Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 34:sta
    Eli,mitä tuumitte jos kaverille lainaa pyörää,niin mikä on kilometrihinta ns "omakustannushintaan".Kyseessä kokenut kuski ja kilometrejä useita satoja.
    Niinpä tietysti pyörä on CBR1000F
    PikkuNiilo:n avatar
    Liittyi May 2004
    Kahden ison järven välissä
    Omantunnon mukaan * Itse sain kaverilta lainaksi pyörää useampana kesänä aivan ilmaiseksi. Fiksuna(?) miehenä hommasin kuitenkin aina lomareissun jälkeen jotain tarpeellista; yhtenä vuonna mopopeiton, toisena takanakin jne. Ja toki palautin mopon aina puunattuna ja tankki täynnä. Ja nyt kun ko. kaveri ei omista enää pyörää (koska ostin sen häneltä pois , toimii homma tietysti myös toisin päin.
    GSX 1100F › Honda CBR 1100XX
    "Kaikki jotka ajavat sinua lujempaa ovat raivohulluja
    ja kaikki jotka ajavat hitaammin ovat taukkeja tientukkoja!"
    Nopea esimerkki omakustanteista:

Kiinteät kulut:
    Vakuutus 4€/pvä (liikenne/kasko 120€/kk)
    Edit: Pääomakulut 2,7€/pvä (esim. 10 vuodessa pyörän arvosta katoaa 10000€, ilman korkokuluja) tai siis 5,4€/pvä jos lasketaan ajokauden mukaan (180 päivää)!

Muuttuvat kulut:
    Rengaskulut 3c/km (10000km/rengas, á150€, 2kpl)
    Huoltokulut 3c/km (määräaikaishuolto 300€/10000km)
    ketjut rattaat/muu kuluminen xxc/km

Riippuu tietysti paljon kuinka pitkäksi aikaa lainaat pyörää, ja kuinka pitkän lenkin hän sillä tekee. Riippuu tietysti kaverista, mutta kannattaa miettiä kuinka käy, jos onnettomuus sattuu - kuka esim. korvaa bonuksien menetyksen. Pidemmälle ajalle kannattaa kaverin hommata omat vakuutukset. Tai, no, riippuu täysin kaveristasi.

Itse ajattelin pyytää 10c kilometriltä.Onko mielestänne kohtuutonta.
    siis että pyörä tulee tankki täynnä takaisin.
    Lainaa (ranta @ Touko. 24 2005,17:52) kirjoitti
    Eli,mitä tuumitte jos kaverille lainaa pyörää,niin mikä on kilometrihinta ns "omakustannushintaan".Kyseessä kokenut kuski ja kilometrejä useita satoja.
    Älä lainaa!

Usean sadan kilometrin kokemus ei ole vakuuttava.

On olemassa moottoripyörävuokraamoita, molemmille parempi vaihtoehto.
    Ducati 900 SS
    Lainaa (aksu @ Touko. 24 2005,20:17) kirjoitti
    Kyseessä kokenut kuski ja kilometrejä useita satoja.
    Älä lainaa!

Usean sadan kilometrin kokemus ei ole vakuuttava.
    Eiköhän nuo "useat sadat kilometrit" viittaa lainassa ajettaviin, eikä niitä edeltäviin...
    En tarkoittanut kaverin ajokokemusta, vaan lainauksen määrää

Itse veloitin Pannarista viime kesänä takarenkaan hinnan, sain 200. Pyörä oli to-su ilman kilometrirajoitusta. Matkaa oli kertynyt pari-kolmetuhatta. Olisin toissa vkl antanut vielä kaupanpäälle pe-su lainaksi, mutta ei kaveri ehtinyt ottaa, tuli viime hetken muutos.
    Punainen Honda ST1100 PanEuropean -97 -> Lue: Heterosohva!
    Mitäs sitten jos kolahtaa ? Maksaako kaveri mahdolliset vauriot omasta kukkarosta vai otetaanko sun vakuutuksesta ?
    Henk.kohtaisesti en suosittele pyörän lainaamista kenellekkään, koska ainoa asia mikä on yleensä varmaa on se,
    että pyörä ei tule parempana takaisin.
    Ezekiel 25:17

The path of the righteous man is beset on all sides by the iniquities of the selfish and the tyranny of evil men. Blessed is he, who in the name of charity and good will, shepherds the weak through the valley of darkness, for he is truly his brother's keeper and the finder of lost children. And I will strike down upon thee with great vengeance and furious anger those who would attempt to poison and destroy my brothers. And you will know my name is the Lord when I lay my vengeance upon thee.

- GSX-R 1000 K7-
    - MUSTANG HT-65-
    Moro... keskustelu taas velloo sen verran kuumana, että ajattelin itsekin vastata...

Hei haloo!! Asia josta puhutaan, on kuitenkin kulkuvälineen" lainaaminen kaverille?!? Pitääkö kuinka moni immeinen yhtä tarkkaa lukua esim siitä, jos kaveri tulee ja kysyy voiko lainata autoasi viikonlopuksi kun käy perheen kanssa mummolassa, tuskin kovinkaan moni! Samantien vaan kun 4 pyörästä tiputetaan 2 pois, ja aletaan puhua auton sijasta moottoripyörästä, niin jo iskee kauhea suojeluntarve päälle.

Totuushan kuitenkin on se, että jos kaveri pyörää lainatessaan teloo itseään, niin vaikka kuinka tietäisi että ei siihen ole kyennyt itse millään tavalla vaikuttamaan, niin siitä huolimatta se ottaisi huomattavasti enemmän päähän kuin se että pyörä on tuhannen päreinä jossain ojan pohjalla. PELTIÄ JA MUOVIA SAA KAUPASTA LISÄÄ!!

Eli allekirjoittaneen rehellinen mielipide on se, että jos joku sitä pyytää, tiedät että kaveri osaa ajaa ja on ajanut ennenkin, niin siitä vaan. Ei noihin romuihin kannata niin ylisuojelevasti suhtautua että kukaan muu kuin minä ei niihin saa koskea. Jokaisella on tietysti oikeus kieltäytyä lainaamasta omaisuuttaan, on se mitä tahansa, mutta jokainen tietää myöskin sen että omaisuus kuluu, kun sitä käytetään.

Joopajoo, en tiedä tuleeko tästä taas hullua hurskaammaksi, mutta päätin nyt kuitenkin kirjoittaa oman vastineen tälle palstalle. Itse olen siis lainannut pyörää, antanut ottaa koeajoja jne jne... itse olen myöskin saanut kokeilla muiden pyöriä, ja samalla tavalla pyörät ja miehet on ehjiä kuin ennenkin. Vakuutukset on sitä varten, että niistä saa joku päivä jotain vastinetta, ja toisekseen...eiköhän se lainaajan kotivakuutuskin jotain korvaa mahdollisen vahingon niin sattuessa. Sopii pelisäännöt etukäteen selväksi, niin ei kun kovaa ajoa ja baanalle.

Ei muuta kuin hyvää kesää, ja turvallisia kilometrejä, on sitten pyörä oma tai lainassa
    Lainaa (gsxr2004 @ Touko. 25 2005,00:27) kirjoitti
    Mitäs sitten jos kolahtaa ? Maksaako kaveri mahdolliset vauriot omasta kukkarosta vai otetaanko sun vakuutuksesta ?
    Henk.kohtaisesti en suosittele pyörän lainaamista kenellekkään, koska ainoa asia mikä on yleensä varmaa on se,
    että pyörä ei tule parempana takaisin.
    Hmm, mun pyörä tuli viimeksi tankattuna ja vahattuna, eikä kilometrejäkään kauheesti ollut.

Kuten Saloranta tossa jo totesi, niin ei noihin värkkeihin nyt ihan rakastua kannata. Miksei luotettavalla kaverille lainaisi? Jos pannuttaa, niin maksaa omavastuut ja bonarien menetykset, luonnollisesti.

Ja kaupasta noita uusia kuitenkin saa, eipä siitäkään tule isoa ongelmaa. Kavereiden kanssa itse asiassa hauska pyöriä silloin tällöin lenkin ajaksi vaihdella, ei tartte tolla samalla jauhaa koko aikaa. Sama homma muissa harrastelaitteissa, jossain vaiheessa käytiin purjehtimassa lainaveneellä. Sama systeemi, se joka rikkoo, niin kanssa sitten maksaa.

Topicin aloittajalle: Miksi et lainaisi, jos siitä sopivan korvauksen saat, ja kaverin maksukykyyn luotat jos jotain käy?
    HULLUJAHAN TE OOTTE !!!!

The path of the righteous man is beset on all sides by the iniquities of the selfish and the tyranny of evil men. Blessed is he, who in the name of charity and good will, shepherds the weak through the valley of darkness, for he is truly his brother's keeper and the finder of lost children. And I will strike down upon thee with great vengeance and furious anger those who would attempt to poison and destroy my brothers. And you will know my name is the Lord when I lay my vengeance upon thee.

- GSX-R 1000 K7-
    - MUSTANG HT-65-
    Huoh... En kaverilta kehtaisi pytää 3c kilometriltä esim. aina olen lainannut ja tulen lainamaan autoa sekä joillekin mopoa en nyt kaikille mutta kaverilta en siitä vuokraa kinua. Paitsi jos se nytten takarenkaan polttaa puhki niin asia on selvä se saa siihen uuden hakea. Ei anna oma luonne periksi tivata ystävältä rahaa jostain auton\mopon lainaamisesta jos mällää niin maksakoot oma vastuun ja asia on selvä näin se vaan on
    Juupajuu jarru on vaudin surma http://jariklemetti.tarinoi.fi/
    En minäkään kehtaa mitään vuokraa pyytää. Ja miksi en lainaisi, kyllä noita maailmasta vielä löytyy vaikka kaveri ajaisi tuon yksilön ihan rusinaksi. Pelisäännöt on kuitenkin selvät, jos mukkaa niin maksaa. Joko omistaan, tai jos pannuttaa pahemmin otetaan mun vakuutuksista ja kaveri maksaa omavastuun + poonuksien menetyksen.
    Hyvin on toiminut tällä meiningillä.
    CBR 1000 RR -07
    VW Kupla -66
    www.hc-kumi.com
    Äkkiä tulee mieleen, että jos se on tarpeeksi hyvä kamu eli Tosi Kaveri, niin ei siinä mitään maksuja tarvita. Kunhan vakuutus- ja korvausasiat selvitätte keskenänne.
    Jos se taas ei ole tarpeeksi hyvä kaveri, en lainaisi lainkaan. Sitä varten on vuokraamoja.
    * Arctic Ranger *
    Lainaa (gsxr2004 @ Touko. 25 2005,01:16) kirjoitti
    HULLUJAHAN TE OOTTE !!!!
    no joo.kyllä voisin lainata jos olis kokenu heebo ruoriin.pelisäännöt selväksi,että jos kolahtaa niin korvaa bonarit jotka tipahtaa yms juoksevat kulut.jos tietäisin kaverin reikäpääksi joka kuitenkin vetää jossain perämettällä 267 tikkuun,niin no way
    Riippuu onko kyseessä kertalainaus vai jatkuva käytäntö. Jos kerta niin empä hintaa viittis pyytää. Toisaalta en pyörää oikein viitti lainailla ollenkaan, jos jotain sattuu niin paska juttu kummallekkin osapuolelle.
    Tukka putkella pitkin baanaa,
    kyllä vauhti korjaa virheet.
    Lainaa (pc25 @ Touko. 25 2005,09:10) kirjoitti
    Lainaa (gsxr2004 @ Touko. 25 2005,01:16) kirjoitti
    HULLUJAHAN TE OOTTE !!!!
    no joo.kyllä voisin lainata jos olis kokenu heebo ruoriin.pelisäännöt selväksi,että jos kolahtaa niin korvaa bonarit jotka tipahtaa yms juoksevat kulut.jos tietäisin kaverin reikäpääksi joka kuitenkin vetää jossain perämettällä 267 tikkuun,niin no way
    Mitäs sitten jos ei oo tikkua ?

- GSX-R 1000 K7-
    - MUSTANG HT-65-
    Yhäkin, sitten kun kaveri kaataa ihan vaan nurtsilla, ja tulee vaan ihan pienet skraidut joiden takia ei kehtaa koko pyörää maalauttaa niin mitäs sitten?

EN LAINAA ENÄÄ PYÖRÄÄ.

Enkä ole rakastunut pyörään, se vaan on niin paljon helpompi rikkoa kuin esim auto ! ja korvausjutut on monimutkaisia...
    Siis kaveri haluaisi pyörän kahdeksi päiväksi ja matkaa tulisi n.700km.Lupasi maksaa kulut puhtaana käteen.Mutta eipäs oikein osattu sanoa kumpikaan paljonko ne kulut sitte oikeesti on.
    Kyllä itse lainaan, jos joku kaveri pyytää. Vlopuksi voisin antaa, mutta en siitä paljoa pidemmäksi, pitäähän sitä itsekin ajaa
    Yleensä pyydän tuomaan takaisin tankki täynnä.
    Tosin tuossa toissapäivänä lainasin kaverille ja oli meinannut pamauttaa auton kylkeen, mutta onneksi selvittiin pienellä naarmulla stongan päässä, joka sekin oli sitten autonoven maalipintaa, eli mopoon ei tullut mitään vauriota.
    Jos nainen on miehen mielestä syötävän näköinen, tarkoittaako se että nainen näyttää suuhun pantavalta?
    Lyhyeksi ajaksi olen lainannut veljelleni ihan "maksat bensat ja
    mahdolliset vahingot" -periaatteella, mutta muille en oikeastaan ole
    lainaillut. Ei ole onneksi moni kehdannut kysyäkään.

Jotenkin sitä vaan huolestuu kun pyörä on jollakin muulla
    käytössä. Pyörän ja lainaajankin takia. Oman pyörän temput
    kuitenkin tuntee, mutta lainaajalle pyörä on usein lähes tuntematon.
    Reikäpäille ei tulisi mieleenkään lainata.
    Pyörän kulut muodostuvat kuitenkin aika suuriksi, polttoaine on niistä pieni osanen. Renkaat, vakuutukset, huolto yms kun lasket yhteen huomaat että maksat jokaisesta kilometristä jonka kaverisi ajaa selvää rahaa about 20c/km. Onko nyt niin että kaverisi on niin hyvä kaveri että hänen ei tarvitse maksaa tuota summaa vaan sinä maksat sen hänen puolestaan? Neuvotelkaa vaikka jonkun pyörävuokraamon hintoihin verrattuna jokin kompromissihinta joka peittää kulut ja on kaverillesikin edullinen
    En todellakaan lainaa pyörää kenellekään... Jos olen lomilla niin onneksi ei oo kaverit paljon kysellyt
    Minä en ole koskaan väärässä, vaan saatan joskus erehtyä!

http://www.bike.fi/valokuv....095.jpg

Honda CBR 1100 XX -04
    Lainaa (Cubix @ Touko. 25 2005,02:39) kirjoitti
    jos mällää niin maksakoot oma vastuun ja asia on selvä näin se vaan on *
    Sul on sit vissii aika roimasti paalua jos korottuneet vakuutusmaksut ei ton enempää vaikuta? Kyllä tää harrastus on mun mielestä ihan riittävän kallis jo muutenkin, jos joku kaveri mun pyörän mälläis ni kyllä se kans sentilleen pitäis korvata.
    Mahdollisuus, että joku katselee sinua, on suoraan verrannollinen toimintasi typeryyteen.

*Aprilia RSV Mille ´01*
    Vain ja ainoastaan sellaisille kuskeille joilla tiedän olevan kokemusta ja silläehdolla että maksaa minkä hajottaa. Ja jos pidempi laina niin 20 centtii per kilometri on vielä ihan kohtuullinen korvaus, jos haukkuu kalliiks ni sanon et elämä on!
    Busa -03
    Mä en kyllä enää pyörää lainaisi, viimeksi kun lainasin ni 2 päivän päästä tuli soitto et nythän kävi niin et pyörällä on kaaduttu, onneksi ei henkilövahinkoja mut kalliiks tuli kaatujalle: jalkatapit vilkut katteiden maalaus...
    Ei ne vehkeet yleensä lainaamisesta parane. Jos vaikka kone kilahtaa yht'äkkiä, niin kuka maksaa? Lainatessa voi kavereista tulla äkkiä entisiä kavereita. Mitä häviät, jos et lainaa? Jos lainaat, voit hävitä paljonkin.
    Nedi VFR
    Kaverille lainasin viikonlopuksi kun en itse ollut paikkakunnalla. Kaveri paljon kokeneempi kuski kuin itse, joten uskalsin lainata... Eihän se sillä edes kauheesti päristellyt... Sovittiin että jos kippaa niin maksaa omavastuun ja palauttaessa tankki täys... No extrana se oli vielä pessyt pyörän... Voin kyllä lainata samalle kaverille toistekkin...
  30.  
    Itse en ehdi ajamaan kovinkaan monena päivänä kaudessa, mutta sen verran, ettei vuokraaminen tuntunut kannattavalta.

Kaveriporukassa on parikin tyyppiä, joille olen tarjonnut mahdollisuutta lainata (kohtuullista kulukorvausta vastaan) pärrää viikonlopuiksi tai jotain.

Oma pyörä on vanha ja halpa peruspyörä, johon ei ole mitään järkeä ottaa kaskoa. Sen jos lippaa, niin ei tule monen satasen vahinkoa.

Tarkoitus on levittää pyöräkuumetta porukoissa! *
    Honda ST1300A
    Husqvarna TE250, kuntoilutarkoituksiin ainoastaan...
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen