Hei vain kaikille!
Olen tässä pidemmän aikaa pohtinut (hankinta on vasta ajankohtainen ensi kesänä) 9r:n syvimpää olemusta
Jos aloitan omasta historiastani, eli ikää mittarissa alkaa olla hieman yli neljännesvuosisata ja kaksipyöräisiä olen harrastanut, niin mopoja, kuin kevareita.. 250cc on isoin pyörä jota olen kokeillut. A-korttia ei ole ja tämän kesän lopulla / ensi keväänä korttia olen hankkimassa.
Isoista pyöristä ei siis ole mitään kokemusta, eikä toisaalta moottoripyöristä muutenkaan liikenteen seassa (mökkiteitä olen päristellyt noilla alle 250cc vekottimilla).
Nyt kuukausia pyöriin tutustuneena olen iskenyt silmäni Kawan zx-9r malliin.. Muutamalla ystävälläni on ollut mm. zzr-600:sta ja he meinasivat, että voisin ainakin harkita suoraan 9r-mallia.. mitäs te muut pro:t olette tästä mieltä? Onko 9r sen enempää "tappopeli" kuin 6r? Vääntävämpi kone olisi vaimokkeen kuskaamisen kannalta ajateltuna houkuttelevampi vaihtoehto (siis 600cc vs. 900cc) ja aika rauhallinen olen kuskina, joten malttia luulisi löytyvän myös 900:n käskyttämiseen.
Noh, se itse pyörästä. Antakaa vinkkiä tuohon (ja muihinkin) liittyen niin paljon, kuin vain mieleen tulee
Sitten muutama kysymys pyörän tuomisesta Saksanmaalta. Eli, onko kellään mitään tietoa siitä, paljonko esim. 98-01 vuosimallin 9r:stä on mennyt veroa? Mutukin kelpaa (edes jotain sinnepäin?).Paljonko olette pyöristänne Saksassa maksaneet, käytittekö jobbaria Saksan puolella jne? Ajattelin että olisiko tyhmä idea esim. toimia kaavalla : katsella vaihtoehto / vaihtoehdot vaikkapa mobile.de:stä -> pistää vaikkapa Graulin asialle -> pyörä laivaan ja nouto satamasta? Halvempia, tai parempia toimintamalleja?
Olen tätäkin foorumia lueskellut paljon ja hakutoimintoakin yrittänyt käyttää, mutta koin helpoimmaksi avata ihan oman topicin näille kysymyksille.
Kiitoksia vastauksistanne jo etukäteen.
- Resurrection
Tullin sivut
Tuolta löytyy noita verotaulukoita, saa ainakin jotakin osviittaa.
Jeps, olisihan se itselläkin pitänyt tajuta, että samasta paikastahan noi moottoripyörien veropäätökset löytyy, kuin autojenkinmutta kiitos linkistä..
Yhtä hemmetin (voi jumalauta tuota tullin touhua yleensäkin) epäselvää tuntuu olevan, kuin autojen kohdalla..
esim:
Maaliskuussa kaikki nämä päätökset tehty,
1. zx-9r ,vm1999, 19tkm ja verot on 2721,82€
2. muuten sama kuin yllä, mutta 20tkm mittarissa ja sama vero..
no sitten tuleekin
3. zx-9r, vm2001, 15tkm ja verot 2239,92
Eli ei mitään helvetin järkeä!?! Yleensähän esim. (ainakin autojen kohdalla) ajetut kilometrit tuntuvat olevan tullille tärkeitä vuosiluvun lisäksi..
Koska, pyörän / auton kunto ei vaikuta noin paljoa (vaikka naarmuttaisit katteet ihan paskaksi) tuohon veron määrään! Sporttiautojen kohdalla, kuulemma vikainen moottorikaan ei veroa ole paljon paskaakaan alentanut.. tää on niin tätä!
Siis, homma on edelleenkin se, että päätös voi olla ihan mitä vain 2000 - 3000€ välistä = valituksenhan siitä joutuu kuitenkin tekemään..
Plaah, masentavaa
Aja sillä autokoulun erskalla ekaksi ja sit vasta 9R:llä
No ihan oikeasti. Varmaankin hyvä peli rauhalliselle aloittelijalle.
Voisi tietysti olla 6R aluksi niin pysyt helpommin hengissä.
Tää on ainaista samaa paskan jauhantaa siitä mikä sopii aloittelijalle. Musta aika hyvä määritelmä se että jos liikaa jännää pyytää koeajoon niin sit ei sitä pyörää. Kunnon koeajon jälkeen jos vielä tuntuu niin siitä vaan. 9R taitaa olla melkein maksimi peli aloittelijalle vaikka olisi rauhallinen tapaus. Jos on tarpeeksi rauhallinen niin erskakin riittää![]()
And the Road Warrior?
That was the last we ever saw of him.
He lives now only in my memories.
Mulle tuli veroa aikalailla tasan 2800 ekua ja mopo on -98 9R. Kilometrit ostohetkellä oli n. 28000. Pyörä tuotu heinäkuussa 2004. Mä en tosta verosta ole valittanut, mutta pitää ilmeisesti valittaa, kun jotkut on uudemmistakin saanut pienempiä veroja. Prkl, mitä arpmista tuo verotustouhu
Niin ja mun mopo tuli Englannista. Siellä töissä oleva suomalainen kaveri ajoi sen tänne ja itse hoisin paperiasiat. Helppo homma kaikenkaikkiaan vaikka aikaisempaa kokemusta Suomeen tuonnista ei ollut.
Itse pähkin samoja juttuja noin 6 kk sitten.
Olin näiden keskustelufoorumien ja prätkällisten kaverien juttujen lumoissa enkä ollut edes ajanut autokoulun virago 1100:n jälkeen oikeella pyörällä. Joten tietty teki mieli sporttipyörää. Kun tein ekat koeajot catilla ja fazerilla, tajusin heti että suora stonga, pysty ajoasento ja alle 74 kW-pyörä on mulle ekaks pyöräksi just passeli.
Ostin fasun huhtikuun vikalla viikolla ja kilsoja olen kerännyt varastoon 3.5k. Vasta pari viikkoa sitten Alastarolla käytin kierroksia kunnolla punarajalla ja voin rehellisesti sanoa ettei tehokkaampi vehje ole _minulle_ tarpeen tässä vaiheessa. Pyörä lähtee ihan keleesti näin "entisen autoilijan" näkökulmasta.
Mutta ajopäivä päivältä oppii hallitsemaan pyörää paremmin ja viisari alkaa viihtyä korkeammalla yhä useammin. Huomaan jo kuolaavani tehokkaampien pyörien perään ja tunnen jatkuvaa kutinaa päästä takaisin kiertämään rataa. Suunnittelen hankkivani R1:sen vuonna 2010. Oikeastaan pyöräily on melkein joka ikinen hetki mielessä. Muut harrastukset ovat jääneet täysin paitsioon. Lähipiiri jaksaa vielä naureskella asialle, mutta miten on parin vuoden kuluttua?
Alkuperäiseen pohdintaasi vielä ohjeena: Selain kiinni ja kiireesti pyöräkauppiaan kanssa suunnittelemaan koeajoja!
Itellä on 9r-98 ja sen voin sanoa että se ei ole mikään helpoin
ajettava, mutta kun siihen tottuu ja tulee kilometreja alle niin se on tosi mukava pyörä ajaa...myös pitkiä matkoja.
Mutta jos tarkoituksena kyytitä emäntää niin en suosittele...siinä lompakon kokoisella alustalla istuminen ei ole mitään herkkua pitemmän päälle.
6r on ihan hyvä vaihtoehto, jos haluaa heti ensi kesänä vaihtaa sen 9r:n...koska se tulee eteen yhtä varmasti kuin kakkahätä=)
Hyviä ja asiallisia vinkkejä. Kiitos näistä.
Kyllä tuo 6r:kin on kovasti mielessä pyörinyt.. Ainut ja siis vain ainut asia mikä kutosissa ei ajatuksena viehätä (kokemusta kun ei ole) on se armoton pykältäminen verrattuna vähän vääntävämpään koneeseen.
Leidin kanssa ei ole tarkoitus kokoaikaa kaksi päällä ajella, jos silloin tällöin pieniä matkoja (lue: kaupunkiajoa) hurauttaisi, joten pannulappu perseen alla tuskin haitannee.. Sitä paitsi Kawan (ainakin 9r) "takapenkki" näyttäisi oikeen reilun kokoiselta, kun joihinkin muihin kyykkyihin olen verrannut
Noh, minulla on aikaa vertailla vielä ensi kevääseen.. olen aloittanut vertailun varmaan monenkin mielestä jo liiankin aikaisin, mutta minkäs sitä luonteelleen mahtaa. Toisaalta on mukava aina kuulla kommenttia pyörästä josta haaveilee jo hieman etukäteenkin
- Res
Tervehdys vaan Resurrection!
Kirjotetaanpa nyt muutama kommentti kun itellä on kokemusta noista asioista mitä pohdit.
Itse siis en ollut koskaan ajanut minkään näköisellä moottoroidulla kaksipyöräisellä kun tuo pärräkuume iski. Autokouluun mars ja korttia täydentämään. Siellä sit tuli ajettua ja harjoteltua kevarilla, pienellä customilla ja kyykyllä. Oma ensimmäinen pyöräni on -04 ylivuotinen uusi 9R, jota lähdin noutamaan heti kun inssini läpi sain.
Eli kaikki oli jo valmiina odottamassa vain minua. Se oli se pyörä minkä halusin. Kyllä silloin kuulin eräiltä henkilöiltä, että onko järkeä hommata noin isoa pyörää ja tapat sillä itsesi. Eiköhän sen hengen saa lähteen melkeinpä millä tahansa moottoroidulla kaksipyöräisellä jos niikseen on. Eli se kaikki on loppujen lopuksi kiinni kuskin korvien välistä ja siitä kädestä joka kahvaa kääntää. Toista kesää nyt ajelen ihanalla 9R:lläni ja edelleen se on yhtä mahtavaa. Kunnioitan pyörääni todella paljon. Tiedän, että se kyllä lähtee jos niin haluan. Malttia vain ja rauhassa opettelemaan, että pääsee sinuiksi pyörän kanssa. Omasta mielestäni 9R on ajamistani pyöristä ehdottomasti helpoin ja eniten sen oman pyörän tuntuinen. Ajoasento hyvä ja vääntöä piisaa. Tarkoitukseni on kuitenkin kulkea tämän kumppanin kanssa useita kilometrejä ilman, että pitäisi miettiä pyörän vaihtoa "pieneksi jäämisen" takia.
Pitkiä matkoja en ole kyyditellyt ketään, joten penkistä en osaa kommentoida mitään kovin mullistavaa. Sitä kokeilleet eivät mitään negatiivistä ole sanoneet. Ajoasento on itselle mieluisa ja mitään ongelmia ei ole ollut lähteä pidemmällekkin pätkälle. Itsellä pituutta semmoset 178 centtiä. Hyvin pääsee tuulelta suojaan katteiden taa tai sit lepposta ajoa pystymmässä ajossa.
Toinen kausi ja siis ensimmäinen ehjä kesä menossa ja kilometrejä tulee koko ajan lisää. Samalla kasvaa taidot ja kokemukseni moottoripyöräilijänä. Harvase päivä saa oppia jotain uutta.
Käy ihmeessä lukemassa meidän 9R:n omistajien kommentteja täältä >>
Kysy ihmeessä lisää jos haluat tietää jotain lisää. Hyvään pyörään olet silmäsi iskenyt. Pahaa sanottavaa itsellä ei 9r:stä ole. Sinun pitää käydä kokeilemassa ja fiilistelemässä - mielellään koeajollakin - kyseistä pyörää miltä se tuntuu omissa käsissäsi.
Tsemppiä pyörän hankintaan!
Kawasaki ZX-9R Ninja -04
Kiitoksia kattavasta ja informatiivisesta vastauksesta!(nautti @ Kesä. 07 2005,17:17) kirjoitti
Heh, toi viestissäsi mainitsema 9r-omistajien threadi on tullut jo muutamaan otteeseen luettuahyvää tietoa kyseisessä ketjussa!
Aluksi olin itsekkin varma, että 9r tulee ensipyöräni olemaan, mutta mitä enemmän juttuja lukee ja kuulee tyyliin "tapat itsesi", "aloita pienemmällä" jne. sitä epävarmemmaksi olo tulee.. Mutta jos liikaa rupeaa epäröimään, niin silloin kyseinen pyörä ei ehkä ole se oikea.
Onhan noita ihmisiä tosiaan isommillakin harrastuksensa aloittaneet ja hengissäkin osa on selvinnyt ;)
Melko varmasti harrastukseni aloitan kyseisellä pyörämallillla.. jos vain pankin tädit ovat samaa mieltä ja nykyisen auton laina on ehditty pois maksaa
Myöskin tuo mainitsemasi vääntö 9r:n kohdalla on yksi suurimmista tekijöistä, mitä pyörältäni toivon.. olisi mukava että pyörä herää henkiin jo "hieman" ennen 8000rpm![]()
Myöskin se, että pyörää ei tarvitsi olla 1:n tai 2:n ajokauden jälkeen heti vaihtamassa.. ei ole rahaa vaihtaa pyörää liian useasti tässä vararikossa.
- Res
Onhan se tavallaan niin, että eipähän tarvitse sitten heti vaihtaa sitä kuussatasta isompaan, kun hyppää suoraan isomman sarviin. Olen samaa mieltä, että 9R on aika maksimi- ja ehkäpä vähän riskipeli ensipyöräksi, sillä jo sentin käännös kaasukahvasta saa nopeusviisarin vilistämään melkoisesti. Tasaista kättä siis tarvitaan ja ennen kaikkea malttia: kierroksilla ajaessa ja ronskimmin kaasua kääntäessä pyörä lähtee aivan tautisesti. Tuntuu vielä hurjalta kulkemiselta meikäläisellekin, vaikka olen ajellut mm.04 Rykköselläkin. **
Varomattomasti revittäessä ykkösellä pyörällä on helppo päästä selälleen ja jo kakkosellakin nekku nousee pelkästään kaasulla. Erittäin vaarallisia ovat hetket, kun on jo vähän "totuttu" pyörää ja aletaan kokeilemaan miten maisema vaihtuu, mutta sitten pitää myös osata jarruttaa tehokkaasti, jos kehittyy joku tilanne. Vääntöä koneesta löytyy riittävästi. Kierrokset, kun pitää yli 2500rpm ja vääntää kahvaa vaihteella kuin vaihteella, niin aina ehtii, kakspäälläkin.
Muuten pyörä on helppo ajaa: taittuu helposti mutkiin pienen alustansäädön ja sopivien renkaiden jälkeen, on vakaa mutkissa ja ajolinjan muutoksetkin kesken kallistusta ovat helppoja ja varmoja ainakin verrattuna ex -00 cbr 600:seen.
Kaksipäälläkin on tullut ajeltua aika reilusti. Tukevan rungon ansiosta ei edes huomaa, onko kukaan kyydissä, mutta kiihdytyksissä risteyksistä maantielle on vaikeaa pitää etupyörää maassa kahdella ekalla vaihteella. *Kyytiläinen ei ole enää valitellut ekan reissun jälkeen, vaan on alannut tottumaan hieman erilaisiin olosuhteisiin entiseen fillariin verrattuna.
Kaikin puolin loistava fillari! Siitä en hevillä luovu. Ja mikä parasta, 9R on aivan sikamageentörkeänhyvän näköinen kaikista kulmista katsottuna!
990 SM-T -11
FZ1-N -07
ZX-9R F2P -04
CBR 600 F4 -00
NSR 125R -94
Osaisiko kukaan 9r - omistajista kertoa suurimmat erot C ja E mallien välillä..
E mallihan on juuri tuo -00 - 01 vuosina ilmestynyt, jossa suurin ulkonäöllinen seikka oli etuvalo(t).
Hinnoiltaan tuntuu vain Saksasta juuri noita viimeisiä C malleja saavan huomattavasti edullisemmin.
Olisiko ketään, joka on molempia malleja omistanut / ajanut?
Sen olen lukenut, että molemmat uusimmista malleista, eli 2000 - 2003 (eli E ja F -mallit) sisältävät huomattavasti paremmat valot kuin aikaisemmat mallit, värinät eivät välity kuskin persieseen niin voimakkaasti kuin aikaisemmissa, E on tehokkain valmistetuista 9r:stä ja E:stä lähtien on löytynyt ajokorkeuden säätökin, vaihdelaatikkoa muutettu C:n ja E:n välillä jne.
Mutta ne konkreettiset erot, eli menisikö ihan metsään jos tuon vanhemman mallin laittaisi?
- Res
C-malli on hätäsin varttimaililla.....Valot on loistavat...Värisee sen minkä kawan pitääkin![]()
Suk dik!
F2-malli jujuttaa sopivasti laitettuna kaikki.![]()
990 SM-T -11
FZ1-N -07
ZX-9R F2P -04
CBR 600 F4 -00
NSR 125R -94
Heh, äijät tekee tästä vaikeaa
Noh, ainakaan F:iin ei "onneksi" ole varaa, joten ainakin ne voin jättää laskuistani poies
- Res
Mikä tässä niin vaikeaa on ? C -mallihan on kaikista kaunein(Resurrection @ Kesä. 15 2005,08:49) kirjoitti
![]()
ZX-10R
Eiku B-malli![]()
![]()
(Ninja9r @ Kesä. 15 2005,11:39) kirjoitti
näin on
vaikka se ei pihalla pysykkään
![]()
Suzuki rg125R
Kawasaki gpx600R Ninja
Kawasaki ZX9R Ninja
Yamaha YZF1000R Thunderace
Suzuki 1300R hayabusa
Ehkä seuraavaksi kawasaki *
Onkos mitään ratkaisua tehty jo tuleeko C vai E?
990 SM-T -11
FZ1-N -07
ZX-9R F2P -04
CBR 600 F4 -00
NSR 125R -94
Joka päivä muuttuu mieli. Kuten sanottua, Saksasta irtoaisi todella kohtuulliseen hintaan noita C-malleja.. toisaalta ei nuo E:tkään hirveitä siellä maksaisi. Eniten päätöksentekoon luonnollisesti vaikuttaisi, jos tuolla meidän rakkaalla tullilla olisi edes VÄHÄN parempi ote tuohon päätöksien tekemiseen.(Seeber @ Kesä. 16 2005,09:11) kirjoitti
Hyvällä tuurilla voisin saada samanverran ajetun E:n samalla verolla kuin vanhemman C:n. Eli ei siis mitään helvetin järkeä. Alkaa oikeasti ottamaan päähän tuo "heitetään noppaa" meininki!
Sitä epävarmempi olo tulee, mitä enemmän noita tullin päätöksiä kusiaisista ja 9r:stä olen katsellut
Noh, jos hommat menee nyt ihan bueno, niin eiköhän se tuo E tuossa talven aikana ilmesty, tai sitten ei
- Res
Tuli sitten C tai E niin hyvän pelin saat joka tapauksessa *(Seeber @ Kesä. 16 2005,09:11) kirjoitti
![]()
ZX-10R
Kai tarvii tähän omatkin kokemukset kertoa rohkaistakseni sinua hankkimaan tälläisen sanoinkuvaamattoman täydellisen pyörän
Eli.. kevarin jälkeen kun siirryin autoon, ei tullut pariin vuoteen mitään pyörää oikeestaan ajettua ja ensimmäiseksi moottoripyöräksi hommasinkin sit tossa 20v täytettyäni tän mun E mallin 9r:n..
Kommentteja sateli että onkohan nyt ihan viisasta ostaa noin tehokasta vehjettä heti ekaks, mutta kun sopiva yksilö hyvään hintaan sattui löytymään, niin pakkohan siihen oli tarttua, päivääkään en ole katunut.
Kyllä tää munmielestä sopii ekaks pyöräks siinä missä muutkin, kunhan on jonkunnäköinen pohja moottoripyöräilylle. on tullut kyl koitettua kaikenmaailman kuussatkuja ja muita pyöriä, ja kyllä tää on munmielestä varsin helppo pyörä hallita.
ajoasento on ainakin itselleni varsin hyvä, sietää ajaa pidempiäkin matkoja putkeen, ja toi ysin vääntö on kyl niin herkkua, ei aina tarvii rämplätä vaihteita ja vetää kivasti läpi koko kierrosalueen.
Mitä kakspäällä ajamiseen tulee, niin kyllä siellä kyydissäkin kuulemma viihtyy pidemmänkin matkan, ja kuten tuossa aikaisemmin onkin mainittu niin pyörä on kyl tukeva ja tasapainoinen et ei sitä kyytiläistä edes pahemmin huomaa siellä takana, paitsi sitten kun vähän reippaammin avaa kaasua pikkuvaihteilla
Kaikenkaikkiaan mainio pyörä mitä tuskin tulen vaihtamaan pitkään aikaan pois.. ajoasento, hallittavuus, teho/vääntö ja ulkonäkö ovat kaikki kohdallaan. oon rakastunu
Joten nyt vaan ysiä alle ja miellyttäviä ajohetkiä![]()
Juuri näin ysi on hjyvä valinta(Az- @ Kesä. 17 2005,23:09) kirjoitti
![]()
ja tää " vanaha" ysi kulkee myös ihan jees
![]()
(Ninja9r @ Kesä. 17 2005,23:37) kirjoitti
mut tänäänkö etsin uutta pöllityn tilalle niin eräs myyjä sano 03 ysi ärrää jo kansallis aarteeksi,
![]()
mut silti olen viel vanha koppaseen kallellaan
mut ei missään nimesssä honta leiriin siirtymässä
![]()
Suzuki rg125R
Kawasaki gpx600R Ninja
Kawasaki ZX9R Ninja
Yamaha YZF1000R Thunderace
Suzuki 1300R hayabusa
Ehkä seuraavaksi kawasaki *
Moottoripyörien soveltuvuus alottelijalle riippuu lähes täysin aloittelijan korvienvälistä. En usko että on olemassa hyvää/huonoa aloittelupyörää, kaikilla oppii kyllä ajamaan..
" Keep the streets safe, ride on the sidewalk! "
"Mercenaries never die, they just go to hell to regroup!" - Sahara