Vaihdoin tännään Cebariin jarrunesteet ja huomasin kummassakin (etu ja taka) säiliöissä kannen alla olevan sellaisen mustan kumi "kortsun".
Mikä on ko. osan hyöty, eli mitä nämä kortsut tekee siellä säiliössä?
Vai joutaako ne heittää mäelle?
vfr (RC36)>900rr SC33
Älä hyvä mies heitä pois, pesase ne ja taskun pohjalle odottaa käyttöä(pastori @ Touko. 19 2005,20:32) kirjoitti
![]()
En suosittele heittämään jarrusäiliöiden tiivisteitä mäkeen. Tuskin ne tommosia osia turhaan valmistaa ja laittaa pyöriin, jos niillä ei mitään tee.
Eiköhän se haitari kortsu estä osaltaan pääsylinteriä hörppäämästä ilmaa. Eli rauhoittelee jarrunesteen hölskymistä.
1290SAR, 950SE, 701LR Aurora, R75/5 Toaster
juuri näin ja estää samalla alipainetaskun muodostumista säiliöön,jarrupalojen kulumisen mukana.(antti @ Touko. 19 2005,21:19) kirjoitti
Jarrunesteellä on ominaisuus sitoa kosteutta ilmasta ja mennä siitä syystä pilalle. Jarrutettaessa ja palojen kuluessa, kun nesteen pinta säiliössä laskee, tarvitaan korvausilmaa tilalle. Säiliön ja kannen väliin on johonkin kohtaan jätetty rako, josta korvausilma pääsee kulkemaan, mutta kumin tarkoituksena on estää nesteen ja korvausilman pääsy toistensa kanssa tekemisiin. Haitarimainen kumi "venyy" säiliöön sisälle, kun nestepinta laskee.(Kawamasa @ Touko. 20 2005,17:11) kirjoitti
-Timppa-
Ketjuöljyn tärkein tehtävä ei ole takavanteen puhtaanapito