Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 36:sta
  1. #1
    Ja näin on alkanut 1. päivä (huom.) 800SS:n 10 000-huollossa. Mopo makaa nyt tallissa katteitta ja tiputtelee öljyjään keräysastiaan yön yli. Taitaa olla tältä päivältä ohi...

    Tähänkin sotaan lähdettiin taas intoa täynnä ja torvet soiden, sittemmin muutama seikka alkoi askarruttaa ja aivoja kulutettiin tovi. Luultavasti huolto poikii kysyttävää vielä kosolti ketjun täytteeksi, mutta näin alkuun jäi askarruttamaan eräs hyvin pieni detalji, nimittäin katteiden pikkuruuvien kumikiinnikkeet...

    Tuollaisia kiinnikkeitä (tai mitä ovatkin) en ole aikaisemmin nähnyt. Ruuvit kulkevat kumisen tulpan läpi, joka on puristettu katteen sisään. Nyt parissa tapauksessa kumi tuntuu tunkevan vastapuolelta ulos, jolloin ruuvi alkaa pyöriä tyhjää.

    Ajatuksia? Tuttu ongelma? Pitäisikö pyytää maahantuojalta a) pussillinen kumeja, b) uudet katteet, c) korjausvinkkejä? Onko kyseessä edes oikea ongelma vai osan ominaisuus. Jos nyt joku viitsisi opastaa n00bia, saa olla japsikuskikin...


    Jatkoa seurannee...
    Desmo Jugend
  2. #2
    Lainaa (verner @ Huhti. 20 2005,22:01) kirjoitti
    Ja näin on alkanut 1. päivä (huom.) 800SS:n 10 000-huollossa. Mopo makaa nyt tallissa katteitta ja tiputtelee öljyjään keräysastiaan yön yli. Taitaa olla tältä päivältä ohi...

    Tähänkin sotaan lähdettiin taas intoa täynnä ja torvet soiden, sittemmin muutama seikka alkoi askarruttaa ja aivoja kulutettiin tovi. Luultavasti huolto poikii kysyttävää vielä kosolti ketjun täytteeksi, mutta näin alkuun jäi askarruttamaan eräs hyvin pieni detalji, nimittäin katteiden pikkuruuvien kumikiinnikkeet...

    Tuollaisia kiinnikkeitä (tai mitä ovatkin) en ole aikaisemmin nähnyt. Ruuvit kulkevat kumisen tulpan läpi, joka on puristettu katteen sisään. Nyt parissa tapauksessa kumi tuntuu tunkevan vastapuolelta ulos, jolloin ruuvi alkaa pyöriä tyhjää.

    Ajatuksia? Tuttu ongelma? Pitäisikö pyytää maahantuojalta a) pussillinen kumeja, b) uudet katteet, c) korjausvinkkejä? Onko kyseessä edes oikea ongelma vai osan ominaisuus. Jos nyt joku viitsisi opastaa n00bia, saa olla japsikuskikin...


    Jatkoa seurannee...
    Kieltämättä ne on hauskoja vastamuttereita. ST4s:ssä niitä on myös riittävästi.

    Oleellista on että laitat sen kumin oikein paikalleen ja sitten varovasti etsit ensin kierteen kohdilleen, ennenkuin kiristät.

    Voi toki käyttää hiukan pikaliimaakin niihin, joita ei tarvitse pois irrottaa. Siten pysyvät paikallaan, eivätkä lähde niin helposti pyörimään mukana.

    Olisikohan tuosta apua.
    Moottoripyöräily nuorentaa ja parantaa suorituskykyä. Tämä on japanialaisten tiedemiesten tutkima tosiassia. Otas siis ilo irti kurvailusta.
  3. #3
    Se on kumimutteri, valmistaja wellnut. Tänään ostin niitä muutaman kymmenen kappaletta kaiken varalle. Kysele lähimmästä pulttikaupasta. Hintaa alle euron kappale (koosta riippuen). Hailacilta mukaan tulee ruuvi ja hinta 20-30€/kpl, joten sieltä tuskin ostat pussillista.

    Älä sitten kiristä liian tiukkaan, sillä sisään vulkanoitu messinkimutteri lähtee muuten irti. Oikein kiristettynä kestää noin 20 vuotta.



  4. #4
    Lainaa (verner @ Huhti. 20 2005,22:01) kirjoitti
    katteiden pikkuruuvien kumikiinnikkeet...

    Tuollaisia kiinnikkeitä (tai mitä ovatkin) en ole aikaisemmin nähnyt. Ruuvit kulkevat kumisen tulpan läpi, joka on puristettu katteen sisään.
    Nuo on ns. kateruuveja.. ja niitä saa ihan alan liikkeistä. Omaan mopoon kiinnitin huggerin swingiin tollasilla. Toimii hyvin, kun reikä on sen verran jämpti, ettei tulppa pääse heti pyörimään.
    Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012
  5. #5
    Lainaa (888 @ Huhti. 20 2005,22:17) kirjoitti
    Oikein kiristettynä kestää noin 20 vuotta.
    Miten kiristetään kumimutteri oikein? Ihan vaan, että sitten tiedän kun itse noiden kanssa jossain vaiheessa puuhastelen...
    Matkalla mitättömyydestä keskinkertaisuuteen.
  6. #6
    Lainaa (Antti80 @ Huhti. 20 2005,22:34) kirjoitti
    Lainaa (888 @ Huhti. 20 2005,22:17) kirjoitti
    Oikein kiristettynä kestää noin 20 vuotta.
    Miten kiristetään kumimutteri oikein? Ihan vaan, että sitten tiedän kun itse noiden kanssa jossain vaiheessa puuhastelen...
    Älä kiristä liian tiukkaan. Kiristäessä ruuvi vetää mutteria ja kumi leviää kiristettävän pinnan taakse. Kun kumi on sen verran turvonnut, että se ei pääse enää katteessa olevan reijän läpi, alkaa riittämään. Jos kiristät "pohjaan" asti, alkaa vulkanointi pettämään. Toinen tapa saada messinkimutteri kumista irti, on vääntää ruuvi väärille kierteille, jolloin messinkimutteri pyörähtää kumista irti.



  7. #7
    Kierteet istuvat kiltisti kumeissa, mutta itse kumi tuntuu jotenkin "pulpahtaneen" ulos katteesta. Toisin sanoen ne pyörivät tyhjää, eivätkä tartu katteeseen. Jännä systeemi, pitää tutkia...

    Kiitoksia selvityksestä
    Desmo Jugend
  8. #8
    Olet tainnut vääntää ruuvit liian tiukkaan ja siksi pyörii tyhjää. Kuusiokoloavaimella (L-muotoisella) kun kiristelee niin kannattaa pitää kiinni siitä lyhyemmästä osasta (ja vain kahdella sormella) niin ei tule vahingossa kiristäneeksi ruuveja liian tiukkaan kovin helposti.
    Honda NT1100 -22 (exät: BMW K1300GT, Honda Fireblade, 2 kpl BMW K1200S, Ducati ST4, Ducati S750HF, Kawa ER-5, Moto Guzzi V65C, Suzuki S1, PV50)
  9. #9
    Lainaa (mp71 @ Huhti. 21 2005,08:41) kirjoitti
    Olet tainnut vääntää ruuvit liian tiukkaan ja siksi pyörii tyhjää. Kuusiokoloavaimella (L-muotoisella) kun kiristelee niin kannattaa pitää kiinni siitä lyhyemmästä osasta (ja vain kahdella sormella) niin ei tule vahingossa kiristäneeksi ruuveja liian tiukkaan kovin helposti. *
    Äkkiseltään tulee sama mieleen...
    Desmo Jugend
  10. #10
    Joo mulle kävi ainaski tolleen ...kirrasin katteen puoliskot toisiinsa liittävää ruuvia liikaa... nyt kumiosa on väljä katteessa olevaan reikään ja pyörii vain mukana kun koittaa kiristää...täytynee liimata gummi katteeseen.
  11. #11
    Niitä kumimuttereita voi pitää sormilla kiinni, jos vain kätönen mahtuu ja ylettyy.
    Ei vaadi paljoa kiertämistä, kun mutsku "turpoaa" ja lopettaa pyörimisen.
    Ducati 900 SS
  12. #12
    juu...olis vaan kakskytsenttiset sormet viidellä nivelellä...
  13. #13
    Tuntuu olevan aika harvinaisia nuo kumimutterit. Tänään kiertelin Jyväskylässä lähes jokaisessa muttereita myyvässä liikkeessä eikä mistään löytynyt. Täytyy varmaan tehdä itse kumiletkusta ja mutterista niin saa katteet taas paikalleen
  14. #14
    Joo, ähinöin ja kirosanoin höystettyjä muistoja on noista gummimuttereista itselläkin, tosin aiemmasta mopotista, tämän nykyisen kanssa homma alkaa varmaan kohtsillään.

    Tuossa tulikin jo varmaan kaikki olennainen noista kateruuveista, eli kädellä kiinni jos känny mahtuu katteen taakse, samoten se ruuvin tarkalleen oikealle hollille saaminen on tosi tärkeää - eli voi joutua tekemään sormiakrobatiaa ja -voimailua saadakseen katteiden reiät just kohilleen. Jos sormet ei mahdu väliin eikä sitä gummia tahdo saada pysymään siellä reiän oikealla puolella, niin liimaamisen lisäksi voi käyttää vähemmän 'lopullisia' ratkaisuja, jos haluaa vaikka vielä haeskella niitä gummimuttereita muualtakin. Itse kiersin aprillipilan gummimutterin ympärille muutaman kierroksen eristysnauhaa ja lopuksi sitä liimapuolta ylöspäin, niin sain sen ongelmakohdan pitämään ja tarttumaan kiinni. Kyllä siihen varmaan joku viksumpikin fyllinki löytyy, vaikka kumiletkun pätkä tms. Ei tosiaan kannata kiristää liikaa, ja reikien ja mutterin kohdilleen saaminen maksaa vaivan.



  15. #15
    Ne wellnutit on ihan hanurista. Vanhoissa pianoissa on niitä ja ne on aina paskana. Erittäin onneton tapa kiinnittää muovit.

    Jake
    "Jos viistoistavuotiasta sais."

    990 KiloaTurhiaMuttereita....Supersellaisia
  16. #16
    Lainaa (uijui @ Touko. 27 2005,19:44) kirjoitti
    Ne wellnutit on ihan hanurista. Vanhoissa pianoissa on niitä ja ne on aina paskana. Erittäin onneton tapa kiinnittää muovit.

    Jake
    Mikäs on parempi tapa? Ihan oikeasti? Mulla on nimittäin ollut 4 pyörää (joista siis 2 nytkin tallissa), joissa on katteissa ollut nuo kumimutterit. Musta ne on erinomaiset, ainoa parempi olisi tietenkin pikakiinnittimet, mutta niihin mulla ei ole ollut vielä varaa...
    On tärkeää erottaa terve innostus ja addiktio. Terve innostus tuo jotain elämääsi, mutta addiktio vie jotain pois.
    -prof. Mark Griffiths
  17. #17
    Lainaa (Earthend @ Huhti. 20 2005,22:17) kirjoitti
    Lainaa (verner @ Huhti. 20 2005,22:01) kirjoitti
    katteiden pikkuruuvien kumikiinnikkeet...

    Tuollaisia kiinnikkeitä (tai mitä ovatkin) en ole aikaisemmin nähnyt. Ruuvit kulkevat kumisen tulpan läpi, joka on puristettu katteen sisään.
    Nuo on ns. kateruuveja.. ja niitä saa ihan alan liikkeistä. Omaan mopoon kiinnitin huggerin swingiin tollasilla. Toimii hyvin, kun reikä on sen verran jämpti, ettei tulppa pääse heti pyörimään.
    Paitsi motokatista kuopiosta...kysäisin niin myyjä huusi varaosamyyjälle et onko kateruuveja yammuun? vastauksena epämääräinen kommentti jottei ole eikä tilata.
    Emäntää voi kusettaa puhelimessa vaan koiraa ei!
  18. #18
    No, kaitpa niitä sentäs jostain saa. Onneksi on netti ja emaili, niin voi laajentaa reviiriä moisten hilppeiden osalta.
  19. #19
    Minulla on muutama kymmenen hyllyssä. Ostin Kouvolan pultista.
  20. #20
    Onko nuo kumimutterit kierteillä m5 vai m6? (pyörä ss750ff vm. 2000)

    En ole vielä saanut niitä rikki, mutta voisin jemmaan vähän ostaa. Ei jaksaisi irottaa malliksi, laiska kun olen.
  21. #21
    Lainaa (Harri @ Kesä. 15 2005,09:42) kirjoitti
    Onko nuo kumimutterit kierteillä m5 vai m6? (pyörä ss750ff vm. 2000)

    En ole vielä saanut niitä rikki, mutta voisin jemmaan vähän ostaa. Ei jaksaisi irottaa malliksi, laiska kun olen.
    5 mm.
    Ei kai yhden ruuvin irroittaminen paljoa jaksamista vaadi?
    Ducati 900 SS
  22. #22
    Joo, ei, mutta.. Eli pitäisi pikkunaarmuja kiillottaa, pestä, vahata, ketjut ja rattaat vaihtaa, takavanne irroittaa ja vaihdattaa rengas, ankanpyrstö asentaa ja ajella. Eli tekemistä on nyt riittävästi ja siksi iso kiitos tästä tiedosta.
  23. #23
    Ainakin 800:ssa, jossa on alumiininen swingi, tuo takarenkaan asentaminen on aika millintarkkaa säätöä...
    Desmo Jugend
  24. #24
    Lainaa (verner @ Kesä. 16 2005,11:34) kirjoitti
    Ainakin 800:ssa, jossa on alumiininen swingi, tuo takarenkaan asentaminen on aika millintarkkaa säätöä...
    Kyllähän siinä hermot meinasi mennä, kun yritti yksin ilman väkivaltaa saada vanteen takaisin.. no onnistui kuitenkin ja jopa takajarrut toimii vielä.
  25. #25
    Lainaa (Harri @ Kesä. 16 2005,12:18) kirjoitti
    Lainaa (verner @ Kesä. 16 2005,11:34) kirjoitti
    Ainakin 800:ssa, jossa on alumiininen swingi, tuo takarenkaan asentaminen on aika millintarkkaa säätöä...
    Kyllähän siinä hermot meinasi mennä, kun yritti yksin ilman väkivaltaa saada vanteen takaisin.. no onnistui kuitenkin ja jopa takajarrut toimii vielä.
    Hienoa! Pyöriikö takapyörä vielä?
    Desmo Jugend
  26. #26
    Pyörii, ei tarvinnut käyttää väkivaltaa vanteen asennuksessa ja takajarrukin toimii vielä. En ole tosin ajanut vielä sillä, mutta jos se käsin pyörittämällä pyörii, niin kai se ajossakin toimii.

    Asentaessani laitoin ison kuusiokoloavaimen vasemmalta puolelta akselin reikään sisään, jolloin sain sen renkaan lähelle oikeaa asentoa. Sitten akselia sihtaamaan ensiksi takajarrun läpi la lopulta vanteen läpi. Ihan vasaraa käytin. En tosin lyönyt sillä vaan vipusin rengasta ylös/alas ja sivuille maata vasten, jotta sain sen kohdalleen. Kun oli paikalla niin akseli meni kädellä töyntämällä läpi.

    Ensimmäisellä kerralla ei onnistunut vaan noin 30 min tuota pujoitin ja kiroilin, meinasin jo kerran lopettaa ja odottaa apulaista passaamaan renkaan paikkaa, mutta sain sen lopulta yksin.

    Nyt ankanpyrstö paikalleen vahaa pintaan ja ajamaan illalla. Sitten Kemorassa ajetaan ensi viikolla oikein tosissaan..
  27. #27
    Onko 750:ssä sellainen suorasta huonekaluputkesta koottu haarukka. Omassani on 1000:n kanssa identtinen alumiininvärinen pyöristelty härpäke. Perkeleen hankala rengastöiden kannalta.
    Desmo Jugend
  28. #28
    Lainaa (verner @ Kesä. 16 2005,12:57) kirjoitti
    Onko 750:ssä sellainen suorasta huonekaluputkesta koottu haarukka. Omassani on 1000:n kanssa identtinen alumiininvärinen pyöristelty härpäke. Perkeleen hankala rengastöiden kannalta.
    Ei ole sellainen pyöristelty. Siis erilainen on tuossa kuin uusissa 1000ds malleissa.

    Tuo 750:n takapää ei niin hirveä hankala voi olla, jos minäkin sen kerran yksi sain parkkipaikalla paikoilleen. Hankalampi se silti on kuin VFR, jossa oli yksipuolinen svingi ja rengas irtosi, mutta jarrulevyt, ketjut ja rattaat jäi paikoilleen. Se oli hyvä systeemi. Ihan kuin olisi autoon rengasta vaihtanut.
  29. #29
    Aika tavanomainen takahaarukka se on.
    Tuo 30min. + runsaasti asennussanastoa kuulostaa aika vakiolta ensiasennukselta, ja seuraavilla kerroilla tuosta ajasta saa jo napsaistua reilusti pois, ja ehkä muutama v-alkuinen asennussanakin jää vähemmäksi.

    Otahan muuten kuvia siitä mopotista sitten kun se on valmis. Niin ja milloinkas ja kenen toimesta sinne Kemoraan oikein pääsis ens viikolla?
  30.  
  31. #30
    Kemoraan pääse ensiviikolla ajamaan, kun mp-tuki ry järjestää siellä ratapäiviä. 30€ päivä taisi olla paikanpäältä pävälippu.. en muista. Minä ajan siellä ma-to.

    Kuvia tulee, on jo otettu joten tänään laitan ne nettiin. Yläputket ja ankanpyrstö ovat hienoa, kuten koko pyörä .

    Mites tuo takahaarukan kiristys? Jos vetää pultin ihan tiukkaan niin pyörii rengas vähän nihkeästi.. jos taas laittaa vähän löysempään niin pyörii hyvin. Täytyykö tässä momenttiavain ottaa kotelosta.. mihinkähän momenttiin tuo pitää kiristää, siis se iso mutteri 22mm tjsp joka lukitsee akselin paikalleen.
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen