Tripodi-rakenne vaan pysyy paremmin keikuteltaessa pystyssä..
Tietysti jos liinoja on vaikka neljä niin saahan pyörän pysymään keskituellakin pystyssä vetämällä joka kulmasta ristiin (tai vaikka ilman tukea ollenkaan!). Sivutuella ja kiiloilla renkaiden eteen/taakse saa kahdellakin liinalla hyvin pysymään.
Kawasaki ZZR1400SP 2016
(Ex: Yamaha RD125 '75, Suzukit RG125 '86, GSX600F '95, RF900R '96, TL1000S K1, GSX-R1000 K5, R1 '05, Z900 '22)
Kyllä on tehty tiedettä taas tästäkin... tripodi? Mikä helkkari...
Eli kärryyn tai missä viekin mopon. Eturenkaalle tuki on ehoton. Ja jos sen tekee vaikka laudoilla, niin pari pirkkoa poikittain. kaksi lautaa pitkittäin. Eturenkaan levyinen edestä, takaa luonnollisesti takarenkaan levyinen. Sitten kahella koukku räikällä laitetaan tangosta(rossitankoon saa helposti)kiinni missä välipuu tai taivutus alkaa. Sitten kiritään etukulmiin se. Ei seisontatukea tai sivujalkaa. Taakse turhaa laittaa, kun ne laudat pitää mopon takaa paikallaan.
Ja ei pidä käyttää huonoja biltema laatua olevia liinoja. Ne on kovin ohkasia ja ne voi räikän reunasta hinkkaantua poikki. Jos pelottaa ettei pysy niin laittaa isommat liinat ja kirii vähän tiukempaan. Näin on kuletettu pyöriä jo iän kaiken. Niin hiasessa, kuin peräkärryissä.
Acme Motorsport blogspot
-Gotham Squad-
vieläkin kylmää ajatus nuista bilhelveten alempana kuvassa olevista liinan kaltaisista, haettiin pakulla just uus kava raumalta mokomia käyttäen ,seur. viikolla kaveri lainas liinoja rossimopoa jäälle viedessä ,matkalla kuului pakun peräosastolta ryminää ja ktm oli sielä nutullaan , oli antannu räikkä periksi, onneksi silti tuon kuramopon kansssa kumminkin...
roskiin heitin mokomat persiit![]()
![]()
baotian 50
Tutkailkaahan mitä sanovat vakuutusyhtiöt ja laivayhtiöt omien kiinnitysliinojen käytöstä ns. haverin tapahtuessa.
Itse en koskaan käytä laivoissa muita kuin laivan liinoja ja omia liinoja ainoastaan pyörän oman lastin surraukseen.
Troppasie pitin tulimma, tukkusissa on vesselämbi matata.
En tiedä onko laivoilla mahdollisuus niin moneen kiinntyspisteeseen, kun mitä mulla on kuorma-autossa, mutta ite tossa taannoin jouduin pätkän matkaa pärrää kuskaamaan kontissa ja toimittiin seuraavalla tavalla:(MikaL @ Maalis. 28 2006,23:03) kirjoitti
Pyörä keskituelle, takaa kahdella liinalla molemmilta puolilta rungosta kiinni lattiarenkaisiin, edestä yhdellä liinalla etuvanteen läpi lattiarenkaisiin ja keskituki vielä yhdellä liinalla etuvanteeseen "yhdistettynä" kiinni sekä etujarru kumpparilla kiinni. Sitte vaan kiristeltiin tasasesti joka liinasta, että saatiin tasapainosesti kiinni.
Ei muuten liikkunu senttiäkään mihinkään suuntaan ja ei tullut minkäänlaisia jälkiä liinoista mihinkään kohtaan.
Mutta koskapa laivoilla matkustamisesta ei kokemusta (vielä) ole, niin en tiedä kuinka rajallisia noi kinnityskohdat siellä on.
Mut maalaisjärjellä ajateltuna sitte mieluummin sivutuelle, koska silloin on kolme kohtaa maassa kiinni. Sitte jos on vielä iso ja painava laukkusarja mukana, ni voisin kuvitella keskituella sen olevan hieman epävakaa.
Ja tohon kuormansidonnan pakollisuuteen kevytperävaunuilla, olis munkin mielestä ihan paikallaan laittaa pakolliseksi. Niin usein nähny duuniajossa, kun kuormat on levinny pitkin poikin teitä, olemattomien sidontojen takia!
Onneksi ei osunu motoristia kohdalle pari vuotta siihenkin tilanteeseen, kun papparainen pudohutti soffansa ysikympin kurvin taakse keskelle tietä!Eikä millään meinannu uskoa, kun pysähdyin kertomaan, että pitäis viedä varotuskolmio tonne kurvin taakse. Tuumas vaan, että ei tässä kauaa mene, kun naapurin Reiska tulee auttamaan penkin takasin kyytiin. Oli kuulema ihan kymmenen minuutin päästä tulossa!
Mutta se siitä ja sen pituudesta, laivan työntekijät varmaan osaa antaa hyviä neuvoja sidontojen suhteen, kun on oikeestaan niitten vastuulla.
Honda CBR1100XX Blackbird
Älä sure, noi piilteman liinat on ihan sutta. Hepposen olosia, liinat jotain ihme muovia, räikät tuntuu hajoovan käsiin, koukut on julmetun isot ja ruostuvaa matskua. Setin tommosia joskus ostin, ja tällä hetkellä en edes tiedä missä ne on, liekö lainassa.(tommipommi @ Kesä. 17 2005,02:02) kirjoitti
Pat hankki mulle ja itelleen liinat pari vuotta sitten jostain hintaan 12 eur/kpl, ne on ollu tosi hyvät.
Pannuttaminen syntyy yrittämisen halusta.
Antavat vinkkejä jos puhuvat kieltäsi, laittavat kiinni jos on aikaa ja jos osaavat. Itse saat pyöräsi parhaiten kiinni. Henkilökunta näyttää paikan minne pyörät viedään. Yleensä se on paikka jossa pyörän saa sidottua kiinni. Itse vedän toiseen takapalkiin kiinni yhdellä liinalla ja hyvin pysyy. Atlantin tyrskyjä viimeksi viimeviikolla. Vetää hieman kireälle ja ykkönen sisään sekä lenkillä etu jarru, saa tyrskytäkin niin eipä ole ongelmia ollut. Itse käytän halpis liinoja, mitä lie ampomaa tekoa, neljä sai 2,95 ja hyvin on toiminut. Tosin en viitsi yleensä niitä edes kaivaa kun laivoilla tarjoavat hyviä ja toimivia liinoja, mutta paketti autossa on testattu useamminkin.
edit. eri kirjoittaja mun nimimerkillä.. tarkkuutta tarkkuutta.
Kannattaa tsekata, että liinoissa on hyväksyntä (CE tms). Tämän lisäks noi maksimikuormitukset ja liinan maksimivenymä. Jos ei liinasta löydy mitään merkintöjä, kannattaa pikkusen epäillä.
Pilteeman kuvaan...ite en kyllä käyttäis kuvassa alapuolella olevaa minkään raskaamman sidontaan. Koukku näyttää jo niin heikolta. Yläpuolella olevassa on sentään kunnollisen näköiset koukut. Ja räikkäliina ehdottomasti. Helpompi kiristää. Vetämällä kiristettävä, jos jää pikkusenki liian löysälle, löystyy helposti lisääkin, jos kuorma pikkusenkin pääsee liikkumaan.
...reikä päässä hyvä tulee...