Tulokset 1:stä 22:een 22:sta
    Käyttelin hakua ja yritin etsiä josko tästä ois ollu jo puhetta, mutta enpä löytäny, joten..

Pyörä on B600S (-03) ja on alkanu tässä joku aika sitten sirisemään toi rosmon mylly eli pitää sellasta korkea taajuuksista heinäsirkkamaista sirinää. Kuuluu ihan tyhjäkäynnistä aina 6000 rpm:ään asti. Siitä eteenpäin on vaikee sanoo, että kuuluuko kun toi moottorinääni on jo kovempi muutenkin.

GSX750:stä oli mainintaa että ihan normiääniä tollaset. Onko näin kusiaisrosmossakin vai pitäskö olla huolissaan.. tai siis oon jo hiukan, mutta pitäskö oikeesti huolestuu?

auttakee..
    pyörätön... kevättä ja odotellessa.
    Omassa vuoden 95-mallisessa yksilössä venttiilit rallatteli, mutta ei siitä mitään sirinää tainnut kuulua.

Yritä kuvailla "ominaisuutta" hieman tarkemmin.
    RSV Mille
    Lainaa kirjoitti
    Yritä kuvailla "ominaisuutta" hieman tarkemmin.
    tarkemmin.. hmm..

korkealta ääneltä kuulostava kierrosten mukaan tihentyvä "sirinä" .. hiukan niinku ois joku "osa löysällä".
    edit: Voisihan tuota ehkä myös sanalla "helinä" kuvata.

Toisaalta.. ääni on myös hieman epäsäännöllisen kuuloinen eli ei kuulu joka sekunti yhtä voimakkaasti.

Niin ja sit viel.. viiden tonnin nurkilla ei hirveesti kuulu kun toi konehan tunnetusti tärisee (resonoi) tuolla niin perkeleesti ja sehän on normaalia.

Toi sirinä on niin korkea ääni että se hieman niinkuin häiritsee jo korvaakin.
    Pitäsköhän laittaa tarvikemökäpönttö takas paikoilleen niin ei tavis kuunnella ja skitsoilla mitään pikku ääniä. *

Mulla pitää iso Rosmo myös jonkinlaista korkeataajuista vinkunaa (sirinää?), joka varsinkaan vakioputken kanssa ei oikein herätä mielikuvaa isosta ja voimakkaasta moottoripyörästä. En osaa sanoa, mistä ääni tulee, mutta sellainen se on minulla ollessa aina ollut, ostin pyörän käytettynä 10 tkm ajettuna. Akran putken kanssa tuo "sivuääni" ei nyt juurikaan haittaa... Ainakaan minulla ääni ei kuulosta siltä, että moottori olisi laukeamassa eli ei naputa tai kolise. Olisi tietysti mielenkiintoista tietää, mistä tuo ääni on peräisin.
    Vesku
    Yamaha XJR 1200 -96
    Jupiter 50 -59
    (exät: FZ6S, GSF1200S, CX500, CB750K2, CB450K5, DT125LC, CB125T)
    Ei varmaan auta tämä vastaus, mutta oma kawa piti outoa ääntä pikkukierroksilla. Otin sitten kiinni etukatteesta ja johan äänet hävisivät. Joku paikka vaan tärisi moottorin mukana.
    Mopot, musiikki ja lentopallo.
    Mulla B 12 *-04 rupes sirisemään myöskin alakierroksilla, syy löytyi ryypystä. Siinä on kaasarissa pikku metalliosa joka helisee,sirisee jos vaijeri on pikkasen löysällä.
    Tämä kannattaa tarkistaa jos vaikka syyllinen löytyisi.
    nahkurin orsilla tavataan....
    Kiitos tähän astisista.

(oli pakko laittaa tällänen peeloviesti että saan 50 rikki) *

edit:typo

Meitsilläpä on tuo gsx-750f ja kyllä sieltäki välillä kuuluu jotain hiton sirinöitä, niin ku olis kaks vähän öljyämätöntä metalliosaa, jotka välillä vähän hinkkaa toisiinsa. Ääni kuuluu moottorijarrutuksessa tai silloin, ku iskee vauhdissa kytkimen pohjaan. Kumma kyllä tää "vika" ilmeni 30k huollon jälkeen, jossa uusittiin mm. jarrupalat...Oliskohan sieltä?!? Oon yrittäny paikantaa kohtaa (ketjut, moottori, mikä ihme?!?), mut ei oo äänilähdettä löytyny, ku on vähän vaikee siinä ajaessa kyyristellä alaspäin ja mopon paikalla ollessa ja kaasutellessa ei vingu, eikä sirise. Pörisee vaan kivasti tuo leovincen vaimennin.

Noita katteista tulevat resonoinnit on sitten asia erikseen. Niitähän pystyy hyvin demppaamaan laittamalla kumia kateruuvien kantaan, tai niin ku mä... Sinitarraa vaan biitti väliin sinne, missä päräjää/sirisee/pirisee...

Ja loppuun vielä pakolliset:
    Jos hyppäät laskuvarjolla, joka ei aukea, voisi katsojille olla hauskaa, jos tekisit vaikka uintiliikkeitä.
    Yksi mahdollinen sirinän lähde on vielä alkukäyrät tai niihin kertynyt karsta lähinnä. Saattaa korjaantua kumivasaralla naputtelemalla. Ainakin tuttavan Zephyrissä (ei Ford) tuo konsti toimi. Minun pyörästäni kuuluva sivuääni ei kyllä ole sen tyyppinen, vaan ennemminkin jonkinlainen vikinä. Vie ja vikisee...
    Yamaha XJR 1200 -96
    Jupiter 50 -59
    Viittaan edelle. Onko tämä moottorin vikisevä/kitisevä ääni tuttua muille rosmokuskeille? En ole oikein osannut olla siitä huolissani. Lähietäisyydeltä en ole toistaiseksi samanlaisia päässyt kuulemaan. Pitääkö vielä käydä huollossa arvuuttelemassa, kun on tuota takuutakin viikko jäljellä...
    Ja tietysti kuulematta on mahdoton sanoa, onko kyse edes samasta äänestä, jota tämän viestiketjun alussa tarkoitettiin.
    Yamaha XJR 1200 -96
    Jupiter 50 -59
    Mulla alkoi tonnin huollon jälkeen myös mopo äännellä. B1200s. Emäntä sanoo että pyörä pitää "raaempaa/rumempaa". Mä huomasin kanssa, että nakutusta kuuluu, kun ajelee hiljakseen ja yleensä vedossa?? Jos muut Bandit kuskit voisi kertoa äänistään ekan huollon jälkeen...

Multa ei kuulu kitisiviä ääniä, paitsi joskus vakio änkkäri resenoi ku lämmittelee.
    Kaikenlaiset mekaaniset äänet tuntuvat suorastaan kuuluvan tuohon myllyyn. Oman pyöräni vikinää kävin kuunteluttamassa huollossa ja on kuulemma normaalia... ei nyt sattunut kyllä vertailupyörää taaskaan rinnalle. Ääni muuten tuntuu paikallistuvan syttypyörän kannen alle. Sinne on kurkattu, eikä ihmeempiä näy (hankausjälkiä tms.). Syttypyörää tai taustalevyä en ole viitsinyt (vielä) irroitella, voisikohan tuolla olla mitään ääntä aiheuttavaa?
    Vesku
    Yamaha XJR 1200 -96
    Jupiter 50 -59
    Lainaa (JaniR @ Kesä. 11 2005,21:11) kirjoitti
    Mulla alkoi tonnin huollon jälkeen myös mopo äännellä. B1200s. Emäntä sanoo että pyörä pitää "raaempaa/rumempaa". Mä huomasin kanssa, että nakutusta kuuluu, kun ajelee hiljakseen ja yleensä vedossa?? Jos muut Bandit kuskit voisi kertoa äänistään ekan huollon jälkeen...

Multa ei kuulu kitisiviä ääniä, paitsi joskus vakio änkkäri resenoi ku lämmittelee.
    Itse itseäni lainaten... Voisiko olla että tehtaan öljyt, ovat sen verran paksumpaa mömmöä, että ku vaihetaan huollossa öljyt, niin se oisi jotenkin kevyempää!? Mutsikin totesi kun kävin pyörän siellä pesemässä, että nyt toi kuulostaa moottoripyörältä!!! Ennen niin kilttiä ääntä pitävänä, pyörä taisi kuulostaa skootterilta!?!
    Lainaa (BotBy @ Kesä. 06 2005,22:19) kirjoitti
    ...on alkanu tässä joku aika sitten sirisemään toi rosmon mylly eli pitää sellasta korkea taajuuksista heinäsirkkamaista sirinää. Kuuluu ihan tyhjäkäynnistä aina 6000 rpm:ään asti. Siitä eteenpäin on vaikee sanoo, että kuuluuko kun toi moottorinääni on jo kovempi muutenkin...
    Yksi vaihtoehto voisi olla pakosarjan tiivisteen vuoto (putki löysällä)

Toinen ihan mekaaninen ääni, joku paikka löysällä tms. ja metalli kitisee metallia vasten, moottorissa, putkessa tai jossain.
    Huono tie, parempi mieli
    Biltemasta hakeen tollanen stetoskooppi

http://www.biltema.fi/osteri....6247992

Sillä paikantaa sirinät vaikka silmät kiinni
    Honda XL600V Transalp -88 > Yamaha XTZ750 Super Tenere -89 > Kawasaki ZX-10 -88 > Honda VTR1000F -97 > Yamaha FZS1000 -03 > Yamaha FZS1000 -04 & Aprilia RSV Mille -03
    Myynnissä FZS1000 koiranluita -5mm, Rizomat, Autocom Super Pro Avi
    Oli tänään pyörä huollossa ja sanoivat että toi sirinä tulee venttiilikoneistosta ja on tyypillistä b600:lle, gsxf600:lle ja gsxf750:lle. Ilmenee tyypillisesti 10-12 tonnin maissa. Sanoivat että ei todellakaan syytä huoleen.

Tästä on kuulemma ollut maahantuojallakin mallikappale siten että ovat vaihtaneet venttiilikoneistoon osia sirisevään mopoon jonka jälkeen on äänet hävinny ja sitten on taas sirinät alkanu kymppitonnin ajon jälkeen em. osien vaihdosta. Kivaa on vielä se että ko. ääni on jokaisessa yksilössä kuulemma hieman omanlaisensa.

Nyt täytyy vain totutella ompelukonemaisiin sivuääniin.
    Niinpä. Olen minäkin nyt eri ilma-/öljyjäähdytteisiä Suzukeja koettanut kuulostella ja kaikenlaisia skitsoilun aiheita antavia ääniä tuntuu ainakin suurimmasta osasta kuuluvan ja jokainen on vähän erilainen. Sirinää, naputusta, kitinää jne. Kenenkään en ole kuitenkaan kuullut moittivan mootoreita lyhytikäisiksi...
    Yamaha XJR 1200 -96
    Jupiter 50 -59
    Pakko sanoa tähän väliin entisenä kawan omistajana, että kyllä nämä suikat ovat ääniltään kuin enkeleitä. Pienet sivuäänet hukkuvat nätisti moottorimelun alle, toisin kuin kilkattavissa, kalkattavissa ja kolisevissa kawoissa .

Kawan kanssa kun oli liikkeellä, niin haarojen väliin oli paikoitellen _IHAN PAKKO_ kurkistaa, ettei sivuposken kyljestä paistanut kampuraa, kytkintä tai muuta voimansiirtoon liittyvää pikku osasta . Vaan eipä sekään kymppitonnin aikana jättänyt kertaakaan tielle ääntelystään huolimatta.
    Jälleen yksi tehottomaan pastakoneeseen hairahtunut
    Mun B6 alkoi venttiilien tarkistuksen/säädön jälkeen pitään vähän enemmän sirinää (ennestäänhän tuo on jo kalissu aina), mutta mitä oon muita vastaavia koneita kuunnellu, niin empä oo paljon jaksanu huolestua tuon oman sirinöistä
    Voi veljet!
    Mullakin oli tos aikaisemmin hirvee ahistus että mikä tähän nyt tuli.

Nyt ei oo enää. Tänäkin viikonloppun rosvo sai 800km ihan huolella kenkää.

Koneet on tarkoitettu pitämään ääntä ja käytettäviksi koko kierrosalueeltaan. Earit auttaa siihen että nytkin kirjoittelen suht terveillä ja vinkumattomilla korvilla.
    Mulla GSX750 jonka mainitsit tuolla... Todellakin "sirinää", kilkatusta, kalkatusta, rallatusta ja kolinaa on havaittavissa V:tuttaa ne muakin... Mut korvatulpat ja kaasun kääntö korjaa em. ominaisuudet
    *Vanha ja väsynyt, laiska ja lihava* , *Have a Prozac and smile!*
  22.  
    Mulle huollossa sanottiin ihan normaaliksi,johtuu muistaakseni jostain imupuolen jutusta,kuuluu selvästi ykkösellä ja kakkosella sen jälkeen ei huomaa.Suzuki gsx 1400.
    Suzuki GSX 1400-04 Honda CB 900 hornet-03 Suzuki GSX 1400-07 Aprilia Mana 850-08
    Kawasaki ZR-7-99 Yamaha FZ6N-07