Se on sitten asia erikseen että kiinnostaako se PAAAAAALJON muu.kirjoitti
![]()
Pyörä ostetaan itselle, ei essonbaarin jätkille. Eli loppuviimeeksi SINÄ ostat ja maksat sen laitteen. Eli ihan sama, mitä muut meinaa ja sanoo, jos pyörä sinusta itsestäsi tuntuu hyvältä juuri sinun ajotyyliisi ja tarpeisiisi. Puolesta ja vastaan kommentteja tulee loputtomiin. Mielipiteitä asiasta on niin monta kuin esittäjääkin.
Kyllä minullekin sanottiin, että älä osta tonnista; lähtee kortti tai henki ja ei se käsissä pysy jne.. Toistaiseksi (kop, kop) pidän kuitenkin pyörästä päivä päivältä yhä enemmän.![]()
Teho on kuitenkin vain yksi ominaisuus muiden monien joukossa pyörässä. Paljon enemmän arvostan gixerissäkin keveyttä, ketteryyttä, jarruja, jämäkkää jousitusta ja miellyttävää tärinätöntä käyntiä. Jos pyörän valitsee pelkän tehon suuruuden perusteella, niin on aika varmaa, että pieleen menee! Mitenkään vanhoja sportteja mollaamatta, esim. niissä on tehoa, mutta muut ominaisuudet (esim. jarrut) laahaa kyllä pahasti perässä. Uusissa sporteissa nämä asiat ovat kohdallaan, mutta pyöräpä ei enää muilla ominaisuuksillaan varotakkaan kuskia ylittämästä ajotaitojaan. Sitten kun tapahtuu, niin se tapahtuu nopeasti ja rajusti. Ja pelivara on menetetty! Ja tulos.....
Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
Lady, Sexy Lady.
En todellakaan valitse pyörää sen pelkän tehon perusteella. Se teho vaan tuli sen takia puheeksi, kun mietin onko sellasessa kilosessa sitä LIIKAA. Ja ilmeisesti ei ole. Se on kyllä nyt muodostunut melko tärkeäksi pointiksi, kummalla on helpompi/parempi ajaa radalla, koska sekin homma kiinnostaisi kovasti.
Kai tollasella kuussatkullakin jaksaa parin kolmensadan kilsan siivuja vetästä sillon tällön?
Just olin kusiaisen kanssa reissussa, ~500km päivämatka mennentullen ja hyvin jaksoi kusiaisen kuski. ;)(nipautus @ Kesä. 01 2005,12:07) kirjoitti
Kusiaisesta en tiedä, mutta kilogixxerillä tullut vedettyä ~1000km päivämatkoja muutama putkeen ilman ongelmia.(nipautus @ Kesä. 01 2005,12:07) kirjoitti
Tuohon ratajuttuun, että kyllähän se teho tulee kaiketi esille esim mutkasta avattaessa? Isoimmilla tehoilla on helpompi antaa liikaa kaasua ja saada takanen lähtemään alta (ei yleisin, mutta ikävän usein syy kuitenkin). Mutta kuskin omasta kädestähän tuokin on kiinni.
Tuttuni tuossa taisteli alkukeväästä miesystävänsä kans pyörän hankinnasta. Ukko tarjos jotain 400, mimmi veti herneen nenään. Seuraavana päivänä oli pihas 600. Ja perustelut: "mä haluun myöhemmin kuitenkin sen isomman, ostin samantien vähän suuremman.".. Naisasennetta. Enkä ite vaikuttanu asiaan vaik 600 omistanki (ekana pyöränä)..
Pitäkee miehet (joiden naisil ees vähän haluu omaan pyörään) sormet irti siit asiast, sielt voi tulla näpeille..Ja se voi sit sattua..
+1. Tuo "600 on nopeampi radalla" ei kyllä pidä oikein minkään tilastojen mukaan paikkaansa. Kotimaisilla radoilla 1000-kuutioisilla Superbikeillä on hiukan paremmat rataennätykset kuin 600:lla vaikka vuoteen 2004 asti noiden SS600-mopojen viriaste on ollut huomattavasti korkeampi ja on kyllä Superbiken sääntömuutoksista huolimatta edelleen. Ja meikäläiset radat ei tosiaan ole mitään RWHP-rulez tyyppisiä. Väittäisin että 1000:n väännöllä rookie pääsee radallakin hiukka kovempaa kun ei ole ihan niin tarkkaa millä vaihteella sieltä mutkasta ulos tullaan. Toki 1000:n vaatii sitten hiukka eri lailla tarkkuutta kaasun käytössä ettei käy vahinkoja. Painot, akselivälit, geometria jne. on noissa niin lähellä toisiaan että on vaikea ymmärtää mistä tuntuva ketteryysetu 600:lle syntyisi.(Make80 @ Touko. 31 2005,16:31) kirjoitti
Vakuutukset, renkaat (etenkin ratakäytössä) jne. tulee toki halvemmaksi kusiaisella.
Retired to a 4-wheeled coffin, yo.
empä jaksanut lueskella muiden juttuja.(nipautus @ Touko. 31 2005,12:26) kirjoitti
Kuitenkin, itse siirryin enskasta suoraan katumopon sarviin kun landelta tuli muutto kaupunkiin. Suoraan kilonen alle, vaati kyllä malttia että pysyy räpylässä. Tuo iso vehe vie miestä ku miestä ihan helvetisti, mutta kun muistaa omat rajat ja tajuaa ettei tarvi paljon esittää voimavaroja niin tommosella pärjää vallan hyvin. Lujaa ne uudet kusiaisetkin menee, henki se lähtee semmosellakin.
Ongelmahan on siinä, että ajokaverit on helvetin paljon kokeneempia. Sitten kun lykätään iso pyörä alle, voi tilannenoppeus olla aika nopeesti kolminkertainen. Malttia vaan, kyllä tonniärrälläkin pärjää..varsinkin jos omaat perustaidot mantsasta.
..well you can fight or you can run, under a rock till the war is won, play it safe and don't make a sound, but not us we won't back down..
No eikös parit haisaidit/ ratakeikka pidä vaan aistit valppaana? *(cooz @ Kesä. 01 2005,12:55) kirjoitti
Itse en ostais kilokyykkyä minkään merkkisenä 1. isoksi mopoksi. Jos näin olisin aikonaan tehnyt, en todennäköisesti tätä tässä kirjottais. En edes viitsi alottaa kertaamaan niitä tilanteita mihkä paljon miedommillakin mopoilla pääsi kun intoo oli liikaa... Mut tää on vaan mun mielipide - kukin tekee ite valintansa, ja siperia opettaa.
Yamaha Diversion600 -00, Kawa ZR-7S -02, Honda CBR1100XX -00, Busa -03, Fireblade 1000RR -04, Honda CBR1100XX -99, Busa -07, Busa -12, Busa -05.
”Hovikuvaaja”. Kuvia Motorg ry.:n ratapäiviltä : https://www.flickr.com/photos/holtsu/albums
Toivottavasti! Mulla nyt ei oo tehoja tai uskallusta tollasiin edes radalla.(Holtsu @ Kesä. 03 2005,12:58) kirjoitti
![]()
Ei muuta kun KILOINEN alle vaan jos siltä tuntuu...Itellä menossa toinen 750 Gixxeri ja tehojen takia ei ainakaan tarvi vaihtaa. Muita syitä olis kyllä.(hulluus yksi niistä)
Maltti on valttia!
Ezekiel 25:17
The path of the righteous man is beset on all sides by the iniquities of the selfish and the tyranny of evil men. Blessed is he, who in the name of charity and good will, shepherds the weak through the valley of darkness, for he is truly his brother's keeper and the finder of lost children. And I will strike down upon thee with great vengeance and furious anger those who would attempt to poison and destroy my brothers. And you will know my name is the Lord when I lay my vengeance upon thee.
- GSX-R 1000 K7-
- MUSTANG HT-65-
Ei ehkä tosi käskijän käsissä, mutta aloittelijan vauhdista olen eri mieltä. 600:nen on niin paljon helpompi hallita, että uskoisin aloittelijan menevän kovempaa sellaisella. Tupin voi vääntää nurin melkein kyljellään. Alempi vääntö takaa sen, että perän altalähtö ei ole niin spektaakkelinomainen. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa, jolloin olen ottanut turpiin mutkan avauksessa kuussatkulta.(tn954 @ Kesä. 01 2005,13:51) kirjoitti
Jarrut ovat helpommat hallita kun vauhtia jarrumerkillä on 10km/h vähemmän. Mutkaan voidaan mennä konsistentimmin sisään. Mutkanopeuden mahdollisuuksissa ei mielestäni ole enää suurta eroa, vaikka 600:n voi säätää herkemmäksi jarrutuksen erilaisuuden vuoksi. Optimilinjoissa sen sijaan on huomattavia eroja. Mielestäni tonnista ajetaan enemmän koneella, kuussatasta ketteryydellä.
Ja vaikka kymppiärrällä ajelenkin, yllätyn joka kerta kuinka helposti 600:nen kääntyy mutkaan. Liikkuvat massat/painopiste ovat valovuosia edellä.
- JAM Racing Team -
Jeh, samaa mieltä Johtajan kanssa asiasta vaikken mikään über-ratakettu olekaan. Kusiainen taipuu mutkiin ilman että tarvitsee pahemmin tuskailla, tonnista saa vääntää enemmän tosissaan. Vaikka uusi tonninen K5 kikseri nyt on melkein kusiainen ajotuntumaltaan, niin kyllä sen silti mutkissa tuntee isommaksi. Tonnisen hyvä puoli ekaa ratakeikkaa varten nyt lähinnä on se, että radan voi ajaa yhdellä vaihteella läpi eikä tarvitse miettiä vaihtamista. ;)
Kyse lienee eniten siitä, kenellä se maltti riittää vielä parin päivän ajelun jälkeen liikenteessä. Sama se, onko alla 600 vai 1000 kuutiota, tai neljän sylinterin sijasta kaksi. Kaikissa pyörissä on kuitenkin oikealla kädellä portaattomasti säädettävä kaasu/teho. Etenkin, jos turhautuu siihen että alla on pitkälti toistasataa hevosvoimaa ja niitä ei koskaan pääse käyttämään. Eihän niitä ole normaalissa liikenteessä tarkoitettukaan käytettäviksi. Kaikille tulee ylilyöntejä joskus, mutta toisille selvästi harvemmin ja paremmin valituissa paikoissa. Kokemattomampi ja malttamattomampi kaveri saattaa ajatella kokevansa jotain hienoa ja suurta vauhdin hurmaa vähän rajummilla otteilla liikenteessä. Nämä tapaukset päätynevät iltapäivälehtien etusivuille ja kaikki motoristit leimataan hulluiksi.
Piti oikeastaan vaan sanoa, että osta juuri semmoinen kuin haluat ja mistä varmasti tykkäät. Itse olen mieltynyt isoihin V-twineihin (SP-1 itsellä) ja et kyllä huonosti tee, jos semmoisen hankit. Mutta kokeile ensin, kaikki ei tykkää. Ja nuo isot V-twinit tuppaa olemaan aika petollisia sen vauhdin suhteen. Tuntuu, että lähteekös tämä mihinkään ja nopeusmittari kertoo, että juu...lähtee!
ZX6R -> VTR1000F -> VTR1000SP-1
Kyllähän tolla 600:lla pärjää radallakin - ainakin Alastarolla. Topi Haarala rykäs kovemman kierrosajan Scandinavian Openissa 600 Hondalla kuin Erkka tonnisella *
Eivätkä noi tonniset hallitse kaikkkia ratoja vielä:
Rataennätyksiä
suo siellä vetelä täällä
omasta asenteesta se on kiinni. itse ajan ekaa kesää "täystehoisella" 600:lla (YZF600R) ja tehoa riittää - väännössä tietty tonnarille häviää.
kokeilin -05 R1:stä ja totesin että vaikka mulla on malttia niin niin paljon sitä ei ole... ensimmäistä kertaa nimittäin tuntui siltä että jätkä roikkuu sarvissa jalat ilmassa jos avaa nopeasti ja oikealla vaihteella.
jos oot päättänyt että Suzuki sen olla pitää niin harkitse 750 vaihtoehtona. tosta tuoreesta 1000 K5:stä on ollut noita runkoepäilyjä (katsos topicit alla) joten se ei oiken enskamiehen otteisiin/tuntumaan ehkä sovi...
2016 > Triumph 675 team member
2004 > YZF600R (tallin perällä - pitkä huolto menossa..)
(.. DKW-RT175VS im holz schublade)
.. historiaa.. [2013 - 2022] S1000RR (2010) < [2006 - 2012] R1-2004 (RN12)
.. 28.2.2025 : jäsenyyttä takana 20 vuotta ja 5 kk ..
Olen tietysti aika tietämätön tähän mitään näkökulmaa tuomaan, kun kilogixxeri (´05) on ollut jalkojen välissä vain kerran 20 min koeajon ajan, ja yli 100,000 km on sitten vedetty raskaalla sport-tourerilla, vaikka niistä tosin ensimmäinen eli Gpz900R oli syntyvuonnaan varmaan yhtä "kova luu" kuin kilogixxeri" tänään. Nykyinen matkavessa eli ZZR-1100 oli sekin omana aikanaan maailman nopein. Silti tänä päivänä aivan matkapyörä, tosi hyvä muuten sellaiseen.
Ja mitä tästä opitaan: no ainakin se, että enimmäkseen olen pysynyt noilla pystyssä, kertaakaan ei ole sillä lailla karannut käsistä, ettei olisi saanut himmattua, vaikka aloittaessa oli vanhoista poika-aikain ajokokemuksista (enimmäkseen piikillä) yli 15 v.
Lippoja on tullut, mutta ne on olleet sellaisia töppöjä, että millä hyvänsä pyörälle ne olis voineet tapahtua. Toisaalta, ei tällaisen "vanhan pierun" asenteella enää tarvitsekaan yrittää kaikkeaan, ajaa vaan omaksi ilokseen, ei näyttääkseen toisille.
Ja sitten niille, jotka tuolla aiempana ovat ylpeitä, kun ovat saaneet mopon pidettyä käsissä jo 3500 km, Vau! Jos se pysyy samoin myös seuraavat 35,000 km, niin sitten voi sanoa, että aika hyvin menee.
Heitän tähän vielä lopuksi samat, mitä jo tähän threadiin kirjoitin. Siellä on samasta aiheesta enemmän.
Sellaista suorituskykyä, jota ei ole, ei voi käyttää - ei edes väärin! Ja toinen juttu on että nopealla voi ajaa hitaasti (jos vain malttaa), mutta hitaalla ei voi ajaa (liian)nopeasti.
Toisaalta oleellista ei ole olekaan absoluuttinen nopeus, vaan tilannenopeus. Joskus jo 20 km/h on liikaa, sanoo nimimerkki "just äsken tuli sellainen lippa"...
Lisää nopeutta merkitsee aina lyhyempiä reaktioaikoja ja hätäisempiä korjausliikkeitä, kun jotain ylläriä ilmaantuu.
Niin, ja eihän se vauhti tapa, vaan se äkkipysäys! (...vieläkin särkee olkapäätä!) * *
Kun tää threadi kerran alkoi jo kesäkuun alussa, ja nyt mennään kohta heinäkuulle, niin ootkos nipautus jo hankkinut jonkun mopon?
Edit: PS olet kuitenkin lähtenyt edes vähän realistiselta pohjalta, toisin kuin *tämä kyselijä.
GPz900R(A2); ZZ-R 1100 (D1)
"Where are my teeth?! How can I have any pudding, if I can't find my teeth!!?!"
Kawajack,Puhut asiaa!![]()
kyllä ilman viittäsataa hevosvoimaa toimeen tulee,mutta kyllähän se kitumista on!Kärpät on jalometallia!
Pistä VFR Honda ja ole oma itsesi
Oiva peli, tehoja riittävästi, vääntää
hienosti.
Samaa mieltä olen. Osta jotain, jolla voi oikeasti ajaa maantiellä käyttäen edes noin 50% sen ominaisuuksista, eikä tarvii koko ajan miettiä, että uskallanko kääntää tätä kaasua, ettei vaan lähde lapasesta.(hannuman @ Kesä. 30 2005,22:55) kirjoitti
Jollain kilogixxulla ei pysty kuin harvat ottamaan siitä kaiken irti, ja senkin (toivottavasti) vain radalla!
GPz900R(A2); ZZ-R 1100 (D1)
"Where are my teeth?! How can I have any pudding, if I can't find my teeth!!?!"
Kawajack tosiaan puhuu... Ei niin vähän, mutta kuitenkin asiaa! Kuuntele tollasia vanhoja körrejä, jotka puhuvat kokemuksesta, niin et voi osua mopon valinnassa ainakaan pahasti pieleen.
Onhan se niin brassia vetästä varmaan uusimmalla kilogixxulla kompassin parkkiin, mutta onkos siinä nyt sitten järkeä... Pikkupoikien juttuja, tyyliin: "Mun isi on vahvempi, ku sun! "
Jos hyppäät laskuvarjolla, joka ei aukea, voisi katsojille olla hauskaa, jos tekisit vaikka uintiliikkeitä.
No hohhoi ja oivoi, jos ei pysy kilonen pyörä hanskassa niin aika heikkoa on ja tulee mieleen että pysyykö se 600-750 kuutioinen lapasessa yhtään sen paremmin. Kyllä nekin kulkee aika helvetin lujaa jos tarve vaatii. En ole vielä eläessäni kertaakaan semmoisella pyörällä ajanut jossa kaasu lähtee kääntymään omia aikojaan auki niin ettei itselläni ole mitään valtaa siihen. Jos tämmöistä tapahtuu niin täältä löytyy varmasti helpot 10keur rahaa jolla voi ostaa sitten sen pienemmän pyörän joka ei tee itsestään asioita.
Outoja luuloja porukalla, oletetaan että se litranen pyörä lähtee välittömästi rajoitinta vasten hyökkäämään kun kokematon menee siihen päälle istumaan... Jos näin käy ja pyörä todetaan ehjäksi sekä vapaaksi riivaajista niin sitten syy saattaa olla jälleen kerran kuljettajan vartalon puutteellisessa kontrollissa. Kaikki eivät vaan sovi pyörän tai minkään muunkaan vehkeen kuljettajiksi.
Joo, itselläni onkin tonninen pyörä ihan vaan sitä varten että porukka olisi kateellisena mutterilla. Itsehän sitten toki kadehdinkin kaikkia yli tonnisia ja naureskelen (selän takana tietenkin) pienemmille pyörille vaikka osa näistä meneekin molemmin puolin ohitseni radalla. Kaasunkin olen kääntänyt useaan kertaan täysin auki enkä kohdannut välittömästi kuolemaa, eikä itse asiassa edes pelottanut toimenpiteen aikana tai ennen sitä. Joskus sen jälkeen saatoin vähän hermostuneesti naurahtaa.
Se on melkeinpä aivan yksi lysti millä sinne kahville ajaa elvistelemään tai työmatkat hoitaa jos siinä on ainoa pyörän tarkoitus. Täältä kun lukee näitä vinkumisia niin tuntuu että jotkut ostaa sen pienemmän pyörän siksi kun se kuuluu asiaan ja tonninen on sitten olevinaan ultimate tavoite vuoden parin päästä, joku aikuistuminen mopoilijana. Vähän kuin joku karhun kaato tms.
Ennen kaikkea, ostakaa ihmeessä koeajamatta ihan mitä vaan pyöriä pelkkiin nettijankutuksiin ja teknisiin spekseihin perustuen. Saapahan sitten tarvitsijat halvalla käytettynä vähän ajan päästä lunastettua ne itselleen kun havaitaan että ehkä tämä pyörä ei ollutkaan sitä mitä haluttiin ja ruvetaan vaihtamaan sitä erilaiseen.
Toisaalta, kun katsoo käytettyjen R-Suzukien hintoja niin on ihan sama ostaako 750cc vai 1000cc. 600cc onkin sitten jo selvästi halvempi.
Siinäpä se! Ei se heti lähdekään, vaan vasta sitten kun se kokematon laittaa avaimen virtalukkoon!(Korruptio @ Heinä. 02 2005,12:23) kirjoitti
![]()
Jos hyppäät laskuvarjolla, joka ei aukea, voisi katsojille olla hauskaa, jos tekisit vaikka uintiliikkeitä.
Tuota, toistako kesää kokenut motoristi jo on ajanut.(Loosah @ Heinä. 05 2005,00:19) kirjoitti
www.energiamestarit.fi
Pointti ei ehkä ole lähteekö se itsestään, mutta jos vaikka suoraa seuraavaan mutkaan voi mennä 80km/h kaatumatta niin 1000cc on helpompi siihen rykästä yli sen 80 kun 600ccllä. Liian helppo.(Korruptio @ Heinä. 02 2005,12:23) kirjoitti
KTM 690SM
Ei niiden käsiteltävyydessä nyt niin radikaaleja eroja ole. Pyörä joko taittuu mutkasta tai suistuu tieltä, siinäpä ne vaihtoehdot on. Toki jos koittaa kelata sen mutkan urku auki läpi molemmilla niin se tonninen on hankalampi pidellä ja takarengaskin voi pyrkiä luistamaan.(Calypso @ Heinä. 05 2005,04:54) kirjoitti
Kaikissa (uudemmissa) kyykyissä on nopeus- ja kierroslukumittari, ei se nopeus huomaamatta ryntää esimerkiksi kaksinkertaiseksi, koneen äänikin kertoo jo aika hyvin onko niitä kierroksia vai ei. Jos ei kykene seuraamaan mittareita tai ei ole tuntumaa hommaan niin mitä ihmettä siellä pyörän päällä liikenteessä yleensäkään tekee? Puusilmiä ja puuperseitä on muutenkin aivan riittävästi eikä niitä lisää tarvita.
Itselleni ei ole vielä sellaista mutkaa tullut vastaan missä pyörän ominaisuudet olisivat loppuneet, oma kantti pettää paljon aiemmin. Jos ei uskalla kantata eikä luota itseensä ja pyörään niin kannattaa suunnata radalle hakemaan luottamusta. Ja omassa tapauksessani kokeilu pienemmällä pyörällä ei sitä kanttia parantanut lainkaan. Joko uskaltaa taittaa tai sitten ei uskalla, ihan sama minkä kokoinen kone siellä hyrrää.
Kun katsoo joidenkin menoa teillä ja kaduilla niin se vauhdin kiihdyttäminen ei todellakaan ole ongelma joten spekulaatio siitä että tonninen tappaa varmemmin on aika joutavaa. Kusiainen kiihtyy melkein samassa ajassa jo samoihin lukemiin kuin tonninenkin. Näyttääkin siltä että ripeä kiihdyttäminen kyllä opetellaan heti kun mopo on alla ja sitten vasta ruvetaan kuukauden parin päästä miettimään että pitäisiköhän se oppia ajamaan mutkaankin. Niin paljon näkyy semmoisia "kova vauhti suoralla, paniikkijarrutus ennen mutkaa ja polkupyörätyylillä ilman kallistusta jalat puoliksi maassa mutkan läpi ja hana tiskiin kun suora aukeaa" kuskeja.
Toisaalta vi*t*ako näistäkään jankuttamaan, itsestään selvistä asioista.
Osta vaan sellainen peli mitä itse pidät ittelles parhaana kokonaisuutena. Ittellä oli mopon valintatilanne edessä nyt kesällä ja kävin koeajamassa monelta merkiltä noin 15 erilaista pyörää, kilokyykystä enduroon.
Valinta kypsyi monen viikon ajan ja lopulta totesin omaan tilanteeseen parhaiten sopivan tuollaisen BMW:n matkaenduron...
Eli käy kokeilemassa koeajolla mikä tuntuu hyvälle käteen ja mieti millainen peli sinulle tuntuu hyvälle. Ei muuta ku onnea pyörän etsintään ja baanalle.![]()
B(e)M(y)W(ife)
Kannattaa ostaa sellainen pyörä, jota on haaveillut. Sitten ei tarvitse heti olla vaihtamassa. Huipputehokkaat tonniset ovat nykyään helppoja ajettavia ja hallittavia keveytensä ja alustojensa takia. 10R:ssä on upea luistokytkin! Nyt pitääkin pian päästä baanalle, kun aurinko paistaa *. Ja kun ajelee vähän reippaammin, niin ei hikoilekaan, kun on helle. Aahhh tätä onnea ja autuutta, kun on kilonen alla ja mukavia motareita + kiemuraisia maalaisteitä tässä lähistöllä. NIPAUTUS! Ei muuta kun äkkiä kauppaan ostoksille - kesä on lyhyt
!
Kovinta alle mitä kaupasta löytyy, ei tartte heti olla vaihtamassa.
Tukka putkella pitkin baanaa,
kyllä vauhti korjaa virheet.