Vanhaselle aloite rattijuopumusrajan laskemisesta
(14.6. 10:21)
Pääministeri Matti Vanhaselle (kesk.) luovutetaan päivällä aloite liikenneraittiuden lisäämiseksi Suomessa. Puhalla nolla -aloitteen tekijöinä ovat Terveys-Hälsan ry, Tampereen kaupunki ja Tampereen liikenneraittiusyhdistys ry.
Aloitteella haetaan poliisille oikeutta puuttua alkoholia nauttineen kuljettajan ajamiseen myös silloin, kun rattijuopumuslainsäädännön määrittämä 0,5 promillen raja ei ylity. Aloitteessa esitetään, että kuljettajan puhaltaessa 0,2–0,49 promillea hän syyllistyy liikennejuopumusrikkomukseen ja poliisilla on oikeus keskeyttää ajo ja määrätä rikesakko.
Aloitteen tekijät vetoavat tutkimuksiin, joiden mukaan lieväkin humalatila heikentää arviointikykyä, reaktioita ja liikkeiden hallintaa. Ruotsissa ja Norjassa rattijuopumuksen raja on 0,2 promillea. (STT)
Moottoripyöräilen vain mielihyväkseni en vauhdin takia... Johtuisikohan se mopostani? Honda CB350F vm.74..... "Uutta" mopoa alle Honda VFR750
Skype to me
<a href="http://jyvesolutions.jyve.com/Qcard/ekip77.htm"></a>
Oli jo aikakin...
Vähemmän lievä:
http://www.iltalehti.fi/2005/06/14/2...68799_uu.shtml
asiaa.mun kanta on että ei tippaakaan liikenteessä.
Nykyset
GSX-R600 K6
GSX-R1100 -90
RM 85 -06
ja exät
GSX750F -89
RG 125 gamma -85
RM 125 -81
PV 50 -80
Turhaa moralisointia. Pari bisseä tai viiniä ruoan kanssa, niin se nyt kenenkään ajokuntoa vie...
Rakastan Itseäni
Nollatoleranssi alkoholiin ja ajoneuvoilla kurvailuun!!!!!!!!!!![]()
"Jos sinulla ei ole vihollisia, sinulla ei ole luonnetta"
"Anna minulle voimaa hyväksyä ne asiat joita en voi muuttaa, rohkeutta muuttaa ne asiat joita en voi hyväksyä, ja viisautta piilottaa niiden ihmisten ruumiit, jotka olen tänään vittuillessani listinyt, koska he ovat ottaneet minua päähän"
Aivan oikein. Jos kännikuskit vain itsensä pois korjaisi, ei se niin haittaisi, mutta kun yleensä aina joku muukin lähtee mukana...
What´s the definition of a cocaine party??
-Lines inside means lines outside.
Toi nyt on vasta aloite, eli ottakaahan jäitä hattuun. Mun mielestä promillerajan alentaminen olisi ihan asiallinen juttu - ajokunnon heikkeneminenkin kun on perin subjektiivinen asia.
Nollalinja on hyvä periaate, mutta on rangaistusperusteena hieman kyseenalainen. Riskitekijänä tuota promillealuetta vastaava väsymys on hyvin yleistä liikenteessä, eikä siitä tulla ketään rankaisemaan vastaisuudessakaan. Samoin tuota aluetta vastaavasta ajotaidon ja todellisuudentajun puutteesta tai huomion kiinnittämisestä johonkin muuhun kuin liikennetilanteen tarkkailuun ei tulla vastaisuudessakaan ketään rankaisemaan. Promillelukemat saadaan helposti mittarista ja rangaistus taulukosta, joten siihen ne todelliset perustelut tuon aloitteen kohdalla taitaa jäädä. Poliisi taisi tyrmätä samansuuntaisen ehdotuksen edelliselläkin lobbauskierroksella.
1000
Mitenköhän tarkkoja nuo LP:n käyttämät 'matkamittarit' mahtavat
olla noin pienillä lukemilla? Yleensähän puhallettu lukema on sangen
kaukana verikoetuloksista.
edit: Voisikin nuo mittarit kokonaan hylätä ja siirtyä vanhaan kunnon
ameriikan malliin - viivallakävelytestejä ja nenän koskettelua silmät
kiinni. Näin tulisi mitattua 'ajokuntoa' eikä lounaskaljoja...
What's the difference between Buell and your wife?
After two years Buell still sucks...
Minun puolesta voivat laskeakin (tähtään aina lähtöni "nollaan", enkä ½:een), mutta taklataanko tässä oikeaa ongelmaa? Eli, aiheuttaako nuo parin ruokaoluen juoneet näitä pahoja kuolonkolareita, vai promillen tai parin-kolmenkin toisella puolen olevat??
Kawasaki ZZR1400SP 2016
(Ex: Yamaha RD125 '75, Suzukit RG125 '86, GSX600F '95, RF900R '96, TL1000S K1, GSX-R1000 K5, R1 '05, Z900 '22)
Joopa joo. Siinähän se poliisin työpäivä sitten vierähtääkin mukavasti, kun kuskailee yhden kaljan ottaneita verikokeeseen tai laitokselle tarkuusalkometrin luo...
Näitä jonninjoutavia ehdotelmia ilmaantuu aina kasapäin silloin kun jotain vakavampaa on sattunut.
Ass, Gas Or Grass... Nobody Rides For Free!
Minun mielestä tuo on huononpi vaihtoehto, kuin nykyinen. Rattijuopumuksesta saatava rangaistus ei ole järin suuri, mutta yleinenmielipide tuomitsee sen jyrkästi, siis kaikki katsovat rattijuoppoja pahalla.
Kun rajat tiputetaan rattijuoppojen määrä tulee lisääntymään. Sinänsä on hyvä, että pikku maistissa ajavia ei ole liikenteessä, mutta jos yhden saunaoluen jälkeen voit saada tuomion ei se tunnu järkevältä.
Tämä saataa johtaa siihen, että kohta rattijuoppoihin suhtaudutaan kuten ylinopeutta ajaviin. Elikkäs rikettä ei pidetä miteenkään vakava, vaan lähinnä säälitellään sakon saanutta huonosta tuurista.
Näin päädytään tilanteeseen, jossa rattijuopumus ei olekkaan yleisesti tuomittua. Eikä suuremmatkaan rajan rikkomukset herätä enää pahennusta.
Kyllä se nolla kuulostaa holhoomiselta jos vertaa lääkkeiden ja muiden aineiden valvontaan.
Saatan hyvinkin juoda oluen ja lähteä ajamaan, en pidä minään.
Ainoana erona pidän että mopolla en lähde, se on varma.
Kyllä rajat pitää olla mutta järjenkäyttö sallittu.
Kohtahan ne alkaa kampanjoimaan että kuukan ei huku, unohtuu kummasti nollatoleranssi kun hukkuu taas Jussina 10-20 vesillä.
Purkaan sen joutuu kumminkin...
Ihan oikein.Onko pakko juoda sitä olutta taikka viiniä ruuan kanssa? Onko sen parin lasillisen jälkeen pakko ajaa? Eikö voi hankkia kuski tai juoda alkoholitonta?
Mielestäni ihan oikein. Minun puolestani saisi olla vaikka nolla-linja, mutta kun nyt suomalaiset vaan tuntuu olevan semmoisia, että on pakko otta joku huikka. Minulla ei henkilökohtaisesti sitä ongelmaa ole, vaan ruuan kanssa maistuu maito, vettä, mehua tai jopa limsaa![]()
Ihmiset reagoivat eri tavoin alkoholiin, jotkut voivat olla melkein kunnolla humaltuneita yhden olutpullon jälkeen, ja jotkut voivat vetästä puolen korin kaljaa, eikä tunnu missään. Vai onko se ehkä niin, että reaktioaika ym juttuja kärsii, mutta ei sitä vaan itse huomaa?
Kerrankin asiallinen lakiehdotus.
Ylinopeussanktiot ovat mitkä ovat, ja muut rikosseuraamukset, mutta tämä on yksi juttu, jonka minä kannustan loppuun asti.
Vaikka vaeltaisin pimeyden laaksossa, en pelkää koska olen laakson suurin paskiainen...
" Been there, wrecked that... "
En se ollu minä, ja sitäpaitsi se oli vahinko!!!
The more I learn about women, the more I love my motorcycle
Parhaiten rattijuoppojen määrää saadaan alennettua korottamalla promillerajaa. Pistetään 1 promille rajaksi, niin paljon vähemmän on virallisesti kännisiä tien päällä.
Yleisesti: Eikö oli ihan järjenvastaista, että humalatila on oikeastaan lieventävä asia, esim. kolaritilanteessa. Humalainen pääsee parhaimmillaan päiväsakoilla ja toinen osa- puoli pääsee hengestään?!?!?
Kyllähän lainsäätäjän pitäisi tajuta, ettei sitä viinaa ole kai väkipakolla juotettu. Ihan itseaiheitettua on kännissä ajoneuvoilla tötöily.
Onko se viina jo niin paljon niskan päällä, ettei voi olla ottamatta, vaikka tietää että pitää vielä ajaa?
"Jos sinulla ei ole vihollisia, sinulla ei ole luonnetta"
"Anna minulle voimaa hyväksyä ne asiat joita en voi muuttaa, rohkeutta muuttaa ne asiat joita en voi hyväksyä, ja viisautta piilottaa niiden ihmisten ruumiit, jotka olen tänään vittuillessani listinyt, koska he ovat ottaneet minua päähän"
Hmmm mitenkäs sitte silmäätekevien suhtautuminen vuorotöitä tekeviin?Työterveyslaitoksen vuorotyötutkimuksen mukaan yövuoron jälkeen on aamulla noin 0,6-1,0 promillea vastaavassa reaktiokunnossa.
Jotenkin tuntuisi melko turhalta kiristää rajoja.Nykyiset rajat
ihan hyviä niinkuin Hannula edempänä totesi.
PS.Työvuoron pidentäminen 8 -> 12h nostaa tapaturmariskiä
jo kaksinkertaiseksi, jos promillerajaa lasketaan niin lienee ehkä sopivaa alkaa keskustella 6h työpäivistä? Olisi enemmän aikaa sitte pyöräillä.*![]()
Pannari maistuu makeelta!
Tälläinen lakipykälä ei varmasti vaikuta millään tavalla näihin oikeasti kännissä ajaviin. Vaikka meillä on tämä 0,5 promillen raja niin silti ajetaan reilussa kännissä, joten mitä väliä sillä on näille kuskeille onko se raja 0 vai 0,5? Ainoa mihin se todennäköisesti vaikuttaa on näihin parin kaljan jälkeen ajaviin. Uskoakseni onnettomuuksia aiheuttaa n. promillen ja siitä ylöspäin olevat kuskit? Itse en ainakaan ole kuullut parin kaljan juoneen aiheuttaneen onnettomuuksia. Mielestäni aika turha laki, joka ei vaikuta millään tavalla oikeisiin juoppo kuskeihin.
Edit: Tässä mennään taas tähän, että tuikennetaan rajoja ja toivotaan, että se auttaa, kun oikeasti ainoa asia mikä tuohon auttaa on valvonnan lisääminen. Mitä sen on väliä mikä se laki on, jos sen rikkomisesta kiinnijäämisriski on pieni?
Oikein tuhannen kännissä kun pommittaa, niin sitä tuntee elävänsä. On se kumma kun ei motoristi saa edes päissään ajella. Kaik on mänt!
Mopolla nyt ei mtn tuhoa saa aikaseksi. Eikö vois laittaa mopoilijalle rajaksi 1,5 romilleeria ja autoilijoille semmonen 0,1, kun ne on muutenkin ihan *ulkkuja!
Jovain sanoi näyli
Täsmälleen samaa mieltä. Tuntuisi että tuollaisen aloitteen ainut vaikutus olisi huomattava bisnes valtiolle.(CBX_Raider @ Kesä. 14 2005,16:25) kirjoitti
Väitän että nämä todelliset rattijuopot on niitä, jotka eivät juurikaan tienaa mitään, eli sakotkin ovat olemattomat. Sen sijaan on varmaan jonkin verran työssäkäyvää porukkaa, jotka saattavat ottaa sen oluen ruuan kanssa ja lähtevät sitten 0,2 promillen "kännissä" ajelemaan. Siihen vaan sitten päiväsakko pohjaiset taksat niin kylläpä kannattaa.
Itselleni tuo on ihan sama vaikka olisi nollaraja. Sitten ei otettais sitä yhtäkään keppanaa ruualla. That´s it.
Nuo 4,22 tyypit pitäisi kyllä eliminoida liikenteestä lopullisesti keinolla millä hyvänsä.![]()
No, se on sitten vaan VOE VOE
Juu, ja sitten kun vielä laittavat sen virhepistepolitiikkansa pyörimään, niin eipä aikaakaan kun julkisen liikenteen käyttöaste senkun nousee!!Ja herrat käyvät taas opintomatkoilla ties missä oppimassa julkisesta liikenteestä kaiken, esim. Delhissä tai Pekingissä...
Poliisisetien kaapit eivät enää mahdu kiinni kuivuvien korttien määrästä ja vanhojen asemien lattiat romahtelevat.
Juu-u Vaarallisempi se on takapenkille kurkotteleva akkaihminen, jonka kersan tutti on pudonnut penkkien väliin, kuin yhden keppanan nauttinut. Tai kännykkään tolittava paappa, jonka tilannetaju ei sano, että ollaan autossa, kun handfree korvassa painetaan kaikki 60km/h lasissa motaria kaakkoon kalju kiiltäen.
Ei kun nollatoleranssia vaan kaikkeen. Prkl.
Meikäläisellä se on tuo palkka ollut viimeaikoina nollatoleranssissa.![]()
![]()
jawanainen: ränttätänttää sen olla pitää!!! Mummoillekin!
VOL 1 * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * VOL2
Kuu Kotarista kesään, * * * * * * * * * Kuu piikkisestä kesään,
puoli kuuta customista, * * * * * * * * puoli kuuta vaunupyörästä.
sivuvaunullisesta vähäsen. * * * * * *Kyykkypyörästä vähäsen,
Museopyöristä ei päivääkään! * * * *faitterista ei päivääkään!
MoTukka *-olkapäänä motoristilta motoristille. www.smoto.fi
Juu ei haittaa yhtään. Meinaan, tuossa tuli pari viikkoa takaperin ajettua "seuraavana" päivänä ja vaikka taatusti oli jo alkoholit pois verestä niin olo ei muuten ollut kauheen häävi ajeluun, suorastaan oli paska fiilis kun tuntui niin epämääräseltä. Ja jos mopolla ajamisesta jää huono fiilis niin ei hjuva...![]()
...and music? Well, it's just entertainment folks.
Tämä on hyvä pointti. Enemmän pitäisi pohtia miten estää monia ajamasta yli yhden promillen kunnossa. Aika paljon kärähtää rattijuoppoja jatkuvasti rajussakin humalassa. Todellinen määrä lienee huimasti isompi kuin kärähtäneiden määrä.(LaMasquerade @ Kesä. 14 2005,15:29) kirjoitti
Enpä tiedä miten tuon promillerajan muuttelu vaikuttaa mihinkään paitsi tilastoissa rattijuoppoja on entistä enemmän...![]()
- Fly on, little wing... -
Miten tästä tulee mieleen ylinopeus-/sakko-/kortti hyllylle -kirjoitukset... Siellä ne sitten ajaa kilpaa poliisia pakoon ratti-/stongajuopot ja vinokilvet, kun tämä Suomen lainsäädäntö on niin syvältä.(hooaa @ Kesä. 14 2005,15:52) kirjoitti
Nollalinja sopii mulle.
I can only please one person per day. Today is not your day. And tomorrow does not look good either.
(Jack Dusty's Earth 2000 Ltd)
Tää on tätä. Kun todellisiin ongelmiin ei päästä kiinni, tartutaan muihin asioihin. Kun joku vetää 50:n alueella 100:aa kolarin, pudotetaan nopeusrajoitus 40:ksi. Kun jotku ajaa 1-4 promillen känniss', tartutaan tuonne alle 0.5 promillen kuskeihin.
Oikeat rattijuopot sauna... eikun työsiirtolaan. Ja 12 tunnin vuoroa vetävät rekkakuskit pois.
Mutta kun ehdottajat on Tampereelta, niin siellä tätä vois kokeilla.
Just näin; ongelma ei ole ne joilla on alle 0,5 promillea, vaan ne jotka ajelee edesvastuuttomasti ihan tuubassa. Ja siihen ei taas auta yhtään että alennetaan rajaa vaikka nollaan. Aiheutetaan vain tarpeetonta harmia tavalliselle kansalaiselle.(LaMasquerade @ Kesä. 14 2005,15:29) kirjoitti
Mitenköhän ajatus tomi käytännössä. Luultavasti rattijuoppojen määrä kasvaa, koska raja on alempi. Tarkoitus ilmeisesti on, että kynnys lähteä ottamisen jälkeen on suurempi, mutta koska yhden bissen onnettomuusriski on olematon ja edellisenä iltana juoneet ovat kuitenkin juoneet ja ajaa on pakko, niin hyötynä seuraa ainoastaan suuremmat sakkotulot...(Ekip @ Kesä. 14 2005,14:35) kirjoitti
Nykyinen raja antaa hiukan toleranssia ja laitteet ovat niin tarkat, että ero kyllä huomataan. Liikenteessä pitäisikin kiinnittää huomiota aivan muihin ajokuntotapauksiin, kuin 0,5 promillen "juoppoihin". Ei kuitenkaan aleta taas vertailemaan tuomiota ja rikoksia...
Desmo Jugend
Ai hitto, kun alkoi lukiessa tehdä mieli olutta...![]()
Kun kattelee mallia EU:sta, ei näytä hyvältä. Ei harmonisoidu
Kokoontumisajojen jälkeen kansa lähtee vasta krapulapäivän iltana kohti kotia. Hmm...
... jotain piti muistaa