotomonstrosesquippedaliophobia
Isorosvon venttiilinsäätö on huoltokirjaan merkitty 12 tuh. välein. Mutta kiitti kaikille vastauksista. Nyt sain tukea olettamukselleni ettei säädöllä ole hirmu kiire(Reiska_SB @ Kesä. 29 2005,12:32) kirjoitti
Mutta keskustelu jatkukoon
![]()
![]()
![]()
ni voisko joku viälä kertoa ne välykset
itellä kokemusta -84 1100 gsx ef välysten säädöstä mutta välykset banditissa erit vissiin... muuten sama homma ma luulen![]()
mielummin pikkasen liika ku liian vähän_
(sopii aika moneen juttuun
sama kone samat välit(pekurides @ Heinä. 26 2006,23:55) kirjoitti
anna mennä vaan
![]()
<p>Perheessä voi sanoa ihan mitä ajattelee eikä tarvitse pelätä, että joku ajattelee samalla tavalla.</p>
Jaa, Kuvalla huolto-setä sano, että huoletta voi pikkusella ajaa 12tkm ja sitte alkaa kuuntelee kiliseekö ja nykiikö.(B12 @ Kesä. 29 2005,17:15) kirjoitti
Viimeksi juurikin n. 10tkm ajaneena vein venat säädettäväksi ja olihan siellä jopa 3 venaa joita joutu säätään, muuten täysin kunnossa. Ja koneella tuossa vaiheessa ajettu muistaakseni n. 50tkm, nyt jo 8tkm enemmän *![]()
Good to the bone
...
Kuin banditis voi olla noi tiheet venansäädöt tai tarkistukset? haloo itsel oli alkukesäst 12.000 huollos 1.4 gsx kyselin noit venajuttuja ja sano et 24.000 eka tarkistus/säätö eihän ny bandit ja gsx 1400 ni paljoa eroa koneiltaan tai muutenkaan ?? paitti et gsx on nro uno
![]()
Suzuki pv50 -90
Suzuki Gs 125 -88
Suzuki TsR 125 -91
Honda Vff 750 -85
Suzuki Vs 700 -86
Suzuki Gsx 1400 -05
Honda Cb 1300 -06
Eipä niissä koneissa taida olla muuta yhteistä kuin ilmajäähdytys ja neljä sylinteriä. Banditissa ruuvisäätö ja gsx:ssä palat. Venttiilikoneisto muutenkin täysin erilainen.(gsx1400 @ Heinä. 27 2006,12:17) kirjoitti
BMW R-NineT -23 Option 719 aluminium
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Laakereita ei sisäänajeta(gixeri @ Kesä. 29 2005,10:51) kirjoitti
Liukulaakereissa on öljykalvo siinä laakerin ja pyörivän kappaleen välissä.. Jos ottaa kiinni, niin ei hyvä. Jos ottaa vähän enemmän kii, nii laakerit on morjens ja vaihtoon!
Männänrenkaat ja pytty hiukan hioutuu siinä alussa toisiinsa. Samoin vaihteiston rattaista saattaa ihan vähän jotain lähteä..
Nykyiset vehkeet ei juuri kaipaa mitään erikoista sisäänajoa. Toimii kyllä alusta asti ihan kunnolla. Ihan normaalisti ja vaihtelevasti ajaa, mieluummin reippaasti kuin liian hiljaa...
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
NO ei ihan sama mylly kuitenkaan, gsx =se legendaarinen mother of all engines kuulalaakereilla(uncle_mickey @ Heinä. 27 2006,01:21) kirjoitti
-70 loppu ja -80 yli puolen välin...
Banduhan sama ku gixxer...
Tui vanha gsx oli muistaakseni n.0,10 kaikki venat jossain täällä näin joskus banditista että imu ja pako puolella erit mutta en kyllä muista mitkä (ehkä 0,8 ja 0,12 ei mittää hajuu
enkä ole haulla löytänyt uudestaan
Jelppivä kaivattais
ps. kuis tästä saa takajarrupalat irti? ihmeviritys
(-97 b12)
mielummin pikkasen liika ku liian vähän_
(sopii aika moneen juttuun
Eikös se tahdo mennä näin että ruuvisäätösessä (keinukone) välykset kasvaa, ja palasäätösessä pitkällä juoksulla pienenee tasasesti... Ei mielestäni haittaa tuo ylitys, ja kyllähän mieluummin ajelen vehkeellä joka käy hieman rouheasti (liikaa välyksiä) kuin pelko persiissä venojen kantamisen takia![]()
Banditissa imu 0,1-0,15 ja pako 0,18-0,23(pekurides @ Heinä. 26 2006,23:55) kirjoitti
BMW R-NineT -23 Option 719 aluminium
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21