Kenen keksintöä on se, että sivutuki aina "aukeaa" vasemmalle? Miksei oikealle?
Pitkässä rivistössä se on tietty hyvä että kaikki on samaan suuntaan kallellaan, mutta monesti olisi parempi saada oikealle kallistettua...
Niin että tulipa vain mieleeni...tyhmempääkin täällä on mielestäni kyselty![]()
Heitän pelkkää MUTUa mutta vaikuttaisiko se että jarrut ovat oikealla puolella. Etujarrulla voi pitää pyörän paikallaan samalla kun heittää jalan pyörän yli. Samalla saa ehkä vähän apua oikealla kädella.
Uusien ohjesääntöjen mukaan poliisin on määrä pysäyttää epäilyttävän henkilön pakeneminen päähän tähdättävillä laukauksilla.
Kokeiles joskus tuuppia sitä pyörää oik.puolelta ja/tai nousta kyytiin. No onnistuuhan se toki, mutta hiukka oudolta ainakin itsestä tuntuuEikös se koirakin aika usein juuri sen oik.koipensa...
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Tuo on totta. Polkupyörän päällekkin on tullut aina noustua vasemmalta puolelta tenavasta asti. Tuntuu luonnollisemmalta. Liittyiskö se jotenkin oikeakätisyyteen? Onkohan prätkien hallintalaitteiden sijoituksella jotain "oikeata" tarkoitusta, vai onko enempi sattumaa? Vähän kuin näppäimistö tietokoneessa..(HiTec @ Kesä. 27 2005,12:29) kirjoitti
..Koiravertaus ontuu. Mun koira ainakin nostaa molempia koipia ihan riippuen kummalle puolen tähtää.![]()
Omalla asialla jo vuodesta 1978
Polkupyörissäkin sivutuki vasemmalla, jolloin tietty siltä puolen nouseekin...mutta silti miksi niissäkin...?(SpeedFour @ Kesä. 27 2005,13:33) kirjoitti
Alat päästä jäljille, mutta veikkaan että alkuperäisen syyn etsinnässä pitäisi mennä vieläkin kauemmas. Eikös hevosen selkään nousta aina vasemmalta puolelta...(Köpi @ Kesä. 27 2005,13:39) kirjoitti
Siis ei ole tyhmiä kysymyksiä.... on vain tyhmiä kysyjiä!!(Köpi @ Kesä. 27 2005,12:21) kirjoitti
![]()
Ei se multa ainakaan luonnistuisi vasemmalta nousta pyörän päälle!!![]()
WildStar XVS 1600
"Nothing beats the cubic inches"
"Loud Pipes Save Lives"
Ja jo hevosen selkään nouseminen tapahtuu vakiintuneesti vasemmalta puolelta. ;)
Oho, joku olikin jo maininnut tämän.
Tohon hevosjuttuun ei löydy mitään teknistä syytä. Itse yrittäisin etsiä jotain oikeaa syytä miksi näin on.(tane @ Kesä. 27 2005,13:53) kirjoitti
Jos mopon kaikki hallintalaitteet olisivat toisinpäin niin olisiko sivutuki oikealla puolella, ja miksi ei olisi?
Uusien ohjesääntöjen mukaan poliisin on määrä pysäyttää epäilyttävän henkilön pakeneminen päähän tähdättävillä laukauksilla.
No eihän kaikkeen tarvitsekaan olla mitään teknistä syytä. Ratsu kun ratsu(merix @ Kesä. 27 2005,14:00) kirjoitti
Ei. Intiassa oli pyöriä joissa vivut ja polkimet oli väärillä puolilla mutta sivujalka edelleen vasemmalla.kirjoitti
Tuossa voi olla jo pointtia(tane @ Kesä. 27 2005,13:53) kirjoitti
Oikeakätisessä maailmassa lienee oik. jalka myös yleensä se vahvempi => parempi ponnistusvoima maasta vas. jalan jo ollessa jalustimessa
![]()
Tietty joissain tilanteissa oik. kädessä voi lisäksi olla esim. miekka "ylimääräisiä" hätistelemässä => suitset tulee automaattisesti tällöin vas. käteen => selkään nousu onnistuu tällöin vain hevosen vas. puolelta - ponnistushetkellä oik. miekkakasi hepan per...n päällä = otetta ei tartte irrottaa miekasta hetkeksikään![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Oikeakätisillä miekka roikkui vasemmalla lantiolla, jolloin kätevämpää?(merix @ Kesä. 27 2005,14:00) kirjoitti
Kotiloonkin menee kuski wasemmalta sisäänpaitti jossain wasenkätisten maissa... onkos enklannissa mopon hallintalaitteet toisinpäin ??
![]()
![]()
<span style='font-size:9pt;line-height:100%'><span style='font-family:raavi'><span style='color:#000F22'>Samu69<- Sellainen timpuri joka osaa pystyttää ihan omin käsin mirrille kiipeilypuun.
-Olemassa on vain kolme ihmistyyppiä, ne jotka osaavat laskea, ja ne jotka eivät osaa.
-Minkäs teet kun sanoo mitä ajattelee, muttei useinkaan ajattele mitä sanoo</span></span></span>
<span style='color:A8A8A8'>...Oma "Space" ...</span>
Juuri näin, täältä lisää hevostelua. Voisi olla Xenophon aika ihmeissään jos näkisi millaisilla poneilla nykyään ratsastetaan taisteluun.(HiTec @ Kesä. 27 2005,14:16) kirjoitti
Itseasiassa, jos nouset hevosen selkään vasemmalta puolelta, laitat vasemman jalan jalustimeen, oikean heität hevosen yli oikealle puolelle. Vasemman jalan tulee olla ns. vahvempi, sillä "punnerrat" itsesi hevosen selkään... Hevosen selkään voidaan nousta myös oikealta puolelta, hevonen ei siitä suutu...(HiTec @ Kesä. 27 2005,14:16) kirjoitti
Mutta todellakin, luulisin, että syyt/ perinteet tulevat jostain keskiajalta...
Voithan sä hypätä hevosen selkään takaapäinkin jos kantti ja ponnistusvoima riittää![]()
*Vanha ja väsynyt, laiska ja lihava* , *Have a Prozac and smile!*
"Tohon hevosjuttuun ei löydy mitään teknistä syytä. Itse yrittäisin etsiä jotain oikeaa syytä miksi näin on.
Jos mopon kaikki hallintalaitteet olisivat toisinpäin niin olisiko sivutuki oikealla puolella, ja miksi ei olisi?"
tiedä tarvitseeko siihen olla sen teknisempää syytä. Jos sut laitetaan nousemaan hevosen selkään, niin vasemmalta sää siihen lähdet.
Hallintalaitteista tuskin löytyy mitään järkeä, koska vuosisadan alussa oli HD:ssa jalkakytkinkin vasemmalla jalalla(suicide kytkin) yms mielenkiintoista ratkaisua. Tangoissa ei ollut kuin kaasu, jos sitäkään.
niinhän jossain väitettiin, että miksi usa:ssa on raideleveys se mikä on?, no koska englannissakin on, no miksi siellä on?, koska vanhat kärrytiet on sen levyisiä, miksi kärrytiet ovat sen levyisiä, no koska roomalaisten sotavankkurit oli sen levyisiä ja vanhimmat tiet on roomalaisten tekemiä. No miksi roomalaisten kärryt on sen levyisiä?, koska kärryn pitää olla leveämpi kuin kahden hevosen perseen.
Juttu on kaiketi fiktio, mutta vanha sellainen.
JT
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Hevosista taas prätkiin
Pysäköitäessä täytynee (ohjekirjat kertoo niin) parkkeerata mopo siten että kaltevalla pinnalla kallistus on "alamäen" suuntaan...tien varteen parkatessa tie viertää ojan suuntaan, eli siis menosuuntaan, joten sivutukihan pitäisi olla oikealla puolella?
70-luvun puoliväliin asti brittipyörissä oli jalkahallintalaitteet "väärin päin", eli takajarru vasemmalla jalalla ja vaihteet oikealla. Joutuivat muuttamaan, kun suurella markkina-alueella, eli jenkeissä tuli laki, että motojen jaloilla käytettävät hallintalaitteet pitää olla siten kuin ne nykyäänkin ovat...(samu69 @ Kesä. 27 2005,14:18) kirjoitti
I put the butcher knife up to her neck and said if you wanna live to see tomorrow, you better start fryin' 'em eggs a little better'n what'chu been fryin' 'em. I'm tired of eatin' sloppy, slimy eggs!
-Jesco White
Oikeastihan sinne selkään EI kuulu punnertaa paino vasemmalla jalalla, koska se tekee hallaa niin satulalle kun hevosen selällekin. Molemminpuolinen selkäännousu on ihan suotavaa nykysin, kun ei enää ole sitä miekkaan lantiolla häiritsemässä. Säästää hevosta ja satulaa..(Sumppa @ Kesä. 27 2005,14:24) kirjoitti
![]()
Eikös ainakin Volvoissa ollut käsijarru aika pitkään kuskin vas. puolella, oven ja penkin välissä. Nykyisin taas jälleen pitää lähteä tuotakin soveltamaan mm. Renault Scenic - sähköinen kässäri etupanelissa, ratin vas. puolella(Godfather @ Kesä. 27 2005,14:34) kirjoitti
Tee tuolla sitten perinteinen kässäriavustus joskos vaikka etuvetoinen talviliukkailla tahtoo puskea suoraan
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Tuo hevosen selkään nouseminen vasemmalta puolelta ON KUIN ONKIN ALUNPERIN ihan teknisistä syistä johtuva sekin. Nimittäin asia juontaa juurensa ritariajoista ja siitä, että miekka oli tupessa vasemmalla lonkalla. Miekan puoleista jalkaa olisi ollut vaikeampi heilauttaa satulan yli ja toisaalta useinmiten oikeakätinen ihminen kiskaisi sen miekan kuitenkin helpoiten esiin vasemmalta lonkalta (koska miekka on pitkä ja sitä ei voi "vetää esiin" kuten revolveria tms. kotelosta).
![]()
Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
Lady, Sexy Lady.
Oisko tää kombinaatio kaikkea tuota edellä esitettyä? Historiallisesti / miekan haittaamana on noustu hevosen selkään vasemmalta. Oikeakätiselle tuo vasen puoli on ehkä hieman luonnollisempi vaihtoehto jne... Kun varsinaista tarvetta tai näkyvää hyötyä ehkä ole ollut esitellä oikealle kallistuvaa pyörää, ei kukaan valmistaja ala uhmata tapoja / tottumuksia...
<p>2002-2014</p>
Pikkuhiljaa alkaa kuulostaa järkevältä. Itse olen kuullut vasen- ja oikeanpuoleisen liikenteen syyt seuraavasti:
- vasenpuoleinen liikenne: vastaantulijalta on helpompi suojautua pitämällä miekkaa oikeassa kädessä ja sivuuttaa vastaantulija vasemmalta
- oikeanpuoleinen liikenne: hevoskärryillä on helpompi pitää ohjaksia oikeassa kädessä ja siirtyä penkin vasempaan laitaan. Siitä voi sitten katsoa ottavatko kapeassa paikassa kärrynnnavat vastaantulijaan kiinni.
Vielä kun löytäisi jutun, joka selitti mitä tekemistä hevonp**seellä oli avaruussukkulan räjähtämisen kanssa. Taisi olla aikoinaan TM:ssä satunnaisen tarkkailijan tms. palstalla.
Right now I'm having amnesia and deja vu at the same time - I think I've forgotten this before.
Tämähän jo kuulostaa melkein samalta kuin se syy, miksi rautatiekiskot ovat juuri sillä etäisyydellä toisistaan kun ovat.
http://www.snopes.com/history/american/gauge.htm
Kuten niin moni muukin urbaani legenda, tuli tämä myöhemmin osoitettua potaskaksi snopesin mukaan, mutta tarina on silti hauska![]()
Ulpe - Brewed with Perkele since 1979
Kawasaki Z750 2004
Yamaha FZS1000 2005
KTM 690SM 2008 + Yamaha FZX750 1987
Voihan sitä laittaa oikealle puolelle toisen sivutuen, niin sitten tilanteen mukaan kallistaa joko vasemmalle sivutuelle tai oikealle...
Dissauksenkalastelua, sano xjrrrrräyh kun örkkiin kirjoitti.
Hämmennän vielä hieman. Alunperinhän liikenne oli vasemmanpuoleista kaikissa niissä sivistysmaissa, joissa liikennettä yleensäkin oli.
Moottoripyöräkin oli luonnollisempi kallistaa sinne vasemmalle puolelle, tietkin kun olivat kapeita.![]()
"Tavara tykkää, että sitä käytetään."
-Ohjeistamispäällikkö Jaakko Parantainen
Miksi polkupyörän rattaa ja ketjut on aina toisellapuolella kuin seisontatuki![]()
www.energiamestarit.fi
Scenicin sähköisellä kässärillä ei tehdä ainakaan hallittua kässäriä, kokeiltu on. Liian hitaasti vetää sen päälle. Pitäisi ennakoida about 1-1,5 sekunttia.(HiTec @ Kesä. 27 2005,14:42) kirjoitti
Honda ST1300A
Husqvarna TE250, kuntoilutarkoituksiin ainoastaan...
Älkääs nyt hyvät ihmiset miettikö päätänne puhki seisontatuesta ja sen sijainnista sekä hevosista ja ritareista...
Naisen päälle pääsee kyllä joka mies (hetero) kummalta puolelta vaan, eikä varmasti mietitytä jälkeenpäin että miksiköhän menin siltä puolelta...
![]()
![]()
![]()
Ezekiel 25:17
The path of the righteous man is beset on all sides by the iniquities of the selfish and the tyranny of evil men. Blessed is he, who in the name of charity and good will, shepherds the weak through the valley of darkness, for he is truly his brother's keeper and the finder of lost children. And I will strike down upon thee with great vengeance and furious anger those who would attempt to poison and destroy my brothers. And you will know my name is the Lord when I lay my vengeance upon thee.
- GSX-R 1000 K7-
- MUSTANG HT-65-
Kun pyörä seisoo vasemmalle kallellaan, yleensä sen päälle noustaan silloin vasemmalta. Aivan samoin kuten kuljettaja astuu autoonsa vasemmalta puolelta ajoneuvoa. Ei siinä sen ihmeempää.
Onhan useimmissa sähkölampuissakin kierteet samaan suuntaan kuten myös useimmat taulut roikkuvat seinällä kuva huoneeseen, ei seinään päin.![]()
* Arctic Ranger *