Sivu: 2 / 3:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 123 ViimeinenViimeinen
Tulokset 31:stä 60:een 73:sta
    Vuonna 2000 leikattiin molemmat silmät lasik-menetelmällä Helsingin kirurgipalvelussa, kirurgina Jukka Sulonen. Operaatio hetkessä ohi, täysin kivuton ja näkö jo leikkauspöydältä noustessa hyvä. Ei mitään negatiivista sanottavaa, näkö on erinomainen eikä ennen ikänäköä pitäisi muuttuakaan. Hintaa en tarkasti muista, mutta taatusti joka pennin arvoinen operaatio. Suosittelen lämpimästi
    Does this bike make my ass look fast?
    Itse olen tyytynyt piilarit-rillit yhdistelmään. Piilareita pidän tosin aika harvakseltaan ja niitäkin vain niin kauan kuin on tarve. En uskalla lähteä silmiäni ronklauttamaan, eikä siihen ole ollut tarvettakaa Ja uskon, että juuri vanhemmiten tulee kyllä ongelmia. Arpikudos on kuitenkin arpikudosta. Kypärä ja rillivalinnalla voi vaikuttaa mukavuuteen paljon. Muovisankaiset , joustava-aisaiset rillit kestävät mielestäni paremmin kuin metallisangat ja nämäkin rillit ovat saaneet kokea jo kovia jopa nassuun läsähtäneen lentopallon muodossa. Vesi tuli silmistä, mitään en hetkiseen nähnyt, mutta rillit pysyivät ehjänä!
    Yamaha Tenere 700 2019 "Ghost"
    Previous bikes:*Yamaha FZS 600 2001>Honda VFR 800 V-tec 2004 ABS DCBS PGM-FI H.I.S.S Staintuned>Honda XL650V TransAlp 2002*
    *Does my bike make my butt look fast?*
    Lainaa (Dooris @ Touko. 25 2005,10:57) kirjoitti
    Lainaa (Ctrl @ Alt+Del+Touko. 25 2005,05:51) kirjoitti
    Tuttavalta leikattiin ja kokemukset eivät hänen kohdallaan olleet hyviä. Näkö ei parantunut luvatulla tavalla ja sen lisäksi tuli valon "hajautumista" eli epämääräisiä halo-ilmiöitä ja epätarkkuutta.
    Kuinka kauan tästä tuttavasi leikkauksesta on kulunut aikaa? Olivatko nämä kertomasi epätarkkuudet ja hajautumiset väliaikaisia, vai ihan pysyviä seurauksia?

Kaikille kiitos muutenkin tähän astisista kokemuksista, kaikki tieto on todellakin tervetullutta. Ajatus leikkauksesta on muhinut pidemmän aikaa, omakohtaisia kokemuksia on siis mielenkiintoista kuulla. Riskithän leikkauksessa on olemassa, mutta niinhän niitä on jokapäiväisessä elämässä muutenkin. Ajatus näön menettämisestä, tai sen heikkenemisestä niin, että sitä ei voi laseillakaan korjata hyväksi ei toki ole niitä elämän valoisimpia ajatuksia, joten tätä täytyy pohtia vielä pitkään ja tarkasti.

Jatkakaa.... *
    Tuosta on vuosi. Ongelmat jatkuvat. Eivät aivan niin pahoina kuin heti alussa, mutta silti on veijari tyytymätön lopputulokseen ja riita leikelleen kanssa käynnissä...
    <p>2002-2014</p>
    Ite kävelin potta kainalossa instruun ja nappasin ne sangat mitkä sopivat parhaiten kypärän sisään, väänsin vielä sangat lähes suoraksi niin menee sisään ja tulee ulos mahdollisimman helposti. Oma kypäräni on todella tiukka, mutta silti sangat eivät paina tippaakaan. Linssit ovat ajeluun sopivat ruskeat ja vahvuudet aika kevyet ( 0.25 ja 0.75 ), mutta silti en tajua miksen jo viime kesäksi hankkinut noita.

Viime kesän käytin ray baneja ilman vahvuuksia ja ne olivat hankalat, kun eivät sopineet kunnolla kypärän sisään ja näkökulmat eivät olleet mitenkään ihanteelliset.
    Eli ite suosittelisin käymään optikkoliikkeessä ja hankkimassa lasit juuri kypärän kanssa käytettäväksi. Omani maksoivat 79e vahvuuksien kanssa ja merkki on Sub Sun.
    You tried your best and you failed miserably. The lesson is 'never try'. --Homer Simpson ---

Honda Transalp XL 700V
    Minulta leikattiin tänä keväänä molemmat silmät PRK-tekniikalla. Leikkauksen alkututkimuksineen suoritti Silmäkeskus Laser. Silmissä oli -1,75 molemmissa, eli en todellakaan ollut mikään sokea, mutta tarvitsin laseja jatkuvasti. Hajataittoa ei ollut.

Ajatus leikkaukseen heräsi tämän foorumin kautta, kun joku kertoi omasta positiivisesta kokemuksestaan (pahoittelen, en muista käyttäjää). Varasin ajan seuraavalle päivälle esitutkimusta varten.

Esitutkimuksessa silmät tutkittiin todella huolellisesti, otettiin erilaista karttaa ja mitattiin paineta sekä paksuuksia. Keskustelutuokio leikkaavan lääkärin kanssa johti päätökseen että teemme PRK-tyyppisen leikkauksen. Tämän jälkeen aika varattiin seuraavan viikon keskiviikolle.

Leikkaus tapahtui HYKSissä. 2h ennen leikkausta alkoi esilääkitys kotona (esim 2 diapamia, nam). HYKSissä aikaa meni n. 25 min. Minulle tehtiin siis PRK-leikkaus WafeFront -tekniikalla suurten mustuaisteni takia. Tämä siksi koska tavallisen leikkaussäteen halkaisija on 6mm ja minun mustuaiseni ovat kookkaimmillaan halkaisijaltaan 7,5mm. Jos silmät olisi operoitu tavallisella säteellä, olisin nähnyt esim. pimeässä ajaessani halo -ilmiöitä vastaantulevien autojen valoista.

No sitte seuraavat 3 päivää meni lepäillessä ja ei-mitään katsellessa. Lukemisesta ei tullut mitään, tietokonetta ei pystyny käyttää, telkkaria ei pystyny kattoo. Siis kunnon hermolomaa. Leikattu silmä oli n. 3 viikkoa sumuinen, mutta kirkastui kuitenkin lopulta.

Toiselle silmälle tehtiin täysin sama proseduuri. Nyt leikkauksista on 2 ja 3 kk, näkö niin hyvä ku voi olla. Kostutustippoja joutuu käyttämään useita kertoja päivässä. Valonarkuutta en ole kokenut, eivätkä nuo silmät ole muutenkaan olleet laisinkaan kipeät.

Kaiken kaikkiaan suosittelen leikkausta jokaiselle, kuka haluaa päästä eroon laseista/piilolaseista. Voin meinaan sanoa, että ei ole hienompaa tunnetta kuin herätä aamulla ja nähdä kellonaika videoista suoraan ilman silmälaseja tai piilolinssien kanssa räpyttelyä. Hintaa leikkauksilla oli vajaa 2000e kaikkineen, eli maksaa itse itsensä takaisin parissa vuodessa piilareiden ja silmälasien hinnassa.

Ja mikä parasta, prätkällä ajo on todella hienoa ilman tuulessa liikkuvia piilareita tai hankalia silmälaseja (ainut vaan, jouduin ostamaan kypärään Iridium -visiiriin UV-suojan takia). Ja kohta tulossa Suzuki SV 1000 SZ alle. Yeah.
    There's a difference between living and being alive.
    Vähän asiaa sivuten, oletko harkinnut day & night piilolaseja? Lopputuloshan on aika sama kuin leikkauksella, eli laseista eroon. Toki noita joutuu kerran kuukaudessa vaihtamaan ja itse olen jättänyt yhden "vapaapäivän" viikossa, mutta varsin vaivaton järjestely kaikkiaan.

Nostin tuota aihetta koskevan keskustelun esiin, mutta lukemisen helpottamiseksi linkki:

TÄSSÄ
    Piilareita olen harkinnut, optikon kanssa yritettiin kerran niitä laittaa, hyvällä ja pahalla(melkein). Sain kokeilupiilarit kotiinkin harjoittelua varten, mutta ei siitä vaan kerta kaikkiaan tullut mitään. En saa silmää pysymään auki kun yritän piilaria laittaa. Piste. Kuten alussa kerroinkin, mulla on jonkin sortin kammo silmien ronkkimista kohtaan. Aina kun mulla menee vaikkapa roska silmään, ja se ei ala lähtemään sieltä ihan hetipaikalla pois, alkaa pieni paniikinpoikanen iskeä. Siinä saa ihan tosissaan rauhoitella itseään hengittämään vaan rauhallisesti ja syvään.
    Ehkä se harjoittelulla loppujen lopuksi onnistuisi, mutta ... jaa-a vaikea sanoa.
    Piilarien kanssa oli minullakin alussa hankaluuksia, sai pahimmillaan yli puoli tuntia punnertaa niitä paikalleen. Nyt ne menee jo melkein heittämällä.

Ilman laseja/piilolinssejä en näe juuri mitään, mutta leikkaukseen en silti uskalla niin kauan kun siinä on pienikin epäonnistumisen riski. Lasien kanssa näen loistavasti, piilarien kanssa vähän huonommin kun niillä ei saa hajataittoa niin hyvin korjattua. Töissä käytän laseja kun pienen tekstin lukeminen on siten mukavampaa, työmatkoilla sangat menee hyvin Shoei Raid'in sisään joten ei ongelmia. Huviajeluilla sitten kertakäyttöpiilarit päähän.
    Omakohtasta kokemusta ei ole leikkauksesta, mutta molemmat vanhenpani ovat käyneet leikkauksessa. Isä (näkö tais olla -6 tai ainakin lähellä sitä ja taittoa oli runsaasti) kävi viime syksyllä ja kaikki meni hyvin ja tähän mennessä ei ole ilmenny korjaus tarvetta. Äiti (näkö noin -3 ja taittoa vähäisen) kävi loppu talvesta ja korjaus tarvetta ei ole ilmenny ainakaan vielä. Molemmat ovat olleet erittäin tyytyväisiä tulokseen ja paranemis nopeuteen.
    Itse olen kanssa pyöritelly ajatusta silmäleikkauksesta mutta en oikeen vielä tiedä. Näköni on -1,75 ja -2, taittoakin löytyy toisesta silmästä jonkin verran jota ei piilareilla saada korjattua
    Musta 600 CBR F(armari)
    Lainaa (Jarppa @ Touko. 28 2005,10:27) kirjoitti
    leikkaukseen en silti uskalla niin kauan kun siinä on pienikin epäonnistumisen riski.
    Edellä mainitsemani PRK-leikkaus onnistuu lähes 100%:n varmuudella (luokkaa 99,jotain). Leikkaus on kuitenkin lähes täysin mekaaninen tapahtuma, joten siitä ei kannata stressata sen enempää.

Itse suoritettava leikkauksen jälkihoito on se tärkein osuus leikkausta. Tippoja on muistettava käyttää ohjeiden mukaan, silmiä ei saa altistaa UV-säteilylle yhtään. Pääosa "epäonnistuneista" leikkauksista johtuu epäonnistuneesta jälkihoidosta. Esim toipumisajalla lähdetty viikoksi etelään, ku on kerrankin ollu mahdollista ajan puolesta. Ei näin.
    There's a difference between living and being alive.
    Hello. Muijalla leikattu silmät monta vuotta sitten urheilun takia. "Pullonpohjat vissiin haittasivat." Näkö korjaantui kyllä. En muista montako vuotta on nyt kestäyt o-tasolla. Omakohtaisesti pelottaa kyydissä hämärässä, pimeällä ja kirkkaassa valossa. Hänellä ainakin vaikuttanut siihen. Kirkas valo "pistää"silmään samoin tuntuu vierestä seuranneena hämärällä ja pimeässä et väli mennään mutu-tuntumalla. Silmä ei palaudu niin nopeasti vastaantulijoiden valoista. Suosittelen kans Schubertin vaik S1 hommaamista. On itsellänikin ostoslistalla silmälasit omistavana. Käy kokeilemassa jossain alanliikkeessä. Vaik tyyris kypärä, niin taitaa niitä saada muutaman leikkauksen hinnalla. Ja maksaa ne piilaritkin.
    KTM Duke 790 -19 ex:Suzuki GSX1300R -08,Suzuki GSX-R 750 K9 ,Triumph 675 Daytona -07,BMW G 650 Xmoto -07,Yamaha FZ1-N -06,Yamaha FZR 1000 -96(piikkinä 70-luvun 125cc Harley-Davidson)
    eilen kävin zyoptix leikkauksessa, ja nyt tänä aamuna aika tarkka näkö jo. välillä vähän utuinen mutta voi johtua silmätipoista. muuten suht hyvä olo ei oo silmät kipeitä vähä tietenki väsyneen oloisia.. mut katotaan minkälainen olo on muutaman päivän päästä ja onko näkö enää utuinen..
    Kawasaki Ninja ZX-10R
    Itseä suoraan sanoen vituttaa ettei omiin silmiin leikkaus onnistu. Liian ohkainen ja kupera pinta joten ei voi "hioa" tarpeeksi. Hesassa tosin olisi joku spesiaalilekuri joka voisi kuulemma laittaa jonkun kumirenkaan, joka sitten vähentäisi kuperuutta. Lasien kanssa tulee nyt sitten leikittyä, kun ei piilaritkaan omaan hajataittoon auta. Toivottavasti tekniikka kehittyis nopeesti.

Pelihommat menee ilman laseja. Onpahan joku syy olla syöttämättä ja saa ampua itse enemmän. Kaverit aikoinaan vittuilivat kun en vasempaan laitaan pahemmin syötellyt. Syynä ettei tosiaan vasurilla pahemmin näe ja silloin älysi hakeutua silmälekuriin.
    Mulla tulee nyt syksyllä vuosi leikkauksesta ja operaatio kuuluu edelleen sarjaan, yks elämäni parhaista päätöksistä....

Mulla oli -2,5 molemmat silmät, nyt 0
    "On mahdotonta olla masentunut, jos sinulla on ilmapallo."
    -Nalle Puh-
    Lainaa (Petsku @ Elo. 16 2007,08:30) kirjoitti
    Mulla tulee nyt syksyllä vuosi leikkauksesta ja operaatio kuuluu edelleen sarjaan, yks elämäni parhaista päätöksistä....

ja 7 vuoden päästä sua ketuttaa ankarasti ku pitää mennä hakemaan lukulasit...
    Noilla -2,5 kaukovoimakkuuksilla olisit tuskin ikinä tarvinnut lukulaseja...
    Kunhan piruilen, anteeks. Ei saa vakavalla asialla leikkiä.
    Kaukonäköhän se tärkein kuitenkin on.

JK
    Yamaha FZR 600 -89 -->
    Yamaha YZF 750 R -95
    Liittyi Aug 2002
    Läsäkoski, joen rannalla, tehtaan varjossa
    Itse käytin laseja n. 25 vuotta ja piilolinssejä n.12v ja oli pakko päästä eroon niistä. 2005 marssin Eiran sairaalaan huhtikuussa ja Harri Koskelan potilaaksi. Hämmästyin itsekin kuinka nopea operaatio oli.
    Ei mitään kipuja, paitsi ainoastaan se epämiellyttävä tunne, kun silmiä ns. ronkitaan eli käännetään luomet ja tehdään läppäviillot. Mutta ei paha ollenkaan.
    Mulla kesti valoarkuus n 3kk ja hämäränäön palaaminen saman. Mitään ongelmia ei ole ollut. Ainoa mikä jäi hommassa harmittamaan, että miksi ei mennyt aikaisemmin.
    Oli hieno tunne herätä ja huomata, että eihän tässä mitään laseja tarvi etsiskellä. Niin ja itselläni oli -6,7 ja -3,4 ja nyt on 0 että hjuvin meni. Jossain vaiheessahan sehän on hommatava taas lasit, mutta ne on ne lukulasit sitten kun alkaa olla tuota ikääkin jo...
    "Mä lupaan tässä ja nyt maksaa bensat jokaiseen Ladaan, jolla suomalaiset kommunistimaanpetturit tsörää punanen pipo päässä ikuisesti helvettiiin täältä.. ..ei auta muuta kuin balalaikka perseeseen ja rajalle" Tony Halmeen suusta.

Meikän turpokwaak
    Mulla oli lasit 25 vuotta mutta ei ole enää. Hivenen yli puoli vuotta on nyt PRK-laseroinnista ja silmät tuntuu toimivan. Hämäränäkö on hivenen heikompi ja silmät hivenen kuivemmat kuin ennen mutta ei mitenkään radikaalisti. PRK-leikkauksen jälkeen palautuminen ottaa aikaa, joten suosittelen jotain kalliimpaa tekniikka, vaikkakin lopputulos melko lailla sama...
    T U O N O 2 0 0 5 R
    Aprilia Club Finland
    Itselläni silmissä oli miinusta kuuden / seitsemän paikkeilla ja hajataittoa lisäksi.

Lisäprobleemana oli se, että aikanaan käytin piilolaseja liki jatkuvasti, ja armeijassa kouluttajakaan ei tiennyt niistä. Niinpä ajoin panssarivaunulla pimeänäkölaitteilla, mikä on piilolasit päässä ehdottomasti kielletty. Kukaan ei tiennyt kertoa. Kuitenkin tuon jälkeen en pystynyt pitämään piilareita kuin lyhyitä, muutaman tunnin jaksoja kerrallaan.

Niinpä siskoni käytyä silmäoperaatiossa -97, menin itse seuraavana vuonna. Kirurgina Timo Tervo.

Siihen aikaan paras tarjolla oleva menetelmä oli PRK, ja sillä tehtiin. Silmä kerrallaan, välissä muutama kuukausi. Jälkihoidot tein tiukasti ohjeen mukaan.

Kolmannen päivän aamuna, kun suojalapun sai ottaa pois, muistan sen tunteen kun näki kömpiä sängystä ylös ilman rillejä. Mahtavaa.

Molempien silmien kohdalla oli alkuun muutama päivä eriparisuutta - edelleen muistan tunteen kun "loksahti kohdalleen"-, sumuisuutta joitakin viikkoja ja kehiä kirkkaiden valolähteiden ympärillä.

Mutta kokemus 9 vuoden jälkeen lyhyesti: Parempaan kohteeseen en voisi kuvitella silloista 18000 markkaa laittavani edelleenkään. Näöntarkkuus edelleen todella hyvä, ei mitään ylimääräisiä vaivoja. Ikänäkö tulee sitten aikanaan.

Useat tuttavat ja työkaverit ovat näistä kokemuksista innostuneena menneet myöhemmin samaan käsittelyyn, ja joka ikinen on tyytyväinen. Absoluuttinen näöntarkkuus ei kaikilla ole yhtä hyvä kuin itselläni, mutta täysin riittävä joka tapauksessa.

Suurimman hyödyn operaatiosta saa kun siihen menee suht nuorena, heti kun näöntarkkuuden huononeminen on pysähtynyt. Edelleen, mitä suurempi korjaus, sen suurempi hyöty samalla rahalla.

Välillä tähän laserbisnekseen kehittyi outoja lieveilmiöitä; tyyliin nyt äkkiä leikkaukseen hintaa ysi-ysi-ysi, toinen silmä ilmaiseksi. Näistä operaatioista on kuulunut vähemmän onnistuneitakin kertomuksia. Ehkä on syytä säästää kuitenkin jossain muissa kuluissa kuin silmissä, ja valita paras itselle sopiva vaihtoehto.

Omien kokemuksieni perusteella en voi kuin suositella.
    R1 + FJR
    + lelut monttuun ja mönkimiseen sekä tonkimiseen
    Voin suositella Zyoptix-laserleikkausta. Se tehtiin minulle 2005 kesällä ja ainoa mikä harmittaa, on se,etten mennyt aikaisemmin. Kärsin 30 v rilleistä ja nyt näen lähelle ja kauas ilman laseja. Ikänäkö iskee kohta puolin, mutta kaukonäkö on se, jolla pärjätään. Harrastuksista saa paaaaljon enemmän irti ilman laseja. Lasini olivat -4.75 ja -4.25 eli aikas pullonpohjat. Nyt käytän aurinkoisilla säillä vain aurinkolaseja.
    TTU - Dirty, Old and Ugly Ironbutt SS1000 driver.

"Säkkijärven polkka on ihan hanurista"
    V.Vesterinen
    Lainaa (jörkka @ Elo. 16 2007,09:16) kirjoitti
    Lainaa (Petsku @ Elo. 16 2007,08:30) kirjoitti

ja 7 vuoden päästä sua ketuttaa ankarasti ku pitää mennä hakemaan lukulasit... *
    Noilla -2,5 kaukovoimakkuuksilla olisit tuskin ikinä tarvinnut lukulaseja...
    Kunhan piruilen, anteeks. Ei saa vakavalla asialla leikkiä.
    Kaukonäköhän se tärkein kuitenkin on.

JK
    Kyllähän ikänäkö tulee(voi tulla) kun ikää tulee, ilman leikkaustakin ja tuo asia kerrottiinkin ennen operointia...

"On mahdotonta olla masentunut, jos sinulla on ilmapallo."
    -Nalle Puh-
    Vuonna -97 tehtiin Oulussa PRK-laserilla. Näkö oli ennen -3 ja -3.5 sekä juuri sen verran sylinteriä ettei laseilla korjattu, mutta väsyneenä ja pimeässä näkö oli laseillakin heikohko. Piilari lensi pari kertaa silmistä pois kun ajoi lujaa aurinkolaseilla visiiri auki. Kerran crossipyörällä ajaessa lähti molemmat piilarit.
    Lääkäri ei suositellu LASIK-systeemiä mulle, koska läpässä on repeämäriski jos ajaa mp:llä avokypärä päässä aurinkolaseilla.
    Onnistui erinomaisesti ja näkö on edelleen loistava. Pari kertaa yritin kännissä ottaa olemattomia piilareita päästä ja aamulla silmät tietysti arat ja tulipunaiset...
    Lopullinen toipuminen kesti yli puoli vuotta ja lievä valonarkuus vielä pitempään.
    Ei pimeäongelmia niinkuin joillakin LASIK:lla.
    Nyt olen 40v ja huomaa, että pluslasien hankinta tulee eteen parin vuoden päästä eli ainakin 5v aiemmin kuin tavallista.
    Silti paras tekemäni ratkaisu vaikken koskaan ajakaan ilman aurinkolaseja tai kirkkaita itsetummenevia ajolaseja koska tykkään ajaa avokypärällä tai visiiri auki.
    Ducati Multistrada V4S, KTM 790 Adv R Rally, Kawa H2 ja Z H2, H-D FXDR 128, H-D CVO Street Glide VVT121, KTM 1290 Superduke, Ducati Desmosedici, Ducati 1098R Troy Bayliss, Husqvarna 701, KTM 450, Honda CR 500
    Oletteko koskaan ajatellut sellaista pikkujuttua että kun on elänyt lähes koko elämänsä lasien kanssa, ei välttämättä osaa varoa silmiään niin luonnostaan kuin pitäisi. Itselläni on silmälasit suojannu silmiä kaikenlaiselta moskalta lukemattomia kertoja. Viimeksi tänään, 80in vauhdissa avasin visiirin nokkaa raapiakseni samantien mäjähti joku ötökkä keskelle vasenta silmälasin linssiä. Olis tehny kipeää jos ei olisi ollu silmälaseja päässä.

Tai vaikkapa sellainen pikkujuttu kuin pusikkoisessa metsässä kävely ilman silmälaseja. Joka on sitä tehnyt alunperin ilman laseja, osaa paremmin varoa itseään. Joka on käyny leikkauksessa ja tietää silmien ainutlaatuisuuden, todennäköisesti mielellään pistää jotkut lasit suojaksi.

Omassa ammatissa suojalasit on välttämättömyys, vaikka olen -6 likinäköinen en uskaltaisi enää elää siviilissäkään ilman lasien suojausta.
    Tämmöinen näkökanta, tekniikka nykyään on kyllä luotettavaa.
    a
    BMW R1200RS
    Life is for the living. Never waste a minute of it on regret.
    Lainaa (amaunu @ Elo. 17 2007,00:55) kirjoitti
    Oletteko koskaan ajatellut sellaista pikkujuttua että kun on elänyt *lähes koko elämänsä lasien kanssa, ei välttämättä osaa varoa silmiään niin luonnostaan kuin pitäisi. Itselläni on silmälasit suojannu silmiä kaikenlaiselta moskalta lukemattomia kertoja. Viimeksi tänään, 80in vauhdissa avasin visiirin nokkaa raapiakseni samantien mäjähti joku ötökkä keskelle vasenta silmälasin linssiä. Olis tehny kipeää jos ei olisi ollu silmälaseja päässä.

Tai vaikkapa sellainen pikkujuttu kuin pusikkoisessa metsässä kävely ilman silmälaseja. Joka on sitä tehnyt alunperin ilman laseja, osaa paremmin varoa itseään. Joka on käyny leikkauksessa ja tietää silmien ainutlaatuisuuden, todennäköisesti mielellään pistää jotkut lasit suojaksi.

Omassa ammatissa suojalasit on välttämättömyys, vaikka olen -6 likinäköinen en uskaltaisi enää elää siviilissäkään ilman lasien suojausta.
    Rillittömyyteen tottuu nopeasti niin ettei muista niitä koskaan käyttäneensäkään, joten tuo tuskin on hyvä perustelu olla korjaamatta silmiään. Jos niitä tarvitsee suojata niin aurinkolasit päähän (esim. nurmikon trimmaus) ja pahempiin paikkoihin varsinaiset suojalasit.
    R1 + FJR
    + lelut monttuun ja mönkimiseen sekä tonkimiseen
    Lainaa (KariFi @ Elo. 17 2007,07:57) kirjoitti
    Lainaa (amaunu @ Elo. 17 2007,00:55) kirjoitti
    Oletteko koskaan ajatellut sellaista pikkujuttua että kun on elänyt lähes koko elämänsä lasien kanssa, ei välttämättä osaa varoa silmiään niin luonnostaan kuin pitäisi. Itselläni on silmälasit suojannu silmiä kaikenlaiselta moskalta lukemattomia kertoja. Viimeksi tänään, 80in vauhdissa avasin visiirin nokkaa raapiakseni samantien mäjähti joku ötökkä keskelle vasenta silmälasin linssiä. Olis tehny kipeää jos ei olisi ollu silmälaseja päässä.

Rillittömyyteen tottuu nopeasti niin ettei muista niitä koskaan käyttäneensäkään, joten tuo tuskin on hyvä perustelu olla korjaamatta silmiään. Jos niitä tarvitsee suojata niin aurinkolasit päähän (esim. nurmikon trimmaus) ja pahempiin paikkoihin varsinaiset suojalasit.
    Komppaan tätä. Itsellä oli lasit yli 30v ja nyt tilanne on se, että olen kuin laseja ei koskaan olisi ollutkaan. Itselle ei tulisi mieleenkään avata visiiriä missään nopeudessa ja pusikoissakin olen säilyttänyt silmäni, vaikka työni takia rymyän siellä 4-6 kk vuodessa. Oman järjen käyttö on sallittua ja suotavaa. On todella upeeta ja mahtavaa nähdä kunnolla joka tilanteessa. Ei enää huurtuvia, rikki meneviä ja monessa paikassa tiellä olevia rillejä. Ajatelkaa nyt vaikka .ORGin saunatilaisuuksia!
    TTU - Dirty, Old and Ugly Ironbutt SS1000 driver.

"Säkkijärven polkka on ihan hanurista"
    V.Vesterinen
    Suosittelen !
    Omat silmät oli luokkaa -5 joten ilman laseja en nähnyt mitään. silmät leikattiin noin vuonna 1996-7 Karpossakin nähdyssä Tikkurilan...... vanhalla menetelmällä jossa silmän pintaa hiottiin , eli ei tehty läppää. Silmät leikattiin 1/2 vuoden välein jä väliaika oli aikas pirullista kun silmälaseissa toinen linssi oli 0 ja toinen -5, etäisyyksien arviointi oli melko vaikeaa ja meinasipa mopo mennä joskus pitkäksi kurveista kun jarrutusmerkki ei sattunutkaan kohdalle....
    En kaipaa silmälaseja yhtään mutta nyt kun ikää on kertynyt jonkun matkaa päälle 40 niin luettavaa pitää ruveta siirtelemään kauemmaksi eli ikänäkö alkaa tehdä tehtävänsä ja joutunen muutaman vuoden päästä ottamaan lukulasit...
    Olisipa ollut mahdollista jo aiemmin kun nuorna miehenä kierreltiin ahkerammin ralleja ja tytöt kampesi miesten saunaan....
    TRX850 -96
    XT500 -80
    Lainaa (Dooris @ Touko. 24 2005,23:14) kirjoitti
    Ensinnäkin, niitä sankoja saa tunkea kypärän sisään ja sitten sanka painaa korvan takana,
    Voi halavattu, kyllä mullakin painais jos ämpäriä tunkisin kypärän sisään.
    Tukka putkella pitkin baanaa,
    kyllä vauhti korjaa virheet.
    Minulta leikattiin molemmat silmät Laserissa melkein päivälleen 6 vuotta sitten ja...
    elämäni parhaiten käyttämät rahat. * Mitenkään hirveän likinäköinen en ollut, mutta laseja tarvin ennen leikkausta kuitenkin. Operaatio oli helppo ja nopea, esitutkimukseen menikin enemmän aikaa, mutta laseilla korjattu näkö ei ollut lähelläkään samaa kun leikkauksen jälkeen. Fiilis oli tosi uskomaton ja syvyysnäkö oli ihan omaa luokkaansa. *
    Näkö on pysynyt, mitään jälkioperaatioita ei ole tarvittu, mitään ongelmia ei ole ollut, päivääkään en ole katunut, vaikka silloin paloikin kaikki rahat operaatioon....
    Eli omien kokemusteni mukaan elämänlaatu parani huomattavasti, hinta oli halpa siihen nähden. En todellakaan ymmärrä miksi kukaan haluaisi käyttää silmälaseja, jos ei ole pakko, eikä ole.
    Hämäränäkö oli muuten heti kunnossa, valoarkuutta oli viikonverran. Nykyään kummankaan kanssa ei ole ongelmia.

PS. Minuakin pelotteli ennen leikkausta jokainen optikko ja silmälääkäri jolta vain ilkesin kysyä, olisiko osittain oma elinkeino kyseessää

Quidquid latine dictum sit, altum viditur.

Antakaa väkevää juomaa menehtyvälle ja viiniä murhemielisille.
    Sananl. 31:6
    Minä kävin Laser Lasik leikkauksessa maaliskuussa leikkaus tehtiin Zyoptix 100 menetelmällä joka on kuulemma edeltäjiään parempi menetelmä. Vuoden verran yritin totutella moniteholaseihin ja siitä ei tullut mitään. Leikkauksen jälkeen silmät ovat viimeinkin samaa paria eli korjattiin taittovika ja hämäräsokeus poistui ja tietty nyt näkee kauaskin. Lukiessa joudun edelleen käyttämään lasia koska molempia "näköongelmia" ei voida hoitaa mutta se on nyt varmaa että monitehoja ei enää ikinä tartte päähänsä pistää. Silmätippoja joutuu vielä silloin tällöin laittelemaan ja jonkun verran valonarkuutta esiintyy. Rahaa meni 3000 eur mutta seuraavat monitehot eripari silmillä olisi jo ollut 1000 eur ja nyt pärjää lukiessa tiimarin 2 euron laseilla eli aika nopeasti leikkaus maksaa itsensä.
    Kawa ER5, Honda CBF 600 S, Suzuki SFV650 Gladius, Kawa Vulcan 650
    Harkinnut kanssa silmien tai silmän leikkausta. Itsellä kun on ns. eri pari silmät selviäisi toisen silmän leikkauksella.

Toisaalta taas tallissa ja muualla tulee roplattua kaikenlaista, niin kaakkulat ovat toimineet ensi hätään hyvin suoja linsseinä.

Harkinnassa vielä
    Elämä alkaa 308km/h:sta ja jatkuu 313km/h:ssa (vuosihan oli -05)

Ja lähtee uuteen nousuun 302km/h:sta (Suzuki Hayabusa 1300R)
  30.  
    Lainaa (Vkaks @ Elo. 17 2007,11:34) kirjoitti
    Minulta leikattiin molemmat silmät Laserissa melkein päivälleen 6 vuotta sitten ja...
    elämäni parhaiten käyttämät rahat...
    Näkö on pysynyt, mitään jälkioperaatioita ei ole tarvittu, mitään ongelmia ei ole ollut, päivääkään en ole katunut, vaikka silloin paloikin kaikki rahat operaatioon....
    Eli omien kokemusteni mukaan elämänlaatu parani huomattavasti, hinta oli halpa siihen nähden. En todellakaan ymmärrä miksi kukaan haluaisi käyttää silmälaseja, jos ei ole pakko, eikä ole.
    Hämäränäkö oli muuten heti kunnossa, valoarkuutta oli viikonverran. Nykyään kummankaan kanssa ei ole ongelmia.

PS. Minuakin pelotteli ennen leikkausta jokainen optikko ja silmälääkäri jolta vain ilkesin kysyä, olisiko osittain oma elinkeino kyseessää
    Olen kaikkien kanssa tasan samaa mieltä siitä että kun näkö paranee niin SE todellakin siirtää elämänlaadun aivan uusille ulottuvuuksille. Ei ihmiselle alunperin olen tarkoitettu silmälaseja. Huononälöiset karsiutui aiemmin pois kun ruoanhankkiminen luola-ajalla oli silmistä kiinni.

Nämä sattumukset tutuille on pistäny ajattelemaan lasien merkitystä suojina. Samoin omat kolhuiut. tuttava kävi leikkausksessa, 4 kk operaation jälkeen pienen pojan kynsi oli hipaissut silmää ja seurauksena tulehdus joka meinasi viedä näön silmästä ja tuoda eläkepaperit 40v.

Toinen tuttu, vanhempi rouva. vuosia leikkauksista mökillä kevätpäivänä. niitti kaisloja jäänpäältä, kumartui kokoamaan niitä syliinsä,, yksi pystyyn jäänyt tökkäsi silmän sivuun, seurauksena infektiokierre, leikkauksia ja osittainen näön menetys. Pitää aktiivisesti nyt suojalaseja päässä.

Voihan se olla huonoa tuuria, niinkuin todnäk onkin. Mutta silmälasien suojausvaikutusta ei voi olla aliarvioimatta. Jos meillä olis kaikki hyvänäköisiä,, silmäklinikoilla tehtäisiin aivan toisennäköistä hommaa kuin nyt...

Ps ei se kiva ole kun linssi huurtuu, vaarallistakin.
    a
    BMW R1200RS
    Life is for the living. Never waste a minute of it on regret.
Sivu: 2 / 3:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 123 ViimeinenViimeinen