Olisiko jollain tietoa/suositus miten saisi pyörän tankista tarrojen liiman siivottua parhaiten pois?
Tuossa pyörän tankissa oli liimattuna pari tarraa sisältäen jotain tankkausohjeita jne. Ne eivät tietenkään voineet irrota suosiolla vaan siihen tankkiin jäi aikamoisen liimamöhnät. Yritin sitä pesuaineella pois mutta erittäin huonoin tuloksin. Jollain liuottimella se tietenkin lähtisi mutta siinä kärsii varmaan maalipinta samalla![]()
.
Minun täytyisi myös saada vanhasta tankinsuojasta jääneet todella sitkeät ja rumat liimat pois, jotta saisin uuden suojan tilalle.
Uusi suoja on pienempi kuin edellinen, joten muuten jää ruma jälki ympärille.
Rautakaupasta Xylen purkki mukaan, tarkoitettu limanpoistoon jonka jälkeen vahat pintaa...
Reissut mielessä........
Ensin jollain raavitaan kaikki paperitöhnä irti, Sitten vaan putsataan vahalla liima pois, toimi ainakin mulla hyvin, mitään ei jääny.
WD-40 tai glymin tar remover, liotus onnistuu helposti levittamalla ko. aineella kostutettu talouspaperi liimatuhrujen paalle.
(ja ianikuinen muistutus, poistatpa oljylla tai liuottimella, vaha menee mukana, eli muistaa sitten suojata myos pinnat)
Vanha ja hyväksiluulemani keino (eli sama kuin coozin, paperitöhnät pois ja vahalla vaan) ei enää ainakaan näiden superhypertarraliimojen kanssa toiminut, millä oli tohon uutukaiseen pyörään asennetut kielto-/varoitus- yms. tarrat lätkitty. Parin tunnin tuloksettoman äheltämisen jälkeen hiustenkuivaajan kanssa, paperitöhnien rapsuttelun yms yms jälkeen onneksi sain toimivan vinkin, jotta CRC on se taikasana. Eipä muuta ku testaamaan ja niinhän se toimi ja nopeasti ja *hyvin toimikin, eikä lähteny mitään ylimääräsiä (maaleja tms).
Ei ainakaan minun tapauksessani lähde vahalla. Mitä tuo Xylen tekee tankin maalipinnalle? Onko ihan turvallista käyttää?
Hm. Mä yksinkertaisesti kastelin paperin bensassa ja sillä pyyhkimällä liimajämät lähti... (Ei kai se maalipintaa tapa, jos ei tolkuttomasti käytä, kun roiskuuhan bensaa hieman tankille joskus muutenkin tankatessa.) Sitten tietty vahaa pintaan *
Odotan nyt, kuinka pian saan kuulla tehneeni jotain tolkuttoman typerää, kun muutenhan tuo oli ihan liian yksinkertainen ratkaisu... *![]()
Excellence is the result of caring more than others think is wise,
risking more than others think is safe,
dreaming more than others think is practical and
expecting more than others think is possible.
Henkilökohtaisesti nappasin hiuskuivaajan käteen, lämmitin liiman kunnolla, ja varovasti hankasin sormella sitä lämmitettyä liimaa joka oli kiinni katteessa. Lähti kun lähtikin, eikä tullut naarmun naarmua.
Vaikka vaeltaisin pimeyden laaksossa, en pelkää koska olen laakson suurin paskiainen...
" Been there, wrecked that... "
En se ollu minä, ja sitäpaitsi se oli vahinko!!!
The more I learn about women, the more I love my motorcycle
Itsekin tuossa viimekesänä tankinsuojan vaihdoin kun vanha irtosi liimapinnastaan - tosin tuo liimapinta olikin sitten ihan kiitettävän hyvin tankissa kiinniÖljyllä sain lioteltua tuon lopun kaman siitä itse liimapinnan päältä pois - kama imi öljyn itseensä, pehmeni ja irtosi pikkuhiljaa nypeltämällä. Liimapinta taasen lähti bensalla varsin helposti, mitä nyt paria nurkkaa joutu hiukka enempi "liuottelemaan". Kun pinta oli kerran jo bensalla pyyhitty puhtaaksi, vahattomaksi ja rasvattomaksi, niin siihenhän oli hyvä rämpästä uusi suoja paikoilleen ja ainakin n. 1v jälkeen hyvin on pysynyt. Tietty uuden suojan liimaamisen jälkeen 2x vahaus noille "ylimääräisille", bensalla putsatuille alueille
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Bensalla mäkin olen aina liimajämät poistanu, eikä mitään vikaa ole maalipinnassa. Kestäähän se maali ihan loistavasti just noi tankkausroiskeet yms.(anna @ Kesä. 14 2005,22:28) kirjoitti
Hieman liiottelua lähteä ostamaan jotain erillistä litkua liimojen poistoon, saatikka viritellä föönejä pihalle![]()
"Maailmalle sinä olet vain joku, mutta jollekin sinä olet koko maailma. Älä unelmoi elämääsi vaan elä unelmaasi."
4wd:llä kyllä lähtee helposti![]()
"oikeassa momentissa"
Joistakin tarroista ei jää edes liimaa tankkiin jos kuumentaa föönillä.
1000
Ksyleeni liuottaa kyllä liimatahrat tehokkaasti. Tosin kannattaa aina testata miten se pinta kestää liotinta.
Mä kokeilin ruokaöljyä ja toimi ihan ok. Ei ollu just sillä hetkellä wd-40 saatavilla. Nii oishan tota ketjurasvaakin ollunna...oiskohan toiminu...
"Mä lupaan tässä ja nyt maksaa bensat jokaiseen Ladaan, jolla suomalaiset kommunistimaanpetturit tsörää punanen pipo päässä ikuisesti helvettiiin täältä.. ..ei auta muuta kuin balalaikka perseeseen ja rajalle" Tony Halmeen suusta.
Meikän turpokwaak
Älkää Xyleeniä missään tapauksessa laittako, se poistaa kaikki maalit...(kccot @ Kesä. 14 2005,21:23) kirjoitti
![]()
Suditellaanko sillä nelivedolla siinä tankin päällä..(triangel @ Kesä. 15 2005,11:05) kirjoitti
![]()
Ducati Diavel Dark
Tuota hiustenkuivaajaa olen itsekin käyttänyt kaikkiin muihin pintoihin tarroja poistaessani, mutta bensa ja hehkuvien vastusten läpi kulkeva ilma yhdistelmä ei oikein vakuuta![]()
Ksyleeni ei tee mopon maalipinnalle yhtään mitään, joitain muoveja se tosin saattaa pehmittää. Ksyleeni on parhaita liimatahrojen poistajia ja sillä lähtee monennäköinen liima.(Cebari600F @ Kesä. 15 2005,12:52) kirjoitti
Toki moni liima liukeaa muihinkin liuottimiin. Esim. etanoli, isopropanoli, tärpätti, mineraalitärpätti, liuotinpohjainen moottorinpesuaine, white spirit, wd-40, crc, bensa, tinneri, asetoni, triklooretyleeni jne, jne...
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Asetonia.
Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
Sukisukista tuli tänään kans revittyä 4 warning tarraa pois. Lähti liimat jarrulevyjen puhdistusaineella helposti pois.
www.energiamestarit.fi
Hei osaisko joku kertoo tepsiikö joku näistä liimanpoistokikoista myös pleksissä olevaan tarraan? Uudessa mopottimessa on Maxxis -tarra, joka pitäis saada jollain ihmeen konstilla irti...
Varovasti rapsuttamalla oon tossa kokeillu, mut tää ko. inhotus lähtee irti n. 3*6 mm palasina, P**kele. (eihän mulla tässä muuta tekemistä ollutkaan...). Eli auttaisko esim. toi hiustenkuivaaja?
B.I.T.C.H. - Babe In Total Control of Herself
Esimerkiksi kynsilakan poistoaine on asetonia, joten siitä voitte päätellä miten hyvin se soveltuu liimatahrojen poistoon lakatulta maalipinnalta(wekkuli @ Kesä. 15 2005,21:02) kirjoitti
![]()
Etkä mieti, onko tässä nyt jotain taka-ajatuksia! Ei ole kuin yksi, ja sitä en kerro. Sanoinko mä ton ääneen? Tarkoitin että EI ole taka-ajatuksia. Tätä se dementia teettää. EI DEMENTIA! Ei, ei, vaan dementti... Sa-sanoinko mä sen dementian taas? Ei dementia, vaan väsymys, väsymystä tarkoitin. Meni sanat sekaisin kun on tämä dementia. EI DEMENTIA OLE MINULLA! Väsymys on vaan. Väsymys ja dementia. JUMALAUTA! Kokous on päättynyt! Ja tätä kokousta ei sitten koskaan pidetty.
Itse poistin liimajämät tankista valopetroolilla ja sen jälkeen puhdistin pinnan isopropanolilla.. Ja hyvä tuli![]()
<p>Mc mankkaan peruuttajat</p>
Ruokaöljyllä. Ja tiedänpä jonkun kääntyneen perheen pienimmäisen puoleen ja kokeilleen vauvaöljyäkin...
Suzuki GSF650S Bandit
Parkkeerasin mustan SV:n aurinkoon. Riivin tarrat irti sormin. Poistin liimat lakkabensalla ja kiilotin vahalla. Parista tarrasta jäi "rantu" maalipintaan ne "myllytettiin" veke. Lakkabensa oli suomalasita muut kemikaalit Autoglymiä.
T
Jussi
---
"Jääkiekko on raju peli. Osallistumalla peliin pelaaja hyväksyy siihen liittyvän tapaturmavaaran"
Itse otin muutamat liimajämät irti brake cleanerilla...
"Screw you guys! I'm going home!" - Eric Cartman
Tässä topicissa on kyllä selvitetty jo kaikenmaailman mahdolliset myrkyt ja ei niin myrkyt... Pitääpä itekki valita joku yllämainituista aineista ja alkaa poistaan varotustarrat.![]()
<span style='font-family:Comic Sans MS'><span style='colorurple'>Amsterdamin yöt
rock, rauha ja rakkaus...</span></span>
<span style='colorurple'>(¯`•.¸¸.•´¯`•.Yamaha TZR 125.•´¯`•.¸¸.•´¯)</span>
<span style='colorurple'>(¯`•.¸¸.•´¯`•.Honda CB900F Hornet.•´¯`•.¸¸.•´¯)</span>
<span style='colorurple'>(¯`•.¸¸.•´¯`•.Yamaha MT-01.•´¯`•.¸¸.•´¯)</span>