Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 39:sta
  1. #1
    Oonpa tässä mietiskelly, että mikä ois "normaalin" katukäytössä olevan kyykkypyörän maksimikiihtyvyys 0-100km/h. Otetaan semmosia helpotuksia että tehoa&vääntöä rajattomasti ja pitoa niin paljo, ettei käy sutimaan. Eli missä kiihtyvyydessä mopo keulii ittensä ympäri?
  2. #2
    Mistähän löytyy sellanen katupyörä missä on tehoa ja vääntöä rajattomasti?
    Ootkohan ihan selvinpäin kun nyt tollasia kyselet?



    ©
  3. #3
    ei tässä vielä oo oluelle ehtinyt mutta kiinnostais vaan se hypoteettinen maksimi.
  4. #4
    Hypoteettinen maksimi: E=mc2
    Pannuttaminen syntyy yrittämisen halusta.
  5. #5
    Mielenkiintoinen kysymys.

    Toi teho/vääntö rajattomuus on helppo hyväksyä (turbo/ilokaasut), mutta pito on aina rajallista, tosin kitkakerroin voi hyvissä olosuhteissa olla yli 1,0, mutta ei kovin paljoa. Eli voiko akseliväliä lisätä? Koska jos voi, niin rajoittava tekijä on pito, ei keuliminen.

    Varsinaiseen kysymykseesi en osaa jeesata . Jos tältä foorumilta et vastausta saa, niin kysy "TohtorismiehetIrccaaKeskenään"-palstalta eli Söhmistä.

    Laita vastaus tännekin...

    Ystävällisin terveisin Antti
  6. #6
    Rungon pituudella (akseliväli) voidaan kyllä vaikuttaa tuohon ympäri keulimiseen, mutta maksimissa ennemmin pitäisi ottaa huomioon se kuinka nopeassa kiihdytyksessä kuski pysyy vielä kyydissä menettämättä tajuntaansa kiihtyvyyden seurauksena.
    Moottoripyöräilen vain mielihyväkseni en vauhdin takia... Johtuisikohan se mopostani? Honda CB350F vm.74..... "Uutta" mopoa alle Honda VFR750

    Skype to me
    <a href="http://jyvesolutions.jyve.com/Qcard/ekip77.htm"></a>
  7. #7
    vaikka en tohtorismies olekkaan niin periaatteessa, prätkän maksimi kiihtyvyyttä, reaalimaailmassa, rajoittaa 2 tekijää (noin about)

    - takasen sutiminen
    - keuliminen

    jos oletetaan hypoteettinen tapaus että prätkä ei keulisi niin maksimi kiihtyvyys saavutetaan silloin kuin takarengas alkaa sutimaan.

    jos taas oletetaan että prätkä ei sutisi niin maksimikiihtyvyys saavutetaan silloin kun prätkä pyskii keulimaan.

    Reaalimaailmassa maksimikiihtyvyys saavutetaan silloin kun jompi kumpi yllä oleva ehto täytyy. Maksimi saavutettavissa oleva kiihtyvyys saavutetaan silloin kun molemmat ehdot täyttyvät yhtäaikaa.

    tarkempi tutkimus vaatisi sekä kokeita että matemaattisfysikaalisia analyysejä joissa simuloidaan renkaan ja asfaltin vuorovaikutusta, pyörän ja ilmanvastuksen mallinnusta, että prätkän dynamiikkaa. Saatuja analyysituloksia verrattaisiin koetuloksiin.. tulosten validoimiseksi.
    ...Er..Houston we have a problem here...

    Honda CBR 954RR -02
    Suzuki S1 -91, SuperMoPo
    KTM 525 exc -03, SuperMoTo
    Suzuki RM50 -80, kisacrossi
    Pappa Tunturi -71,
    Tunturi Sport ( käsivaihteinen, aihio kisamopoon)-??
  8. #8
    Aiheesta oli joku jollain foorumilla joskus teoretisoinut.. Kun muistaisi missä ja milloin..
    Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012
  9. #9
    Lainaa (Earthend @ Touko. 25 2005,13:42) kirjoitti
    Aiheesta oli joku jollain foorumilla joskus teoretisoinut.. Kun muistaisi missä ja milloin..
    varmaankin söhmissä
    ...Er..Houston we have a problem here...

    Honda CBR 954RR -02
    Suzuki S1 -91, SuperMoPo
    KTM 525 exc -03, SuperMoTo
    Suzuki RM50 -80, kisacrossi
    Pappa Tunturi -71,
    Tunturi Sport ( käsivaihteinen, aihio kisamopoon)-??
  10. #10
    Jos tehoa, vääntöä ja pitoa on äärettömästi niin kiihtyvyys on ääretön. Mopo siis saavuttaa heti maksiminopeuden ja samalla keulii ympäri heti.

    Vekotin jossa on ääretön teho olisi parempi ajaa suihkumoottorilla niin keulimis ja sutimisongelmaa ei olisi. Samalla voisi ottaa renkaat pois ja laittaa niiden tilalle vaikka siivet koska pyörivä massa poistuisi eikä tarvitsisi miettiä keskipakoisvoiman aiheuttamia tehonmenetyksiä.

    Nyt karkas kyllä mopo käsistä...
    Uusien ohjesääntöjen mukaan poliisin on määrä pysäyttää epäilyttävän henkilön pakeneminen päähän tähdättävillä laukauksilla.
  11. #11
    Siis eikös maksimi kiihtyvyys saavuteta pienellä takapyörän sutimisella... Ainakin GP-pyörissä luistonestojärjestelmä sallii pienen sutimisen, jotta kiihtyvyys olisi mahdollisimman hyvä...
  12. #12
    Lainaa (CBF600S @ Touko. 25 2005,14:15) kirjoitti
    Siis eikös maksimi kiihtyvyys saavuteta pienellä takapyörän sutimisella... Ainakin GP-pyörissä luistonestojärjestelmä sallii pienen sutimisen, jotta kiihtyvyys olisi mahdollisimman hyvä...
    Varmaankin näin, mutta helposti jos pito karkaa niin se todellakin karkaa ja sutii ihan liikaa...
    Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.

    *** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
  13. #13
    Lainaa (CBF600S @ Touko. 25 2005,14:15) kirjoitti
    Siis eikös maksimi kiihtyvyys saavuteta pienellä takapyörän sutimisella... Ainakin GP-pyörissä luistonestojärjestelmä sallii pienen sutimisen, jotta kiihtyvyys olisi mahdollisimman hyvä...
    esson paarissa puhutaan 15 % luistosta, mitä tuo sitten tarkoittaneekaan...
    ...Er..Houston we have a problem here...

    Honda CBR 954RR -02
    Suzuki S1 -91, SuperMoPo
    KTM 525 exc -03, SuperMoTo
    Suzuki RM50 -80, kisacrossi
    Pappa Tunturi -71,
    Tunturi Sport ( käsivaihteinen, aihio kisamopoon)-??
  14. #14
    Pointti lienee siinä, miten paljon voidaan tehoa ohjata takarenkaalle, ennenkuin mopo keulii, ja millainen kiihtyvyys tuolloin saavutetaan. Vaikka tehoa on rajattomasti käytettävissä, ei sitä voida kuitenkaan kaikkea ohjata takapyörälle, ja määrä vielä muuttuu nopeuden muuttuessa.
    Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012
  15. #15
    Lainaa (Zam64 @ Touko. 25 2005,14:18) kirjoitti
    Lainaa (CBF600S @ Touko. 25 2005,14:15) kirjoitti
    Siis eikös maksimi kiihtyvyys saavuteta pienellä takapyörän sutimisella... Ainakin GP-pyörissä luistonestojärjestelmä sallii pienen sutimisen, jotta kiihtyvyys olisi mahdollisimman hyvä...
    esson paarissa puhutaan 15 % luistosta, mitä tuo sitten tarkoittaneekaan...
    Aina luotettavassa mtv3:n formulastudiossa sanottiin joskus, jotta 7% luistolla saatais maksimikiihtyvyys
    Suomessa sokeat tekevät pärekoreja, Italiassa moottoripyöriä.


    "Ei sun kannata
    ei kai kannata
    pitää päällä vilkkua
    jos oot jo ojassa"
  16. #16
    Lainaa (CBF600S @ Touko. 25 2005,14:15) kirjoitti
    Siis eikös maksimi kiihtyvyys saavuteta pienellä takapyörän sutimisella... Ainakin GP-pyörissä luistonestojärjestelmä sallii pienen sutimisen, jotta kiihtyvyys olisi mahdollisimman hyvä...
    Joo mut nyt ei puhutakkaan mistään MotoGP:stä vaan ihan fysiikan lakien mukaisesta maksimi realiteetistä maapallolla kiihdyttävästä moottoripyörästä. Kyllähän ton pystyis laskemaan kun vaan sais kaikki tiedot ja dynamiikan pyörästä, kitkat, aerodynaamiset tiedot, painon kuskista jne... mutta jos haluais laskee varman tuloksen lähelle ääretöntä pitäis rajata, teho, kitka, paino jne. tiettyihin arvoihin... muuten toi lasku karkaa käsistä ja muuttuu enemmän moderniksi fysiikaksi ja einsteinin kaavoihin!
  17. #17
    Joo jos raja-arvot lähenee renkaan pidolla, teholla ja väännöllä ääretöntä (ei siis sudi mutta kiihtyy) ja keluimalla jotain arvoa x, niin tuosta seuraa että mopo kiihtyy ja menne ympäri äärettömän nopeasti...
    En tiedä sitten mikä tuo tuollainen mopo on *
  18. #18
    Lainaa (Earthend @ Touko. 25 2005,14:21) kirjoitti
    Pointti lienee siinä, miten paljon voidaan tehoa ohjata takarenkaalle, ennenkuin mopo keulii, ja millainen kiihtyvyys tuolloin saavutetaan. Vaikka tehoa on rajattomasti käytettävissä, ei sitä voida kuitenkaan kaikkea ohjata takapyörälle, ja määrä vielä muuttuu nopeuden muuttuessa.
    juuri tätä siis olin hakemassa.
  19. #19

    Tunnus suljettu
    Liittyi May 2005
    Kirkkonummi
    eiköhän se maksimikiihtyvyys ole luokkaa 1sek. +- jotain, jos kaikki on kohdallaan, mukaanlukien halleyn komeetan vetovoiman maksimointi.
  20. #20
    KENNY BERNSTEIN kertoo että Top Fuel-Dragster kiihtyy
    "Zero to 100 miles per hour in 1.0 seconds" että silleen. Miksi pyörällä ei pystyttäisi samaan jos kerta voimaa olisi tarjolla. Pitoakin saadaan kun laitetaan riittävän pitävää rengasta ja keuliminen saadaan hallintaa wheelie barseilla.
  21. #21
    Lainaa (teetee600 @ Touko. 25 2005,16:20) kirjoitti
    Lainaa (Earthend @ Touko. 25 2005,14:21) kirjoitti
    Pointti lienee siinä, miten paljon voidaan tehoa ohjata takarenkaalle, ennenkuin mopo keulii, ja millainen kiihtyvyys tuolloin saavutetaan. Vaikka tehoa on rajattomasti käytettävissä, ei sitä voida kuitenkaan kaikkea ohjata takapyörälle, ja määrä vielä muuttuu nopeuden muuttuessa.
    juuri tätä siis olin hakemassa.
    No pointtihan on just siinä että noin ei voi vain sanoo; "...että kuinka paljon tehoa voi laittaa takapyörälle, ennenkuin keulii..." juju kun on siinä että se riippuu aika helvetin monesta muuttujasta! Pitäisi olla selkeet arvot kaikille muuttujille ennenkuin kannattaa ruveta edes laskemaan, kun ne on saanut voi niistä alkaa muodostaa yhtälöä ja pikkuhiljaa muokata arvoja kohti ääretöntä!

    Asiaa helpottaisi jos valittaisiin esim. 12R Kawa, kitkakerroin tielle, joku sais laskettua ja selvitettyä kawan dynamiikan, olosuhteet jne... sitten nostettaisiin asteittain tehoa ja vääntöä...



  22. #22
    No kai tuon laskemiseen riittää, pyörän paino (vähennettynä sen takarenkaan paino) ja sen jakaantuminen, eli toisin sanoen jonkinlainen vääntökerroin, mikä voima pitää etupyörää maassa.
    Tämän jälkeenhän on helppo laskea kuinka suuri kiihtyvyys aiheuttaa tämän voiman ylittämisen.

    Kysymys kuuluukin: Saako etupyörä nousta ilmaan a) ollenkaan b) vähäsen c) etupyörä ylitää lakipisteen heti vaaditun rajan (100km/h) ylityksen jälkeen.

    Olitko ajatellut jotain tiettyä pyörää? Nimittäin akselinpituudet, painot yms. vaikuttavat asiaan...
  23. #23
    Ei sitä tarvi teoretisoida. Tutustuu vaan kiihdytysajoihin. Eiköhän sieltä löydy sekä teoreettinen että käytännön maksimisuoritus.
    Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
  24. #24
    Lainaa (Siipiveikko @ Touko. 25 2005,14:22) kirjoitti
    Lainaa (Zam64 @ Touko. 25 2005,14:18) kirjoitti
    Lainaa (CBF600S @ Touko. 25 2005,14:15) kirjoitti
    Siis eikös maksimi kiihtyvyys saavuteta pienellä takapyörän sutimisella... Ainakin GP-pyörissä luistonestojärjestelmä sallii pienen sutimisen, jotta kiihtyvyys olisi mahdollisimman hyvä...
    esson paarissa puhutaan 15 % luistosta, mitä tuo sitten tarkoittaneekaan...
    Aina luotettavassa mtv3:n formulastudiossa sanottiin joskus, jotta 7% luistolla saatais maksimikiihtyvyys *
    jo varmaan, en tiedä kun en tunne asiaa/renkaan ja assun välistä teoariaa ja muista sellasia juttuja, tuo mun 15% on vaan esson paarista kuultua isojen poikien pöydästä
    ...Er..Houston we have a problem here...

    Honda CBR 954RR -02
    Suzuki S1 -91, SuperMoPo
    KTM 525 exc -03, SuperMoTo
    Suzuki RM50 -80, kisacrossi
    Pappa Tunturi -71,
    Tunturi Sport ( käsivaihteinen, aihio kisamopoon)-??
  25. #25
    Vastaus alkuperäiseen kysymykseen: 2,323 sek. Tämä on asbsoluuttinen totuus jota älköön kukaan kiistäkö.

    Lukkoon.
    -Mielipiteet ovat niinkuin perseenreijät - kaikki joilla on eri mielipide kuin mulla, ovat perseenreikiä-
    -If You Can't Be A Good Example, Be A Terrible Warning-
  26. #26
    <span style='font-size:9pt;line-height:100%'><span style='font-family:raavi'><span style='color:#000F22'>Samu69<- Sellainen timpuri joka osaa pystyttää ihan omin käsin mirrille kiipeilypuun.
    -Olemassa on vain kolme ihmistyyppiä, ne jotka osaavat laskea, ja ne jotka eivät osaa.
    -Minkäs teet kun sanoo mitä ajattelee, muttei useinkaan ajattele mitä sanoo</span></span></span>

    <span style='color:A8A8A8'>...Oma "Space" ...</span>
  27. #27
    Lainaa (-kivi- @ Touko. 25 2005,19:28) kirjoitti
    Kysymys kuuluukin: Saako etupyörä nousta ilmaan a) ollenkaan b) vähäsen c) etupyörä ylitää lakipisteen heti vaaditun rajan (100km/h) ylityksen jälkeen.

    Olitko ajatellut jotain tiettyä pyörää? Nimittäin akselinpituudet, painot yms. vaikuttavat asiaan...
    No jos olettaisi, että matkaa pystyisi vielä tuon jälkeen jatkamaan, eli ei saisi kierähtää heti ympäri ku satanen on saavutettu, vaan sitten voisi keulan laskea alas ja kääntyä esson pihaan juomaan kaffetta. Ihan tommosta "normi" kyykky pyörää ajattelin.

    Mikähän on nopein mitattu 0-100km/h tuloss tollasella normaalirakenteisella kyykkypyörällä?
  28. #28
    Lainaa (Make80 @ Touko. 25 2005,13:21) kirjoitti
    Hypoteettinen maksimi: E=mc2


    -Tuomo (keeäsäkstuhatsataähv,ämseetoiseenäryy)
    E=www.mc2.fi
  29. #29
    Kitkakertoimella 1 on mahdollista saavuttaa maan vetovoiman kiihtyvyys, joka on Suomessa n 9,81 m/s^2. Sata kilometria tunnissa, eli 27.778 m/s saavutetaan siten siinä 2.3797 sekunnin tietämillä (Neliöjuuri(27.778*2/9,81) = aika).
    Jos kiihtyvyyttä haluaa parantaa, pitää kitkakerrointa lisätä, tai muuttaa pohjoisemmaksi, jossa maan vetovoiman kiihtyvyys on suurempi
  30.  
  31. #30
    Nyt sattui paha laskuvirhe edelliseen viestiini; maan vetovoiman kiihtyvyys onkin Suomessa 9.82 m/s^2. Tämän vuoksi autot kiihtyvät paremmin ja miehet painavat enemmän kuin Virossa.
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen