Kuinkahan pitäisi suhtautua R/K sarjan Bemujen säätöihin, jos esim vaihtaa avarammat putket (katti & vaimennin), esim K&N filsun sekä Motroniciin uuden lastun? Onko Bemussa esim R1100S mitään säädettävää siihen päälle?
Itse en keksi, että olisi mitään säädettävää, sillä Lambdahan on kiinni uudessa putkihässäkässä, ja eikös se hoida tuota seossuhdetta?
Laserin zippi meni uudelleen tilaukseen, kun joku olikin vaihtanut mun S:ään taannoin koko Motronic paketin![]()
tomppa, R1200GSA Rallye & R1100S
Tässä ohjeita.
http://wijhenke.net/-bbchipinstall.htm
Näyttäs olevan sulakeboksissa tollanen liitin mihin asetetaan jumpperi aina oikeiden nastojen väliin ja näin valitaan oikea fuelmap, eli seoskartta mitä ruisku käyttää. Tietenkin pitää olla ensin se chippi vaihdettu.
En sitten tiedä mitä vakiolastu tekee jos tuota jumpperia vaihtaa tuon ohjeen mukaan, ilmeisesti vakiolastussa on vain yksi kartta.
Now: BMW R1200S. Old: BMW R1100S, Yamaha FZR1000
Juu, tuo olikin jo tuttu, ja näin ollen "Stage 3" olisi oikea (ei siis mitään jumpperoitavaa).
Pitänee kuitenkin tarkistaa, ettei tuo "No Stage" ole siellä laitettuna.
Kiitti kuitenkin vihjeestä![]()
Joko sait lastun kiinni ja tulille? Miltä se vaikuttaa? Antaako vastinetta rahalle eli pitääkö minunkin hankkia sellainen...? Kerro kerro![]()
"Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat."
Jättäisin tuon K&N suodattimen käyttämättä. Hinta kova, suodatuskyky yleensä huonompi kuin alkuperäisessä ja laskee tehoja vain. Tietysti se on pestävä ym mutta jos tehoa haluat lisätä, jätä K&N ostamatta.(toma @ Touko. 17 2005,17:48) kirjoitti
.
No en. Tai olihan se jo kiinni, mutta kun teki kaikki akun kiinnittämismanööverit, niin jäi pumppu huutamaan. No eikun boksi taas irti, ja totesin pienen tutkinnan jälkeen (onneks Laserin lastun mukana tulee ihan pätevä A4) että mun S:ään on vaihdettu uudempi Motronic.(tapjar @ Touko. 19 2005,08:25) kirjoitti
Tarina on kato niin, että mun S on valmistettu 05/2000, ja ostin sen BMW:ltä 06/2002 (oli kuulemma näyttelypyöränä) uutena. No tottakai ostin lastun -08/2000, mut perkeles ne on tainneet antaa jollekin kiireiselle mun S:n Motronicin, ja panneet sitten mulle uudemman.
Uusi lastu on nyt sitten tilauksessa, ja vanha meni AllRightiin takas. Eli odotellen.
Jaahas, minkähän takia sitten niitä myydään ja asennetaan. Tuskin vaan siksi, että on kivaa. Mutta meneehän siinä ilmaa enemmän läpi, ja isoilla kierroksilla sitä juuri tarvitaan, kai(vma @ Touko. 19 2005,09:07) kirjoitti
![]()
Markkinoinnin helmiä on tuo K&N tehoakasvattava maine.(toma @ Touko. 19 2005,17:02) kirjoitti
Itse en tiedä miksi niitä kukaan ostaa. Ehkä laskeakseen tehoja. Tai siksi että olisi kivaa. Itse en ostaisi koskaan.
Koska havaitsen hieman kirjoituksessasi epäilyä/asennetta, tuossa on penkkitehotietoa K&N tehonvähennyksestä. Pyörä ei valitettavasti ole Bemu, mutta tulokset lienevät suuntaa- antavia. Pyörää ajettiin seuraavasti:
1. ajo vakioputkella
2. Hindle bolt on
3. Hindle full system
ja tässä ajossa kiinni Hondan OEM ilmansuodin.
1. OEM Exhaust best run: 121.5hp
2. Hindle bolt on best run: 124.0hp
3. Hindle full system best run: 133.5hp
Sitten laitettiin kiinni K&N suodatin. Tehot menivät seuraavasti:
1.OEM Exhaust best run: 119.0hp
2.Hindle bolt on best run: 121.0hp
3.Hindle full system best run: 129.5hp
Vielä kolmas ajo. Nyt OEM suodatin riisuttuna (=paperi-osat pois)
1.OEM Exhaust best run: 124.5
2.Hindle bolt on best run: 127.5
3.Hindle full system best run: 137.0
Elikä parhaat tehot saadaan OEM suodattimella. K&N on joka mittauksessa ollut huonoin. Suodatuskyvyltään myös alkuperäinen on ylivoimainen.
Kuten sanoin, tämä mittaus ei ole valitettavasti BMW pyörästä. Jotkin OEM suotimet saattavat olla hyvinkin ilmaa rajoittavia. Nykyaikana kuitenkin suotimet ja ilmanpuhdistinkotelot ovat erittäin virtaavia ja hyvin suunniteltuja. Niitä modifioimalla saatiin 70-80 luvulla helppoja tehoja. Nykyään tilanne on hieman toinen. Nykysuotimet pelaavat paljon paremmin.
Toivottavasti tästä on jotain apua suodatinvalinnassa.
.
Uskoisin myös, että tämä on pitkälti pyörästä ja siitä alkuperäisestä suodattimesta kiinni, eli tapauskohtaista. Onhan se selvää, ettei virtausta voi kasvattaa joko suodatuskyvyn huonontumatta tai suodattimen pinta-alaa lisäämättä. Koska nämä "viritys"-filtterit ovat kuitenkin yhtä kompakteja kuin alkuperäiset, ei kyse voi olla kovin suuresta pinta-alan lisäyksestä. Kyllähän näitä Kooänniä paljon myydään, joten ei ne ihan fuulaa voi olla, johan ne olisi joku arvovaltainen journalistitaho kerralla dumannut. Mene ja tiedä.(vma @ Touko. 20 2005,11:04) kirjoitti
Olispa kiva nähdä mittaustuloksia juuri Bemuun asennetuista filtteri- ja muista viripalikoista.
Kyllä ne valitettavasti ovat fuulaa. Muiden pyörämerkkien K&N putsaritesteistä on tullut ihan saman suuntaisia tuloksia.(tapjar @ Touko. 23 2005,09:37) kirjoitti
Vaikka jotain myidään paljon/useille, ei tee tuotteesta tai palvelusta hyvää.
.
Onko kellään kokemuksia Teclusion-lastunhuijauslaitteesta? Siinä olisi kuitenkin 5 trimmeriä säätämiseen, joten tavallaan kiinnostaa verrattuna pelkkään lastuun. Tämähän kytketään lambdan ja ruiskusuuttimen ohjauspiuhan väliin, eli poikkeuttaa olemassaolevia arvoja jollain lailla... Kehuivat ainakin kaupassa.
Ei voi yleistää. Yleensä eivät laske tehoja. Vanhemmissa pyörissä kyllä nostavat, kunhan säätää sen suuremman virtauksen mukaisesti rikkaammalle.(vma @ Touko. 25 2005,12:59) kirjoitti
Täälläkin forumissa oli juttu, kun Korpiahon penkissä otettiin 4hp enemmän vapaavirtausfilsulla kuin orkkiksella. Nykyisissä kyykyissä on oikeestaan ihan sama, käyttääkö orkkista vai vapaavirtausfilsua, dynossa näyttää oikeestaan ihan samalta. Kuten sanoit, niin uusissa pyörissä, varsinkin kyykyissä, tuo ilmansuodatin on jo niin tarkkaan mietitty.
Ja kyllä sellanen suodattaa ihan hyvin. Eipä ole mulla ollut mitään ongelmia, olen ajanut lähes pelkästään vapaavirtausfilsuilla vuodesta -96 lähtien.. Eikä näy filsun toisella puolella, että olis päästäny paskaa läpi.
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***