Tulokset 1:stä 7:een 7:sta
  1. #1
    Moi!

    -93 Firebladen toisen puolen etupumpun stefa päätti sitten alkaa vuotamaan eilen, joten ei muuta kuin vaippa iskarin päälle ettei öljyä lentele vääriin paikkoihin ja sen jälkeen kauppaan noutamaan uudet tiivisteet ja öljyt.

    Stefat maksoivat 16 euroa/pari ja hyväksi keulaöljyksi kehuttu 1ltr Bel-Ray 10W Fork oil öljypänikkä jotain 12 euron pintaan, eli ei tässä mitään konkurssia tullut, mutta onhan noiden vaihtamisessa melkoinen työ.

    En ole hommaa ennen mopoon tehnyt, joten pitää kysäistä täältä että mitä muita kuluvia mokkuloita putkiin pitäisi vaihtaa samalla kertaa, vai tarvitseeko vaihtaa mitään? Haynesin manuaali löytyy kyllä ja siinä on melko seikkaperäiset ohjeet, mutta jos tulee hyviä vinkkejä mieleen niin kertokaa ihmeessä.

    Kysäisin muuten parista liikkeestäkin hintaa työlle ja sen verran suolaisen arvion antoivat, että mielestäni nuo kannattaa ehdottomasti vaihtaa itse jos peukalo ei ole ihan keskellä kämmentä. Vaihtotyö kustantantaisi liikkeessä 2-3 tunnin työn, eli jotain 100-250 euroa väliltä (plus varaosat). Heh, tuolla hinnalla minä rassaan pärrää ihan mielelläni muutaman tunnin ja oppiihan siinä samalla tuntemaan pyörääkin paremmin. Vaihtopaikka on tosin vielä vähän hakusalla kun pitäisi saada nostettua etupää ilmaan mutta eiköhän tässä jotain vielä keksitä.

    Make.



  2. #2
    Jep, ja meikällä sama vika. Katteet on aivan öljyssä jo kyljistä ja vähän kaikki muutkin paikat.

    KUN VAAN JOKU NEUVOIS VÄHÄ....

    en tiedä, kai se pitää etupää just ilmaan jollain saada ja siitä sitten vaan Yritys ja Erehdys-periaatteella eteenpäin...
    Koita selvitä, itseä vähän jänskättää...
  3. #3
    Lainaa (Juha82/ZXR90 @ Touko. 25 2005,18:24) kirjoitti
    Jep, ja meikällä sama vika. Katteet on aivan öljyssä jo kyljistä ja vähän kaikki muutkin paikat.
    Ei kannata antaa sen öljyn hirveästi roiskua kun se kuitenkin rikkoo ajan mittaan mm. jarrupalat, puhumattakaan jarrujen häviämisestä. Niin, ja voi olla ettei niissä katteissa ole pitkäaikaisen vaikutuksen jälkeen hirveästi maaliakaan. Itse laitoin välittömästi vuodon huomattuani pölysuojan ympärille rätin ja solmin sen niin tiukasti ettei öljy taatusti leviä mihinkään.

    Lainaa (Juha82/ZXR90 @ Touko. 25 2005,18:24) kirjoitti
    KUN VAAN JOKU NEUVOIS VÄHÄ....
    Ei stefojen vaihtaminen mikään vaikea homma ole, mutta aikaa siihen kyllä saa kulumaan muutaman tunnin. Omat kokemukseni stefojen vaihdosta ovat peräisin piikkiajoilta vuosien takaa, mutta periaate on ihan sama. Lähinnä ongelmia tuottaa se että etupää pitää väkisinkin saada ylös, joten nosturi tai sopiva huoltopukki on välttämättömyys.

    Itse meinasin ensin käydä proppaamassa talonyhtiön autohallin kattoon jonkinlaisen omatekoisen vinssisysteemin, mutta onneksi pääsin kuitenkin tuttavan autotalliin jossa oli autonosturi käytettävissä --> tankki irti, mopo kiinnitysliinoilla rungosta nosturiin kiinni ja etupää ilmaan.

    Lainaa (Juha82/ZXR90 @ Touko. 25 2005,18:24) kirjoitti
    en tiedä, kai se pitää etupää just ilmaan jollain saada ja siitä sitten vaan Yritys ja Erehdys-periaatteella eteenpäin...
    Koita selvitä, itseä vähän jänskättää... :dunno: ???
    Jees, mulla on nyt iskarit palasina ja odottamassa kunnollista pesua. Purkaminen oli ainakin Bladessa melko suoraviivaista --> eli ensin lokasuoja, rengas ynnä jarrukilkkeet pois sekä kasa pultteja ja muttereita auki. Sen jälkeen vanhat roskaöljyt pois avaamalla pultti iskarien pohjasta ja tämän jälkeen viimeisetkin pultit löysälle yläkolmiosta ja iskarit irti alakautta.

    Seuraavaksi työpöydällä iskarien sisukset erilleen ja lopuksi tiivisteet irti. Tiivisteissä ei muuten ollut mitään näkyvää vikaa, eli niiden sisällä oleva jousi ilmeisesti kuoleentuu ajan mittaan ja kun öljyä pääsee kerran läpi, sitä tulee sitten jatkuvasti. Jos tuon jousen voisi jotenkin vaihtaa, olisi tiiviste todennäköisesti vielä ihan käyttökelpoinen, mutta eipä näillä hinnoilla kannata alkaa kikkailemaan. Vanhat öljyt olivat parin kauden jälkeen aika heikossa hapessa, joten vaihto tekee varmasti ihan hyvää vaikka tiivisteitä ei olisikaan tarvinnut vaihtaa.

    Kuluvia osia iskareissa ei näytä olevan kuin nuo stefat, liukupinnat(2kpl/iskari) ja pölysuoja. Liukupinnat on päällystetty jollakin teflonilla tms ja ne kuluvat joissakin malleissa selvästi nopeammin kuin toisissa, ilmeisesti riippuen "rasituskulmasta". Itselläni nuo liukupinnat olivat vielä ihan uudenveroiset, joten ei tarvitse alkaa tilailemaan niitäkään. Liukupinnat eivät käsittääkseni maksa montaakaan euroa, mutta niitä on niin monenkokoisia että ne taitavat olla tilaustavaraa lähes aina.

    Huomenna laitan kamat kasaan päinvastaisessa järjestyksessä uusien öljyjen kera ja tarkistan vauriot... ;-)

    Uuden tiivisteen asennuksessa pitää muuten ottaa huomioon että tiiviste tulee asennettua oikein päin ja että öljyä lisätään oikea määrä. Lisäksi tiivistettä asennettaessa auttaa jos kaapista sattuu löytymään hieman iskarin sisäputkea isompi holkki, jolla uuden tiivisteen (ja yläpään liukupinnan) voi naputella paikoilleen.

    Kuulostaa helpolta ja niin se onkin, mutta kaikki pyörät ovat silti hieman erilaisia, joten suosittelen ehdottomasti hankkimaan Haynesin manuaalin omasta pyörästäsi. Kirja ei maksa paljoa ja ainakin omalla kohdallani olen tienannut kirjan hankintahinnan takaisin moninkertaisesti tekemällä tällaiset huollot/korjaukset itse.

    Pistän tänne vaikka jotain kommenttia kun pärrä on taas kasassa.

    Make.
  4. #4
    Litra öljyä ei riitä kahteen putkeen. Vaatii 512ml per putki. Muuten ihan helppo homma kyllä.
    Nykyinen: Yamaha R1 2006
    Exät: Honda CBR 900 1993, KTM EXC 250 2003
  5. #5
    Lainaa (rambuster @ Touko. 26 2005,07:08) kirjoitti
    Litra öljyä ei riitä kahteen putkeen. Vaatii 512ml per putki. Muuten ihan helppo homma kyllä.
    Totta tuokin. Tai itse asiassa Haynesin manuska sanoo että öljyä tulee lisätä tähän malliin 509ml per iskari, mutta lopullinen määrä selviää vasta kun mittaa öljypinnan korkeuden iskarin yläreunasta.

    Kaverilla sattui olemaan kaapissa puoli pullollista juuri samaa öljyä, joten tällä kerralla selvisin yhdellä pänikällä.

    Make.
  6. #6
    Lainaa (kautium @ Touko. 25 2005,23:03) kirjoitti
    Pistän tänne vaikka jotain kommenttia kun pärrä on taas kasassa.
    No niin, mopo on taas kasassa ja muutoksen vanhaan huomasi välittömästi. On muuten aika pirun paljon parempi ajaa uudella keulalla, mutta tämähän oli täysin ennalta arvattavissa.

    Iskareiden pesun jälkeen selvisi että joku edellisistä omistajista oli yrittänyt irroittaa toisen puolen stefaa jollakin stanan ruuvimeisselillä tms ja jyrsinyt samalla pari ikävää naarmua ulommaisen putken sisäpinnalle, mutta onneksi kuitenkin niin etteivät ne vaikuta tiivisteen toimintaan. Vinkkinä muille samaa hommaa suunnitteleville että stefojen irrotuksessa ei siis yleensä tarvitse käyttää mitään työkaluja, pelkkä rivakka riuhtaisu (tai pari) sisäputkesta riittää sen jälkeen kun muut osat on irrotettu.

    Lisäksi hommassa kannattaa ottaa huomioon että puhdistaa ja tyhjentää vanhat iskarit roskaöljystä perusteellisesti ennen kuin alkaa asentamaan sisuskaluja takaisin paikoilleen. Sieltä sylinteristä tulee meinaan pirun paljon öljyä ulos vielä senkin jälkeen kun niiden voisi kuvitella olevan tyhjänä. Niin, ja ilmaus kannattaa myös tehdä huolella ettei öljyn sekaan jää ilmakuplia. Ilmauksella tarkoitan tässä sylinterin reilua pumppausta täytön aikana tai oikeastaan vasta sen jälkeen.

    Mopo on nyt siis kunnossa, mutta ei niin hyvää ettei jotain pahaakin --> onnistuin jotenkin rikkomaan nopeusmittarin alapään. Siis sen renkaan keskiössä olevan melko pienen mokkulan johon nopeusmittarim vaijeri kiinnitetään. Vaijerin melko heiveröinen vastakappale oli varmaankin murtunut jo aiemmin, mutta vaijerin irrotus näytti olevan sille se viimeinen tippa. Mulla on mopossa Sigma asennettuna, joten tuo ei juurikaan haittaa, mutta saisihan alkuperäinen mittari olla silti toimintakuntoinen, varsinkin iltaisin, koska siinä on valo ja Sigmassa ei. Onko kenelläkään tietoa paljonko tuo maksaa ja mistä sellainen kannattaisi hankkia? Pitää varmaan pistää vireille uusi threadi aiheesta kun kysymys hukkuu muuten tänne.

    Make.
  7.  
  8. #7
    Lainaa (kautium @ Touko. 26 2005,22:11) kirjoitti
    Iskareiden pesun jälkeen selvisi että joku edellisistä omistajista oli yrittänyt irroittaa toisen puolen stefaa jollakin stanan ruuvimeisselillä tms ja jyrsinyt samalla pari ikävää naarmua ulommaisen putken sisäpinnalle, mutta onneksi kuitenkin niin etteivät ne vaikuta tiivisteen toimintaan. Vinkkinä muille samaa hommaa suunnitteleville että stefojen irrotuksessa ei siis yleensä tarvitse käyttää mitään työkaluja, pelkkä rivakka riuhtaisu (tai pari) sisäputkesta riittää sen jälkeen kun muut osat on irrotettu.
    Muutamat stefat olen menestyksellä irroittanut ilman paineella. Jos ei halua purkaa iskaria tai ei ole sopivia työkaluja, kun vaikka se pohjapultti pyörii mukana yrittäessä avata, mutta perheessä on LADA, on hommaan olemassa ratkaisu. Lattaraudan varustukseen kuuluu kunnon pumppu ja siihen letkun päähän kartiomainen adapteri. Kun iskarista on öljyt laskettu pois ja pölysuoja sekä sokkarengas irroitettu stefan päältä, niin tyhjennysruuvin reiästä vaan pumppaamaan ilmaa vaimentajan sisään. Tähän kohtaan tarvitaan kaveria pumppaamaan, kun itse painetaan pumpun suutinta reikää vasten. (Se pumppaaminen on raskaampaa) Väliin olen leikannut kumista tai pahvista tiivisterenkaan. Painetta tarvitaan tolkuttomasti. Kompressoirien tuotto ei riitä. Tuota Ladankin pumppua joutuu runnomaan niin kovaa kuin minunkin alle 70kg pystyy. Lopulta kuuluu posahdus ja stefa pomppaa pois paikoiltaan ilman naarmuakaan teleskooppiputkissa.
    Sitten työturvallisuusasiaa. Telari kannattaa kiertää vaikka lakanaan työtä tehdessä. Teleskoopin sisään tarvitaan arviolta parinkymmenen barin ilmanpaine ja esim. kiven murunen voi lentää sieltä välistä kovaa.
    -Timppa-

    Ketjuöljyn tärkein tehtävä ei ole takavanteen puhtaanapito