Tästä se "" alkoi" , eli ensimmäinen Kawasakini, kaikkien Ninjojen "alkuäiti" eli GPz900R (mun oli tosin '85 eli A2-mallia, eli toista vuosikertaa). Toukokussa 1993 tehtiin kaupat, lukemaa taisi olla mittarissa silloin jotain 32k. Oli oikea "mahtisonni" tällaiselle uudestisyntyneelle motoristille noiden harrastuksen alkuajan eli 1970-luvun alun mopojen jälkeen, joista rajuin jonka satulaan koskaan pääsin, taisi olla "vesipyssy"-Suitza eli GT750. *Eka kesä oli niin mahtava, että kestin sitä alkuperäisväriäkin (Polaris Blue), sitten talven aikana "näin punaista", purin osiksi ja vein maalarille. Keväällä 1994 tuo sitten näytti tältä.
Matkaa tehtiin tällä lailla pari kesää, sitten iski taas "tuunaustauti", ja löysin netissä surffatessa jotain mielenkiintoista: Skidmarx-niminen engelsmanniputiikki kauppasi ZX-10 katteita, joissa yläkate oli tavanomaisesta poikkeava, kahdelle pyöreälle valolle mallitettu. Eikun tilaamaan! (muistin sentään pyytää valot mannermaiseen tapaan oikealle puolelle antavina!) Vein sitten palat samalle maalarille, jossa oli jo ennenkin käyty, jotta saatais sävyt kohdalleen. Ja saatiinhan ne! Vähän piti rakentaa kiinnikkeitä, mutta lopputulos oli aika ovela, vai mitä sanotte tästä! (kuva on saman kesän (1997) Brittein saarten kierrokselta, jossa Kawaa vietiin ympäri saarivaltiota Skotlantia ja Walesia myöten yli 5000 km kahden viikon aikana. Siihen vielä meno- ja tulomatkat, ja kolmen viikon totaali oli jotain yli 8000 km.
Sen reissun jälkeen sitten konekin oli niin tohkeissaan että kotiin päästyään halkesi ihastuksesta eli tuo kawakoneiden kirous iski: kolmosen kk-laakeri petti, ja kampiakseli + k-kanki meni kaput. Onneksi en ollut Nurmijäveä kauempana, enkä esim. Bremenin-Hampurin välisellä autobahnilla!
Talven aikana rakennettiin siiten uusi konepaketti. Se koostettiin seuraavista: alakerta ZX-10, eli kampikammio (mm. isommat kansipultit) ja öljypohja+pumppu (tehokkaampi) & vaihteisto ja kytkin. Sylinterilohko 1000Rx, mutta putket ZX-10 (lyhyemmät helmat, kevyemmät), myös männät ja kk-t tuli ZX-10:stä, mutta kansi oli tietysti 1000Rx, mitä nyt kanavat vähän kiillotetut.
Kun koneesta sitten toukokuussa saatiin savut, törmäsin kummalliseen ilmiöön: kone kalisi ikävästi, vaikka melkein kaiken pyörivän piti olla uutta ja laakeri&venttiilivälykset tarkistettu. Pakko se oli avata, ja lopulta selvisi äänen syykin: lohkoa oli koneistamolla hieman "hivaistu", että saatiin sylinteriputkien päät tasan, ja sen seurauksena männän nousivat sen verran ylöspäin, että kupupäisen männän laki nappasi hiukan palotilan reunaan. Sellaiset takomisen jäljet näkyivät molemmissa pinnoissa. (takomiselta se ääni tosiaan kuullostikin!). No, hieman "viilausta", ja sovitus onnistui. Kone oli ihan mukava ajella, olihan siinä 100 cc enemmän tilavuutta ja sen mukana varsinkin vääntöä, kun kaasarit olivat edelleen nuo 900R:n alkuperäiset 34 mm Keihinit. Kympistä tuli vielä pakosarja (tai siis käyrästö, ruostumatonta terästä, pysyy puhtaana!), joka sovitettiin GPz:n vakiovaimentimille.
Näissä muodoissa sitten ajeltiin kesät 1998-2000, etupäässä pohjoisessa, Suomen Lapissa ja Pohjois-Norjassa aina Nordkappia myöten, Sellaisia 5000 - 5500 km viikkokierroksia.
Netissä surffailu talvisaikaan on varmaan moottoripyöräilijöiden tapa lievittää vieroitusoireita, minulla ainakin. Niissä piilee kuitenkin omat vaaransa, vaikka kaatumista, ulosajamista tai ylinopeussakkoa ei tarvitsekaan pelätä, voi silti kone mennä ylikierroksille: Patrick'in upeat GPz900R*sivut houkuttelivat jo tuunausta pitemmälle menevään modaukseen! *Kevättalvella 2001 onnistuin sitten Keltaisesta Pörssistä metsästämään sopivat kamat: ZZ-R 1100 (D1) keula, stonga, ylä- ja alakolmiot, etulokari sekä etu- ja takafillarit jarruineen, tietty! Saksasta vielä postitilauksena pikkuosaa (nopeusmittarin pyöritin, etu- ja taka-akselit), ja eikun modaamaan!
Kevät meni sovitellessa GPz.n ohjausakselia ZZ-R:n alakolmioon ja takapyörän keskiötä ja takajarrusatulaa vanhan, kapean swingin väliin. Mutta kyllä lopputulos oli kaiken sen säätämisen arvoinen!
Moposta tuli todella matala, koska ZZ-R:n haarukka on paljon lyhyempi kuin GPz:n, sillä zetorissa "kaula" (mitä toi "steering head" on muuten oikeesti suomeksi?) on matalammalla. (Paras sovitus lienee ZRX1100:n keula, se on pitempi) No, takapääkin laski vähän, kun takapyörä vaihtui 18-tuumaisesta 17-tuumaiseen. (Samalla takarenkaan leveys kasvoi 130 mm > 180 mm! Jess!!) Tätä olisi kyllä voinut hyvällä syyllä nimittää mäyräkoira-kawaksi, ellei se olisi ollut jo varattuna isolle-Ninjalle!
Kesä 2001 vedeltiin sitten "mäyrällä" taas tavalliseen tapaan Suomea pitkin poikin, ja tietysti pohjoiseen, Nordkappiin, joka oli osa jokasesäistä vakio-ohjelmaa. Kulkupuoli tuntui olevan sinä kesänä kohdallaan, todisteeksi räppäsivät sakkomaksua 6-tiellä Utin tienoilla. (Olin vaan vakavana hissukseen ja myöntyväinen, etteivät rupeasi mopoa tarkemmin tutkimaan, kun siinä olisi saattanut olla jo osia sen verran vaihdettu, että 50% olisi voinut hyvinkin ylittyä, ja sen seuraamukset olisivat kyllä olleet kalliimmat kuin 133/100 km/h ylinopeussakot aurinkoisena kesäaamupäivänä.)
No, elokuun lopussa piti sitten tehdä vielä sellainen kauden loppukierros eli perjantai-iltana mökille Kesälahdelle, sieltä aamulla keula pohjoiseen ja illaksi Muonioon, josta sitten piti pudotella sunnuntain aikana alas Pk-seudulle. Yksittäin kaikki nuo legit oli kyllä aikanaan ajettu, ja pitempiäkin päivämatkoja, muttei ihan peräkkäin tuossa muodossa.
No, olisihan se kuskin puolesta onnistunutkin, mutta kun oltiin jo melkein finaalissa, (kävin vielä huvikseni Saariselällä Kaunispäällä kääntymässä), alkoi koneesta kuulua kummaa ääntä: kuullosti ihan palaneelta venttiililtä, sellaista röpellystä. Olisihan se ollutkin uskottavaa, kun koko päivä, melkein 1000 km oli vedetty lähes yhtä soittoa, mitä nyt tankilla joutui välillä käymään. Hiljensin vahdin ihan kävelyksi, ja ajattelin, että kait tässä nyt sentään Kittilään päästään. Mutta toisin oli päätetty: jossain siinä Tepaston jälkeen kului sitten se pelätty kajaus, ja kone hiljeni. Rullausmatka ei ole tunnetusti pitkä, ja siihen sitten jäätiin, keskelle korpisuoraa, ihan niin kuin laulussakin.
Minä en kuitenkaan lähtenyt sen laulajan tapaan kävelemään, vaan soitin numerotiedotukseen, ja sain Sodankyläläisen hinurin numeron. Onneksi kaveri oli vuorossa, eikä saunaolusissa, olihan lauantai-ilta. Hinuria odotellessa ehti tutkia, miltä koneen alla näytti: kk-n alapään laakerikansi pilkisti vasemmassa kyljessä olevasta halkeamasta! Ilmeisesti kk:n pultti oli mennyt poikki, tai luultavimmin ensin oli mutteri löystynyt, ja aikansa kolkuteltuaan pultti oli sitten *katkenut. (Arvelin, että nyt ei ollut kysessä se tavallinen "kawawika", koska tämä oli 1. sylinteri, ja "kawawika" iskee vain 3. sylinterin kk-laakeriin)
Lavakuormana sitten tultiin ensiksi Sodankylään, ja sieltä seuraavana päivänä Rovaniemelle, josta lähti illalla autojuna. Sen kyydissä Kawa ja Kawajack tulivat viimeistä kertaa yhdessä Lapista (ainakin toistaiseksi!) etelään.
Tallilla tuo nyt kyyhöttää, surkio, ilman moottoria. Osia olisi ollut omasta takaa melkein tarpeeksi, mutta aikaa ja inspiraatiota uuden koneen kasaamiseksi ei silloin löytynyt, eikä ole löytynyt vieläkään. Siihen on tietysti eniten vaikuttanut se, että kahden viikon kuluttua tuosta "tapaturmasta" talliin tuli uusi tyttö, ja sen kanssa onkin sitten mennyt mukavasti useampi kesä! (Esittelen hänet sitten tarkemmin joskus myöhemmin tällä palstalla.) Levätköön "vanhus" nyt vielä ainakin tämän kesän, katsotaan sitten, jos sen saisi vaikka laitettua vielä takaisin liikenteeseen. Toisaalta, sanovathan engelsmannit jotain sellaista kun "old soldiers never die, they just fade away!"
GPz900R(A2); ZZ-R 1100 (D1)
"Where are my teeth?! How can I have any pudding, if I can't find my teeth!!?!"
Jos näitä väitettäis alunalkain samanlaisiksi, niin en välttämättä uskoisi *
Todella tyylikäs lopputulos!! *
Yamaha DT 125 LC "87 1994-1996
Honda CB125T "81 ~2002-
Honda Transalp 600 "93 *2002-2008
Yamaha TDM 900 "04 * 2008-2010
Yamaha TDM 850 "91 2011-
Nyyh...Kaunis tarina!! Olen "aina"... noh vuodesta-85
Noita ysejä..! Ostin silloin itselleni oman Gpz900r:än
![]()
Muistelen sitä vieläkin haikeudella, kun ajelen nykyiselläni.. Gpz1000rx:llä.
![]()
Elämä etenee, ei aina kivaan suuntaan, mutta etenee kuitenkin!
Ei riemulla rajaa, kun Kawalla ajaa!
Kawasaki Gpz1000RX
Kawasaki ZG 1200
...no, onhan siinä vielä alkuperäistä ainakin satula, tankki ja sivupalat, niin ja änkkärit (tosin uusitut, mutta orkkismalliset).
Hauskaa, jos tarina ja modauksen lopputulos viihdyttää .orggislaisia. Liittyyhän kaikkiin kunnon moottoripyöriin aina myös oma tarinansa miten niistä tuli sellaisia kun ne nyt ovat.
Kertokaa lisää tarinoita!![]()
GPz900R(A2); ZZ-R 1100 (D1)
"Where are my teeth?! How can I have any pudding, if I can't find my teeth!!?!"
Hieno ja takuulla massasta erottuva ysi! Kaupassahan ei valmiita pyöriä myydä, ne täytyy rakentaa itselle mieleiseksi. Paljonko kerkesit yhteensä keräämään kilsoja tuolla? Niin ja nätti on myös tuo ZZR![]()
Kawasaki ZX7R -01
* * * * "everyone loves you when you are dead..."
Joo, ei ole tullut toista samanlaista vastaan, eikä varmaan tulekaan, ja kyllä se niin on, että itse tehty on aina parempi kuin pussillinen muusia! *![]()
![]()
Kilometrejä ehdin kerätä melkein 70,000 km, kun lähtö oli jotain 32 kkm, ja vähän uupuu vielä "ympäripyöreästä" eli 99999 > 00000. Pitäis varmaan pistää kone kasaan ja pyörä liikenteeseen, niin saisi senkin nähdä! On siinä vielä vakuutuksetkin päällä, seisonnassa tosin ollut pysyvästi, tietty, siitä syksystä 2001!
GPz900R(A2); ZZ-R 1100 (D1)
"Where are my teeth?! How can I have any pudding, if I can't find my teeth!!?!"
Hatunnoston arvoinen kertomus sekä muodonmuutos. Tuo pyörä näyttää uudessa ulkomuodossaan muuten minun makuun todella hyvältä! Vaikkei tuossa sinun uudessa lyylissäkään mitään vikaa ole.
Kertomuksesta oli muutenkin mukava bongata tuttuja paikkoja (Kesälahti, Utti)![]()
Entinen pyöräilijä... Mutta kohta taas.