Tulipa tilattua PC3, joten säätöhommeleita olisi tiedossa. Mitenkäs homma menee niiden happianturien kanssa, PC:n sivuilla on karttoja vain o2-eliminaattoreilla varustetuille laitteille. Voiko tuota mottia säätää järkevästi ilman o2-kittiä vai laitanko hyvällä tilaukseen? Tarkoituksena olisi saada myllystä hieman nykyistä nöyrempi ja tasaisempi. Putkiremppaa ei ole tähän hätään tulossa.
Edit: Onkos kukaan tehnyt tai teettänyt starter valven synkkaamista? Oliko havaittavaa hyötyä? Jos teit itse, niin olisiko halua opastaa urakan läpiviemisessä?
1000
Tarvit ne oxygen eliminatorit todennäköisesti. Tutkimallahan tuo selviää onko sulla niitä vai ei. Vasemman etukatteen joudut ottamaan pois ja tutkit lähteekö putkesta kaksi johtoa keskeltä alhaalta ennen sitä "mötikkää" / kollektoria?
Valmiilla mapilla toimi kohtuullisesti, mutta säädön jälkeen on vasta varmasti kohdillaan. Olen tosin vieläkin huomannut että oikein kevyellä kaasulla 2-päällä n. 3500rpm ajellessa ei pyörä pitempään mennessä ole ihan varma mennäkkö vai eikö. Muuten kaikki ok.
Pyörätön
Tein starter valven synkkauksen muutama viikko sitten, eipä hirveästi ollut säätötarvetta. Kolmos pyttyä piti ruuvata aavistuksen verran, mitään havaittavaa eroa en huomannut säädön jälkeen (pyörä vakio).kirjoitti
Säätöhommassa on Hondan service manuaali tarpeen, siellä on senverran letkuja jotka pitää irroittaa/tulpata.
Mulla on toi service manuaali pdf:nä, voin meilata sen jos sähköpostisi huolii yli 250MB liitetiedoston
(Tai olisiko sulla tiedossa joku ftp saitti johon sen voisi tipauttaa?)
Toki voin jeesata tossa säätöhommassa, olen huomenaamulla lähdössä mopon kanssa reiluksi viikoksi reissuun, joten joskus viikolla 28 voisi palata asiaan?
Laitoin juuri itse PC3:n eliminaatoreilla.
Laitoin PC3 + o2-elimattorit ja säädätin pyörän viime viikolla
(vakioputkilla)
Lyhyen kokemuksen laita tilaukseen ja säädätä PC3.
(sen verran koneen käytös muuttui erityisesti pienillä kierroksilla)
Tuo pdf manuaali löytyy täältäkin, mutta sen siirto on tietysti hieman hankalaa (CD:n nouto/toimitus pääkaupunkiseudulla onnistunee ...)
PS: Jos/kun laitat 02-eliminatoori, tuki putkista tuleva liitin esim. vaseliinilla niin voit joskus tarvittaessa jopa poistaa PC3:n
En tiedä onko jossakin säädöissä vielä vikaa mutta alkanut ärsyttää alle 4000rpm pintakaasulla 2-päällä ajettaessa kun tuntuu välillä että puutuu. Eli kun kaasua on todella vähän ja ajellaan esim. 2 -vaihteella tuntuu että meinaa alkaa sammumaan. Sitten hetklen päästä taas herää ja lähtee veto päälle.
Tätä en koskaan huomaa yksin ajettaessa, mutta 2-päällä pitempään kun ajaa näin niin huomaa. Eli ei siis heti vaan hetken päästä....
Pyörätön
ja siitä manuaalista, mulla on riittävästi tilaa nopen yhteyden päässä mihin voin manuaalin laittaa, jonkun pitäisi vain se minulle ensin lähettää.
ZIP + messenger tms? laittakaa privaa jos kiinnostaa.
Pyörätön
Nyt on PC3 + O2-kitti asennettu ja säädetty. Viaberilla aiemmin tehtyä karttaa hierottiin tähän pyörään sopivaksi noin 2 tuntia. Noin 100 km:n kokemuksella tuntuu siltä, että kyllä kannatti.
Kokonaisuutena katsoen koko kierrosalue parani jollakin tavalla, erityisesti keskialueen veto noin 4000 - 6000 välillä, jossa melu- ja saasteoptimointi oli selvästi suurempaa kuin mitä kuvittelin. Veto läpi koko alueen on nyt tasainen kuin XX:ssä, vääntökuopat ovat poissa. Aika ovelaa miten sen nyt huomaa. Myös VTEC-kynnys on nyt siistimpi. Tehtaan jäljiltä vääntö putoaa reippaasi juuri ennen kytkeytymistä ja hyppää taas ylös kytkeytymisen jälkeen, jotka yhdessä tuntuvat pienenä nykäisynä (6-vaihteella tuntuu sille kuin hieman vanhanaikainen automaattivaihteisto vaihtaisi pienemmälle kesken kiihdytyksen). Nyt vääntö putoaa rajalla vain hyvin vähän, joten nykäisyäkään ei juuri tunnu, veto vaan yltyy. Myös kaasun avaaminen moottorijarrutuksesta käy nyt pehmeämmin.
Pahin korjattu puute, eli veto alle 3000 kierroksen, parani myös. Kyllähän se vieläkin tutisee suurilla vaihteilla ja pienillä kierroksilla kun oikein vedättää, mutta nyt kone antaa vetoa, joten se pääsee suht äkkiä tuolta alueelta pois eikä jää sinne paukuttamaan.
Huipputehoa tuli lisää hieman, vertailuajo orkkiksella valitettavasti unohtui kun oli hätä saada osat kiinni. Joka tapauksessa peräkkäisissä mittauksissa luokkaa pari uutta hevosvoimaa sieltä löytyi ja keskialueella perstuntumalla arvioiden selvästi enemmän.
VFR:n tyyppipiirre, eli kierrosluvun huono hallittavuus vapaalla 2500...4000 kierroksen välillä korjaantui osittain, mutta on edelleen tallessa.
Touhu meinasi kusahtaa pahemman kerran heti alkuun, kun jenkeistä tilatun PC3:n pistokkeet eivät sopineet pyörän töpseleihin. Jonkun verran tuli kirottua puretun pyörän vierellä ennen kuin huomattiin, että PC3:n toisessa pistokkeessa oleva haittalevy oli laitettu tehtaalla väärinpäin kiinni. Levy vaan irti ja paikalleen oikein päin.
Tilatkaa tuo O2-kitti PC3:n kanssa yhdessä, niin ei tarvitse odotella osia maailmalta kahteen kertaan kuten allekirjoittaneelle kävi.
Homman budjetti oli PC3USB 250 e ja O2-kitti + säätötyö yhteensä 240 e, eli 490 e tuosta tuli köyhdyttyä. Ja kaikki 30 000 km myöhässä.
![]()
1000
Kun sulla näyttäisi olevan sama kokoonpano (ja samassa paikassa tehty säätö) kuin mulla, niin ei sulla olisi kiinnostusta/mahdollisuutta mailata PC3:n karttaa allekirjoittaneelle (esim. privana) ?
Uteliaisuuttani ajattelin tutkiskella löytyykö kartoista minkä verran yksilökohtaista eroa.
Muistankos oikein, että sulla on uudempi kuin '02? Ruiskuboksin osanumero vaihtuu jo '03-vuosimalliin, ja pelkällä perstuntumalla huomaa, että siinä on parempi peruskartta kuin '02:ssa. Vakio '03 ei tosin pärjää säädetylle '02:lle, eli ei siellä mitään niin mullistavaa eroa vuosimallien välillä ole.
Edit: Viaberin valmis kartta oli '04-mallille, ja siihen tuli jonkun verran muutoksia. Liekö juuri sun pyörään tehty?
Palataan asiaan, mulla kun ei ole mitään omaa millä onkisin PC3:n kartan päivänvaloon. Pitänee etsiskellä duunista läppäri.
1000
Muistit oikein 04 on kyseessä.
(tod.näk. se 04 kartta oli mun pyörään tehty)
Nyt viikonlopun sateissa löytyi VTEC-kynnyksen kanssa aika ikävä ongelma.
- Slloin tällöin esim. 3 vaihteella kaasu n.50% auki kiihdytettäessä esiintyy tuo VTEC-kynnys todella terävänä. Pari kertaa tuli tunne, että putoaa kyydistä. Ei esiinny aina ... Täytyy tutkia joskus lisää.
Kokemukset PC3:sta n. 5000km kokemuksella vastavat ja positiiviset.
PS:
Ja niille jotka ovat tilausta tekemässä, varmistakaa että O2 eliminattoreita tulee 2kpl:ta.(ettei tartte odotella toista ;-)
Ei VFR:n kyydistä voi millään pudota, jos kääntää kaasua vain 50 % auki 3. vaihteella kiihdytettäessä kun ei Bladellakaan, vaikka sillä kääntäisi kokonaan auki. Kannattaa kääntää kaasua vain reilummin, niin meno sen kuin paranee.(IPa @ Elo. 30 2005,11:24) kirjoitti
![]()
Mitään ei ole jaettu yhtä oikeudenmukaisesti kuin tervettä järkeä - kukaan ei tunne tarvitsevansa sitä lisää.
Oletko ihan varma, että se on juuri VTEC-kynnys mikä siinä iskee? Eli esiintyy vain kiihdytettäessä tuolla rajalla? Eikö kyse voi olla samasta mistä olen täällä ja muualla kysellyt, eli että kaasua nopeasti (määrällä ei niin väliä) sulkiessa veto himmaa ensin liikaa suhteessa kaasukahvan kääntöön ja kohta taas potkaisee vedon terävästi päälle? Tuon saa esiin koko alueella, mutta korkealla ja etenkin nyt säädettynä potku on kovempi.(IPa @ Elo. 30 2005,11:24) kirjoitti
En ole saanut VTEC-kynnyksestä mitään esiin vaikka olen sitä silloin tällöin kiusannut. Tosin omistajien kertomusten perusteella näissä tuntuu olevan yksilökohtaisia kummallisuuksia, joita ei saa aina omasta pyörästä esiin vaikka miten yrittäisi.
1000
90% varmaettä johtui VTEC-kynnyksestä.
Suuressa viisaudessa päätin kokeilla, saisinko PC:n karttaa itse muutamalla muutosta aikaan.
(Normaalistihan PC:n toimintaan vaikuttavat kierrosluku ja kaasun asento.)
Pikainen lopputulos:
Nykäyksen sai esille 4-vaihteella kiihdyttämällä kaasu 50% auki. Sain toistettua lähes joka kerta, vaati tarkkuutta kaasun kanssa
Dynossa säätö tehtiin 500 rpm:n välein (PC3USB mahdollistaa säädön 250 rpm:n välein).
Esim: Dynossa säädettiin asetukset kierrosluvuilla 6500 ja 7000 rpm. Asetus kohtaan 6750 rpm on edellisten kahden keskiarvo.
Mun kartassa oli silmiinpistävä "kuoppa" kohdissa 7000rpm, kaasu 40 ja 60% auki.
Yritys/erehdys menetelmälla paras vaihtoehto löytyi kun tein muutoksia kohtiin 6750 rpm, kaasu 40 ja 60% (vähensin ruiskun toimintaa).
Ei siitä täydellistä tullut, mutta selvä ero kuitenkin.
(säädetään joskus tarkemmin)
Tehdyt muutokset jäivät lopussa aika pieniksi.
PS:
Tuota mainitsemaasi ilmiötä en useita yrityksistä huolimatta saanut esille.