Jås olisi viikko aikaa, pyörä alla, lauttapiletit Tukholmaan. Kuinka kuoritaan 'kerma' Etelä-Norjasta. olettaen kiinnostuksen kohdistuvan luonnonnähtävyyksiin. Olisiko fiksua fiilata kasaan sellainen 'standardi reitti'.
Erityisesti mainiten 'tyrit jos ohitat tämän' kohteet.
Useasti Norjaan ihastuneena, pidän edelleen vaikeana reissun suunnittelua.
Onhan noita "scenery road" pätkiä useita. Me lähdetään Juhannuspäivänä Tukholmasta, ensin vain Säleniin Ruotsissa, siitä Kristiansundiin Norjan länsirannikolle. Ja sitten viikko vuonojen rantoja alaspäin, minne sitä nyt sitte joutuukin. Varsinaiset nähtyvyystiet ei mene ihan rannassa, poiketaan Geirangeriin, ajetetaan Trollstigen, jne, Songdal, Voss, Bergen, ja Haidangerin yli Osloon.
Ei kai tuolla voi pahasti missata, sehän on yhtä nähtävyyttä koko vuonojen alue.
No tuossa on linkki meidän viime kesäiselle reitille. Erityisesti Dalen - Lysebotn - Stavanger ja Sogndal - Lom - Geiranger reitit ovat jääneet mieleen etelästä.
http://www.ducatibikes.com/?matkailu...&country=Norja
Aiheesta on ollut monta juttua .orgissa kannattaa lukea!
Rjukanissa on tunneli, joka kiertää 7 kertaa 360 astetta. ja maisematkin on ihan kohtuulliset.
Siellä Rjukanin seudulla on todella hieno "kukkula" josta on varmaan huikeat näkymät. En ole kyllä itse kiivennyt päälle, mutta vaikutti mielenkiintoiselta.
Kjerag on mielesäni hienoin paikka. Eli lähtö Lysebotenin Kotkan pesältä. helposti 4-5 tunnin reissu. Raskas mutta lopussa on hienot maisemt. Siellä on se "kivi" (bolten) vuoren halkeamassa ja pudotusta "kiven" alla 1 kilometri.
Preikestolen on myös hieno paikka. vaellus 4 tuntia, mutta helppokulkuisempi (vähemmän ylä ja ala,mäkiä).
Siellä on 600 metriä pystysuora putous vuonoon.
Kuinka pohjoiseen meinaatte mennä reissullanne?
Bergenin korkeudelle vai vielä pohjoisempaan?
Kommentteja .orgin sivuilla aiheesta.
http://www.moottoripyora.org/cgi-bin....t=28463
SL125, CB500Four, CX500, K75RT, K1100LT, K1100LT, NX250, K1200LT, F650GS, K1100LT, 1200LT, nykyinen GL1800
Bergen on erittäin viehättävä ja kaunis kaupunki,paljon prätkäporukkaa ja puhuvat hyvää engelskaa,hyvä meininki.
Tavoitteena voisi viikon reissulla olla rantaa Stavangerista Trollstigenin tienoille. Jos menee nappiin. Säiden, teiden kunnon,
yms. arviointi on vaikeaa, lieneekö tarpeenkaan.
Odotukset on korkealla.
Hienosti noita linkkejä löytyy, vielä kun sais nettiyhteyden matkan varrella.
Kiitti vinkeistä.
joo, pitkän kaavan mukaan olis tarkoitus nyt Norjasta nauttia, eli etelästä pohjoiseen, kun yleensä olen mennyt suoraan pohjoiseen. aikaa on varattuna kokonaiset kaksi viikkoa *
etelässä olen käynyt joskus viimeksi 1970-luvulla. muistikuvan mukaan upeita maisemia piisaa sielläkin. pohjoinen tutumpi, siellä olen käynyt lähes joka kesä sitten vuoden 1998...
kiitokset kaikille vinkittäjille. niille on aina käyttöä, kun vielä ei ole tarjolla palveluna suoraa kuvaa jenkkien vakoilusatelliiteistä. niistähän näkee koko ajan miltä missäkin päin maailmaa näyttää, ja mitä síellä tapahtuu, eiks' niin???
joten pitää siis mennä itse katsomaan!!!! *![]()
GPz900R(A2); ZZ-R 1100 (D1)
"Where are my teeth?! How can I have any pudding, if I can't find my teeth!!?!"
Käy fiilistelemässä ennen reissua osoitteessa:
http://www.roadmc.com/
Siellä on Norskien pyöräporukka videoinut hienoja pätkiä Norjasta ja muualtakin.
Noilla pikkuteillä pääsee parhaiten nauttimaan Norjan kauniista maisemista, päätiet ovat ruuhkaisia ja taajamat hyvin valvottuja ylinopeuksien suhteen.
Nykyiset Kawat tallissa:
KLX 250 B1 - 81
Z 1000 ST E1 -79
Z 1000 ST E2 -80
Mean Streak 1600 -07
Z 1000 Special Edition -14
GTR 1400 -08
Spectre 1100 D1 -82
KX 250 XC KL Enduro -21
KLE 500 -91
Kiitti tosta linkkivinkistä! Hienoja baanoja todella löytyy Norjastakin.
Katselin samoilta sivuilta viime kesänä vain noita Alppisolien videoita, kun itsekin olin juuri niitä ajellut. *
Muutamat oli ihan samoja, hyvin muisti jotkut mutkat.
Nyt vaan sitten reittisuunnitelmaa väsäilemään! *![]()
GPz900R(A2); ZZ-R 1100 (D1)
"Where are my teeth?! How can I have any pudding, if I can't find my teeth!!?!"