Tällä turvallisuusfoorumilla on luettavissa laskujeni mukaan jo 13 motoristikuolemaa tänä vuonna. Ja kun katsoo syitä näihin onnettomuuksiin, tuntuu siltä, että suurin osa on johtunut joko kokemattomuudesta tai suuresta riskinotosta. Tieltäsuistumisia on joukossa monta. Siis ajajan itsensä aiheuttamia tilanteita. Olisi hyvä itse kunkin miettiä matkaan lähtiessään, mitä haluaa. Moottoripyörä on upea harrastusväline, monille myös välttämätön ajokki työmatkoille jne. Mutta myös äärettömän vaarallinen kapistus huolimattomasti käytettynä. Kun lähtee ajelulle, tulisi keskittyä siihen ajamiseen ja unohtaa kaikki murheet ja muut ajatukset, jotka vievät huomion ajamisesta. Ja ennakoida muuta liikennettä, yllättäviä tilanteita, joita on jos jonkin näköisiä. Kuopat tiessä, irtohiekat, puiden lehdet, eläimet, pikkulapset, mummot, vaarit jne. Kun nyt moottoripyöräkanta on räjähdysmäisesti kasvanut, on todennäköistä, että varsinkin nyt lomakausien alkaessa moni uusmotoristi lähtee kasvavan liikenteen joukkoon ensimmäisille pidemmille lomamatkoilleen kotomaassamme ja ulkomaille. Voimme vain toivoa, että syksyllä nähtävät kuolintilastot eivät osoita nykytahtiin jatkuvaa kasvua. Siis hyvät motoristit. Muistakaa joka kerta liikkeelle lähtiessänne hetken keskittyä miettimään näitä riskejä. Jospa yksikin henkipoloinen säästyisi ennakoinnin, tilannetietoisuuden, keliolojen huomioonottamisen kautta.
Hyviä hetkiä jalon harrastuksen parissa kaikille koko loppuajokaudelle!
Juuri tämän vuoksi mp on aivan oivallinen työmatkakulkine(kava10 @ Kesä. 29 2005,10:55) kirjoitti
Prätkällä pitää kyetä keskittymään just tasan tarkkaan siihen ajamiseen => ei kulje työmurheet kotiin eikä päinvastoin
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Olen lueskellut Moottori -lehdestä noita kuolemaan johtaneiden liikenneonnettomuuksien tutkintaselostuksia ja kyllä Suomessa suurin osa haavereista johtuu samoista syistä ajoneuvosta riippumatta: rattijuoppoutta, sairaskohtauksia, mielenterveyshäiriöitä, itsetuhoista ajotapaa, järjestöntä riskinottoa, välinpitämättömyyttä, näyttämisenhalua, leikkimistä ja tietenkin sitten vielä näiden yhdistelmiä...Ns. normaalit ihmiset eivät liikenteessä kuole kuin hirvikolareissa tai onnettomuuden syyttömänä osapuolena. Kaduilla ja maanteillä puretaan patoutumia, stressiä, yleistä v***tusta, agressioita ja jälki on sen mukaista. Moottoripyöräilyn vaaranpaikkoja on monta vaikkei ajotavallaan niitä lisää etsisikään. Custom -buumi lienee Suomessa takanapäin, päivän sana on tehokas 600-1000 sporttipyörä. Osaavissa käsissä täysin käyttökelpoinen laite jokapäiväiseen ajoon, taitamattomissa käsissä
Tilastotappiota tulee tavalla tai toisella, ehkä kuitenkin homma on pysynyt kohtuurajoissa suhteutettuna lisääntyneeseen pyöräkantaan. Monessa Euroopan maassa luvut ovat paljon rumempia, jopa liikenteen mallimaassa ( ? ) Ruotsissa. Tietenkin tuntuu niin turhalta lukea lehdestä, että taas on joku kaivamalla kaivanut vaikeuksia itselleen tien päällä ja ajoreissu on jäänyt myös viimeiseksi![]()
www.motzcari.com
Sevenfifty -92, VFR800 -98, Suzuki V-Strom 650 -05
Senpä takia olisi mielestäni järkevämpää keskustella noista onnettomuuksista ja niihin johtaneista tilanteista, tuntuu, että jos joku kommentoi jotain ohjausiskarin tarpeesta ja siitä olisiko se voinut pelastaa kyseisessä tilanteessa, niin se on Jeesustelua ja se sensuroidaan noista kynttiläthreadeista. pelastaako viisi sivua kynttilöitä ketään samalta. Tuskin. Keskustelu voisi.
Sehän noissa turhinta on, kun noi täysillä ramppiin ja kaiteeseen kolarit ovat niin helposti ehkäisty ajokokemuksella ja harjoituksella.
rata-ajo pakolliseksi.
Jake
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Ei millään pahalla, mutta nyt on tainnut nousta vähän huppuun toi rata-ajoItse en tue rata-ajoa, vaikka olisi mukava käydä joskus läpällä stedaamassa.
DUCATI is just the Italian word for Harley.
Eikö rata-ajo pelastakaan maailmaa?(kwak750 @ Kesä. 29 2005,12:03) kirjoitti
![]()
Desmo Jugend
Niin tai sillä, että olisi käännetty sitä kahvaa rauhallisemmin, ajettu rajotusten mukaan jne jne...(jaket @ Kesä. 29 2005,11:45) kirjoitti
-Yamaha YZF600R Thundercat-
Kaikkien kannattaa käydä kokeilemassa rata-ajoa.
(kierroksien lisääntyessä, vähintään tunnin sessio)
Siinä oppii kuinka jarrutusmatkat lyhenevät,
melkein itsestään. *
Samoin moni huomaa kuinka paljon kallistuvaraa pyörästä löytyy ja pystyy käyttämään *
Näitä taitoja voi/osaa käyttää sitten hätätilanteessa, se voi olla oman/muiden hengen pelastus.
Mutta muista rata-ajo on kuin huume,
siihen voi jäädä koukkuun *
Reiska_SB
Terveisin Reiska
- Kawasaki Z1000SX -
101 %:sti samaa mieltä.(kava10 @ Kesä. 29 2005,10:55) kirjoitti
Kunpa useammalla motoristilla olisi samanlainen asenne kuin kava kympillä...
Täysin samaa mieltä(kava10 @ Kesä. 29 2005,10:55) kirjoitti
tätä se on kun mopon sarvista siirrytään suoraan siihen tehokkaimpaan pyörään.....![]()
Yamaha FZS 600 -02
"Ajokausi" 12kk/vuosi ;)
Oliko vitsi vai miksi et tue? Ehkä kannattaa tosiaan käydä läpällä stedaamassa(kwak750 @ Kesä. 29 2005,12:03) kirjoitti
Rakastan Itseäni
"Ei millään pahalla, mutta nyt on tainnut nousta vähän huppuun toi rata-ajo"
joo parempi olla arvostelematta, ennenkuin käyt kokeilemaan.
ihan turvallisuus harjoituksena se on parasta ja tulee pahimmat tykityskaasut päästettyä pois. Itse ajelen tosi rauhallisesti liikenteessä ja radalla sitten kovaa(-empaa). Oppii pyörän jarrut, käännökset, kiihdytykset.
Maksaa tietty, mutta halvempaa kuin sakot. Kaatua voi, mutta todennäköisesti ei lähde henki. Ja kun vetää mutkan pitkäksi, niin tajuaa, ettei sitä halua kokevan ilman turva-alueita&vastaantulijoiden kanssa.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Harvinaisen asiallista keskustelua![]()
Monessa keskustelussa tulee vastaan uusmotoristit ja kasvanut mp-kanta. Mitä noihin tilastoihin tulee, niin eivät taida kuitenkaan nuo 70 ja 80-luvuilla lahja A kortin saaneet olla ihan kärjessä vaan valitettavasti 80 luvulla syntyneet. Ikävää näille muutamille kavereille, joilla olisi ollut vielä paljon nähtävää ja koettavaa. Noista onnettomuuksista kun lukee, niin voisi nyt jokainen miettiä itse miten hiuskarvan varassa se henkiriepu on. Yksi kahvankääntö ja sitten se sekunnin murto-osa joka tuntuu ikuisuudelta ja sitten . . .![]()
Radalla en ole käynyt, mutta kuulemma joskus sais jopa customillakin siellä ajellaPitäis kokeilla
![]()
Omia kokemuksia alkuviikosta: Jouduin ajelemaan kotilolla 1000 km reissun pohjois-suomessa. Motoristeja tuli vastaan muutamia kymmeniä. Kaikkien nopeus oli aivan asiallista, eli ei ainakaan paljoa yli rajoituksen. Ohi ei kukaan mennyt enkä ketään kiinnikkään saanut, joten oma johtopäätökseni oli sama kuin monesti aiemminkin eli matkamotoristit nauttivat harrastuksestaan ilman, että vaarantavat itseään tai korttiaan.
Katkonaisen ja sekavan sepustelun lopuksi toivon kaikille turvallisia kilometrejä.![]()
No, se on sitten vaan VOE VOE
Sepä se.. kaikki radat on jossain pöndellä, keskellä ei mitään. Sitten täytyisi ostaa ajokamat, osallistumismaksut yms. kuluja.(jaket @ Kesä. 29 2005,12:44) kirjoitti
kallista
ainut rata täällä on keimola, ilmanen sisäänpääsy, suht. lyhyt matka, ei tarvii varusteita, eikä ole sääntöjä. Tää oli sitten läppä
Ei mulla rata-ajoa vastaan mitään ole, varmaan ihan siistiä. Mä varmaan kuolen kohta kun en ole ajanut radalla![]()
DUCATI is just the Italian word for Harley.
Sulla ei ole ajokamoja, ei goreja, ei nahkoja? No ok, ei sit mitään, kukin tyylillään.(kwak750 @ Kesä. 29 2005,13:24) kirjoitti
Mutta kallista tuo ei ole. Matkat Hämeenlinnaan, 100km/suunta (eli puolen tunnin matka...) ja tämän lisäksi järjestäjästä riippuen, 20-40€/ajokerta. Jos tuo ajaa jonkun konkurssiin, on moottoripyöräily hänelle väärä laji.
Rakastan Itseäni
Mikä siinä rata-ajossa on niin autuaaksi tekevää...?
Jos porukka aloittais ihan perusteista, eli kävis vaikka EAK:n, siinä pääsee jo hajulle pyörän käsittelystä. Varusteiksikin kelpaa ihan ne roippeet, missä yleensäkin kulkee. Kurssin hinta n. 50-80 erkkaa.
EAK:lla ei vauhti ehkä nouse huimaksi, mutta toistoja tulee paljon, ja oman pyörän käsittelyvarmuus lisääntyy ihan huomattavasti! Tehokas jarrutus, väistö, hidasajo...helkkarin hyviä taitoja hallita!
Kursseja järjestetään ihan missä vaan (esim. kutsutaan kouluttaja paikkakunnalle), eli välimatkakaan ei ole veruke/este!
Kaverini ajatusta lainaten: "Huolletaanhan sitä omaa moottoripyörääkin, niin miksei myös kuskiakin. Investointina EAK on edullinen. Kannattaa suorittaa vaikka joka kevät."
"Jos sinulla ei ole vihollisia, sinulla ei ole luonnetta"
"Anna minulle voimaa hyväksyä ne asiat joita en voi muuttaa, rohkeutta muuttaa ne asiat joita en voi hyväksyä, ja viisautta piilottaa niiden ihmisten ruumiit, jotka olen tänään vittuillessani listinyt, koska he ovat ottaneet minua päähän"
Ei tässä sitä pois suljettukaan. Mutta radalla saa ehkä paremmin oppia "yllättäviin" tilanteisiin, kuten luistot, woblaukset, jarrut kovista vauhdeista, kaarreajo, pyörän kallistusvarat, (kaatumiset(SuperBBXX @ Kesä. 29 2005,15:02) kirjoitti
)...
Rakastan Itseäni
Kyllä radallakin jotain oppii mutta muuten samaa mieltä. Joku vuosi sitten tuli käytyä poliisien ajoharjoitteluradalla Naarajärvellä ja kyllä siellä muutama ratakettukin myönsi että hyvä kun tuli lähdettyä. Hierottiin niin kauan että oppi.(SuperBBXX @ Kesä. 29 2005,15:02) kirjoitti
Etkä mieti, onko tässä nyt jotain taka-ajatuksia! Ei ole kuin yksi, ja sitä en kerro. Sanoinko mä ton ääneen? Tarkoitin että EI ole taka-ajatuksia. Tätä se dementia teettää. EI DEMENTIA! Ei, ei, vaan dementti... Sa-sanoinko mä sen dementian taas? Ei dementia, vaan väsymys, väsymystä tarkoitin. Meni sanat sekaisin kun on tämä dementia. EI DEMENTIA OLE MINULLA! Väsymys on vaan. Väsymys ja dementia. JUMALAUTA! Kokous on päättynyt! Ja tätä kokousta ei sitten koskaan pidetty.
Kymmenen pistettä kava10:lle hyvästä, asiallisesta avauksesta todella tärkeästä aiheesta. Yhdyn mielipiteeseen, että moottoripyörät eivät ole leikkikaluja, ainakanaan yleisillä teillä. Rata-ajoa voi sitten kukin harrastaa kykyjensä ja rahavarojensa puitteissa.
Sitäpaitsi, jos oikein pahasti mopo karkaa käsistä, kuskin itsesnä lisäksi muutkin on vaarassa, vaikka olis kotilossa. Tässä siitä esimerkki, karmeimmasta päästä. [kiitokset apoxille kuvan löytämisestä, *tästä threadistä sen bongasin. Tuon voisi tuoda ensi vuonna MP2006 näyttelyynkin, ehkä vähän himmaisi pahinta menoa.
GPz900R(A2); ZZ-R 1100 (D1)
"Where are my teeth?! How can I have any pudding, if I can't find my teeth!!?!"
Täällä(kin) höpistän näistä uusmotoristeista, kuinka ne ovat "paha"
ryhmä.
Katselin tilastoja ja totean niiden pohjalta, että ikäjakaumat ovat
TODELLA vinoja.
Katsokaapas ikiä ryhmiteltyinä
0- 5 (6v)
6- 9 (4v)
10-17 (8v)
18-20 (3v)
21-24 (4v)
25-34 (9v)
35-64 (30v)
65-74 (10v)
75 -> loput vuodet (jos on jäljellä)
Eli esim nuoret aikuiset 18-20 ikävuodet, jossa on kumuloituna
VAIN 3v tai 21-24 ja kumuloituna 4v .. jos näitä verrataan
esim 35-64 ikäryhmään johon mahtuu 30v ... jumalavita ...
pitäisi ynnätä yhteen kaikki 10-34 vuotiaat, niin ei sittenkään
vielä olla vertailussa samalla viivalla vaan vieläkin on 10v
pienempi vertailuryhmä. Tästäkö muka voi päätellä mitään.
Aivan syvältä koko juttu.
Jos kaikki ikäluokat pantaisiin vaikka 3v nipuiksi, niin sitten
paremmin näkisi, että mille ryhmälle sattuu mitäkin ja kuinka
paljon ja usein.
<span style='color:red'>..rock...rock...rock...rock...ro...........</span>
-"Onko maapallolla älyllistä elämää?"
-"Kyllä, mutta olen vain käymässä."
Uusmotoristeja on enenevässä määrin keski-ikäisiä, joiden reaktiokyky ei taatusti ole nuorten ketterien tasoa. Ehkä harkintakyky ja varovaisuus on parempi kuin nuorilla, mutta notkeus heikompi. Ja nuoret uusmotoristit ovat, samalla tavalla kuin vanhemmatkin vasta moottoripyöräilyn aloittavat, kokemattomia. Kovin paljon on kuitenkin nuoria 20-kymppisiä menehtynyt kovien tilannenopeuksien takia niin MP:llä kuin AUTOLLAKIN ajaessaan. Ja uusmotoristi eli aloitteleva motoristi on aina onnettomuuksille uusissa tilanteissa altis. Alttiimpi kuin kokenut motoristi. Ei ole tarkoitus moralisoida, vain herättää keskustelua ja huomion kiinnittämistä tosiasioihin! *![]()
Joo, niin se vaan on että vasta useampien ajokausien ja satojentuhansien ajokilometrien myötä oppii kaikenlaisia asioita maailmasta ja itsestään, eikä enää niin herkästi tule haettua sitä limiittiä.
Ja iällä ei tuossa yhtälössä ole kovin suurta painoarvoa sinänsä. Vanhemmallakin voi olla näyttämisen halua siinä kuin nuorellakin, ja nuoristakin kuskeista löytyy oikealla asenteella ajavia.
Jos siis emme voi mitään noille, joilla "ego kirjoittaa sellaisia shekkejä, joita kyvyt ja taidot eivät enää kykene lunastamaan", huolehtikaamme sentään siitä, että itse ainakin *vastuullisesti
GPz900R(A2); ZZ-R 1100 (D1)
"Where are my teeth?! How can I have any pudding, if I can't find my teeth!!?!"
Näinhän se kai viimekädessä on...(kawajack @ Kesä. 29 2005,16:18) kirjoitti
Vaikka tänne foorumille kirjoittaisi kuinka osuvilla ja koskettavilla sanakäänteillä, ne jotka omaavat riskialttiin ajotavan, eivät sitä tule miksikään muuttamaan. Tarvii vissiin sattua itselle tai läheiselle tosi pahasti, että edes pysähtyy ajattelemaan...
"Jos sinulla ei ole vihollisia, sinulla ei ole luonnetta"
"Anna minulle voimaa hyväksyä ne asiat joita en voi muuttaa, rohkeutta muuttaa ne asiat joita en voi hyväksyä, ja viisautta piilottaa niiden ihmisten ruumiit, jotka olen tänään vittuillessani listinyt, koska he ovat ottaneet minua päähän"
"ego kirjoittaa sellaisia shekkejä, joita kyvyt ja taidot eivät enää kykene lunastamaan"
munkin ego on mennyt noita kirjoittelemaan, onneksi tämä sattui radalla. Ja lipat tuli![]()
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Kyllä tuo rata-ajo tekisi hyvää useimmille. Tänä kesänä sain roudattua itseni ensimmäistä kertaa radalle ja toisen ratapäivän jälkeen huomasin selkeää eroa ihan normaalissa ajossa. Siis rauhallisempaan suuntaan. MaaseutuGp:t eivät juuri enää iske. Järjettömästä vauhkoamisesta kadulla katosi idea. Totta kai tulee välillä vedettyä mutkaa kovempaa mutta selkeästi harvemmin kuin ennen.
Radalle mars mars.![]()
Jälleen suzukisti
Toinen hyvä harjoittelu on lähteä tuonne metsään puita kolistelemaan jollakin enska pelillä! Siellä ei ihan pääse kahta sataa, mutta pulssin saat helposti sille tasolle ja ranteet niin kipeiksi ettei tiellä kaahaaminen enää maistu.(Diipadaapa @ Kesä. 29 2005,17:18) kirjoitti
Ja niitä puita voi pitää vaikka niinä puusilmä autoilijoina ja kierrellä niitä keula pystyssä ihan niin paljon ja kovaa kuin oma kantti antaa myöten. Kokemuksesta voin sanoa, että melko monella se kantti ja kunto loppuu aiemmin kuin puut metsässä! *![]()
NJEP, taas ollaan asian ytimessä(SuperBBXX @ Kesä. 29 2005,16:22) kirjoitti
Ajotapa ei oo muuttunu mihinkään vaikka on vedelty autojakin kylkeen.hmm.. Täytyy vissiin tulla sen verran paha mälli, että on kädet poikki tai jotain ennenkuin tajuaa.
DUCATI is just the Italian word for Harley.
Totanoin .. niinku .. nythän on niin, että liikennekokemuksella on(kava10 @ Kesä. 29 2005,16:06) kirjoitti
myöskin näppinsä pelissä. Jollain 50v uusiomopedistilla saattaa olla
liikennekokemusta ja ennakointikykyä ja ennen kaikkea malttia
aivan saa*tanasti enempi kuin esin 18v, jolla on tasan 2kk
kokemusta. Ihan kaikkea näppäryyttä ja notkeutta ei varmaankaan
tarvitse ihan kaikkialla (toivottavasti ainakaan) kaiken aikaa. Sen
sijaan ennakoimisella ja maltilla on käyttöä ihan aina - yhtä hyvin
kilpa- kuin muillakin radoilla.
Mikä on viisaan ja älykkään ero:
-Älykäs kyllä selviytyy näppärästi tilanteesta, johon viisas ei joudu.
Tiedetään .. tiedetään .. luupäitä on ihan jokaisessa ikäluokassa,
että sen puoleen itsekin olen sitä mieltä, että nämä asiat eivät
koske kaikkia. Joka hommaan ei tietenkään sovi, että "kaikki"
sen enempää kuin "ikinät, ainat ja ei-koskaat"-kaan. Poikkeuksia
löytyypi ihan joka porukoista.
![]()
<span style='color:red'>..rock...rock...rock...rock...ro...........</span>
-"Onko maapallolla älyllistä elämää?"
-"Kyllä, mutta olen vain käymässä."
Jostain syystä nämä "kovat kundit" eivät voi EAK:lle lähteä, vaikka siinä oppisikin huomattavasti paremmin ennakoivaa ajotapaa ja yllättävien tilanteiden kohtaamista, se kun on hienompaa lähteä radalle treenaamaan. En väheksy rataharjoittelua, mutta..(SuperBBXX @ Kesä. 29 2005,15:02) kirjoitti
asennekysymys tai asennevamma, ihan kuin vaan..![]()
Terveys on hitain tapa tehdä kuolemaa