T Y Y L I K Ä S T Ä....
-> Mistä syystä vakuutusmaksut kasvaa....
-> Miettikää MOTORISTIT sitä....![]()
Veturi.. se se mukavasti mennä puksuttaa...
kypärä aina päässä.......ajaessa..![]()
vfr 750..yamaha yzf 1000r..aprilia 1000 rsv mille..honda 1000rr..
Joo, tähän pitää tarttua.
Joskus skidinä mummolaan mennessä tuli autossa istuttua takapenkillä keskellä kun siitä näkee hyvin eteen etupenkkien välistä. Varsinkin mutkaiset ja mäkiset hiekkatiet olivat mukavia kun otti mahanpohjasta kun isä/setä tai joku "tykitti". Ei ollut turvavöitä autoissa eikä puhetta siitä miten lapsilla on pakko olla turvaistuin jossa 5-piste-turvavyöt vähän niinkuin ralliautoissa. Ei päässyt sen aikaisilla autoilla 300 km/h, ei edes 200 km/h. Eikä tarvinnutkaan. Kuolonkolariin ei tarvi juuri 40 km/h kovempaa vauhtia kun sopivasti naksahtaa kohdalle seinä tai toinen auto tai joku muu joka pysäyttää äkkiä.
Nykyään ei lapset juuri istu autoissa muuten kun turvaistuimissa ja isompana vöissä. Jos joku ei istu, saavat vanhemmat kuulla: "Hullu, etkö yhtään välitä lapsesi hengestä etc."
Olkoon sitten hyvä asia että on turvallista.
Nykyään jos joku käy heittämässä lenkin moottoripyörällä ilman kypärää, saa tämä edesvastuuton hulttio heti kuulla kunniansa. Siis tietenkin Suomessa. Tuntuu kiinnostavan enemmän muita käytänkö minä kypärää vai en.
Miten vain. Mutta jos joku on sitä mieltä, että kypärää käyttämätön on hullu, minun mielestäni jokainen joka ajaa moottoripyörällä, on hullu joka tapauksessa. Tai autoa. Tai istuu bussissa koska sekin on vaarallista. Tai herää aamuisin...
Ai niin, itse käytän yleensä kypärää. Jos en pelkäisi poliisia, luultavasti käyttäisin vähemmän![]()
- Fly on, little wing... -
Sen takia että Suomessa kaikesta kivasta saa maksaa.(Minde @ Kesä. 22 2005,19:01) kirjoitti
Vakuutusmaksut eivät laske vaikka onnettomuudet vähenisivät. Ihan turhaa moralisointia uskotella että: "Me kaikki maksetaan muutamien ääliöitten takia kalliita vakuutuksia." Niitä maksetaan joka tapauksessa ja tullaan maksamaan. Vai minkä takia viina ja tupakka on kallista? Senkö takia että muutama alkoholisti pilaa meidän kaikkien juopottelun?
Mopovakuutukset ja mopot ovat kalliita koska kukaan ei tarvitse elääkseen moottoripyörää ja koska moottoripyöräily on kivaa. Näin täällä sosiaaliturvan luvatussa maassa.
- Fly on, little wing... -
En aja koskaan ilman kypärää. Meinaan pää kolisee hyvin myös paikaltaan kaaduttaessa asfalttiin (ku hyvässä kulmassa ja yllättäen kaatuu) saati sitte vauhdissa...koskaan ei voi sanoa, ett "en mä kaadu kun käväsen vaan tossa vähän matkan päässä...", sattuu joku puol sokee mummeli kaahaamaa ladalla päälle, niin ei paljo auta...Jokainen ajelkoon tyylillään, mutt ite pidän kypärättä ajoa täysin kaistapään touhuna.![]()
"Älkää huoliko siskot, ne on munat jotka vanhenee, eivät kanat"
Itse ajelen silloin tällöin lähiössä ilman kypärää, n.100 metrin matkoja pesemään pyörää tai kauppaan. Tuntuu muuten mahtavalta kun viima hyväilee hiuksia. Jos poliisit sattuu näkemään, niin olen valmis maksamaan sakot, mutta en silti pidä sitä yhtään vaarallisempana kuin fillarilla kypärättä ajoa.
Kuinka moni teistä jeesustelijoista pitää edes pyöräilykypärää? Yhtälailla sillä kaatuessa voi päästä vihannekseksi letkuihin. Niin ja kävellessäkin voi kaatua, kävelykypärä pakolliseksi!
Tatuoitu paskiainen
Vain orgissa..
. elää ajele, ei saa.
Siinäpä se. Polkupyörällä pääsee helposti ylinopeutta taajamassa joten vauhtia on enemmän kuin tarpeeksi jos nurin menee.(w-biatch @ Kesä. 22 2005,20:49) kirjoitti
- Fly on, little wing... -
Henk.koht en uskalla edes ajaa mopolla pihasta pois ilman pottaa..Pyöräilykypärää en omista,vielä.
"Mä oon tullu tänne voittamaan,en tekemään kavereita" J.Ruutu # 37
"Lähtökohtaisesti se johtuu siitä, että Kawasakin omistajiksi valikoituu henkilöitä, jotka syvästi vihaavat kaikkea toimivaa tekniikkaa ja tehdas on ottanut tämän huomioon tuotesuunnittelussaan..."
Tuttu kaveri loukkasi päänsä vajaa 10 vuotta sitten,kun oli korjannut autoaan ja koeajolla joku meni pieleen.Ohitustilanteen jälkeen ulos auto lunastukseen jätkä teholle.Tänäkin päivänä eläkeläinen eikä ole sama kaveri kuin ennen mälliä."Ihan vähän pää vain kopsahti" ja kotilossa!Nurmikenttäkin on kovaa kun sitä päällään kyntää....![]()
kyllä ilman viittäsataa hevosvoimaa toimeen tulee,mutta kyllähän se kitumista on!Kärpät on jalometallia!
Muistelen vaan jostain -70 luvulta kun naapurissa asui RR-kuskeja, niin ilman kypärää ne ruuttas menemään siitä talon ohitse niillä ratavehkeillään, taisivat tietysti ajella koeajolenkkejä tms..
Jotenkin vaan aistit pelaa paremmin ilman kypärää, ja vaikuttanee sekin että on aloittanut mopoilun silloin, kun ei VIELÄ ollut kypäräpakkoa.
Olen ajanut ja tulen ajamaan ilman kyparaa, eika sakkojakaan ole siita tullut vaikka poliisin pysayttaessa riisuin kyparan ja sitten jatkoin matkaa viimeiset 200m ilman sita saatanan ruukkua.
Kypärän käyttö on pelkkä pikkutyttöjen keksintö. Tosi vetomies ei kypärää alle 350 km/t nopeuksissa käytä.
![]()
"Tavara tykkää, että sitä käytetään."
-Ohjeistamispäällikkö Jaakko Parantainen
PÖLÖ(LeWe @ Kesä. 22 2005,09:39) kirjoitti
![]()
" päivällä kun ampuu mustan valo-ammuksen niin tulee yö... "
Jopa on taas saatu mahtumaan tunnetta kirjoitukseen. On tyhmää, pölöä, idioottia sun muuta vajaamielistä ja kaikki tämä vain siksi että on ajanut ilman kypärää... Oletteko ottaneet huomioon että tuolta löytyy aika monta valtakuntaa joissa saa ajaa ilman kypärää. Pitäisikö siis tulkita että esimerkiksi Amerikan serkut ovat erityisen tyhmiä kun ajavat paikallisten asetusten mukaan (no okei, ei kaikissa osavaltioissa).
Suomalaisessa valvovassa yhteiskunnassa tällainen keskustelu on mahdollista. Koittakaapa ottaa puheenaiheeksi eteläisessä euroopassa. Täällä koemme lähes kunnia-asiaksi rangaista kaikesta mahdollisesta, edelleen EU:n direktiivit tulee ottaa käyttöön ensimmäisenä ja niitä tulee valvoa kovalla kädellä. Tästä tunnemme kansallisylpeyttä. Itsetunnon puutetta sanon minä. Niin viimeksi mainitun puutetta lienee tämänkin palstan kirjoittajien keskuudessa.
antti.kemppainen@smoto.fi - Suomen motoristit Ry - www.smoto.fi - Modified Motorcycle Association of Finland - www.mmaf.info
Itse en muista, koska olisin ajanut ilman "täydellisiä" ajovarusteita. Hikoilen koko kesän koko-mustassa asussa, eikä metriäkään siirrytä t-paidassa tai ilman hanskoja jne. En silti ole moralisoimassa ketään, sillä minusta jo avo-kypärät ovat muuten lähes vastaava asia, kuin ilman kypärää ajaminen. Turvallisuustuotteiden suurimpia vitsejä...
Tuleepahan huvittunut olo jos ajattelee, että puutteellisissa ajovarusteissa ajava tulisi moralisoimaan keulimisen / ylinopeuden vaarallisuudesta.. Täytyypä kiinnittää aiheeseen huomiota. Minulle ei vain henkilökohtaisesti sovi "hallitsematon riskinotto" = en voisi ajaa huonokuntoisella autolla / prätkällä tai ilman kunnon varusteita. Tämähän johtuu vain siitä, että oikeasti pelkään, mitä nuo muut tielläliikkuvat minulle tekevät.
Hyvin subjektiivisen näkökantani mukaan aina, kun näen t-paitamotoristeja yms - katson heitä wannabe-porukkana. Osa porukkaahan ajaa jollain maansiirtokoneilla, jotka pystyvät juuri fillarinopeuksiin, joten varusteiden puutteen voi ymmärtää tämän rinnastuksen kautta. (itse käyttäisin fillarikypärää jos omistaisin fillarin) Kyykyillä ilman kypärää / muuta suojaavaa vaatetusta ajaminen näyttää samalta kuin formulakuski ajaisi ilman kypärää. Ihana vilvoittava tuulenvire, mutta samalla tehdään ferrarista lada...
*** Poliisi on parasta huumetta! ***
[url="http://www.adressit.com/liikenne"]Adressi: Liikennettä tulisi kehittää tielläliikkujat huomioiden[/url]
[url="http://www.tiet.fi/"]-= TIET.FI: Tielläliikkujien Etujärjestö ry =-[/url]
Kyllä .. ihan laumana ja erikseen .. *(basic @ Kesä. 23 2005,08:37) kirjoitti
![]()
<span style='color:red'>..rock...rock...rock...rock...ro...........</span>
-"Onko maapallolla älyllistä elämää?"
-"Kyllä, mutta olen vain käymässä."
Onpahan taas ihme vääntämistä. Ja jokainen on tietysti oikeassa oman mielipiteensä kanssa.
Koettakaahan ymmärtää, että jokainen nauttii tästä lajista omalla tavallaan ja saa kicksejä eri asioista. Jos joku haluaa vetää keula pystyssä kahtasataa, niin siitä vaan jos sen voi tehdä muita vaarantamatta. Ymmärrän hyvin, että siinä touhussa haluaa itse suojautua mahdollisimman hyvin.
Itelleni suurin nautinto on leppoisa cruisailu rantabulevardilla ja kesän tuoksuisen tuulen tuntuessa kasvoilla. Ja kuunnella veekakkosen jytinää ja huomata ihmisten ihailevat(?) katseet. Ja tottavie maksimoisin tämän nautinnon oman turvallisuutenikin uhalla ajelemalla silloin tällöin ilman kypärää jos se olisi laillista.
Ja ihan turha kenenkään väittää, että joku täysissä varusteissa keuliva pamperssi on enemmän motoristi kuin t-paidassa kypärättä ajava nautiskelija. Ihan yhtä hölmöä hommaa molemmat järkiperustein ajateltuna, mutta jos siitä kicksit saa, niin eikun vaan... Kunhan ei vaaranna muita, ja sitähän kypärättä ajava ei tee yhtään sen enempää. Päinvastoin on varmaan jopa erityisen varovainen.
"Mä voin tehdä mitä vaan, mitä haluan, mä saan" - J. Karjalainen -
niin, ei ole koskaan tullut sakkoja ilman kypärää ajelusta, tosin on tuo henkikulta vielä tallella... heh... Ilman kypärää en aja metriäkään... prätkällä, mopolla, kelkalla.... en millään ilman.
Kuullostaa ihan FAB5 touhulta(w-biatch @ Kesä. 22 2005,20:49) kirjoitti
![]()
Ein Volk, Ein Reich, Ein Cartman
Motorismi on perseestä, kuten kaikki muukin aatteellinen toiminta.
Vain köyhillä on kiire.
Ja paskat, ei siitä ole kauaa kun ei kypärät olleet pakollisia, niitä käytti ketä huvitti. Nyt on pakko pitää kun on sellainen laki. Muuten kruisailisin kesäisin bulevardi reissuja siilitukka suhisten ja vitut välittäisin jonkun toisen sössötyksistä.
Tukka putkella pitkin baanaa,
kyllä vauhti korjaa virheet.
Maailmassa on monta asiaa, mikä on sallittua ainakin jossain, muttei silti välttämättä järkevää. Kun täällä on aina tapana viljellä vertauksina väkivaltarikoksia, niin otetaan sellainen esimerkki. Eräissä sharialakia noudattavissa maissa saa tappaa raiskatun naisen. Hekään eivät ko. logiikan mukaan ole siis "tyhmiä", kun toimivat paikallisen lain mukaan?(basic @ Kesä. 23 2005,08:37) kirjoitti
Kommentit oman lukemisen ymmärtämiseni mukaan perustuivat lähinnä siihen, että mitä mahdollisessa kaatumistilanteessa voi sattua ilman kypärää kuin ilman kypärää ajamisen rangaistavuuteen. Itsetunnon puutetta on mielestäni enemmänkin kysellä muilta, mitä maksaa mikäkin juttu, jos siitä jää kiinni ja hakea samalla tukea. Todellisia olen-villi-ja-vapaa-oman-tien-kulkija-tyyppejä
Vai on suomalaisessa valvovassa yhteiskunnassa tälläinen keskustelu mahdollista. Mutta sehän on vain hyvä juttu, koska keskustelu on positiivinen asia eikä meillä ole äärimmäisen rajoittavaa sensuuria, joka rajoittaisi kaikkea ajatustenvaihtoa. No, eipä keskustelu tunnu olevan Suomessa kovin kovassa suosiossa. Tältäkin palstalta tuntuu löytyvän monta, jolle keskustelu on kova paikka.
Itse en aja ilman kypärää. Olen onneton kaatunut paikallaan ja kypärän kolahdettua maahan, tajusin viimeistään, että vauhti ei ole se ratkaiseva tekijä kypärän käytölle. Mutta kukin ihan sen mukaan, minkä tasoiseksi arvioi riskin ja mahdolliset vammat.
I can only please one person per day. Today is not your day. And tomorrow does not look good either.
(Jack Dusty's Earth 2000 Ltd)
Suhteellista. Vuonna 1975 tuli kypäräpakko. Vuoden ehdin ajelemaan oman mieleni mukaisesti. 95-prosenttisesti käytin kypärää, mutta kyllä sitä joitakin satoja kilometrejä ilmankin meni. Hullun touhua näin aikuisen aivoilla ajateltuna...(suzufani @ Kesä. 23 2005,13:34) kirjoitti
![]()
* Arctic Ranger *
Näinhän se on, elämästä nauttiminen on homojen hommaa.(cartman @ Kesä. 23 2005,10:30) kirjoitti
Tatuoitu paskiainen
...Mitä ei voi täysin varmasti tehdä missään muualla kuin suljetulla paikalla. Aina on pieni mahdollisuus, että joku ilmestyy jostakin. Juuri tämän vuoksi en näe kypärättä ajamista ollenkaan taivasteltavana tekona, koska se on niitä harvoja piittaamattomuuksia, jotka oikeasti vaikuttavat vain kuljettajan itsensä turvallisuuteen. Ylinopeuden ajajat, keulijat ja muut ovat aina tiellä ollessaan myös piittaamattomia, mutta jos kypärättä haluaa ajella niin sehän vain passaa eikä varmasti vaaranna muita!! Tosin lainrikkomistahan sekin on, siinä ainoa negatiivinen puoli, mutta se on pientä näihin muihin tekoihin verrattuna.(pasiman @ Kesä. 23 2005,10:19) kirjoitti
Ajat ilman pottaa, varis lentää ohimoon, siitä sitten lipeät jalkakäytävälle, missä on se saatanan sama lapsilauma, joka teleporttautuu aina keskellä yötä tyhjille teollisuusalueille haittaamaan keulimista. Mitäs siihen sanot, niih?(Yömaha @ Kesä. 23 2005,17:00) kirjoitti
Ja etelässä on tullut ajettua ilman pottaa, oiiiih, ihanaa...
Nyt kun keskustoihin halutaan/on tullut kävelyvauhtiset nopeusrajoitukset, niin voisivat samalla poistaa kypäräpakon. Mikä olisi kaivarissakin cruisailla ilman ahdistavaa kypärää...
Rakastan Itseäni
Kävimme tossa Liettuassa, missä tavallinen näky kuski ilman kypärää. Oli kyseessä skootteri tai mp. Onkohan siellä kypäräpakkoa ollenkaan...Muutenkin liikenne aikamoista rallia.
"Mä lupaan tässä ja nyt maksaa bensat jokaiseen Ladaan, jolla suomalaiset kommunistimaanpetturit tsörää punanen pipo päässä ikuisesti helvettiiin täältä.. ..ei auta muuta kuin balalaikka perseeseen ja rajalle" Tony Halmeen suusta.
Meikän turpokwaak
On kunnon kulttuurishokki tulla Suomeen: tottua vuosikausia moottoripyöräilyyn ilman kypärää, korttia, valvontaa, rekkareita, suojavarusteita...
Kun veti ekan kerran umpikypärän päähän, nousi kalmankylmä hiki, hengitys ei pelannut ja ainoa ajatus oli "äkkiä tää veke" ja sitä jatkui melkein pari kuukautta. Ja sittenkin kun siihen tottui, tuntui siltä, ettei m-pyöräily ole enää yhtä mukavaa. (vaikka kaikkeen tottuukin)
Moottoripyöräily on kaikkein hauskinta silloin, kun sitä pääsee tekemään justiinsa niinkuin huvittaa, ilman vaate/kypärä/ym. vaivaa. Mikä fiilis onkaan lähteä vaikkapa biitsiltä uikkarit ja aurinkolasit päällä ajelemaan himaan päin ilman mitään stressiä "CE hyväksytyistä suojista ja sadeveden pitävistä gorevaatteista" *puistatus*
Olen huomannut, että Suomessa on aika paljon mp-ihmisiä, joiden yleisimpiä lausahduksia on: "entäs sitten kun vedät lipat", "arvaa kenen takia vakuutusmaksut nousee", "katotaan vaan". Kuitenkin loppujen lopuksi vahinkoja sattuu jos on sattuakseen ja jossain täytyy olla raja - onneksi sen rajan saa itse määrittää lakien puitteissa ja vähän ulkopuolellakin. Eli jotkut on lähempänä "ei kannata lähteä kotoa, auto voi vaikka ajaa yli"-linjaa ja toiset ei. Moralisointi kypärättömyydestä vertailemalla sitä esim. 200km/h ylinopeuden ajamiseen on jostain syvältä, koska riski vahingoittaa muita kuin itseään on huomattavasti pienempi. Ja mitäs niistä vakuutusmaksuista - ei varmasti korvaa (ts. muilla ei nouse maksut), jos henkilö on ajanut ilman kypärää.
Ja en, en ole kertaakaan 7 kypärättömän vuoden aikana ulkomailla saanut lintua/muuta herhiläistä päälleni niin, että se olisi uhannut liikenneturvallisuutta enkä täten ole myöskään törmäillyt pikkulapsiin tai kaatunut...
Toiset ottavat turvallisuuden tunteensa kypärästä, goresta ja suojista, toiset mm. pitkällisestä ennakoinnista, harjoittelusta ja perinpohjaisesta tuntumasta pyörään. Kaikki ne yhdistettynähän tietysti takaavat turvallisen ajon ajajalle, mutta ei siitä pääse mihinkään että nautittavinta moottoripyöräily on yksinkertaisimmillaan: pyörä, reibanit ja kuskiJa sitä ei tiedä ennenkuin on kokeillut.
Minä en ole koskaan väärässä, vaan saatan joskus erehtyä!
http://www.bike.fi/valokuv....095.jpg
Honda CBR 1100 XX -04
Jep jep(Rodukka @ Kesä. 24 2005,19:24) kirjoitti
CRF1100L, 950SE, 701LR Aurora, R75/5 Toaster