Oliskohan täällä kokemuksia näönkorjausleikkauksista, kun silmälasien ja vahvuuksilla olevien aurinkolasien kanssa puljaaminen on jo jonkin aikaa ottanut päähän. Ensinnäkin, niitä sankoja saa tunkea kypärän sisään ja sitten sanka painaa korvan takana, tai muuta kivaa ja saa vaihdella tavallisia laseja ja aurinkolaseja edestakaisin ja täytyy kuljetella mukana ajopuvun taskussa (ennestäänkin rajallisessa tilassa)... No, kyllähän te rillien käyttäjät tiedätte. Lisäksi pitkän ajan kuluessa kertarysäyksellä investoitu onnistunut leikkaus taitaa tulla edullisemmaksi, kuin parin - kolmen vuoden välien uusittavat silmälasit + ne aurinkolasit vahvuuksilla.
Muutenkin näkö on sen verran heikko, että ilman laseja ei oikein tule toimeen. Kauhistuttaa ajatuskin siitä, että kesken reissun silmälasit hajoaisivat. Milläs sitten pääsee ajamaan kotiin? (..jotakin tossa kyltissä lukee, mutta mitä...? )
Niin että onko tehty ja missä, mitä maksaa, miten onnistui, toipumisaika, näkeekö hämärässä, jne? Minkälainen toimenpide kaikenkaikkiaan on? Allekirjoittaneella on vieläpä jonkinasteinen fobianpoikanen kaikkea silmiin liittyvää ropaamista kohtaan... sen takia ne piilaritkin on vielä hankkimatta, kun en vaan saanut niitä silmään. *Menisitkö leikkaukseen nyt, kun tiedät miten siinä kävi?
Lasit mulla on ollut about 20 vuotta, näkö viimeksi näöntarkistuksessa pari vuotta sitten muistaakseni -2,75 ja n. -5. Himppasen hajataittoa myös.
Kaikki info otetaan kiitollisena vastaan! *![]()
Woe woe...
Itte oon vasta siirtymässä niihin piilareihin, riittävä setti juur ostettu.
Mun silmiin ei tarvii laserii tarjoo, nyky tietämyksen mukaan.
Myöskin hajataittoo ja miinusta on tarpeeks, en pääsis kuitenkaan laseista eroon...
Mutta laseja saa edullisesti www.glasogondirekt.com
Parit on tullu tilattuu, edullisesti![]()
Purkaan sen joutuu kumminkin...
Kävin just pari kuukautta sitten silmälääkärillä viimeks, ja taas kerran kyselin silmäleikkauksen kannattavuudesta.
Ja vastaus oli yhtä tyly kuin aikaisemmalta kahdelta silmäkirurgilta saamani vastaus: 1. Ei ole mitään järkeä lähteä leikkaamaan tervettä silmää, 2. Leikkaus kyllä poistaa lasien käytön tarpeen, muutamaksi vuodeksi, mutta sitten alkavat kuulemma ongelmat, silmään alkaa muodostua arpikudosta, koska verkkokalvo ei arpeudu tasaisesti takaisin leikkauksen jälkeen, eli vaatii korjausleikkauksia, jopa verkkokalvoja on jouduttu, tuhoisin seurauksin vaihtamaan.
Tämä siis muita laserleikkauksia tekevän kirurgin mielipide, eli itse tyydyn lasiralliin![]()
Don´t tread on me!
Hä, nyt en ymmärrä *(sami71 @ Touko. 24 2005,23:33) kirjoitti
tarkoitat varmaan sarveiskalvoa
<p>Teknik sano ryssä kun saranan näki</p>
Ittellä ei ole kokemuksia, mutta siskolla molemmat silmät on saanu laseria. Hänellä lasit oli ihan pienestä asti ja näkö oli sitä luokkaa että laseja täyty käyttää aina. Lasien kanssa taisi mennä ainakin 30 vuotta, nyt on ollu 5 vuotta ilman.
Hinnasta mulla ei ole tarkkaa tietoa, mutta maksaahan lasien uusiminenkin.
en menis ´terveitä` silmiä leikkaamaan ite tyydyn tummaan visiiriin ja piilareihin(Dooris @ Touko. 24 2005,23:14) kirjoitti
![]()
![]()
Juupajuu jarru on vaudin surmahttp://jariklemetti.tarinoi.fi/
Eipä ole Doorikselle tarjota omakohtaisia kokemuksia leikkauksesta, mutta samoja ajatuksia täällä itsekin olen miettinyt muutaman vuoden ajan. Satuin töllöstä kerran laserleikkauksen dokumentin näkemään (näytettiin koko operaatio silmän pinnan rapsutuksia jne. myöten), niin ei ole kauheasti innostanut. Myöskään piilareita en ole edes koskaan kokeillut.
Tosin nyt uuden Nolanin avattavan potan kanssa ei ole ollut minkään valtakunnan ongelmaa lasien ja mp:n yhdistelmässä. Ero aiemman Shoein umpikypärän käyttömukavuuteen on tähtitieteellinen. Sankojen valinta laseihin on ilmeisen tärkeää, sillä omat sankani istuivat Shoeinkin sisään ilman ongelmia.
Ajatus ilman silmälaseja olemisesta kyllä edelleen kiinnostaa. Muutama työkaveri on leikkauksessa käynyt. Heillä ainakin homma hoitui hienosti ja aikaakin tuosta on jo muutamia vuosia. Omalta osaltani leikkaukseen menon intoa vähentää se fakta, että näen ilman lasejakin melko hyvin. Kaukonäön puolelta sitten löytyy epätarkkuutta.
Tuttavalta leikattiin ja kokemukset eivät hänen kohdallaan olleet hyviä. Näkö ei parantunut luvatulla tavalla ja sen lisäksi tuli valon "hajautumista" eli epämääräisiä halo-ilmiöitä ja epätarkkuutta.
P.S Miksiköhän suurella osalla silmälääkäreistä (jopa noista laser-leikkauksia tekevistä) on silmälasit...![]()
<p>2002-2014</p>
On tullut harkittua. Nykyäänhän luvataan leikkausten onnistuvan toivotusti 99% tapauksista tai whatever... Mutta kun mulle on näkö sen verran tärkeä asia, että 99% ei riitä. En ota mitään riskejä sen suhteen. Koko ikäni olen laseja pitänyt ja ihan mukavasti ne tuonne Shoi Raidiin sujahtavat. Ja kesällä käytetään enimmäkseen aurinkolaseja vahvuuksilla. Näyttääkin "viileeltä".
![]()
Mitä ne ulkomaalaisetkin meistä ajattelevat jos Ahveniston moottorirata suljetaan?
Meikäläinen on rillipää ja mie ainakin tyydyn Suupertin C2 kypärään ( avattava malli ) , johon menee hyvin rillit + iso etu on aurinkovisiiri joka tulee "vivusta" käyttöön .
Onpas negatiivista meininkiä. Mun silmät leikattiin Kirurgipalvelussa vuonna -97, oli reippaasti miinusta. Valittamista ei ole tähän mennessä ollut, näkö parani huomattavasti, ja on tähän päivään mennessä pysynyt hyvänä *koputtaa puuta*.
Kyse on elämänlaadusta. Allekirjoittanutta ei innostanut lasien kanssa kikkailu ja jatkuvat silmätulehdukset piilolinssien käytöstä (heinänuha, kesä ja piilolinssit eivät olleet hyvä yhdistelmä).
Leikkaus tuli maksamaan n. 16 000 mummoa, hinnat ovat varmaan niistä ajoista muuttuneet. Kysy tarjoukset. Kela korvaa lääkärintarkastuksista osan, leikkaustoimenpiteistä ei mitään. Homma on jo maksanut itsensä takaisin säästettyinä kuluina.
Samoihin aikoihin leikattiin myös kaksi koulukaveriani, kummallakaan ei ollut ongelmia.
Jos nyt jotain miinusta hakee niin silmistä tuli vähän valonaremmat, eli kesällä suositellaan aurinkolaseja. Lisäksi silmäni leikattiin sellaisella tekniikalla, että en koskaan pysty käyttämään piilolinssejä.
Exän simmut hoidettiin laserilla (ei lasik). Toimenpide oli nopea ja vaivaton, vaikka korjattavaa olikin -5. Näkö parani jo heti leikkauksen jälkeen, ja huolellisen jälkihoidon jälkeen näkö korjaantui täydelliseksi, eli mitään lisäkorjauksia tai laseja ei enää tarvinnut. Mistään komplikaatioista en ole kuullut, eli nuo arpeutumishommat vähän arvelluttaa.. Kannattaa käydä juttelemassa alan ihmisen kanssa asiasta.. silmälääkäreillä saattaa olla oma lehmä ojassa kun määräävät silmälaseja![]()
Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012
Omat silmäni leikattiin syys- ja joulukuussa -97 Helsingissä Silmäkeskuksessa (Keskuskadulla, en tiedä onko vielä samalla nimellä). Likinäköisyyttä, -5,75 ja -6,25. Leikkauksessa jätettiin toiseen silmään noin -0,5 ja toinen leikattiin tasan nollaan. Tämä sen takia, että lukeminen olisi vähemmän rasittavaa.
Ensimmäisinä kuukausina oli valoilmiöitä ja huomattavaa valoarkuutta. Sen jälkeen en ole huomannut mitään erikoista, olen aina tarvinnut aurinkolaseja kirkkaalla ilmalla muutenkin. Näkö on kohtuullisen hyvä ja on pysynyt keväästä -98 täysin ennallaan, noin -0,25 ja -0,5 (riippuu hiukan päivästä ja testaajasta
Leikkaus maksoi silloin kaikkineen noin 16 tmk ja se tehtiin kahdessa jaksossa silmä kerrallaan. Leikkauksessa raaputettiin sarveiskalvoa pois ja sitten muotoiltiin laserilla sieltä alta. Nykyään leikkaustekniikat ovat hiukan parempia, silmään tehdään läppä, jonka alta muotoillaan. Näin tehdessä arpikudosta ei muodostu niin helposti ja paljon. Leikkauksen aiheuttamia tulevaisuuden ongelmia ovat mm. ikänäköleikkausten vaikeus ja mahdolliset samentumiset.
Leikkaus maksoi opiskelijalle helvetin paljon, mutta olen ollut erittäin tyytyväinen. Ensimmäinen pottani oli BMWn System 3, jota käytin tyytyväisenä lasien kanssa ja sitten ilman niitä, nyt vaihdoin umpikypärään ja sinne saa tarvittaessa aurinkolasit mainiosti sisään. Suosittelen leikkausta, mikäli tuntee riskit ja osaa suhtautua niihin ja mikä tärkeintä, todella haluaa päästä laseista eroon!
Honda CBR 600 F -05
niin tässä erään melkein 1 silmäsen kommentti...se waan on niin että ainakun sitä silmää sorkitaan teräasein (muutenkin??)(Willi Tähti @ Touko. 24 2005,23:35) kirjoitti
niin arpikudosta syntyy jonkinwerran aina jonnekkin..ja sitä saatetaan joutua sitten poistelemaan...warsinkin verkkokalvoa repivät arpikudokset on hyihyiitseltäni toinen simmu on leikattu 4 kertaa laseroitu yms..ja nyt se pysyy melkolailla ennallaan.. ainoa asia mikä harmittaa on se jotta en saa silmälaseja..piilolinssit kyllä saisin wahwuudella jotain ?? mutta siihenkään ei kannata paljoa inwestoida..esim niin jotta saataisiin hajataitto korjattua myös. Ja eikös piilareilla ole, mopoillessa warsinkin, taipumus kuivua kowin??
ai niinkaippa sitä joku näppärä optikko hioo visiiriin tarvittavat vahvuudet jos sikseen rupeaa ... mutta kai ne lasit on pienin riesa tässä harrastuksessa..joten itse ainakin änkeäisin waan......jos waan lasit saisin tai edes monokkelin
nimim: mikä helwatan stereonäkö
<span style='font-size:9pt;line-height:100%'><span style='font-family:raavi'><span style='color:#000F22'>Samu69<- Sellainen timpuri joka osaa pystyttää ihan omin käsin mirrille kiipeilypuun.
-Olemassa on vain kolme ihmistyyppiä, ne jotka osaavat laskea, ja ne jotka eivät osaa.
-Minkäs teet kun sanoo mitä ajattelee, muttei useinkaan ajattele mitä sanoo</span></span></span>
<span style='color:A8A8A8'>...Oma "Space" ...</span>
Tutun simmut leikattiin, miinusta aika reippaasti. Operaatio onnistui, pärjää hyvin heikommillakin laseilla. Että sillain.
Tukka putkella pitkin baanaa,
kyllä vauhti korjaa virheet.
Kävin viime vuoden elokuussa ko. leikkauksessa Eiran sairalassa, jossa operaation suoritti alan parhaimmistoa suomessa eli Harri Koskela. Luvut molemmissa silmissä -3,75 ja molemmissa hiukka hajataittoa. Leikkaus kesti n. tunnin odotuksineen ja tarkastuksineen ja jo illalla näkökyky oli hyvä. Missään vaiheessa kipuja ei ollut eikä tullut ja kaikki meni by the book. Suojalaseja käytin ekan vuorokauden ja lisäksi pari viikkoa öisin. Kortisonitippoja joutuu ottamaan muistaakseni pari viikkoa tulehdusriskien minimoimiseksi ja tarvittaessa kosteuttavia tippoja. Hämäränäkökyky alkoi palautua ennalleen n. 6 kk leikkauksesta (tämä on normaalia). Laseja en ole siis enää tarvinnut ja ennuste oli, että ainoat lasit, mitä joskus voi tarvita on pluslasit (lukulasit). Homma maksoi kaikkiaan (alkutarkastus, leikkaus ja 2 jälkitarkastusta) n. 3200 € mikä on mielestäni ihan pikkusumma, jos ajattelee mitä ihmiset maksaa esim. etelänmatkoista, telkkareista, asunnoista jne... Itse ainakin halusin panostaa omaan hyvinvointiini.
Sanottakoon vielä, että Eirassa ja Lauttasaaressa (nimeä en muista) käytetään uusimpia laservempaimia joissa silmän tahatonta liikettä seurataan leikkauksen aikana koko ajan eli virheiden mahdollisuus on marginaalinen.
Lisää täältä, jos kiinnostaa: Silmälaseista eroon....
Etenen rauhallisesti. Se on varmin tapa päästä perille.
Honda CBF 600S -04
Iteltä on leikattu toinen silmä, jossa oli hajataittoa sekä miinusta n.2. Ei mitään ongelmia leikkauksen jälkeen. Hämärässä näkee ihan samallalailla kun ennenkin. Parilta tutulta myös leikattu silmät laserilla ja ei ole ollut ongelmia ja laseista päässyt eroon, vaikka ollut huónompi näkö kuin minulla. Hintaa tuli n.1000e per silmä. Paikka oli Silmälaseri Lauttasaaressa. Ite leikkaus ei ollu yhtään epämiellyttävä kokemus. Aluksi sain pamin, jotta hieman silmä rauhoittuisi ja operoinnissa kului aikaa n.15sek.
suolaa balsameille...
Tuo silmien operointi täytyy aina miettiä tapauskohtaisesti.
Leikkauksessa muodostuu aina arpikudosta ja sarveiskalvon läpinäkyvyys on ehdottoman tärkeää, jotta näkö voisi olla tarkka. Arvet aina samentavat ja läpinäkyvyys heikkenee. Tästä seuraa valon hajoamista ja etenkin hämäränäkö heikkenee. Iän myötä hämäränäkö heikkenee muutenkin ja valontarve lisääntyy huomattavasti. Arpeutunut sarveiskalvo heikentää sitä tilannetta entisestään.
Leikkauksiin sisältyy aina riski epäonnistumiselle ja erilaisille komplikaatioille. Leikkausta harkitessa tulee siis miettiä haitat ja hyödyt, koska mikään asia ei tietysti voi olla liian yksinkertaista.
Jos ajatellaan tilannetta, että silmälasien voimakkuus menee yli kymmenen, on tietysti mukavampaa tulla toimeen ilman laseja hiukan huonommallakin näöllä. Samaten miedommat lasit voivat olla tyydyttävä tulos keveyden puolesta.
Olen aiemmassa työssäni törmännyt moniin ihmisiin joiden silmät on leikattu. Toisilla onnistuneesti ja toisilla ei.
Epäonnistunut leikkaus on monesti katkeroittanut ja voi viedä vuosia ennen kuin asian kanssa oppii elämään. Mieleenpainuvin tapaus oli kirurgi, joka oli leikkauttanut molemmat silmänsä aika lyhyen ajan sisällä. Noin vuoden kuluttua leikkauksesta näkö oli niin huono ettei edes silmälaseilla tai muilla apuvälineillä saatu tilannetta sellaiseksi että hän olisi voinut leikkauksia tehdä. Korejausleikkauksia ei voinut enää tehdä koska sarveiskalvo oli jo niin ohut. Siinä syy miksi lääkäreillä on lasit...
Kannattaa miettiä myös sitä, että silmänpainetta ei pystytä leikkauksen jälkeen mittaamaan. Kaikilta sitä ei välttämättä tarvitsekaan mitata mutta yli 45-vuotiailta se tulisi tutkia koska jos silmänpaine on liian korkea (glaukoma) ja jos sitä ei hoideta voi menettää näkönsä kokonaan.
Lisäksi vanhempana tarvitsee lukulasit ja ne on sitten aina silmälääkärin määrättävä, optikosta ei ole apua siinä vaiheessa kun silmiä on leikattu. Ja käynti silmälääkärillä maksaa 50-90€ + muut kulut. Lukulasien vaihtoväli vaihtelee hyvin paljon, 6kk-2vuotta aina sinne 60 ikävuoteen asti.
Piilolasit on ihan hyvä vaihtoehto leikkauksille. Varsinkin ne mitä voi pitää jopa 30 vrk silmissä ottamatta niitä pois. Ei se silmiin laittaminen aluksi mitään helppoa ole mutta väitän, että hyvän optikon ohjauksessa kaikki, jotka haluavat oppia, oppivat!
Tätä ei varmaan jaksa lukea kokonaan, mutta onpahan kuitenkin kerrottu...
Edit: unohdin kertoa että itselläni on ollut lasit 18 vuotta ja kyllä ne sen kypärän kanssa toimii oikein hyvin. Täytyy vaan valita sellainen kypärä, jonka kanssa omat lasit toimii. Ja kun vaihtaa lasit niin täytyy valita sellaiset jotaka toimii sen kypärän kanssa. Itselläni Arai osoittautunut ehdottomasti mukavimmaksi niin silmälasien kuin piilareidenkin kanssa. Ei Shoeikaan paha ollut, epämukavampi vain...
Kuinka kauan tästä tuttavasi leikkauksesta on kulunut aikaa? Olivatko nämä kertomasi epätarkkuudet ja hajautumiset väliaikaisia, vai ihan pysyviä seurauksia?(Ctrl @ Alt+Del+Touko. 25 2005,05:51) kirjoitti
Kaikille kiitos muutenkin tähän astisista kokemuksista, kaikki tieto on todellakin tervetullutta. Ajatus leikkauksesta on muhinut pidemmän aikaa, omakohtaisia kokemuksia on siis mielenkiintoista kuulla. Riskithän leikkauksessa on olemassa, mutta niinhän niitä on jokapäiväisessä elämässä muutenkin. Ajatus näön menettämisestä, tai sen heikkenemisestä niin, että sitä ei voi laseillakaan korjata hyväksi ei toki ole niitä elämän valoisimpia ajatuksia, joten tätä täytyy pohtia vielä pitkään ja tarkasti.
Jatkakaa.... *![]()
Hyvin jaksoi lukea, kiitos näistä tiedoista. Ajattelemisen aihetta lisää.(Menna @ Touko. 25 2005,10:55) kirjoitti
Jos menee silmäleikkaukseen, niin kannattaa tarkasti sopia, mitä ja mihin hintaan tehdään.
TV:ssä oli jokin aika sitten juttua halvasta silmäleikkauksesta (olikohan joku kuponkiuutisten tarjous?).
Itse leikkaus oli halpa, mutta esivalmistelut/tarkastukset yms. maksoivatkin sitten paljon enemmän kuin itse operaatio.
Itsellä melko samanlainen 'näkövika', mutta silti en lähtisi kovin herkästi muiden kommenttien ja kokemusten perusteella tekemään päätöstä leikkauksesta, sillä ei taida olla kahta aivan samanlaista simäparia, ja itse olisin taipuvainen kuuntelemaan oman silmälääkärin ja ylipäätään silmälääkärien perusteluja. Kyllä heiltä varmaan useimmiten saa ihan järkeenkäyvät perusteet miksi jotain ei kannattaisi tehdä, tai ainakin riskit tulevat selväksi, varsinkin kun itse kyselee lisää.
Itse olen joskus nuorena kokeillut piilareita, mutta ainakin silloin ne tuntuivat tosi hankalilta ja silmiä ärsyttäviltä, joten olen (kait) jo sopeutunut ajatukselle rilleistä ja niiden vaihtamisesta ajoittain. Nykyään tuo rillien ja umpipotan pukeminen ja riisuminen vie aikaa sen yhden kädenliikkeen enemmän, mutta siihenpäs on jo tottunut. Ainoa haitta on ollut ajoittainen rillien huurtuminen kylmällä kelillä esim. valoissa seisoessa, vaikka itse visiiri pysyykin kirkkaana. Ongelma on kuitenkin niin pieni, ettei sen takia ainakaan halua riskeerata loppuiän näköä, sen verran herkiksi kun nuo katselimet on osoittautuneet.
Päätöksiä en toki tee minkään keskustelupalstan mielipiteiden perusteella, mutta suuntaa-antavaa kokemuspohjaa on mielenkiintoista saada. Jokainen ihminen on yksilöllinen, eikä varmastikaan se mikä sopii yhdelle, ole välttämättä hyvä toiselle. Samahan se on kaikissa muissakin asioissa. Yhdelle sopii customi, toiselle kyykky, kolmannelle joku muu.
Lääkärin kanta on tietenkin se asiantuntijalausunto, mutta omakohtaiset kokemukset ja mielipiteet leikkauksesta ovat mielestäni myös erittäin tärkeitä. Jos sinne silmälääkärin juttusille joskus lähtee, niin osaapahan ainakin kysyä kaiken mahdollisen. Lasien kanssa osaa toki elää, ei se aina kivaa ja helppoa ole, mutta jos on mahdollisuus parantaa tilannetta jollakin tavalla, on kai ihan luonnollista, että kartoittaa asiaa ja puntaroi niitä plussia ja miinuksia.
Moi!
Olen ehdottomasti leikkauksen kannalla.
Itse käytin laseja 4-vuotiaasta lähtien. Noin 5 vuotta sitten, eli 33 vuotiaana, marssin soveltuvaan sairaalaan Singaporessa ja leikkautin molemmat silmäni LASIK-tekniikalla. -7 ja -2.5 ovat nyt noin 0!
Näön menettämisen mahdollisuus on lähes nolla. Osa leikkauksista epäonnistuu, eli näköä ei saada tavoitearvoon. Tilastoissa esim. -7 silmän parantuminen -0.5:een on epäonnistuminen jos tavoite oli 0!!! Itse olisin tuohon erittäin tyyvyväinen.
Näköni on pysynyt lähes täydellisessä koko ajan. Lisäksi muutkin lajini eli sukellus ja kamppailulajit ovat huomattavasti mukavampia.
+Pasi, nyt Helsingistä
Omat silmät leikattiin vuosi sitten toukokuussa. Silmissä oli -6,5 ja -5,5 ja hieman hajataittoa. Silmät leikattiin Tampereella Medilaserissa Zyoptix lasik-menetelmällä ja lääkärinä oli jo mainittu Harri Koskela(sama mies kuin Eiran sairaalassa). Mitään ongelmia ei ole ainakaan vielä esiintynyt joten on pakko olla tyytyväinen tulokseen.
Hintaa koko operaatiolle tuli noin 3000 €.
Itseltäni leikattiin molemmat silmät mustaakseni vuonna 1997. Molemmissa oli miinusta 3.5. Leikkaus oli nopea ja täysin kivuton. Leikkauksen jälkeen silmät olivat valonarat ja tippoja laitettaessa kirvelivät pirusti. Kirvelyä oli muistaakseni noin kaksi viikkoa. Pian leikkauksen jälkeen näin jo E -taulusta alimman rivin. Hyvä näkökyky säilyi itselläni noin kaksi vuotta, jonka jälkeen näkö alkoi palautumaan entisiin uomiinsa melko nopeasti ja tarvitsin taas silmälasit. Nyt lasini ovat -1.5 luokkaa ja taas tarttee hankkia hieman vahvemmat. Lisäksi leikkauksen lisänä silmiini tuli pieni hajataitto, joka on kuitenkin korjattavissa laseilla. Silmät leikkattiin aikanaan PRK laserilla, joten toipumisaika oli pidempi kuin esim. nykyään lasik leikkauksessa. Jos olis ylimääräistä rahaa saattaisin mennä uudelleen leikeltäväksi.
Tuolloin vuonna 1997 leikkaus maksoi tutkimuksineen ja jälkitarkastuksineen noin 20000 mummoo. Kallishan se oli jos laskee kuinka monta vuotta olin ilman silmälaseja. En kuitenkaan olisi päässyt nykyiseen ammattiini ilman leikkausta, joten satsaus kannatti.![]()
Hoh hoijaa sun muuta.....
SLK 320
BUSA + ER 5
RF 600
FJ 900
XV 535
CAGIVA C12
HONDA DAX
HONDA MONKEY
POLKUPYÖRÄ
kävin jokunen vuosi sitten -9.5/-7.5, lasik-leikkauksen jälkeen taisi jäädä vartti. Ei ongelmia. Menisin uudestaan, jopa samalle lääkärille joka muuten oli väitellyt laser-leikkauksien onnistumisesta. Miettiköön jokainen huolella omalta kohdaltaan, itse en voisi olla tyytyväisempi.
Matti
edit: ai niin, sukulainen oli käynyt samalla lääkärillä ja samoin kokemuksin, korjaustarve puolta pienempi, tavallinen laserleikkaus.
M
Mä kävin vuonna -97 leikkauttamassa noin -4 likinäön laserleikkauksella. Lasien tarve poistui, mutta nyt mulla on kaihi molemmissa silmissä, ikää tasan 30.
Kannattaa miettiä tarkasti sitä silmien ronkkimista.
Mä laitan sen kyllä joskus...
XX -04
viime kesänä sain rahaa sen verran kasaan että pääsin lasik-leikkaukseen. näkö oli -6,5 ja -4,75. nyt 0 ja -0,5 (lukusilmä tarkoituksella)hinta yhteensä 2500 e
piilareita käytin ennen 24 vuotta, eikä muuten ole ongelmia ajossa edes avopotan kanssa ongelmia.
leikkaus tehtiin tikkurilassa ja leikkaajana Pajari jolla 15 vuoden kokemus. leikkaus täysin kivuton4 tuntia leikkauksesta näkö ok
viidelle tutulle tehty aikaisemmin ensimmäinen 9 vuotta sitten kellään ei ole ollut mitään ongelmia. suosittelen kaikille
ainoastaan harmittaa etten tehnyt tätä jo 10 vuotta sitten![]()
<p>kaksi pyörää ja moottori???...... ??.....?? ..... sehän on MOPO RD 125 > GS 400 > XJ 900 > F6C</p>
Kävin Eiransairaalassa Zyoptix leikkauksessa ja aivan loistavin tuloksin. Leikkaajana Harri Koskinen (hänellä myös leikkauksella korjattu näkö). Nykyään tullut uusi leikkaus menetelmä, käy tutustumassa.
http://www.eiransairaala.fi/silmalaser/esittely.shtml
Jokainen tekee itse päätöksensä, *mutta minä en kadu hetkeäkään leikkausta. Tarkastuksessa juttelin erään miehen kanssa jolle oli tullut ongelmia (mm. hiekanjyvä leikkattuun silmään ja aukaisi "läpän". Hänkin oli kaikesta huolimatta tyytyväinen valintaansa.
Jos et tee niin jäähän sulle enemmän *kesäks
![]()